Jump to content

Automat slirer på 2.gir


matros

Recommended Posts

Hei.Ja som dere ser så har automaten på mondeon plutselig å. uten noe forvarsel begynt å slire på 2.giret. Samtidig begynte od lampen å lyse av og til.Noen som har peiling på va dette kan komme av? elektronisk feil, eller mekanisk? Syns jo det er rart at d skulle eventuellt være mekanisk da, når bilen har gått kun 170000 km, og er fullt servicer å ikke skammkjørt.? Bilen er forøvrig en 97 mod 2,0 Ghia.

Håper det er noen her som har vært borti samme problem, som kan gi et int om va det er :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.Ja som dere ser så har automaten på mondeon plutselig å. uten noe forvarsel begynt å slire på 2.giret. Samtidig begynte od lampen å lyse av og til.Noen som har peiling på va dette kan komme av? elektronisk feil, eller mekanisk? Syns jo det er rart at d skulle eventuellt være mekanisk da, når bilen har gått kun 170000 km, og er fullt servicer å ikke skammkjørt.? Bilen er forøvrig en 97 mod 2,0 Ghia.

Håper det er noen her som har vært borti samme problem, som kan gi et int om va det er :)

Har ikke peiling på Mondeo og automat, men på Granadaen jeg hadde skjedde dette når det lite automat olje på kassa, ville heller ikke gire opp i 3de gir da.

 

Du kan jo sjekke den olja, mener bilen skal stå med motoren i gang å girvelger i park når du sjekker olja.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok kanskje desverre kassa di er defekt. Hadde det samme på min og OD-lampa begynte å blinke. Etter en liten stund til forsvant 2/4 gir. 2/4 girclutchene er en svakhet på disse kassene pga bla indre lekkasjer. Er bilen din produsert i 97 eller 96?. Biler produsert i 97 har en forsterket kasse for å forhindre indre lekkasjer.

Kan også være en defekt ventil etc i solinode/ventilhuset men det må måles av spesialverksted og er vistnok en sjelden feil.

Har du merket om dem har en tendens til å ville hoppe ut av gir?, i så fall kan det være girvelgeren din som er defekt eller ute av posisjon.

Ser at din kasse har gått ca 170", det er ingen garanti. Min gikk fløyten på 101"og vet om kasser som kapitulerte på ca 50". Jeg har nå en "Black top motor" 98-mod girkasse på min. Denne kassen er produsert på en annen fabrikk pga. Ford sine problemer med denne CD4E kassen som også ble brukt på Mazda sine 626 og Ford/Mercury sine USA utgaver av Mondeo.

Finnes mange treff hvis du skøker på nettet med fks: CD4E failure ,så kanskje du finner noen med en mer passende beskrivelse på din feil

Link to comment
Share on other sites

Tror nok kanskje desverre kassa di er defekt. Hadde det samme på min og OD-lampa begynte å blinke. Etter en liten stund til forsvant 2/4 gir. 2/4 girclutchene er en svakhet på disse kassene pga bla indre lekkasjer. Er bilen din produsert i 97 eller 96?. Biler produsert i 97 har en forsterket kasse for å forhindre indre lekkasjer.

Kan også være en defekt ventil etc i solinode/ventilhuset men det må måles av spesialverksted og er vistnok en sjelden feil.

Har du merket om dem har en tendens til å ville hoppe ut av gir?, i så fall kan det være girvelgeren din som er defekt eller ute av posisjon.

Ser at din kasse har gått ca 170", det er ingen garanti. Min gikk fløyten på 101"og vet om kasser som kapitulerte på ca 50". Jeg har nå en "Black top motor" 98-mod girkasse på min. Denne kassen er produsert på en annen fabrikk pga. Ford sine problemer med denne CD4E kassen som også ble brukt på Mazda sine 626 og Ford/Mercury sine USA utgaver av Mondeo.

Finnes mange treff hvis du skøker på nettet med fks: CD4E failure ,så kanskje du finner noen med en mer passende beskrivelse på din feil

 

Hei! Ja de snakker vist om en indre lekasje på kassen ja,så det er vel bare å bytte kassen vil jeg tro.Å bilen er produsert i 96,så det stemmer vel det du sier her. Men passer automatkasser som er nyere å opptil 2000 mod på motoren min?Eller er jeg nødt til å ha kasse som er av samme årgang?

Link to comment
Share on other sites

Det var ford her på stedet som påsto det,etter at de prøvde å skifte olje på boksen og undersøkte mere. Nå har 4.giret begynt å slure og,så det er vel bare å bytte kassen vil jeg tro. Har fått tak på en automat fra en 99 mod 2.0 nå,passer den rett på min motor utnom å måtte gjøre noe forandringer? isåfall så kommer jeg til å kjøpe den..

Link to comment
Share on other sites

Oljen er nettopp byttet så den er d ikke,å på mondeo er d nok en helt annen automat styring en på Granada:)

 

Ikke veldig annerledes vil jeg tro. Fordi alle automatkasser må ha oljetrykk mot clutchene for å ikke slure/gire som de skal. Er selve grunnprinsippet det. Merkes ved for lite olje. Eller som det nevnes her, innvendig lekkasje, som gjør at trykket blir for dårlig. Men svakt at en slik feil oppstår på 170000 km.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Ja slik sett er de vel like,men granada kassen er mekanisk/vacum styrt,mens mondeo kassene er elektronisk styring på.Ivertfall det jeg har fått med meg:)

 

Men har en automat kasse fra en 2,0 99 mod som jeg skal kjøpe nå,men håper noen kan svare meg på om den passer rett på min 97 mod utnom å måtte gjøre om ting?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke si at jeg VET at den passer fordi jeg IKKE vet om min 98 mod kasser ER fra en Black Top motor(98-).

Men jeg kan si noe om min erfaring: på startersiden er converterhuset litt annerledes slik at det er to boltfester som ikke blir brukt samt at speedometerføleren sitter en annen plass men det er bare å ta av blendelokket på det samme stedet som den er feste på din og flytte over fra din gamle kasse. Den følere som står der fra før av lar du stå. Ellers så virker det som det er en annen programerining på 98- da jeg merker at den slipper seg ned på overdrive raskere enn på orginalkassen og er tregere med slippe overdriven(kan komme av at det er høyere dreimoment i 98- motorene. Ellers så var alt bolt on. Brukte tre vanlige dager på å bytte den alene men da stod jeg på en to-søyler. Fikk pris på 10000 for å bytte den(var det billigste jeg fant) så jeg tok det selv. Mye skruing og kassen er svintung så IKKE ta den ned alene hvis du ikke har girkassejekk. Og husk, få med converteren som hører til kassen og pass på at den er helt inne i kassen FØR du setter i kassen.

mvh

Jørn

Link to comment
Share on other sites

Ok.Ja men da er det jo egentlig ikke noe problem. Har sjekket med dem verkstedene som er her på stedet,å mekonomen skulle ha 5000 for å bytte kassen,så da blir det nok til at dem skal få den jobben:)

 

Takker for gode svar ivertfall:)

Link to comment
Share on other sites

Ok.Ja men da er det jo egentlig ikke noe problem. Har sjekket med dem verkstedene som er her på stedet,å mekonomen skulle ha 5000 for å bytte kassen,så da blir det nok til at dem skal få den jobben:)

 

Takker for gode svar ivertfall:)

5000 er billig ja!

Sjekk kassa med tanke på fester etc når du mottar kasen så du er sikker på den passer.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...