Jump to content

baneforsikring med prøveskilt!?


cosworth86

Recommended Posts

27. september 2009 fra klokken 13:00 til 19:00 arrangerer Råner´n kjøring på Vålerbanen i Solør. Støygrensen er 90 db, kjøretøy må være registrert og i god teknisk stand. Om du møter med prøveskilt, MÅ du ha gyldig dokumentasjon fra forsikringsselskapet på at du har lov til å kjøre med bilen denne dagen på Vålerbanen.

 

På rånerntreffet på vålerbanen for eksempel, lurte bare på om folk kan utdype dette litt mere etter erfaring, høres jo rimelig umulig ut men.

"Hei, skulle ha forsikra en cosworth for kjøring på vålerbanen", haha:D

Link to comment
Share on other sites

27. september 2009 fra klokken 13:00 til 19:00 arrangerer Råner´n kjøring på Vålerbanen i Solør. Støygrensen er 90 db, kjøretøy må være registrert og i god teknisk stand. Om du møter med prøveskilt, MÅ du ha gyldig dokumentasjon fra forsikringsselskapet på at du har lov til å kjøre med bilen denne dagen på Vålerbanen.

 

På rånerntreffet på vålerbanen for eksempel, lurte bare på om folk kan utdype dette litt mere etter erfaring, høres jo rimelig umulig ut men.

"Hei, skulle ha forsikra en cosworth for kjøring på vålerbanen", haha:D

 

Ikke bruk Råner'n gutta som ett leksikon.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bruk Råner'n gutta som ett leksikon.

 

Ok, det skal jeg huske på!!??

 

NB. Prøveskilt: Vi får utrolig mange spørsmål rundt dette temaet, og for 2009 sesongen gjelder følgende: Vi tillater prøveskilt – både forhandler- og dagsprøveskilt fra Biltilsynet. Men, alle som kjører med prøveskilt må fremvise forsikringsattest på at bilen de kjører er kaskoforsikret. I tillegg vil biler med prøveskilt bli ekstra grundig sjekket i vår tekniske kontroll. Se reglement. Biler som åpenbart skal ”brukes opp” på banen får ikke kjøre!

Dette er fra trackday.no med ruud racing

 

Kjøre med prøveskilt?

Det finnes nemlig en unntaksregel for å kjøre på bane med prøveskilt, og flere av våre medlemmer har vært i kontakt med Norsk Trafikksenter og undertegnende angående dette. Derfor utredes det litt her.

 

Man kan nemlig kjøre med prøveskilt etter spesielle krav, og kravene er som følger:

 

Prøveskiltet skal være av forhandlertypen, ikke klistrelapp-typen

Gyldig vognkort tilhørende prøveskiltet skal ligge ved og fremvises ved registrering

Bekreftelse og skriv fra eget forsikringsselskap om at det er tegnet egen spesiell forsikring for banekjøring på VW-Audi Club Norwegen sitt hovedtreff. Bekreftelsen skal være spesifisert og datert med treffets dato og tid.

Hvis disse tre kravene kan oppfylles, så tillater vi prøveskilt på Vålerbanen i helgen. Dog gjelder fortsatt regler om teknisk kontroll og førermøte, noe du kan lese mer om i tråden om Hovedtreffet.

 

Og denne er da fra vw audi treff....

Edited by cosworth86
Link to comment
Share on other sites

Dette er noe du må ta med ditt forsikringselskap, tegne egen forsikring for den dagen som de knytter til prøveskilta.. Etter hva jeg har forstått hos BT..

 

Ja det er vel det jeg åsså forstår når jeg leser innlegga over her.

 

Det er jo ikke værre enn å ringe å høre !!

 

FCS har en egen "motorsport" forsikring på banekjøring. Mener det kosta 125 kr ell no sånt.

Link to comment
Share on other sites

Tror noen har drikki når de har laget denne regelen.

Nå er det mange som f.eks kjører cosworth på prøveskilter i ny og ne fordi forsikring blir for dyrt, og når man ikke får forsikring på en original sierra cossi, skal det da gå å få det på en trimma cossi som skal brukes på bane? i tillegg kasko??

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Guest darksoul

Står og at det er forhandler prøveskilt... Og dei er det vanlegvis kasko på i utgangspunktet... det er ikkje desse skilta ein reiser på BT og kjøper for 300kr for ein dag med kjøyring ein meinar med den regelen...

 

Øyvind.

Link to comment
Share on other sites

Står og at det er forhandler prøveskilt... Og dei er det vanlegvis kasko på i utgangspunktet... det er ikkje desse skilta ein reiser på BT og kjøper for 300kr for ein dag med kjøyring ein meinar med den regelen...

 

Øyvind.

 

Vi tillater prøveskilt – både forhandler- og dagsprøveskilt fra Biltilsynet. Men, alle som kjører med prøveskilt må fremvise forsikringsattest på at bilen de kjører er kaskoforsikret. I tillegg vil biler med prøveskilt bli ekstra grundig sjekket i vår tekniske kontroll.

 

Står jo her at det også gjelder dagsprøveskilt fra biltilsynet da..

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Mulig jeg er litt på bærtur nå, men hvorfor er det krav om kaskoforsikring på biler med prøveskilt? Er det krav om kaskoforsikring dersom man møter om med vanlige hvite skilt også? Det er jo ansvarsforsikring som dekker skader på andres eiendom ved uhell...

Link to comment
Share on other sites

Er blitt helt helt høl i hue disse nye reglemanga. plast prøveskilt er gyldig på vanlig veg. men ikke gyldig på en lukket bane som krever vanlig veiregler .

 

mesteparten av tiden går det ikke registrerte kjøretøyer på disse lukkede banene. hvem sjekker alle disse bilene for alt mulig?

 

Staten legger ikke opp til fordelere for å få unngå risikoutsatte høyhastighets sjåfører på veiene. Som da heller kan kjøre fra seg på lukkede baner under sikre omstendigheter.

Dette går helt fint for alle pappagutta med dyre biler og betalt dyre dommer for å ha en slik bil. de kan boltre seg på banen. med hvite skilter.

 

men så fort det koker ned til den enkelte intreserte bilentusiast med mindre kløver i lomma. så skal disse bli straffet med å ikke få mulighet til å bli med på banekjøring.

 

Tia er slutt for de som har et hobbyprosjekt som ikke har som mål å bli registrert. godkjent, men et lite trackvåpen som duger til den enkeltes behov.disse blir da såsi umulig å få brukt noe steder lengre.

 

Ser man eks på Gatebil.er det kun mega ombygde biler og høy hk faktor som gjelder. men selv der er det blitt vanskelig for ola normann å møter opp med en ok middels dyr bil for å ha det gøy.

Alt handler kun om penger og mere penger.

 

Blir vel snart miljøkrav på div baner og tenker jeg. bensin utgår. kun e85 som er tilatt. det kommer garrantert.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Synes du svartmaler ting litt her.. Tror du seriøst at bilene som går på bane uten skilt stort sett bare er kasta sammen og ikke har skilt fordi det er umulig å få det? Disse bilene er jo igjennom like mye godkjenninger å papirmølle som en bil med skilter. Begge er registrert, bare hos forskjellige instanser. Grunnen til at det er sånn er at dette skal være sikrest mulig for alle.

 

Edit; Forrøvrig skjønner jeg ikke hva enn skal med å kreve kasko på prøveskiltene.. Ansvar er jo greit å ha men.

Edited by a.nilsen

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ok, det skal jeg huske på!!??

 

Man kan nemlig kjøre med prøveskilt etter spesielle krav, og kravene er som følger:

 

Prøveskiltet skal være av forhandlertypen, ikke klistrelapp-typen

Gyldig vognkort tilhørende prøveskiltet skal ligge ved og fremvises ved registrering

Bekreftelse og skriv fra eget forsikringsselskap om at det er tegnet egen spesiell forsikring for banekjøring på VW-Audi Club Norwegen sitt hovedtreff. Bekreftelsen skal være spesifisert og datert med treffets dato og tid.

Hvis disse tre kravene kan oppfylles, så tillater vi prøveskilt på Vålerbanen i helgen. Dog gjelder fortsatt regler om teknisk kontroll og førermøte, noe du kan lese mer om i tråden om Hovedtreffet.

 

Og denne er da fra vw audi treff....

 

Det er ikke BT eller forsikringsselskapet som har kommet med det der, så det der skal du se bort ifra, det var noe en dustete leder i VW Audi club som selv skrev det der, og det ble stor diskusjon rundt det der og han dusten som skrev det måtte trekke det tilbake.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

ruudracing vil kun ha forhandler skilter (som jeg ikke kan skjønne på noen måte i noen sammenheng er lov å bruke for privat/hobby banekjøring) fordi han har det selv.

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

ruudracing vil kun ha forhandler skilter (som jeg ikke kan skjønne på noen måte i noen sammenheng er lov å bruke for privat/hobby banekjøring) fordi han har det selv.

 

Grunnen er nok at han har lov til å ha visning samt prøving av bilens egenskaper på bane.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Hvordan stiller FMCN seg til dette? Kan jeg kjöre med klisterlappskilt pä väler og/eller pä ss2 pä Gardermoen?

 

Trodde dags prøveskilt kun var til å frakte bilen fra A til B, skiltene har da ansvarsforsikring inkludert på vanlig vei og dekker ikke ulykke ved banekjøring. Man må jo oppgi A (hvor bilen skal kjøres fra) og B (til hvor) Det innebærer at man må si en hvit løgn når man henter skiltene. for eksempel jeg skal frakte bilen fra hjemme til rakkestad?

 

Var slik når jeg hentet skilt for mange år siden men... :blink:

 

Trodde heller ikke vanlig bilforsikring gjelder på bane uansett? må man bli enig om å skrive "falsk" skademelding da? at man bulket på ofentlig vei?

Link to comment
Share on other sites

Trodde dags prøveskilt kun var til å frakte bilen fra A til B, skiltene har da ansvarsforsikring inkludert på vanlig vei og dekker ikke ulykke ved banekjøring. Man må jo oppgi A (hvor bilen skal kjøres fra) og B (til hvor) Det innebærer at man må si en hvit løgn når man henter skiltene. for eksempel jeg skal frakte bilen fra hjemme til rakkestad?

 

Var slik når jeg hentet skilt for mange år siden men... :blink:

 

Trodde heller ikke vanlig bilforsikring gjelder på bane uansett? må man bli enig om å skrive "falsk" skademelding da? at man bulket på ofentlig vei?

 

På arket som følger med når du kjøper prøveskilt så står det at en av de fem?!? gyldige grunnene til prøveskilt er ytelsetest av kjøretøyet.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...