Jump to content

Escort tikking


Guest J.C.

Recommended Posts

Har satt i en "ny" xr3i motor i escorten, som har stått i ett par år.. Har kjørt den en del nå, men den tikker ennå en del.. noen som vet noen jeg kan gjøre for å fikse det og i det minste få LITT mindre tikking? :blink:

Link to comment
Share on other sites

hvilken olje anbefaler du? B)

 

edit: Mener det er Helsyntetisk motorolje 5W-50 fra biltema jeg stappa på.. men kan ha vert en annen :P haah

Link to comment
Share on other sites

man bytter ikke kun løftere! bytt løftere OG kam...

 

setter du på nye løftere på en gammel kam, får du igjen tikkinga om et par måneder!

 

10w40 er tingen ja...har brukt den Castrol Lightex delsyntetisk 10w40 tidligere jeg, fungert bra egentlig, men bytter til mobil1 nå på ny-motoren :) (rabatter via jobben er fin-fint!)

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

man bytter ikke kun løftere! bytt løftere OG kam...

 

setter du på nye løftere på en gammel kam, får du igjen tikkinga om et par måneder!

 

10w40 er tingen ja...har brukt den Castrol Lightex delsyntetisk 10w40 tidligere jeg, fungert bra egentlig, men bytter til mobil1 nå på ny-motoren :)  (rabatter via jobben er fin-fint!)

for å si det slik.. mye bedre å bytte løftere på gammel kam enn å bytte kam på gammle løftere :P

Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)

Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle)

 

BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)

BMW 523i e39 (Brukstralle)

Link to comment
Share on other sites

Løftere er forholdsvis dyre. Til min standard Sierra 2.0i CLX 92 modell koster de ca kr.: 250,- for stykket. Så er det bare til å gange opp for x antall løftere :(

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

hva er det som gjør at min nyoverhalte (3mnd. siden)tikker som **** da? skiftet kam, løftere, ventilfjærer osv. kent kam sett fra england. olje er det nok av på motoren.. 5w 50. har oljen noe å si? den var helt fin natten før når jg startet men dagen etter tikket den som bare juling ,og det gjør den fremdeles...alt var montert på autorisert veksted.

88 Escort RSTurbo

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen
5w 50. har oljen noe å si?

Ut fra mine erfaringer med escort (8-9 stykker), så mener jeg at disse motorene liker tette oljeskift, og olje med tykkere viskositet. Uorginale oljefilter har også en tendens til å slippe oljen ned i bunnpanna igjen. Kjører da noen sekunder uten smøring på kammen når man starter.

Blei oljekanalene renset da toppen var av?

Link to comment
Share on other sites

Dette står i manualen som fulgte med kammen min(Piper285T2):

Before starting all engines, prime the oil system by turning the oil pump manually. Fill carburettor with petrol, fill radiator, and ensure correct ignition timing. Engine must start right away and not be subjected to a long grid on the starter.

 

Do not idle engine during the first twenty minutes of operation; rpm should be kept at 2500 or above; in pushrod engines oil throw-off from the crank may not be sufficiant to lubricate the cam followers. Also contact stresses at the nose of the cam are very high at low speed. If adjustment need to be made during the twenty minutes break-in period, shut the engine down. DO NOT IDLE.

 

Dette gjelder visst alle nye kammer, gjør du ikke dette så kan visst løfterne få problemer med å få "tilpasset" seg.

Link to comment
Share on other sites

joda jeg lot den gå i 20 min kun på tomgang, og oversteg ikke 3000rpm de første 1000km.

tenningen ble litt fucka etter ett par måneder, så den måtte stilles om igjen.

den har alltid tikket i 2-3sekunder hver gang du starter den etter at jeg overhalte motoren(når dn er kald).men den tikker bare hele tiden nå ,den var jo helt fin når jg stårtet den natten før og kjørte hjem,og 12 timer senere tikker den hele tiden,selv når den blir varm...

88 Escort RSTurbo

Link to comment
Share on other sites

joda jeg lot den gå i 20 min kun på tomgang

var vel nettopp det du ikke skulle gjøre

 

 

Do not idle engine during the first twenty minutes of operation; rpm should be kept at 2500 or above; in pushrod engines oil throw-off from the crank may not be sufficiant to lubricate the cam followers. Also contact stresses at the nose of the cam are very high at low speed. If adjustment need to be made during the twenty minutes break-in period, shut the engine down. DO NOT IDLE.

 

idle = gå på tomgang

Link to comment
Share on other sites

der har du problemet taule...

 

motoren skal RETT opp på turtall så fort du får liv i den og IKKE under 2500 rpm de første 20 min!!!

 

dette er fordi da skal innkjørings-olja ("snake-oil") får tilpasset kammen og løfterene og for at de skal bli skikkelig varme så du får kjørt dem inn riktig...

 

spørs nok åssen de løfterene dine ser ut nå....lå det ikke med innstruksjoner i esken som kammen og de lå i da?

 

husker jeg kjørte inn kammen min ved halv tolv tiden på en kveld i fjor vår jeg...kan tru ho mor var glad, hehe :D :D :D fint med 3" eksos :rolleyes:

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...