Jump to content

utslipp problemer på EU


Niclas

Recommended Posts

Fått mye tips og råd i tråden om bilen men uansett hva jeg har prøvd av dette så vil den ikke bli godkjent, kun pga. utslipp! <_<

 

DSC06381.jpg

 

Et bilde fra EU godkjenninga, har ny 3" katalysator keramisk ect. så alt skulle ha godt greit, men neida....

 

th_MOV00026.jpg

 

Denne videoen viser AFR og vakum og trykk, lett pådrag uten turbo trykk.

 

 

Hva kan jeg gjøre? Skulle vært EU godkjent i mai i år, så haster litt og jeg er tom for ideer.... ja har prøvd med litt E85 på tanken :P

mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

Hva ligger AFR på når bilen er varm og går på tomgang? Sjekket at lambdasensoren som går til ECU fungerer? Eller bruker du utgang fra bbl kontroller for å simulere signal som går til ECU? Tipper du enten har noe galt med chipingen dine, eller noe galt med lambdasensor. Ei rask tjuvløsning er å fylle på mer e85, helt til bbl viser 14,7. Kondensfjerner er også sprit, og vil ha samme effekt som e85.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hva ligger AFR på når bilen er varm og går på tomgang? Sjekket at lambdasensoren som går til ECU fungerer? Eller bruker du utgang fra bbl kontroller for å simulere signal som går til ECU? Tipper du enten har noe galt med chipingen dine, eller noe galt med lambdasensor. Ei rask tjuvløsning er å fylle på mer e85, helt til bbl viser 14,7. Kondensfjerner er også sprit, og vil ha samme effekt som e85.

 

Tror den skal ligge ganske normalt faktisk på tomgang, men skal dobbel sjekke ASAP og si ifra her. Lamdaen sitter litt langt ifra turboen på den nye downpipen (se tråden for bilder, noen sider tilbake) men skulle egentlig ikke vært noe problem, men tydligvis så er dette et problem tross alt; har fått feil kode at lambden har vært møkkete/våt/fuktig og ikke fungert av og til. Lamdaen er relativt ny, kjøpt på mekonomen! Men ble tipset om av kontroløren at jeg burde heller kjøpt orginal siden den gir et bedre signal, eller et mer riktig signal, noen syns punkter på det?

 

Eller hvordan kan jeg sjekke om den orginale lambaen fungerer??

 

Bredbånds lambdaen har en blå ledning som kunne ha vært brukt til den orignal chippa ECUn ifølge koblings skjeamet. (har bare 1 inngang for sensor i eksosen for øyeblikket) hadde denne løsningen vært mulig? Isåfall tilbake til testing av lambdaen, hvordan sjekker jeg verdiene? Har multimeter klar til sjekk! ?

 

Bensin trykk regulator har jeg ikke montert enda, og har fått tips om og skru ned dette før men det ville jo bare vært en snar løsning, noe jeg ikke er ute etter. :)

 

Chippinga er et eprom chip jeg kunne ha byttet ut med orginalt, tror dere dette ville ha hjulpet? Jeg er skeptisk men er jo like greit og kanskje teste dette siden jeg er trengt opp i et hjørne fra før av når det kommer til godkjenning!

mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

Kjører du nå med bare bb lambda og ikke original lambda,eller har jeg misforstått?

Hvis du kjører med lambda og har 13,5 i afr verdi på tomgang og nedover mot 10-11 ved pådrag vil det jo være riktig å prøve å skru ned bensintrykket. Chipt ditt styrer jo åpningstiden på dysene,og med for høyt bensintrykk vil du få for mye bensin,og for lav AFR.

Link to comment
Share on other sites

Sorry om jeg var forklarte dumt! Men greia er enten lamda eller BB siden jeg har bare en inngang forløpig på den nye downpipen. Og nå som jeg kjører BB er ingenting koblet opp til ECU... så jeg får motor lampe etter en stund med kjøring.

 

Den bruker fryktlig mye bensin, men det er ikke noe nytt så den orginale bensin trykk regulatoren kan ha gått bananas. men pluggene ser ok ut.

 

MEN på EU så var det lamdaen selvfølgelig koblet opp til ECU :)

Edited by Niclas
mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

Ja, enig... Men prøvde å finne en mutter som ville passet å sveiset på idag men ingen lykke. Noen som vet hvilken størrelse det er? er jo standard opplegg det greiene der hvis jeg ikke tar feil.

 

Nødprogram vet jeg ikke om finnes egentlig, men merket da motorlampa lyste pga. lamdaen ikke ga signal så fikk den ikke så tjukk blanding ifølge AFR måleren.

 

Skal ut i garasjen nå og sjekke tomgangen og bytte til orginal chip og se om det er noen forskjell... eller er dette unødvendig?

mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

Lambdamutteren er M18 med fingjenger. Har du f.eks innovate lc1 bbl kontroller kan denne settes opp til å simulere vanlig smalbandslambda signal. Du kopler da ledningen fra kontrollern inn på ledningen som gir lambdasignal inn på ECU. Husk å sjekk at utgangen er satt opp som smalbandslambda, ettersom ett 5v signal i værste fall kann ødelegge inngangen på ECU. Vist du gjør dette kan du få bekreftet om det er den orginale lambdaen som er gåen. Bll gir ikke ett perfekt smalbandsignal, men nøyaktig nok til at du får sjekket om det er feilen. Det kan være at orginal lambda ikke blir varm nok til å fungere ja. Det kan skyldes at den står for langt unna motor, eller mer sansynlig at varmeelementet inni lambdaen ikke fungerer. Kan være så enkelt som en sikring som er gåen. Bbl krever ikke så mye varme for å fungere som smalbandslambda.

En soppas ny bil har nødprogram, mest sansynlig en form for selvlærende KAM.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Den har et selvlærende system så vidt jeg vet ja.

 

Testet litt forskjellige ting her idag, den orginale lamdaen koblet opp... utvilket ingen varme da den lå løst (kun 1 ledning) prøvde å jorde den men fortsatt ingen tegn til varme.

 

Multimeteret på den single ledningen gav et utslag på 0,23V

 

Også målte jeg den blå ledningen fra BB, som hadde en peak på nesten 5v da fuel cutten trår inn. ellers stabil på 1,00v ca? Se video under

 

th_MOV00029.jpg

 

Kunne jeg brukt dette signalet inn til ECU?

Edited by Niclas
mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

Vist lambdasonden har kun 1 ledning så har den ikke innebygd varmeelement. Sonder med varmeelement har typisk 3 eller 4 ledninger. Sonden er da avhengig å stå soppas nært motor at eksosen holder den varm hele tiden. Skal du beholde den plasseringen du har nå kan du eventuelt kople opp en sonde som har varmeelement, og f.eks hente strøm til den fra bensinpumperele.

Vist du får 5v signal ut av den bbl utgangen så er den satt opp som bbl. Et det et Innovate produkt kan du kople deg inn og forandre kurven.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Vist lambdasonden har kun 1 ledning så har den ikke innebygd varmeelement. Sonder med varmeelement har typisk 3 eller 4 ledninger. Sonden er da avhengig å stå soppas nært motor at eksosen holder den varm hele tiden. Skal du beholde den plasseringen du har nå kan du eventuelt kople opp en sonde som har varmeelement, og f.eks hente strøm til den fra bensinpumperele.

Vist du får 5v signal ut av den bbl utgangen så er den satt opp som bbl. Et det et Innovate produkt kan du kople deg inn og forandre kurven.

 

Hva vil Innovate produkt si? Denne BB er det jeg bruker http://www.summitracing.com/parts/ATM-4378/ Og mener det er en bosch BB lamda. Hvis du så videoen så viste det litt over 4V peak da den var kald/på fuel cutten da jeg slapp gassen. Vet ikke om jeg kan forandre noen kurve. Ifølge papirene som fulgte med er den til datalogging ect.

 

Har tenkt å flytte den orginale lengre opp, har jo egentlig ikke noe valg. Spørs bare om det hjelper for å få den igjennom EU. Skal prøve å resette ECUn nå og se om det blir noe forandring.

Edited by Niclas
mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker selv Innovate sin lc1 controller. Drfor vet jeg at den har justerbar kurve. Men ser ikke ut som din Autometer bbl kontroller har den muligheten, og du må nok bruke orginal sonde ja. Både Innovate og bruker bosch sensorer. Så vidt jeg vet er alle orginale bbl sonder laget av bosch. Kanskje lurest å flytte orginalsonden lenge opp ja ;) Da får du jo muligheten å bruke den samtidig som bbl.

 

Edit: Afr skal ligge på 14,7 for at katalysator skal virke, nermere bestemt 14,67. 14,2-14,4 blir for feit blanding til at den klarer CO kravet.

Edited by Truckdriver

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

jah :) Kjørte slik før bygde om hele driten lol, skal prøve å få ordna meg M18 på mandag!

 

Men jeg tok en titt i vogn kortet, for utslipp er aldri blitt målt på tidliggere EU godkjenninger og se hva jeg fant:

 

Proben:

DSC00031.jpg

 

Og fattern sin MB:

DSC00033.jpg

 

Står jo ingenting på vognkortet mitt angående utslipp. noe som vet?

mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

Er bilen 89 mod eller nyere må man ha kat for å klare CO karavet. Er vel 0.5 på de første modelllene, og ble strengere etter hvert(usikker på årstall), men det står nærmere forklart i kontrollheftet.

Det er ikke vanlig at det står annført så nøyaktige krav i vognkortet på litt eldre biler.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ok... Men hva er målene som jeg skal holde meg innenfor?

 

Lamdan var 1,250 noe? og CO K var 0.39 på første måling?

 

Har fått gjort kjempe mye, og det har vært et knot :D Men elsker bare di nye eksos klemmene, gjør jobben så enkel!

 

DSC00039.jpg

 

DSC00038.jpg

 

Så blir det litt sveising senere ikveld så får vi se hva AFR sier da.... gir meg ikke så lett nå, skal få ordnet dette ass! :)

mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

Ok!

 

Jah, skal kjøre en lang tur så katalysatoren blir skikkelig varm før jeg rullern inn hos han på etter kontrollen tenkte jeg... Ble nesten ferdig med sveisinga idag, fortsetter imorgen så legger jeg ut litt bilder :D

 

Takk for alle tips ;)

 

kryss fingerene for meg :P

mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

Guest Magnus

så fyller du opp tanken med litt E85 slik at du har ca 15% e85 på tanken. Da blir det ikke noe problem. Da den har gått igjennom kontrollen fyller du bare opp med 98 okt igjen så ordner det seg helt greit tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

så fyller du opp tanken med litt E85 slik at du har ca 15% e85 på tanken. Da blir det ikke noe problem. Da den har gått igjennom kontrollen fyller du bare opp med 98 okt igjen så ordner det seg helt greit tenker jeg.

 

 

Jepp, like greit å safe med litt E85.

mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

AFR ligger nå på rundt 15-15,5 på tomgang etter å ha nullstilt ECU og latt den programmere seg på nytt. Ville dette vært ok nå?

 

Og pleier det å være at bunnen på LEAN er 20? Fant ut at jeg muligens kan ha justert måleren feil.

mybanner4a6253fab30cf.jpg
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...