Jump to content

Trenger diverse hjelp til sierra :)


SierraPøwer

Recommended Posts

Hei, har drivi litt med sierran min fortia, har kommet over en del forskjellige ting som jeg kunne tenkt meg svar på :)

 

Er 205 blokk orginalt på 86" Coupe Sierra? Vanelig 2 liter.

 

Lønner det seg med større gassere? evt hvilken? og tips!

 

Noen som veit om 2 Coupe dører uten rust? Det trenger jeg.

 

Har tenkt på kvassere kam, blir det noe effekt ut av dette? (Trenger tips :) )

 

 

 

Mvh Kim André :)

Takk for svar :)

1986 Ford Sierra Coupe 1986 MK1

Link to comment
Share on other sites

Er 205 blokk orginalt på 86" Coupe Sierra? Vanelig 2 liter. - Ja dette er helt vanlig

 

Lønner det seg med større gassere? evt hvilken? og tips! - Eldre taunus gasser (tror det er 32/36) funker ypperlig opp til 140 hester

 

Noen som veit om 2 Coupe dører uten rust? Det trenger jeg.- begynner å sbli sjeldent :P

 

Har tenkt på kvassere kam, blir det noe effekt ut av dette? (Trenger tips :) ) - Funker bra, som på de fleste NA biler, spesielt i kombinasjon med overnevnte gasser og litt bedre eksos + porting

 

Søk litt på forumet og sjekk ut Burtonpower.co.uk

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Til overnevnte 32/36 DGAV gasser trenger du også å ta med innsug ja. Det enkleste er vist du finner en Sierra fra 84 eller tidligere, som har denne gassern orginalt. Du trenger også de kjøleslangene som går til gassern, og gassvaier. Er du ute etter en moderat motor som fungerer brukbart til daglig også? Eller en hissigere motor som skal kjøres stort sett på full gass?

Er du ute etter en motor som fungerer til daglig også så er nok en DGAV gasser tingen for deg, kombinert med f.eks en Kentcams FR32 kam, eller en FR33 vist du ønsker den litt hissigere og turtallsvillig. Kombinerer du dette med innsug som er portet litt, topp som har fått jevnet ut overganger, justerbart kamdrev og eksos som har mindre motstand, så vil du få en sprek motor med godt drag på mellomregisteret og opptil i overkant av 130 hk.

 

Vist det er en 86 mod du har, så har du nok en elektronisk gasser orginalt. I så fall vil du bli overrasket over hvor mye bedre bilen blir å gå bare med DGAV gasser og bedre eksosanlegg. Responsen blir mye bedre. Det er også en gasser som er lettere å overhale og finjustere enn de elektronsike gasserne. Jeg har vært med på denne konverteringen ett par-tre ganger, og resultatet har blitt vellykket alle gangene. Innsuget har da også vært litt portet, og luftfilter i åpen boks.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Noen som veit om 2 Coupe dører uten rust? Det trenger jeg.

Er det 3-dørs eller 5-dørs dører du er ute etter?

Har rustfrie dører til 5-dørs. Er veldig stygg i lakken å ripete, men di er ivertfall rustfrie.

http://i.imgur.com/TGmL57L.jpg

Link to comment
Share on other sites

Truckdriver: Er akselerasjonspumpa vakumstyrt på den gassern? hva har du gjort der?

 

DGAV gassern har faktisk 2 aks. pumper. En vanlig mekanisk som beveger seg i takt med gasspedal bruken, og en vakumstyrt som benyttes under varmkjøring av motoren. Kopler man denne vakumstyrte aks. pumpen slik at den får vakum hele tiden, vil motoren få så my bensin når den er varm at den vil drukne, og få dårlig respons. Kopler man den ut vil motoren gå for magert under aks når motoren er kald, noe som kan være svært frustrerende når man vil ha bilen opp i fart på kaldt motor, og motoren vil stoppe ved det minste gasspådrag. Termobryteren som styrer denne vakumstyrte aks. pumpen bruker sitte i selve innsuget, på undersiden. Når jeg har brukt DGAV gasser med ESC2 tenning(tennig til biler med elektronisk gasser) så har jeg flyttet denne termo bryteren til kjølevæskeslangen som går til choken. Der bruker normalt vakumholde kretsen som brukes på biler med mekanisk fordeler å sitte(den har som oppgave å gi tidligere tenning på kald motor). Og siden man ikke har bruk for den kretsen lenger passer det godt å sette styringen av vakum akspumpen der, da kan man også sette temp givern til esc2 tenninga i innsuget.

Den mekansiske aks. pumpa har faktisk en justeringsskruve, som kommer til syne når man tar av lokket på gassern. Jeg er usikker på hvor mye denne skruen gjør, ettersom jeg ikke har prøvd å skru på den.

 

Og hvorfor bruke esc2 tenning i lag med DGAV gasser da?

- Jo for da får man en motor som drar bedre helt fra bunnen av, og ikke kveler seg så lett når man slurer på clutchen(tenninga regulerer seg tidligere vist motor får for lavt turtall), man får også ett friskere mellomregister. På høyt turtall er forskjellen minimal. Man får da også turtallsperre. Det er heller ingen ulempe å klippe vekk ledningene som gikk til tomgangsmotoren på den elektroniske gassern, samt fjerne de 2 releene ved batteriet, og ledningene som går til releene. Dette gjeleder da motor som ikke har forandret eller flyttet området for volumetrisk effektivitet vesentlig( dvs motorer som har kam som er vesentlig kvassere en orginalt, gjerne kombinert med høyere komp og portet topp). For motorer som krever modifisert tenningskurve er det enklere med mekansike fordeler.

Håper jeg svarte på spørsmålet ditt. Inlegget mitt ble litt lengre en planlagt da ;)

 

Jeg har gasser motor, har ikke IS :)

 

Hmm. Noen som har sagt at du har IS? :P

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Har problemer med å forklare kortfattet når jeg først begyner :P Min forrrige Sierra, en 2.0 84 mod med DGAV gasser orginalt, ettermonterte jeg ESC2 tenning på. Fikk mye bedre drag i den da.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Har problemer med å forklare kortfattet når jeg først begyner :P Min forrrige Sierra, en 2.0 84 mod med DGAV gasser orginalt, ettermonterte jeg ESC2 tenning på. Fikk mye bedre drag i den da.

 

Det er bare bra med godt forklarte svar :)

 

Dette er ett stort + :)

 

Takk for tips osv ;)

1986 Ford Sierra Coupe 1986 MK1

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...