Jump to content

2wd manifold vs 4wd manifold?


Blown540

Recommended Posts

Heisann.. Som topic?

Eksosmanifolder til Cosworth, Noen som kan komme med fordeler vs ulemper med noen av de?

Må ha nytt i Mk1`ern, da det originale 2wd manifolden har sprukket tvers igjennom på 5 ører, og 1 har falt helt av..

Plassmessig er vel 4wd i anbefale? Hva med varme? forskjell i bunndrag/opplading ladetrykk? havner turboen på samme sted?

 

Kom med erfaringene deres folkens, jeg lytter :)

 

Børre

----------------------------------------------------------------------

1969 Ford Escort Gt - snart godkjent med Duratec motor

----------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

Turbo'n havner vel lenger ut med 2wd? så de er plass te større turbo?
nei exos ut havner på samme sted er bare at 2wd går i mere bue rundt

sierra cosworth 4x4 prosjekt

audi rs2

ford escort mk2 prosjekt

vw caddy som bruksbil

Link to comment
Share on other sites

Heisann.. Som topic?

Eksosmanifolder til Cosworth, Noen som kan komme med fordeler vs ulemper med noen av de?

Må ha nytt i Mk1`ern, da det originale 2wd manifolden har sprukket tvers igjennom på 5 ører, og 1 har falt helt av..

Plassmessig er vel 4wd i anbefale? Hva med varme? forskjell i bunndrag/opplading ladetrykk? havner turboen på samme sted?

 

Kom med erfaringene deres folkens, jeg lytter :)

 

Børre

Som alltid må det anbefales at man ser på hele oppsettet som en enhet og ikke på hver del hver for seg.

Det er heller ikke slik at 2wd manifolden fløder bedre enn 4x4 manifolden selv om mange tror, antar og innbiller seg.

At man gjerne får ut høyere effekt med en 2wd manifold enn med en 4x4 manifold har med andre egenskaper enn flødet å gjøre.

 

I en lett 2wd Mk1 Escort hadde det nok vært en fordel med 2wd manifolden på en mild motor, men det er det neppe plass til.

 

2wd: Flower bedre høyt oppe/Stor eksoshastighet

Hvordan forklarer du det?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om Escort er mye smalere en Capri.

Men gikk helt fint i min med 2wd manifoild i min.

 

02022009262.jpg

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar så langt..

Effektmessig på min motor så spiller ikke det noen rolle, da jeg ikke skal ha mye hester. Vil heller ha ett effektregister som begynner tidlig på turtall..

Er plass til 2wd manifolden i en Mk1`er..

Frister egentlig å montere 4wd manifold, da det rett og slett virker som det lettere å få tak i de i bra stand..

 

Kom gjerne med mer tanker rundt emnet..

 

Børre

----------------------------------------------------------------------

1969 Ford Escort Gt - snart godkjent med Duratec motor

----------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar så langt..

Effektmessig på min motor så spiller ikke det noen rolle, da jeg ikke skal ha mye hester. Vil heller ha ett effektregister som begynner tidlig på turtall..

Er plass til 2wd manifolden i en Mk1`er..

Frister egentlig å montere 4wd manifold, da det rett og slett virker som det lettere å få tak i de i bra stand..

 

Kom gjerne med mer tanker rundt emnet..

 

Børre

Originalt gir motorer med 2wd manifolden maks dreiemoment ved 4500, 4x4 motoren ved 3500 o/min. Det virker derfor som at 4x4 manfolden vil gi deg det resultatet du ønsker.

Hvis du vil ha en manifold som er i god stand så kjøp en fra en T25 (som helt sikker IKKE er ihjelkokt og sprukket av 300 hk + slik mange T3 manifolder er) og så porter du opp flensen ved turboen til T3.

 

 

Vet ikke om Escort er mye smalere en Capri.

Men gikk helt fint i min med 2wd manifoild i min.

 

02022009262.jpg

Man kan sammenligne med denne:

Petterkilling3tl.jpg

http://www.mobeck.com/MT/PetterKillingGrenror.asp

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hvordan fløder manifoldene opp mot hverandre egentlig?

 

noen som har noen faktiske tall på dette?

Det var en reportasje i Fastford eller Performanceford for en stund tilbake hvor de leverte manifoldene til flow testing. Resultatene ble publisert. 4x4 manifolden fløder endel bedre enn 2wd manifolden og egentlig er det bare å se på dem. 2wd manifolden har stygge knekker rett etter toppen, den er lang og den har en vinkel på rundt 90 grader midt på. Det sier seg selv at dette ikke kan fløde særlig bra. Hvis jeg husker rett så fløder 2wd eksosmanifolden like godt som en uportet topp.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det var en reportasje i Fastford eller Performanceford for en stund tilbake hvor de leverte manifoldene til flow testing. Resultatene ble publisert. 4x4 manifolden fløder endel bedre enn 2wd manifolden og egentlig er det bare å se på dem. 2wd manifolden har stygge knekker rett etter toppen, den er lang og den har en vinkel på rundt 90 grader midt på. Det sier seg selv at dette ikke kan fløde særlig bra. Hvis jeg husker rett så fløder 2wd eksosmanifolden like godt som en uportet topp.

 

 

hvorfor føre 4x4 manifoil til høyere eksos tempraturer da ? heller ingen med mye hk som bruke denne ,

Det kan virke, og er nok sånn at 2wd manifoilen gir et mer rått drag :)

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

2wd manifolden har jo lenger runners og likere lengde på dem, en 4wd manifold samler seg jo bare rett i kolektoren. Viss en 4wd flower bedre en en 2wd antar jeg at det er dette som gjør 2wd bedre når du kommer opp i effekt.. Men en ting du kan sette spørsmål om er jo hvilket baktrykk du får med en 4wd manifold kontra en 2wd, antar de flowtestet manifolden uten turbo montert....

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

2wd manifolden har jo lenger runners og likere lengde på dem, en 4wd manifold samler seg jo bare rett i kolektoren. Viss en 4wd flower bedre en en 2wd antar jeg at det er dette som gjør 2wd bedre når du kommer opp i effekt.. Men en ting du kan sette spørsmål om er jo hvilket baktrykk du får med en 4wd manifold kontra en 2wd, antar de flowtestet manifolden uten turbo montert....

Hvis du måler en Cosworthturbo så skal du få se at turbinhuset har ett areal som tilsvarer ett rør på ca. 25,4 mm, altså 1" diameter, så ja, de flowtestet manifolden uten turbo montert.

 

Se for deg ett grenrør bestående av 2 stk. 90 graders bend på syl 1 og 4. Disser vris slik at de peker rett mot hverandre og de sveises sammen med ett rør imellom. Rør fra syl 2 og 3 sveises rett inn på dette vannrette røret og turboen henges på undersiden av dette.

Med dette simple opplegget tas det hele 700 + hk på 2,0 L motorer som kjører gode dragtider fordi det som vanlige handler om hvordan ALLE delene i hele oppsettet fungerer SAMMEN.

 

Det handler også om hvordan man velger å angripe den utfordringen det er å forbedre en gitt dreiemomentkurve. Noen tar frem skylapper og kikkert og ser rett opp mot stjernene søkende etter de store hestene med uungåelig resultat. Andre prioriterer på en annen måte og får gode resultater.

 

hvorfor føre 4x4 manifoil til høyere eksos tempraturer da ? heller ingen med mye hk som bruke denne ,

Det kan virke, og er nok sånn at 2wd manifoilen gir et mer rått drag :)

Når man bruker de samme kammene og de samme turboene i dag som man gjorde for 20 år siden, da har også utviklingen vært 0, og valg av eksosmanifold vil derfor også være uforandret.

Cosworth gutta er svært dyktige og eksosmanifolden ble utviklet i forhold til:

1. De turboene som eksisterte dengang da.

2. I forhold til hvordan motoren skulle brukes.

Denne manifolden hadde nok ikke blitt designet slik i dag pga at utviklingen har gått sin gang.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du måler en Cosworthturbo så skal du få se at turbinhuset har ett areal som tilsvarer ett rør på ca. 25,4 mm, altså 1" diameter, så ja, de flowtestet manifolden uten turbo montert.

 

Se for deg ett grenrør bestående av 2 stk. 90 graders bend på syl 1 og 4. Disser vris slik at de peker rett mot hverandre og de sveises sammen med ett rør imellom. Rør fra syl 2 og 3 sveises rett inn på dette vannrette røret og turboen henges på undersiden av dette.

Med dette simple opplegget tas det hele 700 + hk på 2,0 L motorer som kjører gode dragtider fordi det som vanlige handler om hvordan ALLE delene i hele oppsettet fungerer SAMMEN.

 

Det handler også om hvordan man velger å angripe den utfordringen det er å forbedre en gitt dreiemomentkurve. Noen tar frem skylapper og kikkert og ser rett opp mot stjernene søkende etter de store hestene med uungåelig resultat. Andre prioriterer på en annen måte og får gode resultater.

 

hva med å foreslå et oppsett som passe bra til 4x4 manifoil da ??

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

1. hvorfor føre 4x4 manifoil til høyere eksos tempraturer da ?

2. heller ingen med mye hk som bruke denne ,

3. Det kan virke, og er nok sånn at 2wd manifoilen gir et mer rått drag :)

1. 2wd manifolden har veldig mye større overflate enn 4x4 manifolden og dette kjøler naturlig nok eksosen pga en større og kaldere innvendig overflate. Dette er å sløse bort energi som kunne vært brukt til å drive turbinen. (Turbinen drives hovedsaklig av energien fra eksosvarme og trykk og IKKE av fløde og pulser (hvor ofte snakkes det om varme?) slik man gjerne kan få inntrykk av rundtom)

2. Hvis du tenker på norske mirohester så stemmer nok det, men i England tas det ut godt over 400 hk på 4x4 manifold og T34. Husker du turbo dynamics linken til Wingdude? Var ikke det nærmere 500 hk på 4x4 manifold da?

3. Vi ser at kombinasjonen BD16+ og Turbonetcis velges hyppig og da passer også 2wd manifolden greit.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

"Samtlige" av de store tunerne i england bruker 2wd manifold ved effektuttak rundt 500hk+ Hadde 4x4 manifolden vært bedre hadde det vel blitt brukt den? Ang over 400hk på t-34, er ikke det et vel optimistisk tall??

Link to comment
Share on other sites

1. 2wd manifolden har veldig mye større overflate enn 4x4 manifolden og dette kjøler naturlig nok eksosen pga en større og kaldere innvendig overflate. Dette er å sløse bort energi som kunne vært brukt til å drive turbinen. (Turbinen drives hovedsaklig av energien fra eksosvarme og trykk og IKKE av fløde og pulser (hvor ofte snakkes det om varme?) slik man gjerne kan få inntrykk av rundtom)

2. Hvis du tenker på norske mirohester så stemmer nok det, men i England tas det ut godt over 400 hk på 4x4 manifold og T34. Husker du turbo dynamics linken til Wingdude? Var ikke det nærmere 500 hk på 4x4 manifold da?

3. Vi ser at kombinasjonen BD16+ og Turbonetcis velges hyppig og da passer også 2wd manifolden greit.

 

1. enig med deg i det med overflate men som du selv sier ,det avhenger av hvilket oppsett man bruker på og .

noen ting vil ikke passe med en 4x4 manifol og andre ting ikke med 2 wd

2 . ingen som sier at den ikke kan bukes med mer enn 400 hk er det det ? men veldig sjelden den blir brukt og det er nok ikke uten grunn . den vil jo i flere tilfeller være med på og opphete motor mer enn en annen manifoil .

den sprekker lett i fillebiter med store belastninger som du har påpekt .

3. 2wd manifoilen passe vel de fleste turboer, bakdelen er treg spoolup

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

"Samtlige" av de store tunerne i england bruker 2wd manifold ved effektuttak rundt 500hk+

Hadde 4x4 manifolden vært bedre hadde det vel blitt brukt den?

Ang over 400hk på t-34, er ikke det et vel optimistisk tall??

Ja og hva sier det om kravet til høyt fløde på eksosmanifold og nødvendigheten av fancy, blankt og skrøpelig grenrør?

Enig med du der. Den manifolden som fløder best blir forkastet.

Det lar seg gjøre, men det er ikke for hvem som helst.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

kan jo kjøpe ett slikt.

wrc15.jpg

det har eg gjort :D

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

Det lurer jeg på å :)

----------------------------------------------------------------------

1969 Ford Escort Gt - snart godkjent med Duratec motor

----------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

kan jo kjøpe ett slikt.

wrc15.jpg

det har eg gjort :D

Ett aldeles strålende forslag.

Har du kjøpt den tilbake eller er dette en annen?

Uansett, gjett og "vi" er misunnelig da?

Hva er 909 nummeret på denne?

 

jenter . ta å les denne tråden her.

står mye bra her til dere.

 

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=32127

 

 

og denne her.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t...asc&start=0

Dette er dyktige og produktive karer som virkelig står på, men det er viktig at man ikke blander kortene nå. Dette er motorsport-Dragracing. Disse gutta kjører kammer som ligner på den ubrukelige værstinkammen som du tok ut. De svære lastebilturboene de bruker lader minst 2000 o/min senere en den IRX450 turboen som du selv synes ladet for sent.

Alt til sitt bruk og dette er "svære greier".

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...