Jump to content

Cosworth 4x4 fordelingskasse. oppgradere viscoclutchen til fordeling., Noen som har tatt billigmetoden.å boltet fast hele clutchsystemet


BR Racing V6

Recommended Posts

Prøver denne tråden her. etter som det ikke var noe vettuge svar på teknisk.

 

 

Heisann. Jeg har drevet lenge å sjekket hva som kan bli gjort med oppgradering av visco fordelings enheten i 4x4 kassene til mt75.

 

jeg hadde tenkt å lage en billig oppsett på en isbil. å evt få sveisa fast hele klokka med sluringsystemet . for å få max drag til framhjula.

 

nå viser det seg at folk har borret og brukt bolter av noe slag til å gjøre dette. og er da nyskjerrig om det er noen som har bilder,fremgangsmåte.

 

hvordan vil bilen oppføre seg. jeg har spurt flere rally folk som driver med kasser. og de sier at man ikke får forandret på selve 34%-66% split som er orginalt.

 

det med oppgrad visco. med enten std 30nm veske til max 60nm som var anbefalt til rally bruk. de gjekk å ann å få en gruppe A versjon med 150nm.

 

man får kun oppgradert hvor mye på man får til framhjula. så en total låsing av center visco. kan da ikke gjøre store skaden.

 

Noen fikk sagt at man i et sånn tilfelle ville knuse framdiffer hele tia. og at systemet var laget så det skulle slure om man fikk mye effekt overført.

 

frode

Edited by BR Racing V6

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg å en kompistok et sånn triks på en 4x4 for å bygge den om til 2wd.

Tok ut koblinga og sveisa det godt sammen. Prøvde da ikke å kjøre med 4wd. Men det så ut som at du fikk 50 50 fordeling. Men som sagt testa ikke dette.

 

Var relativt enkel prosedyre. Skal gjøre det samme med en 4x4 kasse jeg har liggende som skal på en 3 dørs. Igjen som 2wd.

B-asic

I-nstructions

B-efore

L-eaving

E-arth

Link to comment
Share on other sites

Men. her er dealen å beholde 4x4 å hva man kan hente av gevist eller ulempe på å låse viscodiffen helt-.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Guest dadda rst

Det var det vi gjorde,altså låse viskose diffen helt ved å sveise de små dreva helt fast sånn att alt roterer i samme hastighet ingen sluring.Dette vil i teorien gi 50/50 fordeling men prøvde dessverre kunn med 2wd.Det låg noen bilder på cosworth.no tidliere på akkurat dette,der var det en som ordnet seg noen halvmåner med splines å satte inn og låste senterdiffen.

Link to comment
Share on other sites

Som han sier han vil jo forsterke viskosekoblingen IKKE senterdiffen, dette er to forskjellige deler. Låser man senterdiffen så vil viskosekoblingen få greit med juling og ryke ganske fort. Så lenge man skal fortsette å kjøre 4x4 da.

 

Jeg er veldig interessert hvis noen vet om hvilke typer væske som gir 60Nm i koblingen eller hvor man får tak i det?

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford Gnomen

Skal du ha annen split enn 34/66 må du skifte drev og kjede i transferkassa, dukker opp av og til på eBay

Quaife har oppgradert senterdiff, men de påstår den passer kun til dog kittet deres.

Visst ikke kan nok Bara hjelpe.

Ellers må du nok over på 909 deler.

Edited by Ford Gnomen
Link to comment
Share on other sites

jeg er ikke på noen måte ute etter 50/50 drift , men vil ha en kraftigere viskosekobling .

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

den umiddelbare forandringen er at du kommer til å kjøre med permanent firhjulsdrift.

 

Senterdiffen jobber jo hele tiden, mens det er viskosekoplingen som leverer krafta fra senter til front, når bakhjula har større fart enn framhjula, og dermed gir økt temp i viskoseolja.

 

For isbanekjøring ser jeg for meg at å låse viskosekoplinga vil være en liten genistrek. Framdiffen vil jo selvsagt motta en del mer kraft enn normalt, men dette kan jo løses med forsterkalokk. At du raser noen framdiffer før du er over på quaife etc det vil jo bare tiden vise...

 

NB: Nå er ikke jeg cosworth-girkasse-ingeniør, men dette stemmer dersom det er senterdiffen og ikke viskosen som gir 34/66 fordelinga av momentet, og viskosen bare åpner/lukker for å gi denne krafta fram til hjula.

 

JJ.

Link to comment
Share on other sites

er vell kjede drift som avgjør forholdel mellom fram å bak , å viskosediffen som 'aktiverer' drift på framhjula

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

klippet fra passionford

 

this is the transfer box all built up and in one peice wihtout any transfer casing to surround it

drivechaininplace.jpg

this is the viscous coupling which is driven by the output shaft of teh gearbox (the bit in the middle with the splines)

viscouscoupling.jpg

the outer bit of the viscous then drives this circular bit of gubbins on the left

maininputringgear.jpg

the bit in the main picture is the epycyclic diff gubbins which also drives the centre of the round bit on the left

and, if you look closly, you will see a third set of teeth that drive this

reardrivegear.jpg

this is the drive to the rear output shaft

this bit

viscouscouplingdrivegear.jpg

fits into the rest of the casing like so

viscouscouplingdrivegearinplace.jpg

and drives this bit

transferboxfrontdrivegear.jpg

for those who are a bit confused, this is a picture of the whole lot without the outer drive casing fitted

tricogontorearoutput.jpg

and this is also what drives this

frontdrivegearinplace.jpg

here is a better picture of the main drive unit

frontandrearring.jpg

 

so, you can see that it's not as simple a job to do as you would think, other than being able to substitue the main viscous coupling for something soild and then remove the rear prop altogether allowing full drive to the rear without the need for a viscous coupling to drive the front

 

and you will also now understand why the transer box is such a fragile peice of kit as there isn't a lot of metal doing the bit of putting the power down, it's a lot of little bits of metal all working together to pu the power across the various cogs and mechanisms

 

you hsould also now understand why there is a 2:1 split in the torque front and rear due to the different sized cogs inside the box :)

 

i hope that's help;ed out :)

 

 

just spotted a mistake

pics 2 and 5 are the power drive to the front of the box, the output shaft from the gearbox runs thorugh this cog to turn the centre of the bit that is in picture 3

 

hope that clears things up :)

 

i should really find the post i did originally explaining everything and how the various bits were put together and assembled drive by drive but it's late and i've got babies to feed :cry:

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

snakket med en motormann i sta , å han sa att det skal holde å bytte viskoseoljen til en med høyere utvidelsesevne ( kofisient )

 

opp til 60 Nm

 

noen som veit hva den oljen som er i viskosekoblinga heter org da ?

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Som han sier han vil jo forsterke viskosekoblingen IKKE senterdiffen, dette er to forskjellige deler. Låser man senterdiffen så vil viskosekoblingen få greit med juling og ryke ganske fort. Så lenge man skal fortsette å kjøre 4x4 da.

 

Sånn jeg skjønner det utfra bildene: Hvis du sveiser sammen senterdiffen, setter du viskosediffen ut av funksjon. Det vil si at viskosediffen ikke får no juling i det hele tatt. Da vil du få en fast 50/50 fordeling og en bil som er veldig stiv å svinge med. Men sålenge bilen det er snakk om skal brukes på isen, blir nok ikke det et problem. Det som kan bli et problem er holdbarheten på kjedet, diff og drivaksler.

Edited by 75mk2
Link to comment
Share on other sites

vil vel fortsatt ha 66-34 for det forholdet er det kjedet som styrer ??

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Er vel selve olja i diffen som styrer den fordelinga, tar tak når olja blir varm.. Audi har jo 50 50 fordeling. er ikke noe forfedelig å kjøre med det i det hele tatt syntes nå jeg. jeg hadde s4 før jeg kjøpte cossie 4x4 nå og merka fort forskjell ved akselerasjon ut fra rundkjøringer o.l. audien er veldig understyrt mens cossien er mer "leken" ;)

Link to comment
Share on other sites

som du ser her så er det kjedet som overfører til framaksel , å da er det vell forholdet på kjedehjulene som bestemmer om det blir 50/50 eller 66/34 ????????

 

drivechaininplace.jpg

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

kan ikke sjønne at kjedet har noe med saken å se menne.

lurer også veldig på åssen det blir fordelt.

 

jeg har alltid trodd kraften fra kassa går inn i en planethjul differsensial også fordeles den frem og bak, men frem så sitter det viskose lammeler som kraften skal gjennom.

 

det som fordeler momentet slik kan jo være hjulene i planetdiffen da, at det blir mer kraft ut til bak ettersom dette blir tatt ut av ett mindre drev som ligger "inni" differensialen.

men jeg veit f a a n ikke

Link to comment
Share on other sites

Hmm, trodde jeg hadde forstått det her nå, men etter å ha sett på det igjen er det et par ting jeg lurer på:

 

1. Er det omtrent samme utveksling i diffene foran og bak?

 

2. Hvis det er det, må jo mellomakslene snurre like fort. Men da det er en utveksling på kjedet, betyr ikke det at utgående akseler på senterdiffen må ha ulik hastighet?

 

Noen som kan forklare det her for meg?

Link to comment
Share on other sites

da er det ulikt på gripper kitta

 

lett å blande dette her ...

 

noen som veit hva slags olje det er i disse viskosekoblingene da ?

 

fikk noen navn sør i europa i dag fra martin schanke å skal høre litt med de .

 

går utifra at han vet hva han snakker om ......

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...