Jump to content

Vinterdekk


Guest F0RD_Mondeo

Recommended Posts

Guest F0RD_Mondeo

Jeg skal kjøpe meg nye piggfrie vinterdekk å har aldri hatt denne bilen på vinterføre så derfor lurer jeg på om noen kunne veilede meg på hvilken type dekk som er gode på Mondeo av denne typen.

Edited by F0RD_Mondeo
Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på Motor sin test (NAF)

 

http://www.naf.no/Forbrukertester/Dekk/Dek.../Piggfrie-dekk/

 

Hva som fungerer bedre på en Mondeo er vel egentlig ikke så lett å si om.. men hold deg til standard dimmensjon, så går det veldig bra!

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Guest F0RD_Mondeo

Jeg har sett testen til NAF men det med dekk varierer fra bil til bil så det var derfor jeg spurte her inne om noen kunne anbefale dekk ut ifra egen erfaring.

 

@2.8turbo:

Nei... Papir dekk! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett testen til NAF men det med dekk varierer fra bil til bil så det var derfor jeg spurte her inne om noen kunne anbefale dekk ut ifra egen erfaring.

 

@2.8turbo:

Nei... Papir dekk! :blink:

 

Hmm.. jeg forsøker i det minste å være seriøs.. Jeg visste ikke at den som lagte henvendelsen hadde lest NAF testen.. her er det allerede kommet 2 useriøse bidrag.. gummi dekk.. papirdekk.. hva er det for slags svar?! Moderator, hvor er du?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører på 185*65*15 Nokian Hakka5, som er 1% større enn originalt i rulleomkrets.

Ville kjøpt de dekkene som passer vinterforholdene jeg skulle kjøre på.

Får ikke ett supert dekk til våt asfalt og dyp snø. Enten eller. Mondeoen tar seg godt frem,

så det er oppbremsing som bør være fokus. Selv om Suzuki og Mercedes har det i reklamen,

får du ikke bedre veigrep med 4wd. Bedre fremkommelighet ja, men du har fortsatt "bare" fire hjul som bremser.

Smale dekk skjerer gjennom snøen, mens brede gir mere kontaktflate med underlaget.

Jeg bruker litt smalere dekk om vinteren enn standard på mine biler.

Kjøp ikke det billigste dekket heller. Er ikke verdt det når det gjelder.

Edited by Futte

_______________________

Med hilsen / Best Regards

Anders T.

Flat Out Racing

"When in doubt, go flat out."

Link to comment
Share on other sites

Som "Futte" sier er Hakka5 dekkene et meget godt valg! Og som jeg har nevt tidligere, velg ikke større dekke enn standard dimensjonen..

 

Det finnes ingen nedskreven fasit på hvilke dekk som passer denne bilen.. m,en at noen passer bedre enn andre er det nok.. men så må man tenke på hvilet underlag man kjører på og hvordan veiene ellers er.. (slitte veier osv)

 

Så om en sier at den og den dekke typen er best, så ta det med en klype salt

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett testen til NAF men det med dekk varierer fra bil til bil så det var derfor jeg spurte her inne om noen kunne anbefale dekk ut ifra egen erfaring.

 

@2.8turbo:

Nei... Papir dekk! :blink:

På min gamle Mondeo (98modell) kjørte jeg med Nokian Hakkapellita (tror det var Hakka 4). Nokian er kanongode dekk og anbefales på det sterkeste!!!

Ellers kommer jeg til å kjøpe Continental Contact 5 på min nåværende Mondeo (fått mange anbefalinger på dette dekket fra dekkforhandler samt at den kom bra ut i NAF testen)

Edited by Fordman

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Med min kjøring (kjører over 30000 km i året) og veiene jeg kjører på (som er ganske dårlige) så ble jeg sterkt anbefalt av en dekkbutikk/verksted følgende:

 

Goodyear Ultra Grip Extreme

Bridgestone Noranza

Gislaved Nord Frost 5

 

Alt kommer i 205/55/16.. dimmensjoner under dette er fryktelig dyre.. og dimmensjoner over er ugunstig med tanke på grep på veien..

 

De sa at siden jeg ikke er bor på Røros (altså med tanke på vær og før forhold.. med tanke på den testen jeg henviste til tidligere, så er de testet under så ekstreme forhold at på vanlige veier så stemmer det ikke..

 

Dette fordi disse dekkene har bedre sidestøtte osv..

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Alle utsalg reklamerer selvfølgelig for de merkene de har selv. Men man må tilpasse etter kjøreforholdene. Kjører man på bare veier 90% av tiden bør man prioritere vannplaningsegenskaper, Bor man på Vidda er man ute etter noe annet.

Kjøper man et velrennomert dekk så blir det som regel bra uansett. Noen er litt bedre på enkelte områder, andre på andre områder.

Har veldig dårlig erfaring med Dunlop DS 1, men den er vel borte nå

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...