Jump to content

Cosworth 4x4 fordelingskasse. oppgradere viscoclutchen til fordeling., Noen som har tatt billigmetoden.å boltet fast hele clutchsystemet


BR Racing V6

Recommended Posts

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

okay. så da vil ikke kjedet til transferkassen gå rundt. ?

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke åssen denne er bygget opp, men er den bygget opp sånn som jeg tenker så vil kjedet gå rundt og ha full kraft bakover og også framover hvis man ikke har tatt ut fremre mellomaksel. Regner med at diffen er bygd opp sånn at tannhjul innvendig drar bakaksel, og kjede rundt diffen drar framover. Er det sånn vil jeg tro at hele diffen går rundt, og tannhjul innvendig blir låst når man setter inn halvmånene. Da vil man også få "full kraft" både fram og bak hvis man har 4x4 systemet intakt.

 

Om dette er riktig vet jeg ikke, men etter å ha lest alt som er skrevet her så virker det som om det er sånn.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke åssen denne er bygget opp, men er den bygget opp sånn som jeg tenker så vil kjedet gå rundt og ha full kraft bakover og også framover hvis man ikke har tatt ut fremre mellomaksel. Regner med at diffen er bygd opp sånn at tannhjul innvendig drar bakaksel, og kjede rundt diffen drar framover. Er det sånn vil jeg tro at hele diffen går rundt, og tannhjul innvendig blir låst når man setter inn halvmånene. Da vil man også få "full kraft" både fram og bak hvis man har 4x4 systemet intakt.

 

Om dette er riktig vet jeg ikke, men etter å ha lest alt som er skrevet her så virker det som om det er sånn.

 

 

Ja. av alt jeg kan forstå så blir det en 100% låsing av senterdiffen. og i prisip sku man da tro at det ble en 50/50 fordeling.

 

Jeg har prøvet å få svar på hva det er som bestemmer den orginale 34/66 % fordelingen orginalt. men hvis dette ligger orginalt inn i sluringen på visco kobblingen.,

 

den står oppført med 30nm med forspenn på en måte og hvis det ikke er hastighetforsjell mellom hjul paret foran og bak. vil man da ha ca 34% trekk foran.

 

så fort man får hastighetforsjell vil visco kobblingen gradvis øke grepet ettersom varmen oppstår i friksjon mellom lamellenen og den sillikonguffa der inne blir tykkere av varmen

 

så den skal ta mere tak til framhjula. men sånn jeg ser det så vil man om man øker centerviscon til 50-60nm. kun et forspenn som gjør at den sluremekansismen

 

vil bli minimal mindre og framhjula blir mere på med en gang, I utgangspunktet ble jeg fortalt at denne viscon ikke kunne påvirke selve trekkfordelingen

 

men med oppgradert visco fikk man kun en mere direkte kraft til framhjula og samtidig ha 34-66% fordeling.

 

så det som er greia. er hvordan får man låst kun senterdiffen?

 

en annen pratet på at man måtte bytte utveksling til transfer for å få 50/50 trekk.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kjørt en gammel Audi 100 Quarting it et par uker,og så vidt jeg veit har den 50/50 kraftfordeling, men med senterdifferensial, og å prøve å sladde med den er ikke så fryktelig moro egentlig, den spinner bare rett fram til du slipper gassen, og så kommer ræva flygende, men nå er jeg ikke akkurat særlig vant med overdrevent framtunge 4x4 biler heller, kan hende det går med litt trening :S

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

vil det bli lettere/bedre å sladde med 4x4 systemet, hvis man låser senter diff`n?

 

hva er fordelen med å få 50/50 fordeling?

 

tenker mest på hvordan bilen vil bli å kjøre og oppføre seg.

 

Bilen blir mere understyrt, men vil trekke seg bedre fremover.

Men vil mene at på asfalt så er standard cossi fordeling helt utmerket, men det er vel smak og behag.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Ja, det med fordelingen er grei. men vet du hva som bestemmer dette trekket i fordeligkassen ?

 

alle hjula går like fort rundt. lik dekk dim foran og bak. er viktig. ellers sliter man i stykker viscon.

 

når man kjører en 4x4 som dette på asfalt. og alle hjula snurrer like fort. er da visco i ingrep? isåfall det forspennet på 30nm som er satt opp den tette visco enheten.?

 

Jeg fyrte 2.9 xr4x4 jeg har hatt stående dritlenge. med utslitte sommerdekk. sku flytte på den på nysnøen. den dro seg lett frem over alt på garden.enda det var svinglatt for en vanlig framhjulstrekker. jeg måtte ruse å bråslippe clutch for å rive løs bakjula. de stod og spant og jeg stod stille en en 5sek med gjemn gass på 1gir

 

da kjente jeg gradvis at framhjula fikk mer og mere tak og drog seg avgårde. nå tok alle hjula bra tak fram og bakover der jeg pakerte bilen. enda ene halvsiden på bilen

dyttet seg gjennom en 30-40cm med snø. med disse dårlige sommerdekka. så eneste jeg kan skjønne. er at det må være en drevet overføring

 

med kraft til framhjula som kjører kun litt kraft fremover ved vanlig kjøring. men blir viscon slitt så vet jeg at jeg det ikke kommer mye kraft forover.

 

men den tar seg likevel frem bedre en en 2wd. så noe må det overføres.

 

når en visco da er i max ingrep. sillikon guffa har utvidet seg og lamellene tar max grep. da har man ikke øket % fordeligen foran og bak?

 

 

Ved bruk av hånbrekk får man bremset kraft bakover som da istedet går framover.

 

jeg har testet å ligge så bredt at jeg nesten snurrer for så dra på brekket å framparten kaster seg fremover igjen.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Har nå pratet med en kar ang dette. det ser ut som fordelinga ligger i visco kobblinga . men den låser aldri 100%. så den vil kun stramme seg på mere om man får mye hastighetforskjell på hjula.

 

men det sitter da en midt diffrensial. den som det ble laget halvmåner til. dette kan evt forbedre en del. man har fortsatt viscon som kan slure.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

det må jo være kjedet som har fordelinga 34 66...mens viscon "kan" slure fra 34 fram og mindre..hvis dere skjønner hva jeg mener..hvis man skal ha 50-50,må feks. dreva til kjedet være annerledes,akkurat som en sykkel med gir..

hvis viscon skulle sluret hele tiden,for å få til 34 66,har den ikke vart lenge.

finnes det deler å få kjøpt til viscosen foresten?tenker på overhaling..

da jeg har småproblemer med at den av og til slurer litt for mye..

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

det må jo være kjedet som har fordelinga 34 66...mens viscon "kan" slure fra 34 fram og mindre..hvis dere skjønner hva jeg mener..hvis man skal ha 50-50,må feks. dreva til kjedet være annerledes,akkurat som en sykkel med gir..

hvis viscon skulle sluret hele tiden,for å få til 34 66,har den ikke vart lenge.

finnes det deler å få kjøpt til viscosen foresten?tenker på overhaling..

da jeg har småproblemer med at den av og til slurer litt for mye..

 

nå tenker du feil, for om du drever om fordelingskassa så vil fremhjula gå fortere/saktere enn bakhjula og det vil du ikke.

Fordelinga ligger i "sluringa" til viskoen.

når du gir på så "absorberer" den 34% av kraften som den sender fremover til fremhjula, er ikke lett å forstå seg på de greiene der for oppbygningen til fordelingskassa er småkompleks.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Vist jeg forstår dette rett så vil vicosekoblinga føre 34 % av krafta over til kjedet.

 

 

Kan man f.eks si at fordelingskassa fungerer som en vanlig diff med sperre på det ene hjulet og lammesperre som gir 34% kraft til den andre siden?

 

 

 

 

Får du kjøpt nye deler til mt75 kassen? Tenker på viscose clutchen...

 

 

Er jeg helt på jordet?

 

Fordelingskasse.jpg

Edited by tomnsr
Link to comment
Share on other sites

Hei, hvis du eks. ser på vanlige cosw differ med sperre. tror jeg de skal ligge på en 30% sperre effekt.

 

her og det er det en visco kobbling. det er og en diffrential i diffen. som lar deg svinge uten at det graver for mye på hjula.

 

også her er det vanskelig å se hvor mye % av effekten fra mellom akselen blir fordelt ut på hjula. ettersom evt ugjemt underlag.

 

Sånn jeg ser det . må kjedet og akselen frem ha lik utveksling som bak. hvis man da hadde låst viscon 100%. hadde man fått 50/50 trekk. men åpen diffrential

 

som hadde eks gjort at. et hjulpar på asfalt bak. og et hjulpar på is foran. hadde kun bakjula spunnet.

 

I dette tilfellet kommer viscon in. som en sperre. som slurer seg på. for å få kraft fremover .

 

forspennet i viscon ligger da på 30nm for å øke litt kraft til framhjula. når nok hastighetforskjell oppstår. utvider den visco guffa seg og tar mere tak.

 

jeg tror man først da har 34% trekk.

 

så man får tak i oppgrad visco fra UK til 3500kr. 40-50-60nm. 60nm ble jeg anb til asfalt. mere ville gjøre bilen understyrt. akkuratt som audi. 50/50.

 

og da faller bitene på plass.

 

man har da viscon som centerdiff sperra.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

dytter denne opp igjen jeg!

 

nå har jeg kjørt 4*4 sierra i 2 år på vinterføre, og de kan ikke sammenlingnes med escort cosworthen,

 

Sierraen er riktig nok ingen cosworth, men den har jo akkurat samme girkassa....

 

Skal jeg kjøre sidelengs med escorten er det bare å gi litt gass, så kommer bakenden ut rimelig fort, minner ganske mye på bakhjulstrekk sleng tilogbegyne med, men setter fart når jeg gir på.

 

Når jeg skal kjøre sidelengst med sierra`n så må jeg virkelig jobbe med å få ut rompa, og den graver seg utrolig fort på plass igjen! Merker tydelig at denne trekker mer på framhjula...

 

 

Har og hørt med andre kjentfolk fra cosworth miljøet her i Trondheim at sierran gir mere 4*4 sleng på vinterføre og at Escos oppfører seg mere som en bakhjulstrekker, er det rett og slett akselavstanden som utgjør denne forskjellen?

 

Tviler på at viscose koblinga er utslitt på alle Escoser og ikke på Sierra ;)

 

Noen som har noen svar til meg?

Link to comment
Share on other sites

dytter denne opp igjen jeg!

 

nå har jeg kjørt 4*4 sierra i 2 år på vinterføre, og de kan ikke sammenlingnes med escort cosworthen,

 

Sierraen er riktig nok ingen cosworth, men den har jo akkurat samme girkassa....

 

Skal jeg kjøre sidelengs med escorten er det bare å gi litt gass, så kommer bakenden ut rimelig fort, minner ganske mye på bakhjulstrekk sleng tilogbegyne med, men setter fart når jeg gir på.

 

Når jeg skal kjøre sidelengst med sierra`n så må jeg virkelig jobbe med å få ut rompa, og den graver seg utrolig fort på plass igjen! Merker tydelig at denne trekker mer på framhjula...

 

 

Har og hørt med andre kjentfolk fra cosworth miljøet her i Trondheim at sierran gir mere 4*4 sleng på vinterføre og at Escos oppfører seg mere som en bakhjulstrekker, er det rett og slett akselavstanden som utgjør denne forskjellen?

 

Tviler på at viscose koblinga er utslitt på alle Escoser og ikke på Sierra ;)

 

Noen som har noen svar til meg?

 

Akselavstanden er jo bare 5,6 cm kortere på escorten, så de har vel ikke så mye å si?

De er ikke mer låsing på escort diffen da?

Ford Escort RS Cosworth 92'

Nissan Skyline R32 GT-R V-specII

Ford Escort Rs Turbo 86' "død"

Ford Scorpio 2.5 TD 90' "spiker"

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke si at det er umulig, men escorten har 109 000km på telleren og sierran har 165 000... Escorten får jo en del mer juling, men kan ikke skjønne at den skal være sliten?

Er en del mer moment som skal fordeles, men jeg vet ikke. Vet bare mange 4x4 som blir "bakhjulstrekk" med årene :)

Link to comment
Share on other sites

er vell bare å ta av mellomakseln framover ?
kjenner en som gjorde det å han mistet all framdrift på bilen når han fikk kjørt olja varm. jeg vet ikke hvorfor det ble slik.satte på ny mellomaksel forover igjen å alt v det gamle.tut å kjør

sierra cosworth 4x4 prosjekt

audi rs2

ford escort mk2 prosjekt

vw caddy som bruksbil

Link to comment
Share on other sites

Hei. etter hva jeg har hørt så skal viscon til escort cosworth være med mere forspenn en eks sierran. det er bare 25nm i sierran. og mente det var 35nm i escort.

 

uansett mere på escort. men da bør den trekke mere med nesa ved vanlig kjøring.

 

Jeg har nå plukket opp en fordeling kasse. og det er en midt diffrensial den epic den runde saken. hvis viscon var veldig slitt går effekten lettest til bakhjula da de spinner lettest.

 

framhjula har motoren oppå seg og derav mere friksjon.

 

jeg kjørte i filler en ytre drivknute på Sigdal med xr4x4 min. og den drar seg ikke fremover. all kraft går rett til den den drivakselel som spinner mot deff knuta i felgen.

 

når jeg gasser på når blen står stille. er det minimalt med ingrep. man hører det surrer rundt i kassa. jeg har muligens tatt viscon min.da j kom meg til Hønefoss med penkjøring.

når jeg nå bytter drivaksel. vil jeg for se om jeg da kun får en 2wd. men i utgangspunktet vil det jo slure seg litt med foran og. som en åpen diffrensial.

 

hvertfall det jeg har kommet frem til er. at center diffen må låses. eller viscon må låses helt. da blir det 50/50. det er eneste sunne fornufta.jeg kan skjønne.

 

det blir uansett testet ut før eller senere.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

hva tenkte du på? får ikke testa ut viscon teorier før senere en gang. hvis jeg skal låse viscon dønn.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...