Jump to content

Vært å kjøft ny bil: Froscio.


351RS

Recommended Posts

Ok, så har man kjøpt seg ny bil da. Vaffal bruksbil. Olds’en begynte å bli litt ruskete, å måtte på EU, noe som jeg tror ville medført en del jobb. Så da begynte man å titte litt på anonnser. Havna tilfeldigvis på Scorpio, å begynte å bla. Var egentlig ute etter ”serie 1 MK2” altså -92 til -94, men etter å sett litt på ”MK3” eller -95 til -98, så fant jeg ut at det er rimelig mye som er forbedret fra -95 modellen. Dette er altså den fryktede ”froske” utgaven. Å disse var faktisk ganske billige åsså. Helt opp til -98 modeller for under 20 lapper ! MYE bil for pengene. Vel etter litt glaning på anonnser, så var jeg å titta på en -95 mod 2.0 16 V stasj. Ville ha stasj, å helst hengerfeste, kjekt å ha når man skal flytte en motor, hente litt deler osv. Å jeg syntes faktisk de er finere enn sedanen. Så da kom jeg hjem med denne.

 

17102008151.jpg

 

Gått 168 tusen, strøken inni, å forholdsvis rett i bodyen. Prutet den fra 18 ned til 13 lapp, pga litt rust i kanalene( egentlig veldig lite, men smørte på noe vakent da, hehe), å at ABS lampa lyste. Vifta funka åsså bare på fullt. Kjerringa i huset, som eide bilen, var IKKE blid da kællen gitt med på den prisen, så jeg var snar å komme meg derifra, før hu angra seg, hehe:

 

- Nei, Frank da: vi trenger pengane…-

 

Hehe…

 

Fra -95 har de helt nytt interiør, som jeg mener er merkbart finere.

 

IMG_3914.jpg

 

Å selv om dette er en helt vanlig utgave, har den eks. 2 airbager, startsperre, Traction Control, el. vindu, sentrallås osv. Den er SYKT behagelig å kjøre, meget stille, kompakt å fin, lettstarta, osv.

 

IMG_3912.jpg

 

Å for de som har sittet bak i en Scorpio, så er vel ikke plassen noe overaskelse.

 

IMG_3915.jpg

 

Å dette var nok den største stasjen på markedet -95. Helt vanvittig. Vaffal en HELT grei erstatning til Olds’en.

 

IMG_3920.jpg

 

Som nevnt 2,0 16V i disse, på 136 hk. Variabelt innsug å greier(ikke å forveksle med vanlig DOCH på 120 hk). Motoren fusker åsså litt, mistenker cat’en eller EGR’en, venter på en OBD2 leser, så jeg får lest litt feilkoder.

 

IMG_3923.jpg

 

Etter en liten shine, å ikke minst av med grinda, så slengte jeg på noe soting, så ble det litt mindre gubbebil.

 

KopiavIMG_3899.jpg

 

Menne, jeg mener denne kjærra har potensiale til å bli kul, med litt enkle midler. Noe flere som er enig? Eller er det generelt sett hat for disse froskene?

 

KopiavIMG_3906.jpg

 

Dette kommer til å bli en bruksbil, men litt greier blir det vel etter hvert. Tenkte på litt senk, litt styling å noe greie 17 tommere kanskje.

Å kanskje litt anlegg.

 

Hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gratulerer med ny bil Jan. Liker faktisk disse bilene veldig godt selv, og var en stund på utkikk etter 2.3L eller 2.9 24v versjonen, selvsagt i stasjonsvogn da sedanen har verdens styggeste lykter bak(sånne usa greier mistenker jeg)

 

Få på noen 17" med store eiker så missunner jeg deg stort

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med kongebil! :)

sjekk ut www.fordscorpo.co.uk, masse smart å finne ut der. Sjekk spesielt ut han som lagde ny frontfanger til sin, det gjorde UNDERVERKER for den kanskje litt snåle fronten til froscio'n.

Og skulle du forresten få lyst på skinnseter har jeg liggende et sett.. ;)

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Hehe, så moro at dere likte den.

 

Gratulerer med ny bil Jan. Liker faktisk disse bilene veldig godt selv, og var en stund på utkikk etter 2.3L eller 2.9 24v versjonen, selvsagt i stasjonsvogn da sedanen har verdens styggeste lykter bak(sånne usa greier mistenker jeg)

 

Få på noen 17" med store eiker så missunner jeg deg stort

 

Joda, så etter det jeg åsså, men dette skulle bare være en bruksbil, å 2 litern er oppgitt til 0,68 l/mila, så den er noe billigere en de større utgavene.

Det som er LITT dumt er at hadde jeg kjøpt en -94 mod, hadde jeg hatt 18 tommere i hue å i ræva(fra Grænnisen), men nå må jeg ha 4 bolt, hehe. Men 17 tommere kommer til våren.

 

Gratulerer med kongebil! :)

sjekk ut www.fordscorpo.co.uk, masse smart å finne ut der. Sjekk spesielt ut han som lagde ny frontfanger til sin, det gjorde UNDERVERKER for den kanskje litt snåle fronten til froscio'n.

Og skulle du forresten få lyst på skinnseter har jeg liggende et sett.. ;)

 

Joda, skulle nevne de i mitt neste innlegg, men du kom meg i forkjøpet. Disse gutta:

http://www.fordscorpio.co.uk/

 

har laget en helt sykt innholdsrik nettside, å med et meget aktivt forum, å var noe av det første( å eneste) jeg oppdaget om disse bilene. Disse sidene er KUN om frosken, men inneholder en MASSE tips å artikler om dem, bla kopi av Ford sin verkstedsmanual.

 

Og, ja Richard S sin Estate er skikkelig rå med en hjemmelaga front.

 

front14.JPG

 

Står mer om den her:

 

http://www.fordscorpio.co.uk/modfront.htm

 

Ellers så er dette det eneste jeg har funnet av styling til disse:

 

http://www.racelook.de/html_english/ford/ford_scorpio.php

 

1744950.jpg

 

 

Skinnseter hadde vært wunderbart, men dette hadde gått utover grombilen, hehe.

Link to comment
Share on other sites

..Går vel ikke lange stunden før det havner en V8er oppi der!? :lol:

Skulle akkurat til å si det samme! :D

 

Gratulerer med ny bil Jan! Så på frosken selv jeg da jeg var på jakt etter ny "familiebil" ;)

Litt senk + felger gjør underverker på denne tror jeg!

I'm off..

Link to comment
Share on other sites

Knall bil det der Jan, har kikka på slike selv! 0,68 på mila var jammen ikke dårlig for et så stor og tung bil.

 

Ja ikke sant. Den er faktisk hele 1560 kg uten fører, noe som er nesten 200 kg mer enn -94 modellen, merkelig nok. En annen rar ting er at 5 gearet er rimelig "tynt" på disse: er bare 500 o/min ned fra 4 gearet. Så i 100 km/t har den hele 2800 o/min ! ENDA er den oppgitt til 0,68 ! Bra hææ?

 

 

Gratulerer med ny bruksbil :)

Virker som en veldig grei bil da :) Billig også da :)

 

Ja altså den er ikke strøken, å det finns feil på den, men som sagt: mye bil for penga.

 

 

Den fronten var noe av det bedre jeg har sett faktisk.

 

 

Ikke sant? Meget smakfull variant den der.

 

Hehe synes jeg hører det ekteparet når du forteller, får håpe de ikke snubler over denna tråden da.

 

Går vel ikke lange stunden før det havner en V8er oppi der!? :lol:

 

Ja hu ble så sur at hu gikk i stua å satte seg mens vi skrev på papirene. Når det var på tide med hennes underskrift, kom hun furtende ut, skrev under, å gikk rett inn i stua igjen, hehe. Tror ikke det ble noe på gubben den kvelden.

 

V8? Vel vi får se, men det er ikke planen foreløpig. Måtte i såfall blitt en nyere 32Valve fra Cobra Mustang. En gammel støtstang hadde ikke passa i denne. Men jeg tror eks. jeg kan "gjemme" en snurre under det skjoldet som er over eksosmanifolden !!

 

 

Hender at plastinnsuget sprekker ved gass spjeldet der, kan forårsake fuskinga di.

 

Joda, har hørt om det. Men den har ikke de symptomene. Men jeg finner nok ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Neida, ikkeno problem. Det må bare gjøres riktig. :P Etter -89 ble det mye vanskeligere med hensyn til utslipp.

 

Det er vanskeligere JA, men umulig ? NEI !!

 

Tror du ikke jeg hadde klart det?

 

Jeg har prøvd...

 

Karosseriet er ikke "godkjent" for mer enn 207 hester, og du finner få V8'ere etter 95 med mindre gamp enn det..

Det er "ingen sak" på granada, siden den org kom med V8 i sør afrika (eller hvor det nå var)

 

Såfremt i fall man ikke tar turen til tyskland og TÜV da, noe jeg har tenkt å gjøre.. ;)

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Grovt sett ja. Er vel noe med frontstykket osv åsså.

 

Er mye annet som er nytt, men dørene skal passe mener jeg.

 

 

Okey.. Bare fablet om å bygge om til gamle typen på det chassiet :)

Omega 2.5 TD en smule justert opp :)

200sx stage 3

200sx drift/isbil

+10 biler til

Ingen FORD.

Link to comment
Share on other sites

Vel du kan jo ta en titt her, for her er en driftig kar som har bygd om til ny typen:

 

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=531399&st=20

 

Hvis du ser på de to bildene til høyre, som er av bilen utvendig, så ser du at pressinga av karrosseriet oppe på siden faktisk ikke er helt lik.

 

Å som du ser litt lengre ned, her:

 

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t=#entry6073312

 

Så var de faktisk endel forskjeller, å dermed jobb, hehe.

 

Voldsom styling etterhvert på den bilen åsså. :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...