Jump to content

Hvordan bygge god 2,9 12v sugemotor?


Slåstad RS

Recommended Posts

Girdle er vel stålramme mellom alle bærelagerbukkene.

Har sett bilder av en videreutvikling også , der boltene går igjennom en forsterket alubunnpanne.

 

Noen som vet hva som må sveises om på 2,8efi innsuget?

Hvor kjøper en alutrompeter??

 

Kjetil.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Girdle er vel stålramme mellom alle bærelagerbukkene.

Har sett bilder av en videreutvikling også , der boltene går igjennom en forsterket alubunnpanne.

Kjetil.

 

Ja det er en ekstra opplagring som hindrer at lagerbukkene/blokka flekser. Men vet ikke hva det heter på norsk.

 

Mike har utviklet en selv, som du sier, er integrert i en alu bunnpanne.

 

v6_integral_girdle.jpg

 

IMG_2767.jpg

 

Men dette var kansje ikke så relevant for denne tråden din Kjetil?

 

Skal du bygger deg en motor til en gatebil er det vel viktigere å få bra bunndrag, enn at motoren tåler høye turtall...

Edited by KIB
Link to comment
Share on other sites

Da vart vel navnet rammelagergrind eller noe slik.

Hva slags stempelringer er best å bruke på disse motorene?

 

Huff , nå vokser planene mere enn konton' min igjen.....

 

" Men dette var kansje ikke så relevant for denne tråden din Kjetil?

 

Skal du bygger deg en motor til en gatebil er det vel viktigere å få bra bunndrag, enn at motoren tåler høye turtall..."

 

 

ALT er relevant , når enn skal legge planer for sitt neste prosjekt.

Kan aldri få for mye forkunnskap.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hva som må sveises om på 2,8efi innsuget?

Hvor kjøper en alutrompeter??

Kjetil.

Skuehullene i motorblokken som fester innsugsmanifolden har litt endret plassering på 2,4/2,9 motorene i forhold til 2,0-2,8 motorene. Hullene i manifolden må derfor flyttes, noen lite og noen mye. Bortsett fra dette passer 2,8 manifolden rett på 2,9 motoren.

 

Alutrakt: http://www.klracing.se/?subpage=kategori&kategori=213

Her er ett godt eksempel til etterfølgelse ^_^ :

Hadde ferdig innsug til 24V (turbo), som jeg ikke var helt fornøyd med:

 

IMG_3563.jpg

 

Så jeg skar det i filler her i vinter og bygde det om. Forskjellen fra første versjon er er volum + trakter. Høyde er bestemt av plassen jeg har til rådighet under panser/tårnstag, har prøvd å lage så lange trakter som mulig. Innsuget ble gjort omtrent en cm breiere en kon på trakter.

 

DSC07970.jpg

 

DSC07975.jpg

 

DSC07974.jpg

 

Trakter ble laget av rør innvendig diameter 40mm, noe som matchet originalt innsug. Total lengde fra ventiler til enden på trakta er omtrent 27cm, sparte igjen 3cm fra enden på trakta til tak i innsug. Bråe overganger på trakter, men det var det jeg fikk til med herda aluminium, ei skrustikke og en kul-hammer i garasjen.

 

DSC07972.jpg

 

DSC07971.jpg

 

H.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Hva slags stempelringer er best å bruke på disse motorene?

 

2. ALT er relevant , når enn skal legge planer for sitt neste prosjekt.

Kan aldri få for mye forkunnskap.

1. Hør med f.eks Sarpsborg motorverksted. Så lite friksjon som mulig innen rimelighetens grenser. Leste nylig en uttalelse som sa oljeringene står for hele 70% av motorens friksjon så her er det mye å hente. Alle som har forsøkt vet at disse V6 motoren har ganske så kraftig "motorbrems" sammenlignet med nyere motorer som f.eks Zetec. Dette er hovedsaklig pga enormt mye høyere friksjon. Hvis man tar ut tennpluggene og roterer veiven med verktøy da kjenner man hvor tregt og tungt det faktisk er og dette stjeler effekt. (jo høyere turtall jo høyere tap). Unødig stor friksjon gjør at motoren bruker ekstra mye drivstoff da friksjonskreftene må overvinnes før man kan ta ut "positive" krefter fra svinghjulet.

 

2. AMEN! :D

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...