Jump to content

Tollvesenet klappjakter data-trimmere


Guest fordgutten

Recommended Posts

Jupp... nå skal bileierene tas....

Men hvordan de løser det, er en anen sak...blir vel rulle på hver trafikkstasjon snart nå..

Kan jo fort få inn et par kroner med slik kontroll.....

Har selv 2 stk audi med 1.8T motorer, og de er jo selvsagt ikke chipet ;)

Og i denne klubben går det vel heller ikke noen Escorter eller sierraer med mere HK, enn hva som står i vognkort.

lurer på om det finnes en orginal 200SX i norge også...hehe

 

PÅ en anen side, har man "trimmet" må man jo stå for det også.....

 

*edit*

Dette var vel strengt tatt ikke uventet. Noe måtte de vel gjøre... Men er det noen som vet hva avgifta ligger på sånn ca for å få en lovlig chip?

Det er jo litt av problematikken, å få dette lovlig....

For det er ikke bare å si til BT at du har chipet/trimmet bilen og si at du har 50-100+ hk mer...

Da krever BT syklustester på avgasser, for bilen er jo typegodkjent med dette, samt at de krever dokumentasjon på at bremser/chassi+++tåler den økte effekten....

Dog finnes det noen TÛV godkjente chiper, til en og annen bil... og da er det bare å rase på BT og vise, samt å GLADELIG betale staten for økt effekt....

 

Om jeg har skjønt det rett, koster det 1200 kr pr hest for ny bil, så kommer da bruksfradraget ettersom bilen er/blir eldre.

Edited by 96mondeo4x4

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

tja, da kan de jo begynne med å ta politiet sine biler, hadde inne den nye sivil bilen til lokale lensmanskontoret, en focus 1,6tdci 109hk, samme som dama har men politiet sin gikk mye bedre er nok ca135 i den ja....

 

skal høre med ford neste gang eg snakker med de om det er noe galt med med min siden den går så dårlig enda de er 109 hk begge to :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

tja, da kan de jo begynne med å ta politiet sine biler, hadde inne den nye sivil bilen til lokale lensmanskontoret, en focus 1,6tdci 109hk, samme som dama har men politiet sin gikk mye bedre er nok ca135 i den ja....

 

skal høre med ford neste gang eg snakker med de om det er noe galt med med min siden den går så dårlig enda de er 109 hk begge to :rolleyes:

 

 

Hehe, kan deres bil tåle mere hk/nm, kan min det også... Noen som kan anbefale aktører til å utføre dette?

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Guest kenneth birkeland

Ja, politiets biler er jo trimmet... Men dette er lov?

Dei er nok sikkert ikkje godkjent trimmet eller betalt angifter på de ekstra hk'ene...

I Norge er det meste iorden, så lenge du betaler for det..

 

Ja, ****** bra om noen som jobber med EU godkjennelser setter merknad for "Uorginal motor/effekt" eller noke sånt

på politiets biler :P

Edited by kenneth birkeland
Link to comment
Share on other sites

Ja, politiets biler er jo trimmet... Men dette er lov?

Dei er nok sikkert ikkje godkjent trimmet eller betalt angifter på de ekstra hk'ene...

I Norge er det meste iorden, så lenge du betaler for det..

 

Ja, ****** bra om noen som jobber med EU godkjennelser setter merknad for "Uorginal motor/effekt" eller noke sånt

på politiets biler :P

 

 

viss den var godkjent burde det ha stått i vognkortet ihvertfall, men der stod det 109 hk som i min, setter det nok opp på eu B) , men de har vel neppe bilen så lenge at den skal på eu 4år det....

Link to comment
Share on other sites

Jepp, purken er skurken.. :P

 

I denne saken er det vel chiptuning av nye/få år gamle biler, fortrinnsvis diesel og bensinturbo biler de vil ta. Typisk helt vanlig chiptuning som øker effekten med 20-40 hk altså. Dette er ikke ulovlig, så lenge avgifter for mer-effekten blir betalt, slik at det kan føres inn i vognkort. Forandringen skal også oppgis til forsikringselskapet, sånn at ny forsikringspris for kjøretøyet blir beregnet.

 

Så enkelt er det. Og personlig synes jeg dette er litt morsomt, fordi mange skryter så fælt av de ulovlige bilene sine, som når alt kommer til alt ikke har noe på veien å gjøre..

Bilen skal helst trimmes til den store gullmedalje, men å ta seg bryet med å få det godkjent, nei det gidder man ikke. I stedet klages og sytes det over lover og regler man overhodet ikke ser logikken i..

 

Derimot har jeg sympati for de som seriøst prøver å få mye ombygde biler 100% godkjent. Slikt noe står det respekt av! Ofte må man vel nøye seg med litt mindre HK enn det som befinner seg i himmelen, men til gjengjeld får man en bil som er verdt noe..

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Derimot har jeg sympati for de som seriøst prøver å få mye ombygde biler 100% godkjent. Slikt noe står det respekt av! Ofte må man vel nøye seg med litt mindre HK enn det som befinner seg i himmelen, men til gjengjeld får man en bil som er verdt noe..

 

X2

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

Guest kenneth birkeland

Ja, husker det va ein sak om politibilene i bergen var trimmet uten at det var betalt avgifter på dei.

Syns at då bør tollerene ta politiets biler som er oppjustert effekt på.

Men som sagt, heilt iorden å forurense og å ha meir hk så lenge du betaler avgifter for det. Heia Norge!

Link to comment
Share on other sites

Ja, husker det va ein sak om politibilene i bergen var trimmet uten at det var betalt avgifter på dei.

Syns at då bør tollerene ta politiets biler som er oppjustert effekt på.

Men som sagt, heilt iorden å forurense og å ha meir hk så lenge du betaler avgifter for det. Heia Norge!

 

at du ikke har flytta fra Norge for lenge sida skjønner jeg ikke.. -_-

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Et lite scenario. Man kjøper en brukt turbodieselbil med en sk tuningboks påmontert. Hvordan vet man da hvor mye man skal betale i avgift? Alle vet at to forskjellige effektprøvere gir forskjellig effekt. BT har operert med en slingringsmonn på 15% noe som høres fornuftig ut. Spørsmålet er om Tollvesenet gjør det samme? Jeg vet om helt originale biler som har ytet 15 HK mer ved test enn det de er oppgitt med. Det er jo også veldig mange faktorer som spiller inn ved effektmåling, og da spesielt på turbobiler.

 

Hva skjer hvis du blir tatt med på effektmåling? Må du betale testen hvis bilen er trimmet, og andre tar regninga hvis den er original? Eller må du betale uansett? Eller vil alle trafikkstasjoner få effektmåler? Vil tollvesenet reise rundt med mobile enheter?

 

Her tror jeg noen (NAF? :lol: :lol: ) bør holde tollvesenet stramt i ørene, for her er det store utfordringer når det gjelder bileierens rettsikkerhet.

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Det var jo en sak for noen år siden ang Nissan xtrail. Husker ikke hvor mange hk de var oppgitt med fra forhandler/fabrikk, men det viste seg etter x antall solgte biler at disse ytet en god jafsa mer enn hva de var solgt/importert/registrert med. Husker ikke hva utfallet ble, men det var Nissan importøren de ville ta.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

VW 1.9 tdi pumpe-dyse som er oppgitt til 105hk, bremser faktisk 105 på hjula ved streng mustang-rulle.. orginalt

 

Vi testa med og uten en sånn billig drivstoff-trykk lurer inn på fuelrail,n.. (g85 føler)

 

 

Han som eier rulla mente det var noe "ugler i mosen"

 

Så dem bør vel ha noe slingringsmon.

 

Mvh

 

 

Det var jo en sak for noen år siden ang Nissan xtrail. Husker ikke hvor mange hk de var oppgitt med fra forhandler/fabrikk, men det viste seg etter x antall solgte biler at disse ytet en god jafsa mer enn hva de var solgt/importert/registrert med. Husker ikke hva utfallet ble, men det var Nissan importøren de ville ta.
Link to comment
Share on other sites

Det var jo en sak for noen år siden ang Nissan xtrail. Husker ikke hvor mange hk de var oppgitt med fra forhandler/fabrikk, men det viste seg etter x antall solgte biler at disse ytet en god jafsa mer enn hva de var solgt/importert/registrert med. Husker ikke hva utfallet ble, men det var Nissan importøren de ville ta.

 

Saken gjaldt bilene med automatgir, som ble målt med mindre effekt. Nissan vant den saken faktisk. Dette er noe, som også gjelder noen Forder faktisk

Link to comment
Share on other sites

Staten er kun ute etter å høste penger det største flertallet av "trimmede" biler fortiden er jo familie diselpurker med chip for å bruke mindre men gå bedre ved for eksempel ferie. xD Drøyt å prøve å stoppe dette ***** BLODSUGERNE!

ESCORT RST/ Sierra IST

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...