Jump to content

Trenger en medbringer til kamdrevet på 24v (BOA)


Guest Damien

Recommended Posts

Ja, da var dagen her da for at medbringeren (altså skiva med posisjons merkingen - bilde -) til kamdrev 2 gikk føyka:(

Saken er det at "tappen" som sitter på baksiden(inn i drevet) har blitt slitt bort, så jeg borret den opp og kuttet til og satt ett 4mm. bor igjennom og banket det til på begge sider.

det fungerer vel i og for seg, men det holder ikke så veldig lenge (bor er veldig sprøe) og jeg trenger en ny medbringer...

så hvis noen har ett liggende eller vet hvor jeg kan hendvende meg er jeg evig takknemmelig:P

 

idleprob08.jpg

Link to comment
Share on other sites

ford har fortsatt disse.

Koster omkring 70-80 kroner

 

Ookay, rart... en i family'n jobber der og sa att de er utgått i deleregisteret for boa...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg har BOB-kammer liggende hos tollvesenet....

 

Bestilte de siste som Ford kunne fremskaffe til BOB, etter 50 minutters leting på telefon med Delelageret hos Ford her i Drammen, 3 fra England, og 1 fra Tyskland, og ser helt like ut, selv om selvfølgelig Ford sier noe annet...

 

Hmmm, hva skal du med BOB-kammer hos tollvesenet? ;-)

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det var ikke noe problem å skaffe sist jeg sjekka..

 

Vel, det er Ford i Drammen som sier at det var siste rest ;-)

 

Skivene er nå byttet, synd at man ikke har nye BOB kammer samtidig, så man får mest mulig ut av det som er mulig :-)

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, MEN er det noen som har byttet kammer på BOA'en før? Er det vanskelig, eller ser det like lett ut som på videoen som ligger på youtube? Har ikke tenkt å løfte ut motoren for å skifte, så ser for meg at det blir dårlig med plass til å få det til.

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, MEN er det noen som har byttet kammer på BOA'en før? Er det vanskelig, eller ser det like lett ut som på videoen som ligger på youtube? Har ikke tenkt å løfte ut motoren for å skifte, så ser for meg at det blir dårlig med plass til å få det til.

 

Ser ingen grunn til at det ikke skal gå greit, fikk løsnet motorfester, og løftet motor ganske høyt nå som bunnpanne og register fikk en sjekk, men er vel også bare skrudd?

 

Haakon

 

 

Litt off topic, MEN er det noen som har byttet kammer på BOA'en før? Er det vanskelig, eller ser det like lett ut som på videoen som ligger på youtube? Har ikke tenkt å løfte ut motoren for å skifte, så ser for meg at det blir dårlig med plass til å få det til.

 

Hvor fikk du tak i kammer til Bob, og hva kostet de?

 

Haakon

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

www.ebay.co.uk har mange skatter, og det var der jeg fant kammene mine. :) Kom også over en ubrukt BOB byttemotor der for en tid tilbake. Den kostet noe sånt som £5000.

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

www.ebay.co.uk har mange skatter, og det var der jeg fant kammene mine. :) Kom også over en ubrukt BOB byttemotor der for en tid tilbake. Den kostet noe sånt som £5000.

 

 

Ok, ebay blir brukt her også, så finner da noe deler :-)

 

Takker og bukker

 

Haakon

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

Ja, BOB skivene er videreføringen, kjøp til den..

 

Edit: Dobbeltpost

 

Så en liten advarsel til de som prøver å bruke medbringerskivene til BOB på BOA, slik som jeg akkurat har gjort....

 

Har nå funnet ut at skal man bruke BOB skivene, så må man også bruke BOB kammer, da min motor nå står med ventilras på 5 av 6 sylindere

 

OM BOBkammer løser det, skal forbli usagt, har ikke testet, men må nå uansett demontere topper og resten en runde til, komp på 5, 6, 5, 8.8, 6, 5...

 

Haakon

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

Så en liten advarsel til de som prøver å bruke medbringerskivene til BOB på BOA, slik som jeg akkurat har gjort....

 

Har nå funnet ut at skal man bruke BOB skivene, så må man også bruke BOB kammer, da min motor nå står med ventilras på 5 av 6 sylindere

 

OM BOBkammer løser det, skal forbli usagt, har ikke testet, men må nå uansett demontere topper og resten en runde til, komp på 5, 6, 5, 8.8, 6, 5...

 

Haakon

 

Om de var korrekt montert så kan jeg garantere at det ikke var skivene som forårsaket ventilraset ditt..

 

Når det er sagt: Kondolerer.. :(

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Dette skal sjekkes ut grundig i nærmeste framtid da jeg har tenkt å flippe inn de nye kammene mine snart. Har BOB-kammer og BOB-skiver liggene, men nå ble jeg usikker på om jeg skal gå igang med dette prosjektet.

 

Et lite tips etter installering av ny kam, ny timing, planslipte topper osv. er å dreie motoren forsiktig ved hjelp av en kraftarm uten tennplugger i toppene og kjenne etter om du får dreid motoren to omdreininger uten at den "butter" i noe. Utrolig kjedelig med ventilras! Håpe du får orden på sakene fort. Blir det nye ventiler, fresing, plansliping og full pakke nå da?

 

Edit: Dra veiva rundt to omdreininger og sjekk at alt er greit.

 

Linker:

http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?t=131130

http://fordpowerorguk.slarti.myfreeforum.o...ue_about10.html

 

Les begge disse og sjekk ut følgende på youtube før montering av kammer:

 

Men bare lov meg at du ikke trenger tre Litauere til å holde bilen din stillestående mens du tar en burnout slik som i siste filmen i listen...

 

Husker ikke i farten hvilken av klippene som tar for seg demontering og montering av kammer, men alle klippene er greie å ta en titt på uansett.

 

 

Hurra!: "Putting the later cams (BOB), manifold and decatting the engine gives you 238 ish bhp from a basically stock (BOA) engine."

OG Bytter du ut dysene med dyser fra Opel Vectra V6 (Bosch delenummer: 0280155712) kan du forvente enda litt mer. Og med motorstyring som Emerald eller Megasquirt, enda litt mer... Lykke til! ;)

Edited by Scorpio24

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

Dette skal sjekkes ut grundig i nærmeste framtid da jeg har tenkt å flippe inn de nye kammene mine snart. Har BOB-kammer og BOB-skiver liggene, men nå ble jeg usikker på om jeg skal gå igang med dette prosjektet.

 

Et lite tips etter installering av ny kam, ny timing, planslipte topper osv. er å dreie motoren forsiktig ved hjelp av en kraftarm uten tennplugger i toppene og kjenne etter om du får dreid motoren to omdreininger uten at den "butter" i noe. Utrolig kjedelig med ventilras! Håpe du får orden på sakene fort. Blir det nye ventiler, fresing, plansliping og full pakke nå da?

 

Edit: Dra veiva rundt to omdreininger og sjekk at alt er greit.

 

Linker:

http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?t=131130

http://fordpowerorguk.slarti.myfreeforum.o...ue_about10.html

 

Les begge disse og sjekk ut følgende på youtube før montering av kammer:

 

Men bare lov meg at du ikke trenger tre Litauere til å holde bilen din stillestående mens du tar en burnout slik som i siste filmen i listen...

 

Husker ikke i farten hvilken av klippene som tar for seg demontering og montering av kammer, men alle klippene er greie å ta en titt på uansett.

 

 

Hurra!: "Putting the later cams (BOB), manifold and decatting the engine gives you 238 ish bhp from a basically stock (BOA) engine."

OG Bytter du ut dysene med dyser fra Opel Vectra V6 (Bosch delenummer: 0280155712) kan du forvente enda litt mer. Og med motorstyring som Emerald eller Megasquirt, enda litt mer... Lykke til! ;)

 

Tror nok ikke det er noen fare lenger for noe slikt, venter nå på BOB kammer til BOB medbringerskiver, så vil dette virke med standard oppsett og registermerker som før. Har demontert motor og alt, sendt toppene avgårde, og fant ingen synlige merker over ventilras, eller merker i stempler, men det vet jeg ennå ikke før toppene blir ferdige. Valgte nå uansett å ta full overhaling når man først var i gang, så det meste med unntak av bunndel blir nytt.

 

Når det gjelder BOA kammer og BOB medbringerskiver, så er det minimalt med forskjell, men forskjell ER det. Kam 1 og 2, ble flyttet 1 tann, 3 og 4 var i rett posisjon. Motor ble tørnet rundt først, så man følte seg sikker.

Det som har vært en gjenganger fra de svarene jeg har fått i England, er BOB kammer og BOB skiver, men ingen har så langt svart tydelig etter selv å ha montert som meg.

 

Vel, historien får nå en enda når jeg er ferdig, og da vet man jo nok til å skrive mer, jeg synes det er greit å gi råd, om man selv har testet og VET, men å tro... overlater jeg glatt til folk som bruker søndagene til noe annet enn meg :)

 

Bra videoer og har sett dem allerede :)

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

Dette skal sjekkes ut grundig i nærmeste framtid da jeg har tenkt å flippe inn de nye kammene mine snart. Har BOB-kammer og BOB-skiver liggene, men nå ble jeg usikker på om jeg skal gå igang med dette prosjektet.

 

 

Hurra!: "Putting the later cams (BOB), manifold and decatting the engine gives you 238 ish bhp from a basically stock (BOA) engine."

OG Bytter du ut dysene med dyser fra Opel Vectra V6 (Bosch delenummer: 0280155712) kan du forvente enda litt mer. Og med motorstyring som Emerald eller Megasquirt, enda litt mer... Lykke til! ;)

 

BOB kammer vs BOA = 194hk til 204 hk = 10 hk

katalysatorer 4 stk = 26 - 30 hk

Dyser = 10 - 12% = 21 - 24 hk

Luftfilter = 15 hk

Plenium = 30 hk

 

Alt dette er det jeg har funnet så langt, mye "uspesifisert" men uansett så hverken tåler BOA maskinen noe serlig over 300 hk, og bremsen blir da eksosmanifoiler / innsug til toppene, og krever straks mye mer jobb.

 

Så dyser er kjøpt, venter på kammer, byttet luftfilter, driver å bygger 2.5" eksos, vurderer å lage plenium, men finner fint lite med tegninger og info, og synes 5 lapper til fra England er overkill akkurat nå, men hvem vet når man er ferdig :) :)

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

BOB kammer vs BOA = 194hk til 204 hk = 10 hk

katalysatorer 4 stk = 26 - 30 hk

Dyser = 10 - 12% = 21 - 24 hk

Luftfilter = 15 hk

Plenium = 30 hk

 

Alt dette er det jeg har funnet så langt, mye "uspesifisert" men uansett så hverken tåler BOA maskinen noe serlig over 300 hk, og bremsen blir da eksosmanifoiler / innsug til toppene, og krever straks mye mer jobb.

 

Så dyser er kjøpt, venter på kammer, byttet luftfilter, driver å bygger 2.5" eksos, vurderer å lage plenium, men finner fint lite med tegninger og info, og synes 5 lapper til fra England er overkill akkurat nå, men hvem vet når man er ferdig :) :)

 

 

er kun 2 katalysatorer og 2 gnist fangere

1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w
1977 Ford Granada 2,3L Automatic 
1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD
1998 Ford Explorer 4,0

Link to comment
Share on other sites

Neida, 24v'ene har faktisk 4 katalysatorer. De som sitter på downpipene er pre-katalysatorer, for å få ned utslippet ved lavere temp.

 

Syns jeg du er litt rå i effektutregningene dine her Haakon. ;)

Med de moddene du har gjort så kan du nok forvente mellom 230 og 240 hester, avhengig av stand på motoren.

Det du nok kommer til å merke mest er MYE bedre kjørbarhet.

Men OBS! ikke bruk for grov eksos, da 24v motoren er glad i litt baktrykk.

 

For å slå det fast en gang for alle:

Den eneste forskjellen på BOB og BOA kammer er ca 1 mm mer løft.

Skivene endrer timingen, ja, men ikke så mye at det er fare for å ventil/stempel kollisjon. De flytter momentkurven litt lenger ned på turtallskalaen, og det er her du merker mer kjørbarhet.

 

Hvis du tenker gjennom det skulle det heller være større fare for ventilhavari med BOB-kammer og BOA-skiver, enn kombinasjonen din.. ;)

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

BOB kammer vs BOA = 194hk til 204 hk = 10 hk

katalysatorer 4 stk = 26 - 30 hk

Dyser = 10 - 12% = 21 - 24 hk

Luftfilter = 15 hk

Plenium = 30 hk

 

Alt dette er det jeg har funnet så langt, mye "uspesifisert" men uansett så hverken tåler BOA maskinen noe serlig over 300 hk, og bremsen blir da eksosmanifoiler / innsug til toppene, og krever straks mye mer jobb.

 

Så dyser er kjøpt, venter på kammer, byttet luftfilter, driver å bygger 2.5" eksos, vurderer å lage plenium, men finner fint lite med tegninger og info, og synes 5 lapper til fra England er overkill akkurat nå, men hvem vet når man er ferdig :) :)

 

Forventer du en effekt på rundt 300hk må du nok henge på en liten turbo på den ene siden ;) Det er vel sagt av de som har forsøkt seg litt frem at original plenum holder fint opp til 250HK.

Plenum fra England til 5 lapper- Tenker du på plenumet til Boost Performace er det hovedsakelig beregnet for turbo motorer..

 

Når det gjelder effekten av trimmingen din mener jeg også at tallene til Count er riktigere enn dine beregninger. Det er ikke fullt så enkelt å øke effekten med 50%..

 

Har du en frisk motor og bruker et bra oppsatt datasprut i tillegg til de andre mod'ene dine kan du kansje klare 250hk

Link to comment
Share on other sites

Forventer du en effekt på rundt 300hk må du nok henge på en liten turbo på den ene siden ;) Det er vel sagt av de som har forsøkt seg litt frem at original plenum holder fint opp til 250HK.

Plenum fra England til 5 lapper- Tenker du på plenumet til Boost Performace er det hovedsakelig beregnet for turbo motorer..

 

Når det gjelder effekten av trimmingen din mener jeg også at tallene til Count er riktigere enn dine beregninger. Det er ikke fullt så enkelt å øke effekten med 50%..

 

Har du en frisk motor og bruker et bra oppsatt datasprut i tillegg til de andre mod'ene dine kan du kansje klare 250hk

 

Enig..

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Neida, 24v'ene har faktisk 4 katalysatorer. De som sitter på downpipene er pre-katalysatorer, for å få ned utslippet ved lavere temp.

 

Syns jeg du er litt rå i effektutregningene dine her Haakon. ;)

Med de moddene du har gjort så kan du nok forvente mellom 230 og 240 hester, avhengig av stand på motoren.

Det du nok kommer til å merke mest er MYE bedre kjørbarhet.

Men OBS! ikke bruk for grov eksos, da 24v motoren er glad i litt baktrykk.

 

For å slå det fast en gang for alle:

Den eneste forskjellen på BOB og BOA kammer er ca 1 mm mer løft.

Skivene endrer timingen, ja, men ikke så mye at det er fare for å ventil/stempel kollisjon. De flytter momentkurven litt lenger ned på turtallskalaen, og det er her du merker mer kjørbarhet.

 

Hvis du tenker gjennom det skulle det heller være større fare for ventilhavari med BOB-kammer og BOA-skiver, enn kombinasjonen din.. ;)

 

alt av teori og praksis vil jo alltid være forskjell, og det er klart at hva man faktisk greier å oppnå vil varierere fra motor til motor, det tror jeg vi alle vet og er enige om. Teoriene er mange, og ytterst få greier å fortelle nøyaktig hva som er rett og riktig, noe jeg også påpeker.

 

Målet mitt er nå uansett en sterkere stabil motor i første omgang, så får man se hva slags prosjekt man faktisk lager senere.

 

Vedrørende eksos, noen erfaring om hva som er bra / dårlig / mulig?

2.5" med to mitre og en bakre er tanken, men alle gode råd og erfaringer mottas med takk

 

 

 

Forskjellen på BOB og BOA kammene er som du sier ca 1 mm mer løft, og sånn som det ser ut i dag, har som sagt ennå ikke mottatt toppene fra overhaling, så er intet skadet, men mest sannsynlig så har dette forskjøvet tenning / register og en meget lav kompresjon indikerer mer. Vil komme tilbake til dette når jeg vet nøyaktige svaret :)

 

Haakon

 

Forventer du en effekt på rundt 300hk må du nok henge på en liten turbo på den ene siden ;) Det er vel sagt av de som har forsøkt seg litt frem at original plenum holder fint opp til 250HK.

Plenum fra England til 5 lapper- Tenker du på plenumet til Boost Performace er det hovedsakelig beregnet for turbo motorer..

 

Når det gjelder effekten av trimmingen din mener jeg også at tallene til Count er riktigere enn dine beregninger. Det er ikke fullt så enkelt å øke effekten med 50%..

 

Har du en frisk motor og bruker et bra oppsatt datasprut i tillegg til de andre mod'ene dine kan du kansje klare 250hk

 

Er langt ifra uenig med deg i dette, og uansett hvor mye man gjør vil ting ha sin fysiske begrensning :)

 

Noe tips om greit datasprut forresten?

 

Har nå en tanke om å lage et nytt plenium på jobben, men om det har noen effekt og vil virke med dagens oppsett er jo et godt spørsmål, og hva kan man tjene i ytelse? Har tittet litt på hva som er laget av plenium til Escort, så prinsippet er jo forstått..

 

Jeg tror nå at målet for oss alle er at hver enkelt erfaring, og ikke bare teori vil gi oss bedre mulighet til å gjøre det som gir mest effekt og bryet verdt til modifiseringer som virker :)

Edited by Haakon1967

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

At du vil få en sterkere og mere stabil motor er det ingen tvil om at du gjør!!

 

Når det gjelder eksos har det vært diskutert mye på Fordpower og folk er ikke enige der heller. Men de fleste mener at en motor med original styrenhet fungerer best med originale Scopio eksos anlegg. Event. uten katalysatorer. Men med datasprut kan du bruke en noe grovere eksos..

 

I den ene Caprien min bruker jeg det originale 2.8i eksosanlegget og det er flere som mener at det er stort nok. Diameteren er 1 1/2" eller noe slik, men det er jo et dobbeltanlegg så det blir per side. Men jeg er ganske sikker på at motoren hadde blitt piggere med en noe større eksos f.eks 2". Jeg føler at den ikke puster bra nok når jeg får opp turtallet. Minner litt om å puste igjennom et sugerør.. (dette er en motor/styrenhet uten noe modifisering)

 

Når det gjelder datasprut vil jeg ikke komme med noen anbefalinger, var jeg deg ville jeg sjekket ut hvor nærmeste tuning firma ligger og valgt det systemet de annbefaler. Det er mye enklere å få et bra resultat når de som skal sette opp systemet jobber med noe de kjenner fra før..

Link to comment
Share on other sites

At du vil få en sterkere og mere stabil motor er det ingen tvil om at du gjør!!

 

Når det gjelder eksos har det vært diskutert mye på Fordpower og folk er ikke enige der heller. Men de fleste mener at en motor med original styrenhet fungerer best med originale Scopio eksos anlegg. Event. uten katalysatorer. Men med datasprut kan du bruke en noe grovere eksos..

 

I den ene Caprien min bruker jeg det originale 2.8i eksosanlegget og det er flere som mener at det er stort nok. Diameteren er 1 1/2" eller noe slik, men det er jo et dobbeltanlegg så det blir per side. Men jeg er ganske sikker på at motoren hadde blitt piggere med en noe større eksos f.eks 2". Jeg føler at den ikke puster bra nok når jeg får opp turtallet. Minner litt om å puste igjennom et sugerør.. (dette er en motor/styrenhet uten noe modifisering)

 

Når det gjelder datasprut vil jeg ikke komme med noen anbefalinger, var jeg deg ville jeg sjekket ut hvor nærmeste tuning firma ligger og valgt det systemet de annbefaler. Det er mye enklere å få et bra resultat når de som skal sette opp systemet jobber med noe de kjenner fra før..

 

Vel, planen er å lage frontrørene uten kattene i 2.5" i første omgang, så får man prøvd dette først, samtidig som det er et heflete å komme til på høyre side av motoren når alt er montert :)

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte et 2x2,25" magnex anlegg, og det funka veldig bra for meg. Selv om det sikkert kunne vært 2" også..

 

Det er forøvrig til salgs! :D

 

hvis du liker og har peiling på å plundre litt med det selv, så er megaquirt kjempeflott. Liker du litt mer bolt on, (elektronikken kan være ganske skummel for mange) er emerald et flott sprut, som også er velprøvd på 24v. Du får til og med med et map som er "tilpasset" 24v.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...