Jump to content

Turbo surge


cossie2hjulstrekk

Recommended Posts

Jeg sliter med turbosurge på cosworth`n min, det "flaffer" veldig ved ca 1,5bar trykk, jeg har byttet innsugspakning, pakning mellom gasspjeld og innsug, trykktestet slanger og IC til 3,5bar uten noe lekk, jeg har sjekket om det er noe unormalt i eksoshuset (eksoshuset er et 63. hus fra T34), har også sjekket timing av motoren og den er også riktig, har fjernet dump-ventil.. alt dette uten forandring. ved "normal" stramming av GW lader ikke turbo`n noe særlig før 4500, ved stramming helt i bunn kommer den fort men da begynner den med surgeingen. tatt komptest, den var også ok.. den har fungert fint før uten dette, trenger tips jeg kan sjekke/prøve ut..

 

Turbo`n virker helt fin, ingen slark.

 

Hjeeelp!!

Link to comment
Share on other sites

Hvilket oppsett har du, og enda viktigere, hvilken turbo har du?

 

bd14 innsug, org eksos kam, svarte 3102 dyser, pukkelrygg chip, 15mm spacet 4x4 innsug.. turbo er en ombygget T34 med større inpeller og komp hus fra en annen tysk turbo, nyoverhalt turbo og denne har fungert fint på en volvo med over 420 gamp..

Link to comment
Share on other sites

surge skjer når motorn får for mye luft i forhold til hva den greier å svelge. trykket er "uvesentlig" er mengden luft som gjelder, om du har den på 0.5bar eller 1.8bar blir det samma.

 

slet endel med det selv, da var det dysene som var feilen.

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

ser du, du sier det jo selv ;)

 

hvis du sammenligner to kompressor kart, så ser du fort at en stor turbo trenger ikke på langt nær så høyt trykk, eller Pressure Ratio som det er regna om til på karta, for å oppnå samme mengde luft som en mindre turbo.

 

Det er samma hvor høyt trykket er bare mengden er tilstedet. det er mengden som gjør at den går i surge.

 

Edit:

Men igjen, det er nok et bensinrelatert problem. ta ut dysene å se på sprutebilde.

 

har du kjørt med dette før? hvilken chip har du?

Edited by joppa

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

ser du, du sier det jo selv ;)

 

hvis du sammenligner to kompressor kart, så ser du fort at en stor turbo trenger ikke på langt nær så høyt trykk, eller Pressure Ratio som det er regna om til på karta, for å oppnå samme mengde luft som en mindre turbo.

 

Det er samma hvor høyt trykket er bare mengden er tilstedet. det er mengden som gjør at den går i surge.

 

Edit:

Men igjen, det er nok et bensinrelatert problem. ta ut dysene å se på sprutebilde.

 

har du kjørt med dette før? hvilken chip har du?

 

 

Er jo mengden i forhold til trykket som skaper surge, kompressoren er jo laga for en viss flow under et visst trykk... mengden kan jo være stor nokk til stonewalling så lenge trykk ikke er et problem..

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

et nytt forsøk på å forklare hva jeg mener: sett fingern din forran blåsepistolen på kompressoren, blås med 6bar, det greier du å holde igjen. prøv deretter en gedigen skrukompressor og et 5" rør med 6bar, det greier du ikke for alt i verden å holde igjen.

 

men nok om dette, trådstartern vil sikkert finne feilen sin ;)

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg gjort en hel del, og som joppa sa her, det er nok noe bensin greier.

 

Jeg koblet av TPS og vips så funket alt helt perfekt. MEN

jeg trodde da at TPS var problemet, etter jeg koblet av TPS roet tomgangen seg også litt (normalt ligget på 1500rpm) når jeg koblet ut tps la den seg på ca 900rpm.

jeg målte og justerte TPS alt var ok.. PF09 sensor, jeg har 0,6v på idle og 4,7v WOT. byttet tps`n men samme feil, byttet idle motor`n med en jeg veit funker, samme feil.

 

motor`n bobler litt mere også når TPS er innkoblet, særlig fra 1500-2000rpm. jeg byttet også tilslutt hele ***** gasspjeldet og fikk lånt meg NY tps og NY tomgangsmotor, samme feil..

 

Skjønner ikke en dritt nå!! HJELP hehe

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

hva var løsningen på dette? har samme problem nå jeg.....

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

jeg tror min har noen dropp på veien opp, men surge pg det ?

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

Synes det er rart trådstarter prøver å kurere alt annet enn årsaken til problemet.

 

1. Vi vet hva surge er(bla. godt forklart i tråden her)

2. Vi vet hvorfor surge oppstår

3. Vi vet hvordan man fjerner surge

4. Men likevel skal alt av deler byttes og feilsøkes.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

men hvorfor skal det bli surge pg at du har dropp på tps verdies fra stengt spjel til åpent?..

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

Synes det er rart trådstarter prøver å kurere alt annet enn årsaken til problemet.

 

1. Vi vet hva surge er(bla. godt forklart i tråden her)

2. Vi vet hvorfor surge oppstår

3. Vi vet hvordan man fjerner surge

4. Men likevel skal alt av deler byttes og feilsøkes.

Enig med du der.

Tipper at dette er feilen, noe ukurant rall.

turbo er en ombygget T34 med større inpeller og komp hus fra en annen tysk turbo.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...