Jump to content

Innsug 24v/turbokonvertering


heaamodt

Recommended Posts

Hadde ferdig innsug til 24V (turbo), som jeg ikke var helt fornøyd med:

 

IMG_3563.jpg

 

Så jeg skar det i filler her i vinter og bygde det om. Forskjellen fra første versjon er er volum + trakter. Høyde er bestemt av plassen jeg har til rådighet under panser/tårnstag, har prøvd å lage så lange trakter som mulig. Innsuget ble gjort omtrent en cm breiere en kon på trakter.

 

DSC07970.jpg

 

Sett bakenfra: Braketter til coilpack, div. vacum/trykk, Innfesting til original gassvaier-brakett, den er bygd slik at ett 1/4 tom ledd fra ett skrallesett kan erstatte den originale tvinna vaier overgangen som kansje er 8-9cm lang :)

 

DSC07975.jpg

 

DSC07974.jpg

 

Trakter ble laget av rør innvendig diameter 40mm, noe som matchet originalt innsug. Total lengde fra ventiler til enden på trakta er omtrent 27cm, sparte igjen 3cm fra enden på trakta til tak i innsug. Bråe overganger på trakter, men det var det jeg fikk til med herda aluminium, ei skrustikke og en kul-hammer i garasjen.

 

DSC07972.jpg

 

DSC07971.jpg

 

Skal være like ærlig som ellers og innrømme at jeg har lite greie på det som omhandler innsug, lengde på runnere, "volumetric efficiency" osv., så jeg håper på tilbakemeldinger på om hvordan dette vil fungere, både på en suge og en turbo motor.

Innsuget er foresten bygd med utgangspunkt i ett originalt boa innsug.

 

RS 1000? -noen andre?

 

H.

Edited by heaamodt
Link to comment
Share on other sites

Hadde ferdig innsug til 24V (turbo), som jeg ikke var helt fornøyd med:

Innsuget er foresten bygd med utgangspunkt i ett originalt boa innsug.

RS 1000? -noen andre?

H.

Det er jo slik at praktiske plasshensyn gjør man blir nødt å kompromisse. Jeg mener at du har gjort ett godt og riktig valg, at du har gjort godt arbeid og at dette kommer til å bli bra. Det jeg pleier å være skeptisk til er når ett så stort plenummet vil sprekke en eller annen plass pga belastningen ved stadig varierende vakum og ladetrykk. Hvis du regner på det med fokus på at 1,0 BAR er 1,0 Kg belastning for hver cm2 så ser du at det er ganske så stor total belastning.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tror nok jeg ville kappa de traktene over halvveis ned gitt, så litt merkelig ut

 

syns det ikke ser så merkelig ut. med så lange trakter, for nok jevnere luft fordeling med det der framfor ditt forslag,kverneng.

Link to comment
Share on other sites

syns det ikke ser så merkelig ut. med så lange trakter, for nok jevnere luft fordeling med det der framfor ditt forslag,kverneng.

 

Det kan nok hende du har rett, satt på jobben og så raskt over og synes at traktene stod sinnsykt nærme topplokket, men ser nå at det var bedre klaring enn det jeg så først.

Link to comment
Share on other sites

Prøvekjørt! :)

Du ser fornøyd ut. Selvgjort er nok en gang velgjort og pent var det også.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Fortell ???

 

Ble det noe forskjell?

Ble som forventet, mista nok noe dreimoment under 3000prm, men vart turtallsvillig. Aldri har turtallsperra slått inn så fort.

Men det er riktig som RS1000 sier her, det må stives av mer. Borrer ett 25mm hull tvers igjennom hele plenumet og sveiser inn en bolt.

Får svar på hvordan det fungerer til helga, skal kjøre NM i street legal på gardermoen.. Litt spent på det... :)

Link to comment
Share on other sites

Ble som forventet, mista nok noe dreimoment under 3000prm, men vart turtallsvillig. Aldri har turtallsperra slått inn så fort.

Men det er riktig som RS1000 sier her, det må stives av mer. Borrer ett 25mm hull tvers igjennom hele plenumet og sveiser inn en bolt.

Får svar på hvordan det fungerer til helga, skal kjøre NM i street legal på gardermoen.. Litt spent på det... :)

Du vil sannsynligvis vinne tilbake store deler av det tapte ved å få en mer fornuftig og normal innstilling av innsugskammen. 117 grader LCi gir, på generelt grunnlag, bare tap over det hele. Nå kamkjedet slites blir dette bare værre og sikkert 120 LCi i praksis. :(

Regner med at du har ett ok eksosanlegg og da vil du ikke tape særlig effekt på høyere turtall heller, tvert imot. Tør spå at du ikke vil kjenne bilen igjen dersom du får flyttet kamdrevet kun 4-5 grader frem til 107-112 LCi. Det er ikke så mye som skal til.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Du vil sannsynligvis vinne tilbake store deler av det tapte ved å få en mer fornuftig og normal innstilling av innsugskammen. 117 grader LCi gir, på generelt grunnlag, bare tap over det hele. Nå kamkjedet slites blir dette bare værre og sikkert 120 LCi i praksis. :(

Regner med at du har ett ok eksosanlegg og da vil du ikke tape særlig effekt på høyere turtall heller, tvert imot. Tør spå at du ikke vil kjenne bilen igjen dersom du får flyttet kamdrevet kun 4-5 grader frem til 107-112 LCi. Det er ikke så mye som skal til.

 

Ferie denne uka, madamen jobber kveld og unga i seng før 8, satt og surra med en gammal versjon av desktop dyno.

La inn spec. på original motor og havna på 195hk, men ft/lbs ble litt i overkant (+8). (original er 203)

Fikk best "overall" restultat med følgende justering av kamtider: In. 15/55 - Ex. 60/20

 

1. original motor.

2. original motor, flyttet kamtider.

3. åpent innsug, ombygd eksos

4. åpent innsug, ombygd eksos - flyttet kamtider.

 

Ta det hele med ei klype salt, her er resultatet.

(og ja.. det er morsomere en både kabal og tetris) ^_^

 

 

ScreenShot002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ferie denne uka, madamen jobber kveld og unga i seng før 8, satt og surra med en gammal versjon av desktop dyno.

La inn spec. på original motor og havna på 195hk, men ft/lbs ble litt i overkant (+8). (original er 203)

Fikk best "overall" restultat med følgende justering av kamtider: In. 15/55 - Ex. 60/20

 

1. original motor.

2. original motor, flyttet kamtider.

3. åpent innsug, ombygd eksos

4. åpent innsug, ombygd eksos - flyttet kamtider.

 

Ta det hele med ei klype salt, her er resultatet.

(og ja.. det er morsomere en både kabal og tetris) ^_^

 

Desktop dyno er billig, enkelt og greit. Jeg mener at det funker helt ok frem til du legger inn turbo. Da går det helt på tryne.

Jeg mener at du trygt kan stole på at tendensen her er helt korrekt. 4v motor med 35 grader overlapp og 110 / 110 er gode tall som har vist seg å gi gode performance resultater så godt som alltid, forutsatt godt eksosanlegg. Ulempen er at det stiller høyere krav til innsuget, grenrør-eksosanlegg, bruker mer bensin og gir litt høyere utslipp enn 112 / 112 som ble foreslått tidligere. (13/57 - 18/62) Ett alternavtiv er 110/112.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Får svar på hvordan det fungerer til helga, skal kjøre NM i street legal på gardermoen.. Litt spent på det... :)

Hvordan gikk det?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, godt!

Hva med tid og sluttfart? Noe særlig forskjell i forhold til tidligere resultater?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, godt!

Hva med tid og sluttfart? Noe særlig forskjell i forhold til tidligere resultater?

 

Bilen gikk som en sekk med potit ut fra start, ikke ulikt tidligere. Men har fått tak i en ny converter idag, så håper det blir litt forandring. Ikke en riktig hi-stall men fra en explorer som har litt høyere stallspeed en den "diesel-drosje" converteren som sitter der originalt.

 

Sluttfart var -4km/t og tia var 3+ tideler dårligere en før, MEN vet ikke hvor mye jeg skal legge i det. Vart målt 48.7 grader på plata og lite oksygen.

Kompisen i 93 corvette kjørte halvsekundet dårligere en tidligere.

 

Var først i semi og i finale jeg la inn andre gir (tilsvarer vel tredje på ei normal manuel kasse) i burnout. Tidligere har den jobba ei lita stund ved girskift, men nå var turtallet oppunder tt-sperra med en gang, fungerer mye bedre en originalt over 4-4500rpm.

Har vel egentlig bevist att det originale innsuget har ett ufortjent dårlig rykte. Fungerer bra på en NA original motor og gir ett bra dreimoment i det registeret en trenger det til daglig.

 

Tror det blir girdle med 12.9 bolter og arp-bolter i råder nå, formening om safe turtall?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...