Jump to content

2,3 16v noe å satse på?


matros

Recommended Posts

Motorn er kvikk og billig i forbruk. Kjørte stv fra Ikea Trondheim til Tromsø, veide på vekta til 2050 kg. 0,8L/mil.

Kresen på olje og plugger. Sjekk under lokket på toppen der tennkablene ligger om ledningene som gir strøm til de to coilene er dårlige.

Min har rundet 150000km og ledningene var helt skutt. Er de i orden, annbefaler jeg å isolere de med varmetape.

Ellers er den dyr å skiftre pluggledninger på. Det sitter 2st coil, og 2stk pluggledninger. er vel ca 1500 for dette.

Hadde lekasje rundt termostathuset, men laget meg en pakning, og det ble tett. Litt knotete å skifte olje på, kjekt med bukk.

Er reg.kjede, så registret skal være grei skuring. Vannpumpa er i plastik, og bør byttes ved hjevne mellomrom.

Har smånykker, men når det gjelder plass, komfort og kjørefølelse på vei er det få,

om ingen biler i denne pris-og årsklassen som kommer i nærheten.

Se etter i servicehftet hva som er gjordt. Bremseskiver er ett svakt punkt. Har montert bremser fra Mondeo V6 foran, og har ikke merket noe etter dette.

Håndbrekket går på calipterne bak, som kan sette seg. Det er 6-8 timers jobb å montere hengerfeste på stv..

Pris er også en faktor. disse er rimelig tunge å selge, (har en selv...) så her er det virkelig kjøpers marked!

Edited by Futte

_______________________

Med hilsen / Best Regards

Anders T.

Flat Out Racing

"When in doubt, go flat out."

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.Høres jo ut til å være greie biler dette da,men kan ikke si dem er så pene å se på akkurat,det er vel grunnen til at de er tunge å selge og kansje.Men innvendig er de utrolig fine da.. Hadde en 92 scorpio for noen år tilbake med 2.0 doch motor i,og den var ivertfall ikke mye futt i,var rett og slett lat.er det stor forskjell på disse motorene da? driverk forøvrig med tanke på understell,foringer oppheng osv,er det holdbart? det var det heller ikke på den 92 modellen..

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke? Kan ikke si at jeg har annet enn bra erfaringer med understellet jeg men, bilige deler og lette å skifte er det også.

DOHC-motoren kan ikke sammenlignes med 2.3'n i det hele tatt. To vidt forskjellige motorer. den har et nært slektskap med RS2000 motoren. (den nye, ikke den gamle)

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Forstillingen er mere lik nyere Focus enn gamle scorpio. Er triangelarmer på '95+.

Om du går inn på www.fordscorpio.co.uk vil du finne mye info.

Jeg skiftet bære-og lenkearmer foran da min tygde bremseskiver, og du finner ikke noe forsterkede foringer til forstillingen på denne.

Utseende er vel ikke så viktig som faktoren at det er en gammel bensinbil med 2.3L bensinmotor.

Mange forveksler den med V6 som kom i Granada. Er en oppborret '94 RS2000 med annet innsug, like mye hester men mere dreiemoment.

Som sagt er det en Ford som er over 10 år, så litt feil vil det nokk være.

_______________________

Med hilsen / Best Regards

Anders T.

Flat Out Racing

"When in doubt, go flat out."

Link to comment
Share on other sites

Så ingen spesielle svakheter med 2,3 16V motoren? fint, fordi den virker vel som det beste valget. Har bare vært litt borti de motorene, men gir inntrykk av å være noen gullklumper. Blir en slik Scorpio her også, 96/97 mod. sedan. Tenker med H&R senk og 17" felger med kant som går helt i skjermkanten + litt visuelle ting som på 98 mod. så tror jeg det fort blir en bil mange snur seg etter, og blir ikke overrasket om mange til og med vil si at den er stilig. Men disse må ha en mørk farge.

Er jo latterlig mye bil for pengene dette.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...