Slåstad RS Posted June 16, 2009 Author Share Posted June 16, 2009 Girdle er vel stålramme mellom alle bærelagerbukkene.Har sett bilder av en videreutvikling også , der boltene går igjennom en forsterket alubunnpanne. Noen som vet hva som må sveises om på 2,8efi innsuget?Hvor kjøper en alutrompeter?? Kjetil. Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KIB Posted June 16, 2009 Share Posted June 16, 2009 (edited) Girdle er vel stålramme mellom alle bærelagerbukkene.Har sett bilder av en videreutvikling også , der boltene går igjennom en forsterket alubunnpanne.Kjetil. Ja det er en ekstra opplagring som hindrer at lagerbukkene/blokka flekser. Men vet ikke hva det heter på norsk. Mike har utviklet en selv, som du sier, er integrert i en alu bunnpanne. Men dette var kansje ikke så relevant for denne tråden din Kjetil? Skal du bygger deg en motor til en gatebil er det vel viktigere å få bra bunndrag, enn at motoren tåler høye turtall... Edited June 16, 2009 by KIB Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted June 16, 2009 Author Share Posted June 16, 2009 Da vart vel navnet rammelagergrind eller noe slik.Hva slags stempelringer er best å bruke på disse motorene? Huff , nå vokser planene mere enn konton' min igjen..... " Men dette var kansje ikke så relevant for denne tråden din Kjetil? Skal du bygger deg en motor til en gatebil er det vel viktigere å få bra bunndrag, enn at motoren tåler høye turtall..." ALT er relevant , når enn skal legge planer for sitt neste prosjekt.Kan aldri få for mye forkunnskap. Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KIB Posted June 16, 2009 Share Posted June 16, 2009 Huff , nå vokser planene mere enn konton' min igjen..... He he har du noengang opplevd det motsatte? Det har aldri jeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 17, 2009 Share Posted June 17, 2009 (edited) Noen som vet hva som må sveises om på 2,8efi innsuget?Hvor kjøper en alutrompeter??Kjetil.Skuehullene i motorblokken som fester innsugsmanifolden har litt endret plassering på 2,4/2,9 motorene i forhold til 2,0-2,8 motorene. Hullene i manifolden må derfor flyttes, noen lite og noen mye. Bortsett fra dette passer 2,8 manifolden rett på 2,9 motoren. Alutrakt: http://www.klracing.se/?subpage=kategori&kategori=213Her er ett godt eksempel til etterfølgelse :Hadde ferdig innsug til 24V (turbo), som jeg ikke var helt fornøyd med: Så jeg skar det i filler her i vinter og bygde det om. Forskjellen fra første versjon er er volum + trakter. Høyde er bestemt av plassen jeg har til rådighet under panser/tårnstag, har prøvd å lage så lange trakter som mulig. Innsuget ble gjort omtrent en cm breiere en kon på trakter. Trakter ble laget av rør innvendig diameter 40mm, noe som matchet originalt innsug. Total lengde fra ventiler til enden på trakta er omtrent 27cm, sparte igjen 3cm fra enden på trakta til tak i innsug. Bråe overganger på trakter, men det var det jeg fikk til med herda aluminium, ei skrustikke og en kul-hammer i garasjen. H. Edited June 17, 2009 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 17, 2009 Share Posted June 17, 2009 (edited) 1. Hva slags stempelringer er best å bruke på disse motorene? 2. ALT er relevant , når enn skal legge planer for sitt neste prosjekt.Kan aldri få for mye forkunnskap.1. Hør med f.eks Sarpsborg motorverksted. Så lite friksjon som mulig innen rimelighetens grenser. Leste nylig en uttalelse som sa oljeringene står for hele 70% av motorens friksjon så her er det mye å hente. Alle som har forsøkt vet at disse V6 motoren har ganske så kraftig "motorbrems" sammenlignet med nyere motorer som f.eks Zetec. Dette er hovedsaklig pga enormt mye høyere friksjon. Hvis man tar ut tennpluggene og roterer veiven med verktøy da kjenner man hvor tregt og tungt det faktisk er og dette stjeler effekt. (jo høyere turtall jo høyere tap). Unødig stor friksjon gjør at motoren bruker ekstra mye drivstoff da friksjonskreftene må overvinnes før man kan ta ut "positive" krefter fra svinghjulet. 2. AMEN! Edited June 17, 2009 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now