Jump to content

Vært å kjøft ny bil: Froscio.


351RS

Recommended Posts

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja si ikke det. Kompabiliteten bakover mot gamlere er interessant for meg åsså, eks finns ikke frosken i 4X4 utgave. men det gjør den før -95.

5 bolts nav kanskje kan settes over. Billigere en å kjøpe nye felger, da jeg jo har masse 5 bolts felger liggende.

 

Har åsså det meste jeg trenger for å bygge om til Cossie bremser bak. Litt mer forskjell foran.

 

Som dere skjønner, er det vanskelig å IKKE legge planer, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg kjøpte denne bilen, kom jeg til å lure på om jeg hadde noe brosjyrer liggende til den. De som har lest Granada tråden min, husker sikkert at jeg hadde litt litteratur der åsså.

 

Altså helt siden jeg var liten, grabbet jeg alltid med meg brosjyrer når jeg var med fatteren hos bilforhandlere. Når jeg ble gammel nok til å kjøre selv, dro jeg ofte innom forhandlere å hentet det de hadde, hehe. Så det ble en grei samling etter hvert. Etter at jeg kjøpte Grænnisen, hadde jeg brosjyrene til den. Når jeg kjøpte -80 Oldsmobile Custom Cruiser, dukket det opp til den åsså. Når Brodern investerte i en -92 Buick Roadmaster fant jeg jaggu en brosjyre til den åsså.

 

Så da tok jeg en tur på ”bibloteket” mitt å titta, da jeg mente jeg faktisk hadde litt av hvert til Scorpio åsså. Det stemte, jeg hadde til alle generasjonene.

 

IMG_3934.jpg

 

Av alle brosjyrene jeg har, er det kun 3 !som er av det store formatet dere ser ny Scorpioen har, å det var Oldsen, Roadmastern, å Scorpioen.

 

Hadde åsså noen RS å tilbehørs kataloger.

 

IMG_3936.jpg

 

Å jaggu hadde jeg et greit utvalg av Ford Nytt i fra den perioden( der den nye Scorpioen ble introdusert).

 

IMG_3960.jpg

 

Ok, når det gjelder RS styling til disse finns det komplett sett til MK1 å Mk2, men ikke til Mk3. Til MK1, som er litt mer profilert i utseende, ser det slik ut(er jo åsså dette jeg har på Grænnisen min).

 

Froscio001.jpg

 

Til MK2 , som er så godt som like profilert i utseende, finnes det en utgave som er mye rundere i formene. Dette syntes jeg” ikke stemmer” likegodt med linjene.

 

mk2styl.jpg

 

Men siden MK 2 og MK3 er lik utvendig fra framdøra å bakover, skal altså sideskjørtene å bakfangern fra MK2 passe. Siden Mk3 er mye rundere i formene, passer da dette mye bedre. Hvis dere da ser for dere stylinga fra bildet over (bortsett fra framspoilern da), overført på bildene under, så kan dere ane hvor mye bedre MK3’ern vil se ut.

 

Froscio005.jpg

 

Legg spesielt merke til hvor ”høy” bakfangern ser ut originalt her, men med MK 2 RS fangeren ville det blitt pøøørfekt.

 

Froscio006.jpg

 

 

Så kunne man komplementert men frontfanger ala den stv’en til Richard lengre opp. Apropos den, ser dere at frontlyktene er svarte inni, rundt reflektorene? Dette kom på -98 modellen, noe som gjorde lyktene visuelt sett mindre. Dette er populært å gjøre på gamlere utgaver åsså, å vil vel bli gjort på min.

 

Men ikke kom å si at ikke denne er flott ?

 

Froscio.jpg

 

Åsså fikk man faktisk Recaro seter, hehe.

 

Froscio004.jpg

Link to comment
Share on other sites

Recarosetene kom også i delskinn. Du vet vel hva jeg tenker på da 351rs.. ;)

 

Ellers å passer mye om hverandre på de forskjellige utgavene av scorpioen.

Sideskjørt f.eks. passer om hverandre på alle utgavene.

Bakfangeren er kortere på combi-coupe utgaven som nesten ALLE RS-kitene av den første typen ble levert til.

Bakfangeren fra sedan og stasjonsvogn derimot passer om hverandre over en lav sko, og skjørtet til combi-coupe'n kan "enkelt" moddes til å passe på de også. (ja du gjettet kanskje noe her også 351rs? ;)) de må forlenges med 6-7 cm.

Frontfangerne passer om hverandre på begge de to første utgavene, men froscioen har totalt annerledes front, selv om festene er veeeldig like.

 

Det med lyktene stemmer, noen av 2.3'ene fra 97 hadde det også, og jeg mener det er en obligatorisk mod hvis man skal bruke tid på de nyere scorpioene. Noe jeg syns det er ALTFOR få som gjør! ;)

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare si at jeg, å alle dere andre her inne kan glede oss til Count begynner med sin prosjekttråd, for den kjærra blir noe av det helt ekstreme slaget. Kan nesten ikke vente. :P

 

Delskinn å ja, ja det var ikke måte på.

 

Merket det med bakfangerne når jeg bygde om på grænnisen ja, måtte lete etter 5 dørs fangere, da de hadde rett lengde til den.

 

Lykter, grill å framfanger blir nok modda på min etterhvert, ja. Så kanskje tråden flyttes til prosjekter etterhvert, hehe.

 

Åsså har de jo satt ned prisen med over 30% på denne da:

 

http://store.summitracing.com/partdetail.a...mp;autoview=sku

 

DETTE ER BILLIG !!!

 

Hadde ikke dette vært den perfekte pakka i denne bilen, så vet ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det er ho helt latterlig billig da..! :o

Selv om det er pluss frakt og moms..!

 

Syns du skal være den første i norge som bygger om frontfangeren på scorpioen din, det fortjener den.. ;)

 

egentlig litt utrolig at scorpio'n aldri har vært levert med åtter noen som helst plass i verden, den skriker jo etter det..!

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

351RS: Gratulerer med ny bil!

 

Når det gjelder RS stylingen til mk II synes jeg den ser mye bedre ut i virkeligheten enn på bildene.

 

Jeg hadde en sveitser-import 93mod 2.9i 24V combi-coupè med full RS styling for noen år siden. Bilen var kjempefin å se på, koksgrå metallic. Synes bilen kledde stylinga veldig godt. Lykteviskerne var fjernet og forfra liknet den veldig på 90' talls Mustang!!

 

Det jeg reagerte på var måten stylinga var montert på. Fangerne var bare "skall" som var limt og skrudd utenpå originalfangerne. Følte det var litt "Biltema" over det.... Vet ikke om det var montert etter Fords spesifikasjoner for akkurat monteringa så ikke bra ut..

 

Jeg har også hatt en Scorpio stv. Det var en 94mod 2.0 Dohc (MKII). I utgangspunktet kjøpte jeg bilen fordi jeg trengte en billig og romslig arbeidsbil. Men når behovet for så stor bil forsvant ble det til at jeg beholdt bilen for den var god å kjøre. Det er jo som du sier en stor og tung bil så var ikke akkurat noe racer bil, men heller ikke spesielt dau, og så utrolig billig i bruk. Tipper forbruket på normal kjøring, uten tanke på å kjøre økonomisk, lå på rundt 0.7.. Da jeg tilslutt solgte den var det fordi det begynnte å komme endel rust rundt forbi..

 

Vurderte en stund å importere en "frosk" stasjonsvogn i 24v utgave til bruk som familiebil. Denne bilen ville jo kostet endel i avgifter, men er jo nesten gratis å kjøpe i utlandet.

Jeg har også litt problemer med å klare fronten på bilen. Så planen min var da å bygge om fronten fra frosk til MKII utgaven for å få en penere bil.

Så langt jeg fant ut var det største problemet forskjellen på profilen på en MK III fordør og en MK II forskjerm. Dette er jo veldig synlig og måtte vært tilpasset ganske mye for å bli pent. Måtte muligens ha laget en hybrid skjerm av en mk II og MK III..

Da hadde jeg fått alle fordelene med oppdateringen av understellet til mk III'en og alt utstyret og den flotte 24v motoren, samtidig som jeg fikk den mye penere mk II fronten.

Disse planen ble desverre aldri gjennomført...

 

Den gangen hadde jeg ikke sett den fine frontfangeren på den engelske bilen lenger oppe i posten din.. Den gjorde jo om frosken til en flott bli. (kun i stv. utgave, sedan baken er jo enda styggere en fronten ;) )

 

Det aller enkleste for deg hvis du vil ha litt mere guffe i bilen er jo å importere en 2.9 24v bil og flytte over deler, men for deg er vel det en alt for enkel operasjon.. ;)

 

Så jeg gleder meg til å se den nye tråden din som du kan kalle: Froskenprosjektet- ny front og ny 4.6 V8'er :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg er seff enig med deg: den stylinga er rå i virkeligheten, men skal man være PIRKETE, så er det noe som ikke stemmer: se eks på de MK2 RS fangerne. De har ingen lister, å er veldig runde, mens MK2 bilen har veldig profilerte lister langs siden(noe som åsså de originale fangerne har). Dermed er det "estetisk sett" litt rart. Men for all del, studerte en gang en MK2 stv med full RS MK2 styling som var bygget enormt anlegg i, som demobil for butikken som solgte det merket, å den var bare helt RÅÅ.

Er nok som du sier, et skall som monteres over fangerne, mens MK1 Stylinga monteres under dem. Som du ser lenger opp her, så er dørene like på de fra -92 å nyere, så en evt ombygging av frosk til MK2 skulle dermed gå. Men det er nok mye jobb allikevel, da det åsså er annet frontstykke osv. Personlig så liker jeg nå faktisk frosken best, den ser MYE mer moderne ut, men seff trenger åsså den litt styling. Det som jeg ser som en utfordring, er at ingen har gjort noe "seriøs" jobb på disse, enda jeg ser et enormt potensiale i disse. Har kjørt mye MK 1 Scorpio å har vel ikke vært sådær imponert, men det ble jeg etter å ha kjørt min noen kilometer. Utrolig komfortable å kompakt, å dette til tross for at det er en stv. Liker åsså at enda det er stv å den har delbart baksete, så har den både midtarmlene å nakkestøtter bak, hehe.

 

Har som sagt egentlig ikke de store planene for denne, siden jeg jo allerede har en grombil, men noe blir nok gjort her likevel, hehe.

 

Eller: planer har man jo, men man må vel prioritere litt, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Scorpio stv har i likhet med mange andre stv (først og fremst til midten av nittitallet) en mislykket ryggsekk-design, som om mulig passer enda dårligere på "frosken". Sedanen derimot, har et gjennomført eget design, der den spesielle bakenden passer mye finere til fronten. Slike skulpturøse linjer er jo egnet til å fascinere, om enn noe spesielt..

 

Åkkesom, 13K er jo å svindle til seg bilen :P Men gedigent mye bil for pengene uansett, med den lave prisen på disse. Derfor blir det ganske sikkert en slik på meg også, som bruksbil om et års tid. I så fall en sedan og helst med 4 syl. 2,3 16V motor (145 hk.) Forøvrig, med RS skjørt og bakfanger til 92-94 mod, i tillegg til den avbildede frontfangeren fra England, så vil jo også stasjonsvogna se bra ut..

 

I en NAF test av en 98 mod i bladet Motor, står det veldig kort sagt at de synes det er oppriktig synd at Ford bestemte seg for å slutte med Scorpio, fordi den hadde fortjent en bedre skjebne.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke vært mer uenig.. Men det er flott at folk har forksjellig smak, ellers hadde det vært kjedelig å være bilprodusent og ikke minst entusiast! :)

 

Kunne jo evt hatt Jaguar S-type R som inspirasjon ved styling av sedanen, det tror jeg faktisk kunne vært veldig vellykket.!

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Ikke sant, hver sin smak, hehe.

 

Jeg har faktisk aldri likt sedan utgaven, den blir altfor lang i rumpa, å den nye sedanen er ALTFOR avrundet. Jeg syntes 5 dørsen ser mye smekrere ut. Men allikevel liker jeg stv.en bedre, ikke minst fordi det er en stv. verdt navnet, ikke slik som enkelte nyere som egentlig fortsatt bare er en kombikupe. Helt latterlig når bakre sideruta er 25 cm lang, å bakruta skråner mer enn frontruta.

 

Men en annen ting å tenkte på til dere som sier dere funderer på en slik bil: pass på årsmodellen i forhold til omreg. avgift. På en -96 mod er det i år litt over 1000 lappen. En -97 blir over 6 lapper, mens en -98 blir over 8 ! For biler eldre enn 12 år er det 1000 lappen, mens nyere blir det mer å mer. Jeg så på en -97 mod åsså, men det ville jo dermed blitt endel dyrere uansett, for ikke å snakke om den -98 med alt utstyr for 12 lapper. Billig, men altså da med en "skjult" kostnad.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sant, hver sin smak, hehe.

 

Jeg har faktisk aldri likt sedan utgaven, den blir altfor lang i rumpa, å den nye sedanen er ALTFOR avrundet. Jeg syntes 5 dørsen ser mye smekrere ut. Men allikevel liker jeg stv.en bedre, ikke minst fordi det er en stv. verdt navnet, ikke slik som enkelte nyere som egentlig fortsatt bare er en kombikupe. Helt latterlig når bakre sideruta er 25 cm lang, å bakruta skråner mer enn frontruta.

 

Men en annen ting å tenkte på til dere som sier dere funderer på en slik bil: pass på årsmodellen i forhold til omreg. avgift. På en -96 mod er det i år litt over 1000 lappen. En -97 blir over 6 lapper, mens en -98 blir over 8 ! For biler eldre enn 12 år er det 1000 lappen, mens nyere blir det mer å mer. Jeg så på en -97 mod åsså, men det ville jo dermed blitt endel dyrere uansett, for ikke å snakke om den -98 med alt utstyr for 12 lapper. Billig, men altså da med en "skjult" kostnad.

Akkurat dette sleit vi med på en 97 escort. Men bilen veide heldigvis 1180kg, og det var en grense på 1200kg. Sparte ett par lapper der, men dyrt var det uansett

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke vært mer uenig.. Men det er flott at folk har forksjellig smak, ellers hadde det vært kjedelig å være bilprodusent og ikke minst entusiast! :)

 

Kunne jo evt hatt Jaguar S-type R som inspirasjon ved styling av sedanen, det tror jeg faktisk kunne vært veldig vellykket.!

 

Gikk i fra data`n midt i redigeringa, så den opprinnelige teksten min med Jaguar S type sammenligningen lå ute når du postet. Men ja, å sammenligne froske sedanen med en slik Jaguar er ikke helt feil, spesielt ikke med et resultat etter diskre styling.

 

Smak og behag kan ikke diskuteres, nei. Jeg ser jo det ^_^

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Som du ser lenger opp her, så er dørene like på de fra -92 å nyere, så en evt ombygging av frosk til MK2 skulle dermed gå.

Er du sikker på dette??? Jeg vil påstå med 99,9999999% sikkerhet at profilene/knekken er lik på MK I og MK II slik at dørene kan brukes om hver andre uten synlig forskjell, mens profilen på MKIII er rundere.. Man kunne også brukt dører fra en MK II på en MK III de vil passe, men fremdeles ville profilen på bakskjermen være ulik den på MK II dørene..

 

Har som sagt egentlig ikke de store planene for denne, siden jeg jo allerede har en grombil, men noe blir nok gjort her likevel, hehe.

 

Eller: planer har man jo, men man må vel prioritere litt, hehe.

Husk at det er mange store planer det aldri har blitt noe av, og andre ganger begynner man i det små uten en plan og reslutatet blir noe stort.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Grattis med tøff bruksbil ;) Har akkurat kjøpt meg en 97mod scorpio stv sjøl, så kommer til å følge med her...

 

Har litt samma tanker som deg når det gjelder utseende, tenkte litt på 17" rs diamond cut eller soft spoke hjul sammen med H&R senkesett.

Også fått lakkert chrom-delen rundt grillen i bilens farge og lakkert lyktene svarte inni...tenkte jeg skulle sote rutene mine også for det så veldig bra ut ;)

 

Veit du om det er å få tak i effektanlegg til de bila her ell?

'63 Ford Cortina 1200 2dr

'89 Ford Sierra 3dr ohc-turbo

'86 Ford Sierra RS Cosworth

'00 Dodge Ram 2500 5,9TD

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på dette??? Jeg vil påstå med 99,9999999% sikkerhet at profilene/knekken er lik på MK I og MK II slik at dørene kan brukes om hver andre uten synlig forskjell, mens profilen på MKIII er rundere..

 

Vel, det var Count som sa at dørene på MK2 å MK 3 er like, eller altså fra -92 å nyere.

 

Grattis med tøff bruksbil ;) Har akkurat kjøpt meg en 97mod scorpio stv sjøl, så kommer til å følge med her...

 

Har litt samma tanker som deg når det gjelder utseende, tenkte litt på 17" rs diamond cut eller soft spoke hjul sammen med H&R senkesett.

Også fått lakkert chrom-delen rundt grillen i bilens farge og lakkert lyktene svarte inni...tenkte jeg skulle sote rutene mine også for det så veldig bra ut ;)

 

Veit du om det er å få tak i effektanlegg til de bila her ell?

 

Se der ja, virker som det er et "rush" etter disse bilene om dagen, hehe. Kom gjerne med bilde.

 

Etter det jeg har funnet ut, er det ingen av senkesetta(hele 5 forskjellige) som har TUV godkjenning, men det er mulig jeg tar feil. Forresten så har Realcar.no et Cobra senkesett til disse for 990 kr !!! Billig, men ikke TUV.

 

Har ikke sett etter eksos, men tror ikke det skal være mye jobb å tilpasse eks. Sierra Cossie, da røra ligger mye likt der.

 

Åssn utgave er din?

Å du måtte vel betale litt i omreg da på en -97?

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 2wd sierra cosworth anlegg på min, og det funka utmerket. Måtte forlenge det mer ca 20 cm og sveise om festet til bakpotta med det var det. (Det pekte bakover istedet for til siden.

 

Sjekk ut www.ferrita.se og salgssidene der.

De selger effektanlegg til sierra og scorpio DOHC til 15-1600. (Rustfritt!) Skulle ikke fortuste meg om det gikk å tilpasse det.. ;)

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Er nok mange som har skjønt at man får mye bil for penga hehe.

Kikka tydligvis litt fort på nettsida til H&R for dem har vell faktisk ikke fjærer til stasjonsvogn(GNR) engang... Men da tror jeg nesten jeg kommer til å gå for de cobra fjærene.

 

Når det gjelder eksos så tror jeg at det bare blir en litt passlig bakre potte. Men virker ganske kurant sånn som count har gjort det så kan være en mulighet det og.

 

Er 6 lapper i omreg så venter til nyåret med å ta ut skilta hehe, sparer mange kroner da

 

Bilen min er en 2,3 16v med dobbel klima og oppvarma frontrute i tillegg til det du har. Men må bytte alt av bremseskiver og klosser pluss at det er litt rust i kanaler og buer bak...

 

DSC00024.jpg

 

Du får stå på og huske å legge ut bilder etterhvert som det skjer ting ;)

'63 Ford Cortina 1200 2dr

'89 Ford Sierra 3dr ohc-turbo

'86 Ford Sierra RS Cosworth

'00 Dodge Ram 2500 5,9TD

Link to comment
Share on other sites

Mener Count snakka om at fjærene passer fra Mk2 stv ?

 

Vente til etter nyttår ja, hehe, tenkte åsså på det hvis jeg kjøpte nyere.

 

Baksetene er vel med på denne eller?

 

Litt mer utstyr enn min åsså ser jeg, godvogn det der.

 

Er litt rust på samme stedene på min åsså, men burde være enkelt å ordne. Vil tro det er samme kanaler som tidligere, å de finns på Veng.no.

 

Bremsedeler er helt klart billigst på Biltema, men om kvaliteten er bra nok er en annen ting.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...