Jump to content

2,8I motor men uten I innsug og har gasser istedet


spitfire

Recommended Posts

Hei

Har en 2,8 EFI gråmotor men skal forgasser på den.

Blir ny Webergasser fra Burton og motoren har grenrør.

Kamakslingen som er originalt i motoren er den ok og bruke siden jeg skal ha forgasser?

Motoren er fra 86-87.

Lenge siden jeg holdt på med V6 motorer nå så har nok glemt litt av hvert :D

(Hadde 2,8I capri i 88-90 og RS 2600 i 89-91.)

Men nå skal jeg ha 2,8 motoren i en 1968 Transit :lol:

Mvh Ketil

Gjøvik

Triumph med BMW 4,0L motor

1968 LWB Cosworth V6 Transit

1972 Mini med 1275cc Motor

 

<a href="http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=51822&hl=" target="_blank">http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=51822&hl=</a>

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har en 2,8 EFI gråmotor men skal forgasser på den.

Blir ny Webergasser fra Burton og motoren har grenrør.

Kamakslingen som er originalt i motoren er den ok og bruke siden jeg skal ha forgasser?

Motoren er fra 86-87.

Lenge siden jeg holdt på med V6 motorer nå så har nok glemt litt av hvert :D

(Hadde 2,8I capri i 88-90 og RS 2600 i 89-91.)

Men nå skal jeg ha 2,8 motoren i en 1968 Transit :lol:

Mvh Ketil

Gjøvik

 

Kammen fungerer, men du mister en del bunndrag. I-motoren og forgasermotoren har omtrent samme moment, men I-motoren trenger 1000 o/min mer for å oppnå dette. Selv hadde jeg nok gått for en forgasserkam eller en mild trimkam.

 

Velger du å kjøre med i-kammen bør du i alle fall øke kompresjonen litt. Noe over 10:1 hjelper bra. I-kammen lukker innsugsventilene ganske sent, slik at den dynamiske kompresjonen blir lav. Under 7:1. Forgasserkammen har en dynamisk kompresjon på 7.5:1 eller deromkring. Har ikke de eksakte tallene her og nå... Resultatet er høyere sylindertrykk og bedre moment i hele turtallsområdet, men mest i bunn og mellomregisteret. I-kammen har kun fordeler fra ca 3500 o/min og oppover og selv da er fordelen marginal.

Link to comment
Share on other sites

Kammen fungerer, men du mister en del bunndrag. I-motoren og forgasermotoren har omtrent samme moment, men I-motoren trenger 1000 o/min mer for å oppnå dette. Selv hadde jeg nok gått for en forgasserkam eller en mild trimkam.

 

Velger du å kjøre med i-kammen bør du i alle fall øke kompresjonen litt. Noe over 10:1 hjelper bra. I-kammen lukker innsugsventilene ganske sent, slik at den dynamiske kompresjonen blir lav. Under 7:1. Forgasserkammen har en dynamisk kompresjon på 7.5:1 eller deromkring. Har ikke de eksakte tallene her og nå... Resultatet er høyere sylindertrykk og bedre moment i hele turtallsområdet, men mest i bunn og mellomregisteret. I-kammen har kun fordeler fra ca 3500 o/min og oppover og selv da er fordelen marginal.

Hei og takk for svar.

Ja hvis det er slik så blir det nok en snill trimkam.

Porting av topper osv også.

80km/t blir ved ca 2400 omdreininger og da er ikke 3500 og oppover så interessant :D

Mvh Ketil

Triumph med BMW 4,0L motor

1968 LWB Cosworth V6 Transit

1972 Mini med 1275cc Motor

 

<a href="http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=51822&hl=" target="_blank">http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=51822&hl=</a>

Link to comment
Share on other sites

Kammen fungerer, men du mister en del bunndrag. I-motoren og forgasermotoren har omtrent samme moment, men I-motoren trenger 1000 o/min mer for å oppnå dette. Selv hadde jeg nok gått for en forgasserkam eller en mild trimkam.

 

Velger du å kjøre med i-kammen bør du i alle fall øke kompresjonen litt. Noe over 10:1 hjelper bra. I-kammen lukker innsugsventilene ganske sent, slik at den dynamiske kompresjonen blir lav. Under 7:1. Forgasserkammen har en dynamisk kompresjon på 7.5:1 eller deromkring. Har ikke de eksakte tallene her og nå... Resultatet er høyere sylindertrykk og bedre moment i hele turtallsområdet, men mest i bunn og mellomregisteret. I-kammen har kun fordeler fra ca 3500 o/min og oppover og selv da er fordelen marginal.

Hvilken kam kan du evt anbefale?

Skal på en lang hjulbase Transit mk1 1968 modell med tvillingbakhjul som skal av og til trekke bilfraktehenger med ca totalvekt 1450kg.

Mvh Ketil

 

det gårhelt fint, 2,8i kammen er litt kvassere enn gasserkammen ;)

 

Ikke lett for meg med to helt forskjellige svar :lol:

Det går fint å bruke kammen men er ikke å anbefale :D

Takker begge for svar.

Fikk litt å tenke på ihvertfall.

Flere som har forslag til kam jeg kan bruke?

Mvh Ketil

 

 

Her er prosjekttråden på fartøyet som skal ha motoren

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=51822&hl=

 

Ketil

Triumph med BMW 4,0L motor

1968 LWB Cosworth V6 Transit

1972 Mini med 1275cc Motor

 

<a href="http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=51822&hl=" target="_blank">http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=51822&hl=</a>

Link to comment
Share on other sites

Som de sier over her, så er I-kammen (hvertfall på K-jet) noe kvassere, siden motoren uansett får hjelp av injection systemet på lave turtall. Med gasser vil den nok bli lite bra på en trekkbil. Vil anbefale å lete etter en rein momentkam. Det går an å se hvilket turtallsområde forskjellige kammer funker best på på KentCams sine nettsider. Vil anbefale en V6t1 kam til ditt bruk (powerband 1000-5500 rpm)

http://www.kentcams.com/

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Ikke lett for meg med to helt forskjellige svar :lol:

Det går fint å bruke kammen men er ikke å anbefale :D

Takker begge for svar.

Fikk litt å tenke på ihvertfall.

Flere som har forslag til kam jeg kan bruke?

 

I-motoren og forgasser motoren har samme maks-dreiemoment, men på forskjellig turtall. Med passende giring vil nok også i-kammen kunne brukes i en trekkbil, men det betyr at en må kjøre i et høyere turtallsområde for å oppnå ønsket trekkraft. Momentkurven til forgasser kammen ligger over i-kammen i hele det nedre turtalls området. K-jet systemet gir litt pustehjelp, men det klarer ikke helt å oppveie tapet i sylindertrykk som i-kammens lengre åpningsvinkler og overlapp gir.

 

Kent V6T1 kammen som Zycotec foreslår er et valg også jeg kunne gått for. I en bil som din ville jeg også vurdert en truck kam. Piper og Burton har tilsvarende.

Competition Cams har flere varianter til Ranger / Bronco. Ulempen med de engelske kammene er at de er tilpasset lettere biler. Jeg vet ikke hvordan de vil trives i en Transit. Giring vil i alle fall være et nøkkelord.

 

http://www.compperformancegroupstores.com/...466Cams26002800

http://www.compperformancegroupstores.com/...FORD466Cams2500

 

Forvent ikke mirakler. Hovedforskjellen på kammene er at de flytter momentkurven opp eller ned i turtallsområdet. Maks dreiemoment endres ikke nevneverdig. En kam med lavere oppgitt turtallsområde har som regel en flatere momentkurve. Ta kontakt med kamleverandørene og oppgi bruksområde, hva som ellers er gjort med motoren, vekt og giring. De vil da, mest sansynlig, gi deg det beste alternativet.

Edited by Cortiworth
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar begge to :lol:

Tenkte litt på den Kent kammen jeg også når jeg tittet i Burton katalogen, virker som et godt alternativ.

Mvh Ketil

Triumph med BMW 4,0L motor

1968 LWB Cosworth V6 Transit

1972 Mini med 1275cc Motor

 

<a href="http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=51822&hl=" target="_blank">http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=51822&hl=</a>

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar begge to :lol:

Tenkte litt på den Kent kammen jeg også når jeg tittet i Burton katalogen, virker som et godt alternativ.

Mvh Ketil

Selv den mildeste Kentkammen til V6 er hele 270 og 280 grader og derfor velegnet til lettere biler som kjøres med lite gasspådrag.

En slik kam er ikke velgenet til en Transitt trekkvogn som vil bli kjørt med mye gasspådrag. En original 2,3 - 2,6 L kam hadde vært bedre da disse har 250 - 260 graders durasjon, men litt lite løft dessverre.

 

Du vil helt garantert sikkert få best resultat med en amerikansk truck cam, både i form av krefter og drivstoff forbruk.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Selv den mildeste Kentkammen til V6 er hele 270 og 280 grader og derfor velegnet til lettere biler som kjøres med lite gasspådrag.

En slik kam er ikke velgenet til en Transitt trekkvogn som vil bli kjørt med mye gasspådrag. En original 2,3 - 2,6 L kam hadde vært bedre da disse har 250 - 260 graders durasjon, men litt lite løft dessverre.

 

Du vil helt garantert sikkert få best resultat med en amerikansk truck cam, både i form av krefter og drivstoff forbruk.

Har en 2,6 V6 liggende men kammen passer ikke over på den nye motoren siden det er annen diameter på nyere type motor.

Bilen min vil ha ca 2350 omdreininger i åtti kilometer i timen.

Mvh Ketil

Triumph med BMW 4,0L motor

1968 LWB Cosworth V6 Transit

1972 Mini med 1275cc Motor

 

<a href="http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=51822&hl=" target="_blank">http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=51822&hl=</a>

Link to comment
Share on other sites

Har en 2,6 V6 liggende men kammen passer ikke over på den nye motoren siden det er annen diameter på nyere type motor.

Bilen min vil ha ca 2350 omdreininger i åtti kilometer i timen.

Mvh Ketil

I følge Comp cams sitt "Velge korrekt kam i forhold til bil og bruk program så beskrives Comp cams delenr: 38-240-4 som "Great fit" til din bil og motor. En "Good fit" kam er nr: 38-101-4.

Ett komplett kamkit er selvsagt å anbefale.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
2,8 forgasser: max nm 216 ved 3000 omdr/min.

 

2,8 EFI: max nm 216 ved 3000 omdr/min.

 

2,8 K-jet: max nm 216 nm ved 4000 omdr/min.

 

Dette betyr vel at karakteristikk er ganske lik eller? På forgasser og EFI altså men ikke K-jet som henter dreiemomentet høyere opp på turtallsregisteret :D

Minnes fra sent åttitall min 2,8 Capri som jeg monterte av K-jet først og kjørte med gasser enstund før K-jet ble montert, og det gikk da ganske greit såvidt jeg husker. Lettere bil osv men.

Hvis økonomien tillater det når jeg skal ordne motoren blir det en lett trimkam og porting av topper. Har grenrør og to X 2" eksos allerede.

Takker for alle innspill i denne tråden B)

Ketil

Triumph med BMW 4,0L motor

1968 LWB Cosworth V6 Transit

1972 Mini med 1275cc Motor

 

<a href="http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=51822&hl=" target="_blank">http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=51822&hl=</a>

Link to comment
Share on other sites

2.8 EFI?

 

Har du delene til innsugsmanifolden liggende? Er på jakt etter spjeldhuset til en 2.8 efi? Selge?

 

Driver og monterer de på en dobbel turbo Capri, så den skal brukes.

Ketil

Triumph med BMW 4,0L motor

1968 LWB Cosworth V6 Transit

1972 Mini med 1275cc Motor

 

<a href="http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=51822&hl=" target="_blank">http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=51822&hl=</a>

Link to comment
Share on other sites

Det var det jeg også tenkte på...

 

Det er vel Geir Arne som skal bruke det da?

 

Hvis han skulle finne på å montere større/annet spjeldhus er det kun det jeg trenger. Har ikke bruk for plenum og manifold...

Link to comment
Share on other sites

Det var det jeg også tenkte på...

 

Det er vel Geir Arne som skal bruke det da?

 

Hvis han skulle finne på å montere større/annet spjeldhus er det kun det jeg trenger. Har ikke bruk for plenum og manifold...

Ja det er Geir Arne sin, blir nok å bruke spjeldhuset som er der :D

Ketil

Triumph med BMW 4,0L motor

1968 LWB Cosworth V6 Transit

1972 Mini med 1275cc Motor

 

<a href="http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=51822&hl=" target="_blank">http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=51822&hl=</a>

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...