Jump to content

trenger litt hjelp jeg


fordkung

Recommended Posts

hei går monterte vi et rør som går fra luftfilterboksen og til et powerfilter

så kom vi borti noe som sto på det orginale luftilter slange det het air flow eller noe

er det noe farlig å kjøre uten sånn?!

kjøre hele går uten den merka ingen ting

helt til i dag når jeg skulle ut å starte bilen da smalt det i motoren

jeg blei veldig nervøs..

håper dere kjønner hva jeg mener

og kan svare meg ganske fort

Link to comment
Share on other sites

Det du snakker om, er en luftmasse måler. Motoren trenger den, for å gå skikkelig under alle belastninger, uten den vil modul regne seg ut til en gjennomsnitt verdi å bruke her, det funker ikke noe særlig. Du bør heller ikke bruke filter som er innsatt med olje, da de ofte ødelegger føleren

Link to comment
Share on other sites

KN, vist man skal stole på dem, har gjort en studie på bruk av oljeinsatte filter på motorer med massemåler. I ingen av tilfellene var det olja i filteret som ødela massemåler. Deffektene skyltes vanlig slitasje, eller produksjosnfeil, vist jeg husker rett. Man finner mer info med å søke litt på nett. KN filtere skal i vertfall være godkjent å bruke i lag med motorer som har massemåler.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

på vag ryker massemålerne viss man setter på åpne filter som er innsatt me olje.. :P

jeg vet fordi jeg har skifta en drøss av disse :P

 

I følge den testen til KN er det vanlig at man tror at olja tar livet av massesensosrene ja.

De fleste antar at KN filteret er skylden i defekt massemåler når KN filter er montert på en aktuell bil.

Men de har vistnok dokumenter at i ingen kontrolltilfeller er det luftfilterolja som har skylda.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

I følge den testen til KN er det vanlig at man tror at olja tar livet av massesensosrene ja.

De fleste antar at KN filteret er skylden i defekt massemåler når KN filter er montert på en aktuell bil.

Men de har vistnok dokumenter at i ingen kontrolltilfeller er det luftfilterolja som har skylda.

 

Det er gjerne ikke filteret selv, sin feil, men vaske metoden og bruken etterpå. Når man ser at det er olje i mafen og slangen der, så kommer den fra filteret. Da kan man like godt bruke en tørr type filter. Jeg bruker Kn selv, og har ikke problem med olja, men har heller ikke maf

Link to comment
Share on other sites

I følge den testen til KN er det vanlig at man tror at olja tar livet av massesensosrene ja.

De fleste antar at KN filteret er skylden i defekt massemåler når KN filter er montert på en aktuell bil.

Men de har vistnok dokumenter at i ingen kontrolltilfeller er det luftfilterolja som har skylda.

 

Tror nok ikke K&N går ut og sier at filterene deres ødelegger dyre deler på bilen din uansett. Hadde vært katastrofalt for salget..

 

Men er jo ikke uvanlig med litt olje fra veivhusvent f.eks i lmm..

Link to comment
Share on other sites

Må ikke finne på å kjøre uten den luftmassemåleren!!

 

Selv om DU ikke merker noe, betyr ikke det at motoren din har det godt..!

 

Alle Mondeo'er, Escort'er etc med Zetec jeg har hatt inne med frakoblet eller defekt LMM

har ligget på mellom 10 og 12 i CO.

Den er en viktig sensor som motorstyringen din trenger for å kunne fungere.

 

Skal love deg det at ved å montere konfilter og fjerne LMM så går bilen din MYE dårligere enn det den

gjorde med org. filter og LMM påkoblet..

 

Du får heller aldri EU-godkjent bilen din slik avgassen blir uten LMM.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Må ikke finne på å kjøre uten den luftmassemåleren!!

 

Selv om DU ikke merker noe, betyr ikke det at motoren din har det godt..!

 

Alle Mondeo'er, Escort'er etc med Zetec jeg har hatt inne med frakoblet eller defekt LMM

har ligget på mellom 10 og 12 i CO.

Den er en viktig sensor som motorstyringen din trenger for å kunne fungere.

 

Skal love deg det at ved å montere konfilter og fjerne LMM så går bilen din MYE dårligere enn det den

gjorde med org. filter og LMM påkoblet..

 

Du får heller aldri EU-godkjent bilen din slik avgassen blir uten LMM.

 

Skal ikke se bort ifra at den går dårligere med konfilter og lmm også. kjøp et innsatsfilter i stedet..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...