cossie2hjulstrekk Posted January 15, 2009 Posted January 15, 2009 Jeg sliter med turbosurge pÄ cosworth`n min, det "flaffer" veldig ved ca 1,5bar trykk, jeg har byttet innsugspakning, pakning mellom gasspjeld og innsug, trykktestet slanger og IC til 3,5bar uten noe lekk, jeg har sjekket om det er noe unormalt i eksoshuset (eksoshuset er et 63. hus fra T34), har ogsÄ sjekket timing av motoren og den er ogsÄ riktig, har fjernet dump-ventil.. alt dette uten forandring. ved "normal" stramming av GW lader ikke turbo`n noe sÊrlig fÞr 4500, ved stramming helt i bunn kommer den fort men da begynner den med surgeingen. tatt komptest, den var ogsÄ ok.. den har fungert fint fÞr uten dette, trenger tips jeg kan sjekke/prÞve ut.. Turbo`n virker helt fin, ingen slark. Hjeeelp!!
Escort RST WRC Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 Hvilket oppsett har du, og enda viktigere, hvilken turbo har du? Kristian LĂžvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf        ProsjekttrĂ„d her Â
cossie2hjulstrekk Posted January 16, 2009 Author Posted January 16, 2009 Hvilket oppsett har du, og enda viktigere, hvilken turbo har du? bd14 innsug, org eksos kam, svarte 3102 dyser, pukkelrygg chip, 15mm spacet 4x4 innsug.. turbo er en ombygget T34 med stÞrre inpeller og komp hus fra en annen tysk turbo, nyoverhalt turbo og denne har fungert fint pÄ en volvo med over 420 gamp..
s10an Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 dÄrlige dyser eller feil i chip. evnt bensintrykksregulator. Tidligere "joppa"-77 Taunus 2.0
Furre Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 Eller kansje stÞrre impeller og komp hus fra en tysk turbo som ikke er laga for Ä lade sÄ mye? 88 Sierra cosworth 2-wd
s10an Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 surge skjer nÄr motorn fÄr for mye luft i forhold til hva den greier Ä svelge. trykket er "uvesentlig" er mengden luft som gjelder, om du har den pÄ 0.5bar eller 1.8bar blir det samma. slet endel med det selv, da var det dysene som var feilen. Tidligere "joppa"-77 Taunus 2.0
Furre Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 ehh? trykket er uvesentlig? NÄr du ser pÄ et kompressor kart er det vel trykk/flow forholdet som gjelder eller?  trykket er jo et resultat av at motoren fÄr mer luft en den greier svelge? 88 Sierra cosworth 2-wd
s10an Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 (edited) ser du, du sier det jo selv  hvis du sammenligner to kompressor kart, sÄ ser du fort at en stor turbo trenger ikke pÄ langt nÊr sÄ hÞyt trykk, eller Pressure Ratio som det er regna om til pÄ karta, for Ä oppnÄ samme mengde luft som en mindre turbo.  Det er samma hvor hÞyt trykket er bare mengden er tilstedet. det er mengden som gjÞr at den gÄr i surge. Edit:Men igjen, det er nok et bensinrelatert problem. ta ut dysene Ä se pÄ sprutebilde.  har du kjÞrt med dette fÞr? hvilken chip har du? Edited January 16, 2009 by joppa Tidligere "joppa"-77 Taunus 2.0
Furre Posted January 17, 2009 Posted January 17, 2009 ser du, du sier det jo selv  hvis du sammenligner to kompressor kart, sÄ ser du fort at en stor turbo trenger ikke pÄ langt nÊr sÄ hÞyt trykk, eller Pressure Ratio som det er regna om til pÄ karta, for Ä oppnÄ samme mengde luft som en mindre turbo.  Det er samma hvor hÞyt trykket er bare mengden er tilstedet. det er mengden som gjÞr at den gÄr i surge. Edit:Men igjen, det er nok et bensinrelatert problem. ta ut dysene Ä se pÄ sprutebilde.  har du kjÞrt med dette fÞr? hvilken chip har du?  Er jo mengden i forhold til trykket som skaper surge, kompressoren er jo laga for en viss flow under et visst trykk... mengden kan jo vÊre stor nokk til stonewalling sÄ lenge trykk ikke er et problem.. 88 Sierra cosworth 2-wd
s10an Posted January 17, 2009 Posted January 17, 2009 et nytt forsÞk pÄ Ä forklare hva jeg mener: sett fingern din forran blÄsepistolen pÄ kompressoren, blÄs med 6bar, det greier du Ä holde igjen. prÞv deretter en gedigen skrukompressor og et 5" rÞr med 6bar, det greier du ikke for alt i verden Ä holde igjen. men nok om dette, trÄdstartern vil sikkert finne feilen sin Tidligere "joppa"-77 Taunus 2.0
cossie2hjulstrekk Posted January 19, 2009 Author Posted January 19, 2009 nÄ har jeg gjort en hel del, og som joppa sa her, det er nok noe bensin greier. Jeg koblet av TPS og vips sÄ funket alt helt perfekt. MENjeg trodde da at TPS var problemet, etter jeg koblet av TPS roet tomgangen seg ogsÄ litt (normalt ligget pÄ 1500rpm) nÄr jeg koblet ut tps la den seg pÄ ca 900rpm.jeg mÄlte og justerte TPS alt var ok.. PF09 sensor, jeg har 0,6v pÄ idle og 4,7v WOT. byttet tps`n men samme feil, byttet idle motor`n med en jeg veit funker, samme feil. motor`n bobler litt mere ogsÄ nÄr TPS er innkoblet, sÊrlig fra 1500-2000rpm. jeg byttet ogsÄ tilslutt hele ***** gasspjeldet og fikk lÄnt meg NY tps og NY tomgangsmotor, samme feil..  SkjÞnner ikke en dritt nÄ!! HJELP hehe
grcossie Posted January 19, 2009 Posted January 19, 2009 Hvilket volum var det pÄ den Volvo motoren ??
cossie2hjulstrekk Posted January 19, 2009 Author Posted January 19, 2009 Hvilket volum var det pÄ den Volvo motoren ?? tror det var 2.3
fostad Posted July 10, 2012 Posted July 10, 2012 hva var lÞsningen pÄ dette? har samme problem nÄ jeg..... Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dÞrs `91Finne Fraupompelag
cossie2hjulstrekk Posted July 10, 2012 Author Posted July 10, 2012 det ble montert l8 ecu med PF09 TPS sensor og pukkelrygg kopierte l6 chip`n over til L8.
fostad Posted July 10, 2012 Posted July 10, 2012 jeg har jo L8 og pf09, std 4x4 nett Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dĂžrs `91Finne Fraupompelag
cossie2hjulstrekk Posted July 10, 2012 Author Posted July 10, 2012 jeg har jo L8 og pf09, std 4x4 nett Har du mÄlt TPS`n sÄ den er linjÊr? ofte er de TPS`ene fine pÄ 0% og 100% men har dropp pÄ veien fra 0-5v
fostad Posted July 11, 2012 Posted July 11, 2012 jeg tror min har noen dropp pÄ veien opp, men surge pg det ? Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dÞrs `91Finne Fraupompelag
Kverna Posted July 11, 2012 Posted July 11, 2012 Synes det er rart trÄdstarter prÞver Ä kurere alt annet enn Ärsaken til problemet. 1. Vi vet hva surge er(bla. godt forklart i trÄden her)2. Vi vet hvorfor surge oppstÄr3. Vi vet hvordan man fjerner surge4. Men likevel skal alt av deler byttes og feilsÞkes. Min fotoblogg
fostad Posted July 21, 2012 Posted July 21, 2012 men hvorfor skal det bli surge pg at du har dropp pÄ tps verdies fra stengt spjel til Äpent?.. Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dÞrs `91Finne Fraupompelag
RS 1000 Posted July 21, 2012 Posted July 21, 2012 Synes det er rart trÄdstarter prÞver Ä kurere alt annet enn Ärsaken til problemet. 1. Vi vet hva surge er(bla. godt forklart i trÄden her)2. Vi vet hvorfor surge oppstÄr3. Vi vet hvordan man fjerner surge4. Men likevel skal alt av deler byttes og feilsÞkes.Enig med du der.Tipper at dette er feilen, noe ukurant rall.turbo er en ombygget T34 med stÞrre inpeller og komp hus fra en annen tysk turbo. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med Ä Þdelegge for alle dem som tar kontakt.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now