Jump to content

godkjenning


mr escorth

Recommended Posts

hei !

har nettop kjøpt nye felger 8*18 235 40 18 et15 framme 10*18 265 35 et 30 bak vite compomotive mo6 til min escorth cosworth bilen ble som en drøm og kjøre og ikke subber det el stikker utforbi el noe. så dette må vel gå greit og godkjenne ? noen som har noen tips ? ser jo alt slags rare biler godkjent med lignenes dim på hjula alt fra datsun til opel og di er vertfall ikke org lev m sånne dekk. er det pga det er cosworth alt plutsli ska vær vanskli el ? må vel være noen som har vært borti lignenes problem og fått løst det ! am car har jo aldri lik dim bak som framme å hvertfall ikke di m litt motor. skjønner ikke at dette ikke ska ordne seg ! må vel være noen m gangsyn og tips :)

 

håper noen har veti tips om hvordan eg får løst dette ! dritt og kjøre uten godkjenning når biltilsynet springer rundt m røntgen øyne og smiler hver gang di mener noe er feil.

 

håpløst land ! nei ender vel opp m 2 sett felger, og det verste eg har hørt var at pga eg hadde ap racing bremser framme så var det gale og di mente bremsene var for gode !!! snakke meg om tullinger !

 

målboland !!! ska ikke ha bra biler her di vil vel helst at alle kjøre think :)

Link to comment
Share on other sites

dersom du skal ha den godkjent med ulik dimm forran bak må du ha godkjenningspapirer på de, men har du sjekket at rulleomkrets foran bak er lik så du ikkje brenner senterdiffen din?

 

de fleste amcars kjører ulovelig......

Edited by bart
Link to comment
Share on other sites

dersom du skal ha den godkjent med ulik dimm forran bak må du ha godkjenningspapirer på de, men har du sjekket at rulleomkrets foran bak er lik så du ikkje brenner senterdiffen din?

 

de fleste amcars kjører ulovelig......

 

Noen Amcars kan få det godkjent fordi enkelte utgaver av de samme bilene hadde større hjul bak originalt, men de fleste kjører nok ulovlig ja ;)

(Cutlass har 442, Skylark har GSX , Malibu blir Chevelle SS etc.)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Du kan ta ein kikk på den sia her, §6=)

 

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994100...8-013.html#13-1

 

 

ja ser det så står der. men eg kan jo ikke gi meg !! vet at det går esc cosw i norge m 10*18 godkjente men der er alle 4 10 toms, er ikke så sugen og matte kjøpe 2 stk nye 10t :wacko:

 

men det må vel være noen i norge som kan hjelpe el si va eg må gjøre for og få det godkjent ?

Link to comment
Share on other sites

er det noen som kan være så kule og skaffe meg en kopi av tuv godkjenningspapirer på 10*18 el 8*18 felger til escort cosworth ? helst compomotive mo6 et 30 på 10t og et 15 på 8toms hjula. men ingen must så lenge innpresset og rulleomk er ok så hjelper det vel m papirer på felger samme hva merke

 

mvh john

Link to comment
Share on other sites

Godkjenningspapir på all slags felg kan du få hos de som selger dekk og felg.

 

Er ett standard skjema som fylles ut med navn på felg, størrelse, ET osv, og hva som er org på bilen.

 

De må og skrive inn rulleomkrets på de nye og hva som er orginalt på bilen.

 

Dette papiret skal være godt nok å vise hvis du blir stoppet av politiet.

Det er ikke nødvendig å få det inn i vognkort.

 

Dette er det biltilsynet selv som sier.

 

Eneste er jo selvfølgelig om det er lov å kjøre med forskjellig bredde som du vil da :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha forskjellig dimensjon foran og bak er det FORD som må hoste opp papirer på at dette er tilfredstillende.

Med andre ord, du får det ikke godkjent.

Tro meg, jeg har holdt på i flere år for å få papirer på scorpio men det er umulig.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Alle endringer skal føres i vognkort. Ikke riktig som Janna sier. Skal du ha på hjul som ikke samsvarer med det som står i vognkortet må du få disse skrivd inn i vognkortet hos statens vegvesen. Blir da satt opp under alternativ felg/dekk. Dekk/felg koboen må samsvare med kjøretøyloven §6 som linket til over eller gyldig Tüv dokumentasjon. Akkurat vært igjennom denna mølla med bruksbilen..

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

helt utrolig at det ska være så vanskelig å få dekk og felg i vognkort. HEIA nORGE IGJEN.

Alt er vanskelig og få i vognkort, det er jo ikke akkurat noe stor nyhet.

 

Når det kommer til godkjenning av Compomotive felger med forskjellige dimensjoner så er det vel kun trafikkstasjonene som har myndighet til og godkjenne dette som kan svare på hva som må til. Ser for meg at du må utenlands for og få dokumentert det på noe vis...

Link to comment
Share on other sites

Alle endringer skal føres i vognkort. Ikke riktig som Janna sier. Skal du ha på hjul som ikke samsvarer med det som står i vognkortet må du få disse skrivd inn i vognkortet hos statens vegvesen. Blir da satt opp under alternativ felg/dekk. Dekk/felg koboen må samsvare med kjøretøyloven §6 som linket til over eller gyldig Tüv dokumentasjon. Akkurat vært igjennom denna mølla med bruksbilen..

 

Var hos Biltilsynet, eller statens vegvesen for å få godkjent senkesett og 17" felger på en sierra. Var de som sa det IKKE var nødvendig å få felger i vognkort så lenge jeg hadde det skjemaet og det viste at felgen var korrekt sef.

 

Dette var vel i fjor sommer.

Link to comment
Share on other sites

Var hos Biltilsynet, eller statens vegvesen for å få godkjent senkesett og 17" felger på en sierra. Var de som sa det IKKE var nødvendig å få felger i vognkort så lenge jeg hadde det skjemaet og det viste at felgen var korrekt sef.

 

Dette var vel i fjor sommer.

 

Det du snakker om er vel når det ikke er stor forskjell på original dimensjonen og det som brukes på bilen, kun størrelsen på felgen.

F.eks fra 205/60 13 - 7x13 ET5 (rulleomkrets 1757) til 195/50 15 - 7x15 ET5 (rulleomkrets 1760)

 

Men alt annet SKAL skrives inn. Skal du kjøre med forskjellig dim fremme og bak må Tüv papirer (eller tilsvarende) fremskaffes.

 

Det finnes flere Caprier som er godkjent med forskjelig dim fremme og bak, men da etter Tüv papirer.

 

Den "enkleste" måten å gjøre det på hvis ikke du får hjelp i norge er å søke etter forhandlere som selger felger med samme merke eller dimensjoner i tyskland. Og så spørre fint om å få/kjøpe Tûv papirer av de..

Link to comment
Share on other sites

Det du snakker om er vel når det ikke er stor forskjell på original dimensjonen og det som brukes på bilen, kun størrelsen på felgen.

F.eks fra 205/60 13 - 7x13 ET5 (rulleomkrets 1757) til 195/50 15 - 7x15 ET5 (rulleomkrets 1760)

 

Men alt annet SKAL skrives inn. Skal du kjøre med forskjellig dim fremme og bak må Tüv papirer (eller tilsvarende) fremskaffes.

 

Det finnes flere Caprier som er godkjent med forskjelig dim fremme og bak, men da etter Tüv papirer.

 

Den "enkleste" måten å gjøre det på hvis ikke du får hjelp i norge er å søke etter forhandlere som selger felger med samme merke eller dimensjoner i tyskland. Og så spørre fint om å få/kjøpe Tûv papirer av de..

 

 

Det var når rulleomkrets var tilnærmet lik ja. Var kun da man fikk skrevet ut dette papiret/godkjenningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Så lenge det er innenfor 5% av rulleomkrets og sporvidde ikke forandrer seg mer enn 15mm totalt pr aksel så holder å henvise til denne "generelle" regel. Alt utenfor det må godkjennes spesielt med TUV eller fabrikksdokumentasjon. Men som nevnt her, veldig få som bryr seg om dette så lenge det ikke er kontakt mellom dekk/karosseri og de ikke stikker utenfor.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...