Jump to content

Solskinnshistorie om Dieselvarmer


brakka

Recommended Posts

No har tillegggsvarmeren begynt ä virke igjenn etter 3 uker i dvale. Mondeoen sto ä gikk med 20 kalde i lufta da jeg ringte ä bestilte oppstrekk av varmeren. Under samtalen begynte det ä ryke noe forferdelig under bilen og etter 2.5 time brandt den rent ä fint. Trudde disse skulle läse seg etter flere forsök uten ä tenne?

jeg velger meg april

Link to comment
Share on other sites

Spørs om den har prøvd å starte da. Kan jo være et kontaktproblem eller feil på utetempføler

 

Når du snakker om utetemp føler; jeg har en Ford Mondeo MK3 med orginal dieselvarmer. Slik jeg har forstått det, skal den starte hvis temperaturen når +4 grader og lavere ute. Spørsmålet mitt er hva diesel varmeren "trigger" på annet enn de 4 gradene (og lavere). Skal den f.eks starte hvis motoren kommer under 90 grader under kjøring? Eller er det bare ved stillestående at den virker?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Når du snakker om utetemp føler; jeg har en Ford Mondeo MK3 med orginal dieselvarmer. Slik jeg har forstått det, skal den starte hvis temperaturen når +4 grader og lavere ute. Spørsmålet mitt er hva diesel varmeren "trigger" på annet enn de 4 gradene (og lavere). Skal den f.eks starte hvis motoren kommer under 90 grader under kjøring? Eller er det bare ved stillestående at den virker?

Varmern starter hvis det er under 5 grader lufttemp ute, og hjelper motor til å bli varm. Den vil ikke starte av seg selv, bare fordi det er kaldt ute. Motor må gå, det får den signal fra dynamoen om. Den vil gå selv om du står stille, eller kjører. Men når du kjører så klarer motor som regel å lage varmen den trenger selv, så da kan den enten slå seg av, eller gå ned på effekt. Hvis bilen står for eks lenge på tomgang, så blir den kald, og da vil varmern starte og få tempen opp igjen. nå om dagen, nå det er 15-20 minus, så kan varmern gå under hele kjøreturen.

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Når du snakker om utetemp føler; jeg har en Ford Mondeo MK3 med orginal dieselvarmer. Slik jeg har forstått det, skal den starte hvis temperaturen når +4 grader og lavere ute. Spørsmålet mitt er hva diesel varmeren "trigger" på annet enn de 4 gradene (og lavere). Skal den f.eks starte hvis motoren kommer under 90 grader under kjøring? Eller er det bare ved stillestående at den virker?

 

Systemet aktiveres automatisk når motoren går, og når utetemperaturen er lavere enn 5 °C og kjølevæsketemperaturen synker til under 75 °C. Systemet styrer kjølevæsketemperaturen under hele kjøringen.

 

Systemet aktiveres ikke automatisk hvis kjølevæsketemperaturen når 85°C og hvis det skulle oppstå en funksjonsfeil.

 

Systemet koples ut hvis:

 

det ikke er noen tenning etter andre startforsøk (etter et intervall på 90 sekunder)

flammen slukkes under drift og nytt startforsøk mislykkes

overoppheting utløser overopphetingsføleren

spenningen overskrider eller faller under spesifisert verdi, glødepluggen eller ledningen til innsprøytingspumpa ikke virker

luftvifta er blokkert eller ikke virker

Edited by Mondeo Power
Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg har ofte slått på motoren om morgenen når det enten i flere minus grader eller f.eks i +2. Men det kan ta lang tid før motorvarmeren slår seg på. Når den slår seg på ser jeg ikke noe utslag i intrument panelet. Hadde kanskje forventet at motorvarmen steg litt.. men den ligger helt på kald. Det er først når jeg begynner å kjøre (etter f.eks 5 km) at den begynner å stige.. Men jeg har et annet problem også. Når motoren først er blitt varm, kan den ganske raskt synke.. faktisk helt ned mot kald igjen hvis den ikke får noe motstand.. f.eks en nedoverbakke (trenger ikke være så lang før den synker meget raskt) eller en flat strekning med 50 - 60 eller 70 sone.. ha faktisk i 80 soner også.. må liksom gi litt gass. Det ble sagt at motorvarmeren skal starte om temp detter under 75 grader, men det kan den umulig gjøre hvis motorvarmen viser helt på null på kort tid.

 

Hva kan være galt med min bil? Begge termostater ble skiftet etter at dette ble oppdaget. Jeg testet den gamle termostaten og den åpnet seg på riktig temperatur.. Og det ble ikke noe bedre i det hele tatt med nye termostater. Det jeg lurer på da er om det er noe galt med min motorvarmer.. Evt hvordan kan jeg teste dette? Et Ford verksted testet varmeren min (enten var det bare en test for å se om den startet slik den skulle, eller så testet de effekten.. husker ikke hva de sa..

 

Kan noen hjelpe meg å finne ut av dette problemet?!

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Det at den skal låse seg etter tre forsøk har jeg også hørt men det stemmer ikke med min bil. Har sjekket det der og den har prøvd å fyre på hver tur de siste tre ukene. I dag var den litt vanskelig. Fyrer ikke hvis jeg kjører med en gang etter start men venter jeg 5 min så fyrer den. Ryker forferdelig med en gang men rensker seg ganske fort. Skal til Røros hos Ford på nyåret og få den rengjort å fikset.

 

Hvorfor dra fra Nannestad til Røros for en verkstedjobb?

Fordi jeg får bra service der og et svar når det er noe jeg lurer på. Spør rundt i området her og de snakker bare svada, kan ikke svare på en ordentlig måte. Det hater jeg.

jeg velger meg april

Link to comment
Share on other sites

På 2001-2004 modell pre facelift får varmeren signal fra dynamoen om at motoren går. På facelift 2004- så kommer signalet fra instrumentgruppa og her går det litt lengre tid før varmeren starter..

 

Instrument gruppa?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Min er en 04 og min far har en 05 og hans varmer fyrer med en gang.

He he. Jeg har 06 og min gjør det den og.. Burde vel skrevet at det KAN ta litt lengre tid før den starter

 

Instrument gruppa?

Ja, der spedometeret og turtelleren sitter.

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Nå var jeg ute å gjorde en test.. Men det første jeg må få si er at temperaturen i påfyllingstanken til kjølevesken ikke steg i det hele tatt under testing.. så jeg må finne en annen plass å finne temperaturen på..

Noen forslag?

 

Ihvertfall:

 

Ute temperatur under testen var i følge bilens ute temp sensor -2 grader. Dette stemte med det digitale termometeret jeg hadde for hånden. Jeg slo også av A/C inne i bilen (auto klima/air condition)

 

 

Startet motoren og motorvarmer startet med en gang (dette kunne jeg sjekke ved å holde hånden rett utenfor eksosrøret til varmeren. Der kom det først kald luft, så litt røyk (i 10 - 20 sekunder) før den gradvis ble varm og til slutt så varm at jeg måtte trekke hånden unna. (totalt ca 1 minutt fra start).

10 minutter etter start, slukkes varmeren (hører en "buldre" lyd som om en motorbrems be slått på og etterhvert er det ikke noe eksos fra varmeappart eksosrøret) Nå er motortemperaturen oppe i 75 grader (starten på normal området på instrument panelet for motorvarme). Kjører deretter en tur på ca 400 - 500 meter med litt gass og temperaturen på motoren har nå nådd arbeidstemperatur 90/92 grader. Stoppet bilen (ikke motoren) og 5 minutter senere er motorvarmen fortsatt 90/92 grader.

 

Setter så på klimaanlegget på Auto og 24 grader. Ett minutt etter dette synker motortemperaturen gradvis ned. Ytterligere 2 minutter etter har temperaturen falt ned på 75 grader (starten på normal temp området) og motorvarmeren starter igjen. Temperaturen blir stående mellom "kaldt" (altså 60 grader merket) og starten på normalområdet i 5 minutter før den beveger seg opp mot normaltemp området. Kjører så en liten tur på 400 - 500 meter og motoren er igjen oppe i arbeidstemperatur 90/92.

 

Hadde jeg bare fått sjekket temperaturen i kjølevesken så hadde jeg kunne sett om temperaturen fra måleren var riktig.

 

Uansett, høres dette normalt ut?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...