Jump to content

Rover v8 motor


d_wax

Recommended Posts

jeg driver å lurer på en 3,5 Liter i et Ford karroseri,

Men er litt usikker på om det er nok:P

 

Har du noe mer info om forskjellige typer, hva som er fordelen og ulempen eller bare hva div motorer sitter i:P

Eller hvor jeg kan få tak i di så blir jeg glad :) hehe

alt som er av info tas i mot med takk,

 

Derfor jeg vill ha Rover er mest pga ok motoerer og veier lite pga alublokka.

 

 

Takker for all respons

mvh d_wax

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Escort (|||) 1982 (SOLGT)

Sierra DOHC 1992-93 (DØD)

Sierra DOHC 1990 stv

Ranger 2,5D 2008

Link to comment
Share on other sites

jeg driver å lurer på en 3,5 Liter i et Ford karroseri,

Men er litt usikker på om det er nok:P

 

Har du noe mer info om forskjellige typer, hva som er fordelen og ulempen eller bare hva div motorer sitter i:P

Eller hvor jeg kan få tak i di så blir jeg glad :) hehe

alt som er av info tas i mot med takk,

 

Derfor jeg vill ha Rover er mest pga ok motoerer og veier lite pga alublokka.

 

 

Takker for all respons

mvh d_wax

Rover V8 er en eldqammel konstruksjon med de ulemper dette fører med seg. Fordelen er lav vekt og ganske store mengder med trimdeler. Ulempen er hovedsaklig lav effekt og at man må bytte det aller meste for å få ut bra med effekt. Jeg anser en slik 3,5L motor som en 2,3L Ford V6 + moms. De har mye felles, det er bare mer av det på Rovermotoren. Begge har større, bedre, mer avanserte og mer velfungerende slektninger.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hmm oki så det dere sier er at dere fra råder meg 3,5L Rover??

Hadde tenkt mest på det i sierra...

HVa med en større Rover da??

har jo opp til 5L med 475Nm ny så si iaff 350 nå da...

men er dette heller ikke noe å satse på ??

 

takker for svar;)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Escort (|||) 1982 (SOLGT)

Sierra DOHC 1992-93 (DØD)

Sierra DOHC 1990 stv

Ranger 2,5D 2008

Link to comment
Share on other sites

Joda, i en lett Sierra kunne den funket bra nok, men da må den trimmes. Og om du finner de nyere større utgavene, så har du for det første et godkjenningsproblem, pga effekt og vrid, og da kunne du likegreit tatt en svakere Cheva 350 eller Ford 302 allikevel.

 

Og en nyere Rover EFI blir nok dyr å kjøpe åsså. Men de er jo populære i Engeland da, på samme måte som de liker Pug 106, Fiesta, Corsa osv, osv.

 

Ellers er det som RS1000 sier, de er like lite trimma som Ford sine V6 ere.

 

Men nydelig lyd da, hehe.

 

 

Ta heller en titt på Mr. Skoog sin resept, den smaker 4-retters Gourmetmiddag. :P

 

(Jeg lagde for en tid tilbake siden denne, som kanksje har litt mer info:

http://consulgranada.net/node/123 )

Link to comment
Share on other sites

ja nei jeg bare lurer litt rundt ennå :) men den linken hjalp litt :D den skal jeg ta med meg videre:)

 

Godkjenning var vell ikke det jeg hadde tenkt på å prioritere, (for å si det slik) Skal ikke bli noen bruksbil:P

Mere en jeg ev kan leke litt med på baner ;) men det å finne ut hva en skal begynne på er ikke lett :P

Hadde jo vært mest rett med Ford V8, men det var den vekta som fikk meg til å vurdere Rover da Sierra'n ikke er for lett forran orginalt...

 

skal se om jeg finner mr. Skoog sin:)

Så den var til salgs men det blir jo noe anna å kjøpe ferdig da :P

Hadde litt lyst til å prøve å klare dette selv på en måte :P hehe

 

Takker for alle innspill :D

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Escort (|||) 1982 (SOLGT)

Sierra DOHC 1992-93 (DØD)

Sierra DOHC 1990 stv

Ranger 2,5D 2008

Link to comment
Share on other sites

Som du sikkert vet er v8 Rovern egentlig en amerikansk åtter. Engelskmenna kjøpte patentet fra Buick tror jeg hvor de hadde en utgave av 3.5 literen med turbo.

 

 

Utdrag fra Wikipedia

 

Aluminum 215 ("Rockette")

From 1961 to 1963 Oldsmobile manufactured its own version of the Buick-designed, all-aluminum 215 engine for the F-85 compact, known as the Rockette. This was a compact, lightweight engine with a dry weight of only 350 pounds (160 kg). The Oldsmobile engine was very similar to the Buick engine, but not identical: it had larger combustion chambers with flat-topped (rather than domed) pistons, six bolts rather than five per cylinder head, and slightly larger intake valves; the valves were actuated by shaft-mounted rocker arms like the Buick and Pontiac versions, but the shafts and rockers were unique to Oldsmobile. With an 8.75:1 compression ratio and a two-barrel carburetor, the Olds 215 had the same rated hp, 155 hp (116 kW) @ 4800 rpm, as the Buick 215, with 220 ft·lbf (300 N·m) of torque at 2400 rpm. With a four-barrel carburetor and 10.25:1 compression, the Olds 215 made 185 hp (138 kW) @ 4800 rpm and 230 lb·ft (310 N·m) (@ 3200 rpm.

 

The basic Buick/Olds 215 V8 went on to become the well known Rover V8, which still remains in production. The Rover V8, however, utilized Buick-style pistons, heads, and valve train gear.

 

The Oldsmobile Rockette engine block formed the basis of the Repco 3 liter engine used by the Brabham team to win the 1966 and 1967 Formula One world championships. The early Repco engines produced up to 300 bhp (220 kW), and featured new SOHC cylinder heads and iron cylinder liners. The 1967 and later versions of the Repco engine had proprietary engine blocks.

 

[edit] Turbo Jetfire

In 1962 and 1963 Oldsmobile built a turbocharged version of the 215. The small-diameter turbocharger was manufactured by Garrett AiResearch and produced a maximum of 5 psi (34 kPa) boost at 2200 rpm. The engine had 10.25:1 compression and a single-barrel carburetor. It was rated at 215 hp (160 kW) @ 4600 rpm and 300 lb·ft (410 N·m) @ 3200 rpm. The high compression ratio created a serious problem with spark knock on hard throttle applications, which led Olds to use a novel water-injection system that sprayed small amounts of distilled water and methyl alcohol (dubbed "Turbo-Rocket Fluid") into the combustion chambers to cool the intake charge. If the fluid reservoir was empty, a complex double-float and valve assembly in the Turbo-Rocket Fluid path would set a second butterfly (positioned between the throttle butterfly and the turbocharger) into the closed position, limiting the amount of boost pressure. Unfortunately, many customers did not keep the reservoir filled, or had mechanical problems with the turbocharger plumbing.

 

The turbocharger was offered only in a special Jetfire model, which was the first turbocharged passenger car offered for public sale. Only 9,607 were sold in two model years, and many were converted by dealers to conventional four-barrel carbureted form.

Edited by brakka

jeg velger meg april

Link to comment
Share on other sites

hmmm ja har lest litt og sett skoog sin :) men jeg sitter med like mye spørsmål nå som når jeg begynte...

302 var jo det jeg egentlig hadde tenkt først... men den blir ikke for tung ?? hvis jeg får den ned og bakover :P

 

Hmm da må jeg vell lese meg litt opp på den også :P hehe

 

Takker for alle svar som har kommet og måtte komme,

Bare å slenge ut synspunkter så tar jeg de i mot jeg :)

 

hadde Mr. Skoog prosjekt tråd eller noe ?? Fant ikke noe tilknytta han...

Og den videoen er det noe som ligger på youtube eller ??

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Escort (|||) 1982 (SOLGT)

Sierra DOHC 1992-93 (DØD)

Sierra DOHC 1990 stv

Ranger 2,5D 2008

Link to comment
Share on other sites

V12 fra jaguar går grisebillig på ebay, var en som skambydde £150 for en og vant. Fikk mer for den hvis han solgte den som skrapjern på høggeren fant han ut

 

 

Det er vel ikke verdens mest pålitelige motor det heller da, men for en fin lyd i den.

jeg velger meg april

Link to comment
Share on other sites

hmm er ikke det litt å banne i kirka a ??

 

hmm joda skal undersøke den men er liksom noe som skurrer litt der :P hehe

 

V12 blir det nok ikke men takk for forslaget skal ta det med videre;)

Men nå vill jeg ha V8'er Lyden :D hehe

 

----

Hmm nå er jeg ytterst dårlig på Tysk oxo da :P men skal se på den i kveld ;)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Escort (|||) 1982 (SOLGT)

Sierra DOHC 1992-93 (DØD)

Sierra DOHC 1990 stv

Ranger 2,5D 2008

Link to comment
Share on other sites

setter du bayer i FÅRDEN, da melder jeg meg ut altså, mye verre enn å banne i kirka, blir mer som å drite på alteret!

slenge i en ford 8er også sveise fast noen skikkelig skinker av noen jern klumper over hvert bakhjul.

for sierran blir vel i overkant lett i ræva med såpass tung motor forran, er jo ikke akkurat for tung bak med en liten 4er forran der så.

Link to comment
Share on other sites

Gå for en lavkomp rover du, med turbo vil den vel veie omtrent det en toliter veier,regner med den er litt som ford v6 å trimme, men veier tross alt en 40-50 kilo mindre så vil tro det kan bli gøy nok. BMW (eller audi, fysja) v8 er som sagt verre enn banning i kirka (Audi bakaksel frister derimot mer ;)) og amerikansk blir mye å dre med seg i svingene på en Sierra, dog veldig fint til dragrace :)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg om hvor mange i postene over som dømmer Rover 3,5litern nedenom og hjem som har eid en slik motor?

Jeg har eid og kjørt og utviklet min egen motor for en del år siden så jeg føler jeg kan si litt.

Motorn er ikke skuddsikker, bare så det er sagt, men til moderat turbo trim er den helt OK. Min første motor var en 80-talls 3,5 liter med Strombergforgassere og elektronisk tenning. Denne fikk byttet ut gasserne med Volvo Stromberg 175 gassere, to Fiat Uno turboer og den gikk bra!

Den neste jeg bygde var en 3,5 det også, men med Merce 450 K-jetronik sprut og samme type turboer som sist. Den gikk fælt, helt til det smalt(den ene råden har kanskje ikke landet på landejorda ennå :P ). Rådene er som du sikkert skjønner ikke så mye å snakke om når du strekker RPMen over 5500-6000(som på alt annet orginalt). Finnes masse trimdeler til disse motorene men koster jo som alt annet. Som sugemotor er den desverre mer tungtrimmet og jeg har ikke erfaring med dette, kun hørt/lest.

Et annet tips er jo Merce V8 erne, billige og går bra. Prøv en 2 tonns W126 med 500motor og døm selv! Smidd veiv, solid blokk og portingsvillige alu-topper. Finnes som 3,5-3,8-4,5-5,0-5,6L

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha aluv8 får du undersøke i england etter en v8 turbo fra Lotus Espirit. Kanskje det går å finne noe vraka av noe sånt der borte.

 

Skjønner egentlig ikke hva flere har imot Bayeråtter. Tenk på det, 286 hk fra 4 liters volum. Billig i innkjøp i forhold til mye annet og en motor som holder brukbart.

 

En annen åtter som kan være brukbart er jo den fra Porsche 928. Den er vel også ikke så tung tenker jeg.

 

Kos deg med projektet, lyden av 8 bøtter som drar litt turtall gjør rekkefirer litt tamt.

jeg velger meg april

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg om hvor mange i postene over som dømmer Rover 3,5litern nedenom og hjem som har eid en slik motor?

Jeg har eid og kjørt og utviklet min egen motor for en del år siden så jeg føler jeg kan si litt.

Motorn er ikke skuddsikker, bare så det er sagt, men til moderat turbo trim er den helt OK. Min første motor var en 80-talls 3,5 liter med Strombergforgassere og elektronisk tenning. Denne fikk byttet ut gasserne med Volvo Stromberg 175 gassere, to Fiat Uno turboer og den gikk bra!

Den neste jeg bygde var en 3,5 det også, men med Merce 450 K-jetronik sprut og samme type turboer som sist. Den gikk fælt, helt til det smalt(den ene råden har kanskje ikke landet på landejorda ennå :P ). Rådene er som du sikkert skjønner ikke så mye å snakke om når du strekker RPMen over 5500-6000(som på alt annet orginalt). Finnes masse trimdeler til disse motorene men koster jo som alt annet. Som sugemotor er den desverre mer tungtrimmet og jeg har ikke erfaring med dette, kun hørt/lest.

Et annet tips er jo Merce V8 erne, billige og går bra. Prøv en 2 tonns W126 med 500motor og døm selv! Smidd veiv, solid blokk og portingsvillige alu-topper. Finnes som 3,5-3,8-4,5-5,0-5,6L

 

Dette hørtes jo interessant ut !! Har du noe bilder av disse kreasjonene??? Vært artig å sett.

 

En annen ting som åsså må tas med i betrakting her er jo pris og deletilgang. Den definitivt billigste isåfall og med mest deletilgang er jo (desverre) Chevrolet sin small block. Men deretter kommer Ford sin small block som du får alt av deler og trim du har behov for.

Når det gjelder diverse andre motorer nevnt her, må det nok påberegnes ganske store summer for å trimme: eks.hva tror du 4 !!! trimkammer til Bimmern koster????

Koster 800kr til Ford og Cheva.

Isåfall er jo åsså Rovern grei å ha med å gjøre da det finnes masse og billige deler til disse.

Men: brodern kjøpte en slik 3,5 til et Manta prosjekt, og når du ser litt på denne motoren må du bare le litt. Vi tok av eksosmanifoldene, bare for å se litt og jeg juger ikke når jeg sier at eksosportene er såvidt større enn tommelen !!! Det er småe dimensjoner vi snakker om her. Og den er altså allikevel like stor utvendig, som en nesten dobbelt så stor Cheva(i volum mener jeg).

Så åsså en Ford GT40 replica på Rudskogen for et par år siden med en slik motor. Den gikk som en bøtte med møkk, enda dette jo er en meget lett bil.

MEN: den hadde treffets fineste lyd !!!

Ang. framtung Sierra med en 302: med alutopper, innsug, og vannpumpe er den omtrent like tung som V6'ern. Og Mr. Skoog sin 302 hadde absolutt en fin balanse, så dette er ikke et problem.

Link to comment
Share on other sites

hmmm her hadde det kommet litt å tenke på :D det setter jeg pris på;)

 

xr4ti: Jeg er helt enig med deg når dette tema diskuteres men kjører en Honda accord til vanlig og den begynner ikke dra før du er oppi der :P (5000-6000 RPM)

 

Brakka: BMW er vel litt tabu i Ford miljøet sån generelt, er nok litt derfor mange er imot det, men ser for all del poenget ditt ;) Skal tenke på det;)

 

Men Mercedes skurrer å litt for meg ... Er ikke deler til de også dyre ??

 

RS351: Jeg skal se litt på det du kommer med :) det tar bare litt tid:P er litt sliten om dagen, mye å gjørre på jobben så jeg tar det litt etterhvert ;)

 

 

Men uansett takk til alle :)

Og en ting til Turbo er heller ikke helt V8'er for meg :P mulig det blir det etterhvert:P men jeg hadde tenkt meg en litt mer NA motor ev komp da men i første omgang NA;)

 

Takker for alle svar:D

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Escort (|||) 1982 (SOLGT)

Sierra DOHC 1992-93 (DØD)

Sierra DOHC 1990 stv

Ranger 2,5D 2008

Link to comment
Share on other sites

Dette hørtes jo interessant ut !! Har du noe bilder av disse kreasjonene??? Vært artig å sett.

Nei desverre. Bygde disse to motorene i 91 - 92 til en 61 Ford Falcon jeg hadde for en del år siden. Fantes jo ikke noe digitalkamera, forumer med likestilte eller internett den gang så hvorfor bruke penger på film og fremkalling når penga kunne brukes på bil og øl!!! Det er mye jeg angrer på at jeg ikke tok bilder av, Volvo B21 GRP.A motor, Rovermotorene, flere Ford V6 turboer, men men..

 

@d_wax: husk at det finnes flere andre forum hvor det er folk som også kan V8sugere med snert i;) Lykke til.

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

hehe joa men det er nå her en får svar ;)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Escort (|||) 1982 (SOLGT)

Sierra DOHC 1992-93 (DØD)

Sierra DOHC 1990 stv

Ranger 2,5D 2008

Link to comment
Share on other sites

hmmm men jeg kan jo liksom ikke kjøpe en Mercury Cougar feks for å plukke ut motor mm :S

Og får du noen av Ford sine med manuel gir forresten ??

 

:)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Escort (|||) 1982 (SOLGT)

Sierra DOHC 1992-93 (DØD)

Sierra DOHC 1990 stv

Ranger 2,5D 2008

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...