Jump to content

Hvitt skum i topplokk


tonyku

Recommended Posts

godt mulig det aperonk, men da kan du ikke anbefale statoilolja

 

 

men hvis du ape-ronk sier fk olja er vann, kan du ikke anbefale statoil olja

 

Bedre om du finner deg et forum for 12-13 år gamle guttunger.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Bedre om du finner deg et forum for 12-13 år gamle guttunger.

jeg startet det hele greit sakelig med å kalle deg dust da du sa at fk olja var som vann, men anbefalte statoil olja. du kalte meg kjøtthue. jeg kalte deg noe så tåpelig aperonk da jeg trodde det lå en spøk i lufta. men vi burde sikkert begge flytte til bilforumet.no da den ene ikke er bedre en den andre.

men du greier ikke svare på hvorfor du sier fk olja er som vann, men anbefaler statoil olje. sterke bilforum tendenser

Edited by Samatron
Link to comment
Share on other sites

jeg startet det hele greit sakelig med å kalle deg dust da du sa at fk olja var som vann, men anbefalte statoil olja. du kalte meg kjøtthue. jeg kalte deg noe så tåpelig aperonk da jeg trodde det lå en spøk i lufta. men vi burde sikkert begge flytte til bilforumet.no da den ene ikke er bedre en den andre.

men du greier ikke svare på hvorfor du sier fk olja er som vann, men anbefaler statoil olje. sterke bilforum tendenser

 

Du misoppfatter litt når du mener at FK olja til 169 kr. for en fireliter er av samme tapning og kvalitet som den du får hos Statoil. I motsatt fall bør veldig mange Statoil kunder føle seg grundig lurt. Er vel verdt å minne om at den billigste olja hos statoil koster 129 kr. for en liter.

 

Som nevnt, det er godt mulig at FK olja er fra Statoil, fordi en plass må den jo komme fra, og meg bekjent har ikke felleskjøpet eget raffineri. Men den har alikevel ikke samme kvalitet som olje kjøpt på Statoil til ca tredobbel pris. I så fall gjør Statoil seg selv en alvorlig bjørnetjeneste, ved å la FK selge Statoil produkter av beste kvalitet til en brøkdel av prisen de selv forlanger. Er vel ingen grunn til å tro at Statoil bedriver veldedighet ovenfor FK og Biltema?

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Du misoppfatter litt når du mener at FK olja til 169 kr. for en fireliter er av samme tapning og kvalitet som den du får hos Statoil. I motsatt fall bør veldig mange Statoil kunder føle seg grundig lurt. Er vel verdt å minne om at den billigste olja hos statoil koster 129 kr. for en liter.

 

Som nevnt, det er godt mulig at FK olja er fra Statoil, fordi en plass må den jo komme fra, og meg bekjent har ikke felleskjøpet eget raffineri. Men den har alikevel ikke samme kvalitet som olje kjøpt på Statoil til ca tredobbel pris. I så fall gjør Statoil seg selv en alvorlig bjørnetjeneste, ved å la FK selge Statoil produkter av beste kvalitet til en brøkdel av prisen de selv forlanger. Er vel ingen grunn til å tro at Statoil bedriver veldedighet ovenfor FK og Biltema?

 

Jeg har og hørt at Biltema og FK får olje fra Statoil dog med noe annen kvalitet enn Statoil oljen. Men dem går jo innenfor alle krav som stilles for og kunne selge olje. For min del så kunne jeg godt kjørt på Biltema olje da det er kun snakk om en gammal sierra men da viss den er så dårlig så lurer jeg på hvorfor noen fåtall faktisk bruker Biltema olje på driftingbilene sine til flere 100k....

 

jeg har ihvertfall kjøpt inn Agip olje fra Statoil å skal bytte nå i denna uka tror jeg så får jeg se. Noe olje til 190,- litern får ihvertfall ikke min Sierra.

Edited by tonyku

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og hørt at Biltema og FK får olje fra Statoil dog med noe annen kvalitet enn Statoil oljen. Men dem går jo innenfor alle krav som stilles for og kunne selge olje. For min del så kunne jeg godt kjørt på Biltema olje da det er kun snakk om en gammal sierra men da viss den er så dårlig så lurer jeg på hvorfor noen fåtall faktisk bruker Biltema olje på driftingbilene sine til flere 100k....

 

jeg har ihvertfall kjøpt inn Agip olje fra Statoil å skal bytte nå i denna uka tror jeg så får jeg se. Noe olje til 190,- litern får ihvertfall ikke min Sierra.

 

Så klart, all olje i dag holder høy kvalitet. Men det er bra naivt å tro at olje fra Biltema og FK er av samme tapning som olja solgt via Statoils eget forhandlernett.

 

Har brukt mye både FK og Biltema oljer selv. Synes særlig FK olja er rimelig tynn i konsistensen. Mørkere i fargen er den også. Dessuten er den veldig dårlig på å minske oljeforbruk på gamle motorer med høy km, i motsetning til f.eks Statoil classic som etter min erfaring er den beste olja en gammel motor kan få.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Vil enda minne på at FK faktisk selger olje av forskjellige kvaliteter. Personlig kjøper jeg bare bensin på Statoil. Heromkring har vi i vertfall ikke Statoli butikker, bare bensinstasjoner med tilhørende pølsekiosk. Og når Jernia selger 2takts statoil i orginalembalasje til halve prisen av statoil, så er vel den også dårligere en olja kjøpt direkte av statoil? :lol: Nånei, vist det hadde vært solgt vann på oljedunkene tror jeg nok det hadde fått større pressedekning, med påfølgende dårlig rykte for produsenten. Moderne oljer er faktisk kvalitetstestet, og merket med kvaliteten den oppfyller. Oppfyller den ikke kvalitetskravene motoren stiller så er det ikke verre enn at man velger ei olje merket med høyere kvalitetskrav.

 

Og du grandisjohn, du har ikke nevn ett ord om FK olja du sammenligner med statoil olja har samme kvalitetsmerking og viskositet.

Sammenligner du den tykkeste mineralolja til Statoil med den tynneste syntet olja til FK, vil selvsagt sistnevnte føles mer tynnflytende i de fleste tilfeller :rolleyes:

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Guest Chevrole

må vel åsså huske å minne om at fk olje er ment for traktorer ergo motorer som tåler ganske mye mer enn bilmotor da de har maksturtall på 2500 3000 rpm å den har ikke på langtnær så bra kvalitet som andre men såklart alle har sine kvalitetskrav som står på donken. du får hva du betaler for. har du en bil du vil ta vare på så koster du gjærne på litt bedre olje har du en bil som det ikke er så nøye med kan du heller kjøpe billigere olje. å enkelte motorer er mere kresne enn andre på mercedes diesel kan du nesten fylle spill olje å frityrolje uten at den tar skader mens en doch må man være litt mere nøye på hvilke olje man bruker. så hvertfall det jeg gjør er at jeg ser ann tilstanden på motoren oljetrykk osv å hvis det er bra bruker jeg heller litt bedre olje for å ta vare på motoren men har jeg ne motor som er slitt bruker jeg heller litt dårligere olje siden den må overhales anyway. på mione to gamle Chevroleter bruker jeg Dyno Cat olje fra Phoenix us cars de anbefaler den olja på eldre slitte motorer mineral olje vel å merke. har Gulf 15-40 på jobben som jeg fylte på sierran doch å den går veldi fint tikker litt når det er 25 minus men bare den blir varm går den veldi pent:)

vet ikke om infoen var til hjelp men hvertfall detjeg har hørt av veldi mange fagfolk. men er ikke så kjent med nyere motorer så har satt meg mest inn i mineral olje siden jeg kun kjører gamle biler:P

skjekk denna:)

olje test

Edited by Chevrole
Link to comment
Share on other sites

Og når Jernia selger 2takts statoil i orginalembalasje til halve prisen av statoil, så er vel den også dårligere en olja kjøpt direkte av statoil? :lol

 

Og du grandisjohn, du har ikke nevn ett ord om FK olja du sammenligner med statoil olja har samme kvalitetsmerking og viskositet.

Sammenligner du den tykkeste mineralolja til Statoil med den tynneste syntet olja til FK, vil selvsagt sistnevnte føles mer tynnflytende i de fleste tilfeller :rolleyes:

 

At Jernia er noen billigbutikk for Statoil er nytt for meg.

 

Er det noen som helst forskjell på FK og statoil olje da? ja, jeg påstår det, og det virker som du er enig?

 

At viskositet og kvalitetskrav stort sett er likt er vel ganske opplagt. Er faktisk ikke så mange forskjellige å velge imellom fra FK. Men det blir uansett bare kverulering å henge seg opp i det, fordi en gammel motor klarer seg med et langt lavere kvaitetskrav enn alle dagens oljer har. Og spørsmålet gjaldt anbefaling til olje på en Sierra 2,0 OHC, ikke sant?

Kvalitetskravet som gjald på opp til midten av åttitallet er APISF. Og seinere på åttitallet og litt ut på nittitallet ble det vanlig med APISG eller høyere. Du finner ingen oljer i dag som ikke har høyere kvalitet enn dette.

 

MEN, jeg har kjørt med FK olje (viskos. 5-40 MINERALSK, som er det spec.messige nærmeste man kommer Statoil classic) på bruksbilen, en råfeit VW polo med 1,4i motor. Den har noen km på nakken, godt over 200t, og FK olja hjelper ikke på oljeforbruk og eksosrøyk. Det er ikke så galt, men begge deler blir alikevel merkbart mindre med Statoil classic. Forøvrig tikker ikke motoren uansett hvilken olje jeg bruker (noe som bør være helt normalt for de aller fleste motorer med topp/kam/løftere/ventiler i god stand).

Veit også om to konkrete tilfeller av eiere av gamle forder som sverger til Statoil classic. Den ene av disse, en Granada med oljetrykksmåler, får også bedre oljetrykk med varm motor. Ikke så rart kansje, da classic olja er spesielt utviklet til bruk på gamle motorer. Dog tikker disse motorene en del, men det skyldes alt annet enn olja...

Så hvis du Truckdriver, har vondt av at jeg anbefaler Statoil classic på en gammel bil, så er dette det eneste forumet i verden det kan skje på :rolleyes:

 

Ellers var det jo litt interessant å se i testen her. Den dyreste Mobil1 olja er visst ikke så god som mange liker å tro.. Det samme med RedLine olja også, som visstnok skal være suverene saker. Synd ikke Castrol Edge 10-60 olje var med i testen. Bruker den selv på 24V. Sikkert bare driten den også.. ;)

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...