Jump to content

Årsavgift 2005


RCR

Recommended Posts

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hva med å sette seg litt bedre inn i sakene før man lufter så sterke meninger.

Avgiftene er der for å kompensere resten av samfunnet som man utsetter for ulemper ved å bråke, forurense, lage kø, være iveien, trafikkulykker, veislitasje,... etc. Enkelte av disse ulempene kan være vanskelige å måle nøyaktig i kroner og ører og derfor er man litt føre var

 

Itillegg må styresmaktene dra inn penger for å bruke til ymse andre formål og det gjøres mest effektivt ved å legge avgifter på forbruk som er lite prisfølsomt (hvis man la avgiftene på forbruk som var prisfølsomt ville forbruktet gå ned og de ville ikke klare å dra inn like mye penger).

 

Dere egoistiske FrP politikerne her vil vel argumentere for å bruke av oljefondet for å asfaltere landet. Noe som er uheldig med det er at fondet skal deles mellom dem som bor her nå og dem som skal bo her i framtida og da blir det ikke særlig rettferdig.

Link to comment
Share on other sites

finnes vel enda bedre egnede forum for FrP politikken deres.

 

Enkelte av oss betaler forresten bare 180 kr

 

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

betaler begge deler jeg :P

 

Moped og bil, selv om bilen er avskilta :angry: treg selger :angry:

 

før var det ikke veigavgift på moppa da, de sliter ikke så mye, norge er rett og slett et møkka land når det kommer til slikt.

Link to comment
Share on other sites

disse 180 kronene for veteran / mopp er bare flytta over fra forsikringspremien

 

fåården: i teorien skal "litt trange" budsjett motivere til mindre sløsing slik at vi får mer igjen for skattekronene

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford Gnomen

Staten er glade i peng skjønner jeg.

Bilen min skulle vært EU-ok i okt. 2003, men den gang ei.

Har fått varsel om klipping av skilter, men de er der fortsatt.

Så i teorien er ikke bilen min registrert, men samtidig er den det pga. at skilta forsatt er på den. Så ifjor fikk jeg årsavgift, som jeg betalte i håp om at jeg skulle få EU-ok bilen, men nei.

Og nå ramla det nok ett krav om årsavgift ned i postkassa mi.

Heia Norge!

Link to comment
Share on other sites

hva med å sette seg litt bedre inn i sakene før man lufter så sterke meninger.

Avgiftene er der for å kompensere resten av samfunnet som man utsetter for ulemper ved å bråke, forurense, lage kø, være iveien, trafikkulykker, veislitasje,... etc. Enkelte av disse ulempene kan være vanskelige å måle nøyaktig i kroner og ører og derfor er man litt føre var

 

Itillegg må styresmaktene dra inn penger for å bruke til ymse andre formål og det gjøres mest effektivt ved å legge avgifter på forbruk som er lite prisfølsomt (hvis man la avgiftene på forbruk som var prisfølsomt ville forbruktet gå ned og de ville ikke klare å dra inn like mye penger).

 

Dere egoistiske FrP politikerne her vil vel argumentere for å bruke av oljefondet for å asfaltere landet. Noe som er uheldig med det er at fondet skal deles mellom dem som bor her nå og dem som skal bo her i framtida og da blir det ikke særlig rettferdig.

:angry: :angry: :angry: :angry:

Hvilken verden lever du i egentlig??? Skal årsavgift på bil finansiere alt i dette syke landet eller? Vi betaler skatt og avgifter på alt anna her også, så å si man er egoistisk frp-politiker, fordi man vil ha det man betaler for er

waaayyy out...

Er jo ganske vilt når avgiftene skyter i været, og bevilgningene til utbedring av veier her i landet, bare synker...

 

Er så mye vilt i innlegget ditt at det er en skam...

 

Normalt kjøper man ikke noe man mener er overpriset, men mot staten har man ingen valg what so ever...

For meg og mange andre, er dette ett klart eksempel på at staten er den største utøveren av organisert kriminalitet... ;)

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen
hva med å sette seg litt bedre inn i sakene før man lufter så sterke meninger.

Avgiftene er der for å kompensere resten av samfunnet som man utsetter for ulemper ved å bråke, forurense, lage kø, være iveien, trafikkulykker, veislitasje,... etc. Enkelte av disse ulempene kan være vanskelige å måle nøyaktig i kroner og ører og derfor er man litt føre var

 

Itillegg må styresmaktene dra inn penger for å bruke til ymse andre formål og det gjøres mest effektivt ved å legge avgifter på forbruk som er lite prisfølsomt (hvis man la avgiftene på forbruk som var prisfølsomt ville forbruktet gå ned og de ville ikke klare å dra inn like mye penger).

 

Dere egoistiske FrP politikerne her vil vel argumentere for å bruke av oljefondet for å asfaltere landet. Noe som er uheldig med det er at fondet skal deles mellom dem som bor her nå og dem som skal bo her i framtida og da blir det ikke særlig rettferdig.

De "utgiftene" er inkludert i de småpengene som kommer tilbake til veibudsjettet. Vi har et sinnsykt høyt skattenivå på bil i norge. Europas dyreste bensin har vi også. Tror ikke det er noe land i europa som har like dårlig veistandard som norge snart. Dårlige veier lager ulykker, og det gjør nedsatt fartsgrense også. Oljefondet vil vi aldrig klare å bruke opp, Og alle milliardene som de har "feilinvistert" er det ingen som snakker om. Bare med de kunne vi hatt bedre veier, skoler osv. Og det finnes vel ikke noe land i europa som ar like mange offentlige ansatte som norge?? Det er noe som koster penger det (papirflyttere).

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut denne http://www.bilaksjonen.no/page.aspx her står mye fakta tror jeg... :lol:

01 Mondeo mk3 stv

97 VW vento

X07 Opel Zafira OPC

x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! ;) R.I.P.

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgt

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket..

x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgt

x93 escort 1,8. solgt R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

QUOTE (Bust @ 28.02.2005 - 21:18)

hva med å sette seg litt bedre inn i sakene før man lufter så sterke meninger.

Avgiftene er der for å kompensere resten av samfunnet som man utsetter for ulemper ved å bråke, forurense, lage kø, være iveien, trafikkulykker, veislitasje,... etc. Enkelte av disse ulempene kan være vanskelige å måle nøyaktig i kroner og ører og derfor er man litt føre var

 

Itillegg må styresmaktene dra inn penger for å bruke til ymse andre formål og det gjøres mest effektivt ved å legge avgifter på forbruk som er lite prisfølsomt (hvis man la avgiftene på forbruk som var prisfølsomt ville forbruktet gå ned og de ville ikke klare å dra inn like mye penger).

 

Dere egoistiske FrP politikerne her vil vel argumentere for å bruke av oljefondet for å asfaltere landet. Noe som er uheldig med det er at fondet skal deles mellom dem som bor her nå og dem som skal bo her i framtida og da blir det ikke særlig rettferdig.

Loffen Forfattet den 1.03.2005 - 02:44

Hvilken verden lever du i egentlig??? Skal årsavgift på bil finansiere alt i dette syke landet eller? Vi betaler skatt og avgifter på alt anna her også, så å si man er egoistisk frp-politiker, fordi man vil ha det man betaler for er

waaayyy out...

Er jo ganske vilt når avgiftene skyter i været, og bevilgningene til utbedring av veier her i landet, bare synker...

 

Er så mye vilt i innlegget ditt at det er en skam...

 

Normalt kjøper man ikke noe man mener er overpriset, men mot staten har man ingen valg what so ever...

For meg og mange andre, er dette ett klart eksempel på at staten er den største utøveren av organisert kriminalitet...

 

Helt enig, Loffen!! Var et ganske provoserende innlegg det der.

Oljefondet er stort, og det går helt klart an å bruke mer av dette. Den blir ikke brukt opp med det første, antakeligvis aldri slik man holder på idag. Det er forferdelig galt at bilførerne skal finansiere alt i dette landet! Høye bensinavgifter, høye bilavgifter, høy årsavgift, flere bomringer ++++.

Men vi ser jo f*** meg ingenting igjen av de pengene! :angry:

Og når man ser at ulykkestallene øker, gjør man det billigst mulig. Sette ned fartsgrensen istedenfor å bygge veier (Bygging av fine veier har vist resultat de FÅ stedene hvor det har blitt bygget). Og så var de pengene spart! :angry: :angry:

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

venter i spenning på et saklig motargument

Er det noen av dere som har orka å regne ut hva som ville vært den optimale årsavgifa? (optimalt for samfunnet, ikke hver individuell egoist)

Link to comment
Share on other sites

Guest Holmen

Sverige har dobbelt så mange innbyggere, og like mange drepte i trafikken hvert år som Norge... Der er fartsgrensene høyere og veiene bedre, så at det virker er ikke diskutabelt !

 

Men hvis oljefondet skal deles mellom nå og de fremtidige???

Da bør vel pengesekken åpnes NÅ så vi faktiskt får noe ut av det....

Ellers blir vel pengene stående til det kommer et nytt børskrakk og de ikke er verdt skoa Bondevik står i...

Link to comment
Share on other sites

Guest Holmen
venter i spenning på et saklig motargument

Er det noen av dere som har orka å regne ut hva som ville vært den optimale årsavgifa? (optimalt for samfunnet, ikke hver individuell egoist)

Den optimale årsavgift?

Sverige`s årsavgift er delt etter vekt på bilen, virker ikke det litt mer fornuftig?

Stor tung bil - høyere veiavgift

liten bil - billig veiavgift

 

Så ikke prøv å si at årsavgifta er et gjenomtenkt tema foruten den hensikt å sope inn penger for å få balanse i regnskapet!

 

Tenk deg også hvor mye som du betaler dobbelt opp i avgifter på?

Kjøp bil fra eu, der er bilen(hvis tyskland) momset inn med 17%, så skal du ha den inn i Norge betaler du i tillegg 25% moms, pluss motor/vektavgift...

 

Eller at du betaler skatt av de pengene du har tjent, 36% i skatt til samfunnet, også betaler du 25% i moms på alt du handler ???

 

Norge drar inn mye penger som blir brukt feil steder.... Stortinget er et sted der mye penger kunne vært spart inn. Når Bondevik menger seg med fiffen og kjører med privatsjåfør og sikkerthetsvakter som passer på han, hvorfor?

 

Det eneste usaklige argumentet som har vært her er ditt.

Link to comment
Share on other sites

så lenge landet har begrensa produksjonskapasitet så må det private forbruket reduseres om det offentlige skal økes. Hvis man skal bygge bedre veier slik at det blir mulig å kjøre med 19" med tyskerstuk uten å risikere å skrape dem opp så må man enten bruke mindre på andre offentlige ting (skoler, helse, etc), eller sette opp skattene slik at det private forbruket reduseres eller renta slik at det utsettes.

 

Holmen:

Hvor stor del av statsbudsjettet tror du går med til bondeviks privatsjåfør?

Hadde Bondevik gjort en bedre jobb som statsminister hvis han måtte bruke tida si på å kjøre sjøl istedenfor å sitte i baksetet og sette seg inn i sakene han jobber med?

Link to comment
Share on other sites

Holmen Forfattet den 1.03.2005 - 09:13

.......

Det eneste usaklige argumentet som har vært her er ditt.

 

Og nok engang, helt enig.

Du kan jo ikke forsvare den politikken som føres i Norge idag, Bust!?! Bil er faktisk et fy ord i Norge. Det er et bilfiendtlig land. De soper inn penger, spesielt inn fra bilistene + endel andre ting. Som nevnt tidligere:

høye bilavgifter, høy bensinavgift, høy årsagift, bestandig nye bomringer, vi betaler skatt i massevis, betaler moms ++.

Allikevel har vi den dårligste veistandarden i Europa, blant de høyeste bensinprisene i Europa, dårlige forhold i helsevesen (lange køer, lite ressurser osv), og det klages også på skolene (standard på skoler osv). Bare for å nevne noe.

 

Du kan ikke si at vi ser særlig mye til pengene vi betaler inn, Bust!

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...