Jump to content

Scorpio Cross country


Slåstad RS

Recommended Posts

Går med planer om å bygge meg ei ny verktøykasse , og har da kjøpt inn en 94.mod Scorpio stv.

Denne blir da bygd om med 2,3 dohc motor og 4x4.

 

Men , den er så jævl.... lav , så da jeg skal " lunne tømmer og pløye" med den , banker den oppunder.

 

Noen triks på hvordan heise den 5-10 cm , uten å bruke Hilux ramme og understell?

 

Kjetil.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fremme - setter du på 24V fjærbein, da blir den minst 5 cm høyere.

 

Bak - flytt demperinnfestningen + muligens nye bakfjærer (Du har nivåreg? skal være standard)

Fjærene er mye mykere på biler med nivåregulering, og det er demperen som bestemmer høyden på bilen.

 

Nedre feste på støtdemperen har en "kryssbolt". Demperen står inni bakfjæra og går igjennom nedre bærearm og "kryssbolten" er skrudd i underkant av bærearm. Feste skruene til "kryssbolten" går igjennom bærearmen og opp i en fastsvieset mutter på oversiden av bærearmen. Flytt "kryssbolten" på støtdemperen til oversiden av bærearmen, oppå de fastsveisede mutterne. Skru en bolt igjennom fra undersiden som er et par cm lenger en den originale. Det er veldig trangt, du må skru inni fjæra, men med litt tålmodighet klare du å skru på nye muttere oppå "kryssbolten" igjen..

Da løfter du bilen noen cm.. Må du løfte mere er det mulig du kan legge til en mutter til oppå de fastsveisede før du setter på demperen igjen..

 

Jeg gjorde dette bak på en Scorpio stv. jeg hadde tidligere, der var demperne blitt litt slappe så bilen var en tanke lav. Jeg byttet ikke fjærene, flyttet kun demperne, og fikk bilen opp litt over normal høyde..

Edited by KIB
Link to comment
Share on other sites

Takker , tror jeg kjøper forsterkede fjærer til Stv. uten nivå , og setter på nivådemperne alikevell?

Foran har jeg komplette ben til 24v , men synes ikke det ble nok?

 

Kjetil.

 

 

Hadde et håp om å få den opp i denne høyden :

 

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=2044321#bilder

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Takker , tror jeg kjøper forsterkede fjærer til Stv. uten nivå , og setter på nivådemperne alikevell?

Foran har jeg komplette ben til 24v , men synes ikke det ble nok?

 

Kjetil.

 

 

Hadde et håp om å få den opp i denne høyden :

 

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=2044321#bilder

 

Du har kjøpt feil, du skulle kjøpt deg en traktor du Kjetil.. :D

 

Du kan jo prøve å sette på fremfjærer til 2.0 DOCH fra Biltema. Jeg var i akutt nød for en fjær en gang og Biltema var eneste leverandøren som ikke måtte bestille. Så mot mine prinsipper kjøpte jeg en bil-del på Biltema, men de var ikke brukbare for normalt bruk.. Sikker på de fjærene hadde vært for høye på en V8 også :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

med den høyden tror jeg du vil få en "bra" posetiv camber bak med tilhørende sporing

 

 

kommer til og se ut som en ivrig fyllakjører da...

ræva logrer som en bikkje :lol:

02mod ford mondeo stv type konebil

86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest

Link to comment
Share on other sites

Hmm , ja traktor stasjonsvogn hadde passet meg bra.

Camberen kan vel skimses og har alt bygd om til justerbar spissing , så der tror jeg ikke det blir noen problemer.

Får nesten sette på noen forhøyere på fjærbena a'la Volvo 240 Vare.

 

Jaja , time vill shov.

Nøden lærer en fattig fae.. å spinne eller hva det heter.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...