Jump to content

Ulyder.. hvor kommer de fra (hva kan være galt)


Siberiantiger

Recommended Posts

I det siste har jeg hørt klunke lyder når jeg kjører på ujevn veg.. virker som det kommer foran.. Kan det være dempere eller ledd som er gåen? Hvordan kan jeg teste? Ford verksted tok en tur for å sjekke, men kunne ikke fremprovosere problemet.. men jeg og andre som sitter på hører denne lyden rett som det er.

 

I tillegg merkes en "skrike / hyle lyd" ved oppoverbakke (sakte fart), hva kan dette være?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Kan være foringa i dempertoppene som har gått

Altså foringer som er montert på toppen av demperene? Hvordan kan jeg sjekke dette på en enkel måte?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Altså foringer som er montert på toppen av demperene? Hvordan kan jeg sjekke dette på en enkel måte?

 

løsne bolten som går gjennom navet i bunnen som holder demperen på plass.. løsne demperen, og skru av mutteren i toppen med en mutter trekker! så tar du ut demperen og ser. lageret i toppen der skal gå rundt i tilegg..

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat samme problem som deg bortsett fra det med bremsene. Har en slik klunkelyd, jeg har leitet meg gærn snart. men i går fant jeg en minimal slakke i høyre ytre opphengskule foran. Jeg tror ikke lyden kommer fra den da det er mer "klunke" lyd enn "kakkle" lyd. Jeg syns at lyden stammer fra innvendig støtdemper... Må legge til at jeg er utdanna bilmekaniker.

Link to comment
Share on other sites

løsne bolten som går gjennom navet i bunnen som holder demperen på plass.. løsne demperen, og skru av mutteren i toppen med en mutter trekker! så tar du ut demperen og ser. lageret i toppen der skal gå rundt i tilegg..

 

Tror ikke det er så veldig lurt å gi gode råd når du ikke vet hva du snakker om :rolleyes:

Måten du beskriver jobben på er feil og direkte farlig.Fjørene på en slik Mondeo har ett stort spenn i forhold til feks en senket Sierra,og løsner du toppmutteren med en muttertrekker kan det gå til hel....

Edited by cosworth540
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er så veldig lurt å gi gode råd når du ikke vet hva du snakker om :rolleyes:

Måten du beskriver jobben på er feil og direkte farlig.Fjørene på en slik Mondeo har ett stort spenn i forhold til feks en senket Sierra,og løsner du toppmutteren med en muttertrekker kan det gå til hel....

 

Det stemmer!

 

Var det ikke en her inne som gjorde det på en ny mondeo, og knuste hånd/fingre?

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer!

 

Var det ikke en her inne som gjorde det på en ny mondeo, og knuste hånd/fingre?

 

Jepp, var meg det.

Med en kunde som ryggsekk hengene over nakken, 2stk syke på jobb, og stressa som f*** 10min før jeg var ferdig på jobb,

presterte jeg å løsne mutteren i midten på en ny Mondeo 2,5ST.

Er IKKE å anbefale, knuste 2fingre, sliter med de enda.

Klemte 2fingre mellom demper og spindel. Kunne gått mye verre, var heldig å fikk jevnt press, slik at de ikke knakk tvert av.

Men ble klemt såpass at fingrene sprakk, så rett inn til beinet.

Og fikk mange småbrest i hele fingrene...

Så dette er MEGET farlig å gjøre.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på her jeg. Virker som dette er et Mondeosyndrom...

Har en slik lyd som dere over beskriver på bilen min når jeg kjører på "dumpete" vei jeg også. Er en Mondeo 2001 kombi. Lyden kommer fra høyre side bak. Har sjekket med et stag, og bikket frem og til bake, og ikke funnet noe slakk. Alt er som det skal tydligvis. Bilen var på service i høst (lyden var der).. Lurer svært på hva lyden er....

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

Hei.. Har samma klunkelyd eg og.. va på Ford å fekk di t å sjekka heila bilen. Di meinte då at det va hundabeinå i forstillingen så va dårlige/slakke. begge sidene faktisk.. nå har mondeoen min gått 250k da, så e kje sikkert d e d samma klunke-probbe som dokke har.;)

 

Joachim

Link to comment
Share on other sites

Hei.. Har samma klunkelyd eg og.. va på Ford å fekk di t å sjekka heila bilen. Di meinte då at det va hundabeinå i forstillingen så va dårlige/slakke. begge sidene faktisk.. nå har mondeoen min gått 250k da, så e kje sikkert d e d samma klunke-probbe som dokke har.;)

 

Joachim

 

Jeg har allerede skiftet kylling beina bak (små korte stag) pga klunke lyd.. men dette er snart 1 år siden. Lyden forsvat da. Men denne gangen høres det for meg ut som om det kommer fra fremre del av bilen.. Som sagt var en servicemann fra Ford verksted som kjente på de men sa at det ikke var noe slakke i disse.

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Jeg har allerede skiftet kylling beina bak (små korte stag) pga klunke lyd.. men dette er snart 1 år siden. Lyden forsvat da. Men denne gangen høres det for meg ut som om det kommer fra fremre del av bilen.. Som sagt var en servicemann fra Ford verksted som kjente på de men sa at det ikke var noe slakke i disse.

 

Kyllingbein? Stabilisatorstag ledd det er snakk om her?

Link to comment
Share on other sites

Kyllingbein? Stabilisatorstag ledd det er snakk om her?

 

Ja, sikkert.. var det Ford verkstedet sa ihvertfall..

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Har ulyder i bakstillingen på min 2004 mondeo, sedan, 65000km, men vil egentlig kalle det for

kakling og ikke klunking, høres ut som det kommer ganske høyt oppe fra i bakstillingen, men

hva vet vel jeg, Ford verkstedet har sett på dette tre ganger og de værken hører eller finner noe som skal lage lyder, det var en liten slakk i stabstagforingene, men de skulle ikke lage lyd

foreløpig mente mekanikeren. Lyden blir borte når bilen er lastet med folk og bagasje, eller har campingvogn på kroken.

Er ganske nøye med bilen, men synes verkstedet tar litt for lett på ting, når jeg og passasjerer

hører lyder er det da lyder der!!

Link to comment
Share on other sites

....når jeg og passasjerer hører lyder er det da lyder der!!

Føler faktisk med deg.. enten tar de veldig lett på ting eller så er det full krise.. mange ganger de får meg til å se ut som ettellerannet rart noe siden de får meg til å fremstå som en som er den eneste som hører lyder i bilen.. klart og tydelig faktisk.. Spesielt når jeg sier passasjerer også hører lyden så sier de fortsatt at jeg må komme igjen når jeg hører de.. men jeg hører jo lyden "hele tiden" når det er ujevt underlag..

 

Nok om det.. skal bestille service råd igjen hos det verstedet igjen for å si at jeg forstatt har det problemet og at de nå kan forsøke å finne ut av det på nytt.. så får vi se da..

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
de stabstaga (kyllingbeina) blir fort slitt.Har byttet flere ganger på min 2001.er lei hele møkkabilen.

 

 

Koster slike stag?

 

MÅ man bytte parvis. Altså bytte på begge sider når man først skal bytte noe?

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

Koster slike stag?

 

MÅ man bytte parvis. Altså bytte på begge sider når man først skal bytte noe?

 

Du bør nok bytte begge sider samtidlig ja.. Koster ikek all verden..

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Du bør nok bytte begge sider samtidlig ja.. Koster ikek all verden..

det dere da gjør er at dere tar med dere mekanikeren på en kjøretur vis di ikke klarer å høre lyden da det kan være at di ikke kjører slik dere gjør eventuelt

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nå har jeg fått en annen klunke lyd.. nesten som om noe dunker borti eller detter ut av stilling eller noe.. For meg høres det ut som om det kommer bakfra, men en av de som pleier å sitte på sier den kommer fra foran eller midt under bilen.. Den kommer ofte på veldig humpete vei, over fartsdumper eller ved brå overganger (altså f.eks fra en bakke og ned på flat vei) Hva kan det være som lager denne lyden?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...