Jump to content

Grunning og lakk til underside av bil


RS|Stian

Recommended Posts

Har bestemt meg for å lakkere Cosworthen hvit under og lurer derfor på hvilken type grunning og lakk jeg bør bruke. Tenkte på to-komponentsgrunning siden jeg har hørt mye bra om dette, men er noen typer/merker bedre enn andre og hvor får jeg kjøpt sånt? Når det kommer til lakk så hadde jeg ikke tenkt å spray/sprøytelakkere men male/koste på og da funker jo ikke vanlig billakk. Finnes det noen hvit ferdigblanding jeg kan bruke her eller må det blandes opp noe?

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Som jeg svarte deg i tråden min stian, jeg bruker en 50/50 blanding av owatrol og arcanol, både jeg og flere har brukt dette på flere biler og det funker bra... legg på 2-3 lag så har du lag som holder uendlig... Arcanol får du også i hvit blank.. arcanol heter nå Bengalakk Arcanol, så ikke ta den vanlige bengalakken.. Arcanol Bengalakk er 2komponent..

Link to comment
Share on other sites

skal til med samme prosjekt nå snart selv, skal du ta vekk den orginale understellsguffa, Stian?

Ja trur nok det. Har gjort reint fra der girkassetunnellen begynner og helt bak under reservehjulsbrønnen og tanken. Blir nesten litt dumt å ta bare under halve bilen så må nok gå i gang og få av guffa helt fram. Mulig ei negerkuse er tingen å bruke der? Så owatrol er på en måte grunning og rustbeskyttelse mens arcanol er selve fargebasen?

Link to comment
Share on other sites

Mulig ei negerkuse er tingen å bruke der? Så owatrol er på en måte grunning og rustbeskyttelse mens arcanol er selve fargebasen?

 

Bruk ei fin negerkuse, men ikke for mye/hardt da de graver seg inn i stålet... :P hehe ja blir det.. Nå er jo både owatrol og arcanol rustbeskyttelse.

Bengalakk Arcanol er jo i seg selv en 2komponent blanding, reagerer ikke med owatrol annet at blandingen blir sterkere, binder bedre og beskytter bedre enn arcanol alene..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tar opp igjen denne tråden nå da det nærmer seg lakkering snart. Var en tur innom Maxbo for å høre litt og dem kunne visstnok blande billakk i den fargen jeg ville ha som kunne påføres med pensel, det blei selvsagt en god del dyrere enn arcanol/owatrol. Blei anbefalt å bruke epoxygrunning men er denne mulig å pensle på? Det var ingen der som visste akkurat det.

Link to comment
Share on other sites

en ting du kan bruke er denne, jeg brukte den første gangen jeg tok undersiden min.

 

veldig hvitt og fint i et par sesonger, men den har begynt å bli litt gul nå.

 

PICT0146.jpg

PICT0153.jpg

 

bare malte den rett på med kost, brukte vel litt over 2l på min, uten å spare på guffa.

 

litt tynnere enn den svarte understellsmassa til biltema.

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Vel, da har jeg vært å handlet lakksprøyte og et ekstra dysesett sånn at jeg kan bytte mellom grunning og lakkering. Tenkte å bruke 1,4mm dyseåpning til selve lakken og 1,7mm til epoksyen siden den nok er litt tykkere. Noen som veit åssen type epoksy jeg bør bruke? 2-komponent? Er det noen andre ting jeg bør gjøre før påføring av grunning og lakk?

Link to comment
Share on other sites

Ett lite spm til dere som har grunna/lakkert/tectylert underseiden av bilene deres.

Hvordan har dere plassert bilen? Heist den opp på paller? Veltet den over på siden? Sistnevnte ser jeg for meg, er ikke så lurt viss man har motor og gir i bilen

Regner ikke med noen har lagt under bilen med sprøyte/kost mens den har stått med hjulene på bakken.

Link to comment
Share on other sites

alt annet enn 2k grunning er og forblir møkk, med mindre det er noe ordentlig ræv gift, ford sin sveis primer funker meget bra, den er 1k, men YL gruppe 5 mener jeg, den er rett og slett skummel..

 

ellers har mekonomen hagmanns CA primer, det er en 2k epoxy grunning, den har jeg hørt mye bra om, og har prøvd den en del selv, og så langt er jeg knall fornøyd, den pensler jeg på, for da får jeg lagt tykkere enn med sprøyte, og den trengs ikke tynnes så ****** da..

 

 

på jobb bruker vi spice hecker, epoxy grunninga pensles BESTANDIG..

jeg hadde heller aldrig pensla benga/owatrol rett på stål, uten og grunne, folk kan si hva de vill, men slikt blir SVÆRT skjeldet bra, mye pga av at det ikke legges tykkt nokk, spesiellt med pensel, må minst ha 2 strøk, ser jo ofte blank stål etter børstene på kosten..

 

og for alldel, husk og vask godt med silikonfjerner eller lignedne "fett" frie produkter.. kropps fett fra fingrer OL kan være nokk til at det ruster på blank stål, selv med grunning..

Link to comment
Share on other sites

Hagman har jeg hørt og lest litt om at skal være bra ja, lurer på om jeg går for det. Vil den bli for tjukk til å sprøytes på kanskje? Blir det noe spesielt penslemerker når du påfører den eller jevner den seg fint ut?

 

Hallaien Stian:-)Bare ring meg du.Så kan jeg fortelle deg hvordan det skal gjøres...

Mulig jeg ringer deg i kveld eller noe ja ;)

Link to comment
Share on other sites

Hagman har jeg hørt og lest litt om at skal være bra ja, lurer på om jeg går for det. Vil den bli for tjukk til å sprøytes på kanskje? Blir det noe spesielt penslemerker når du påfører den eller jevner den seg fint ut?

 

NEI, den er ikke for tykk til å sprøytes. Er nok det den opprinnelig er tenkt til ;)

Går også fint an å pensle på, men legg da flere lag for å få det til å dekke bra. Personlig hadde jeg kommet til å sprøyte to lag. Og som hårball sier, funker gull.. B)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...