Jump to content

Hvitt skum i topplokk


tonyku

Recommended Posts

La merke til litt hvit gugge i røret til catchtanken, å da sjekket jeg topplokket i samme farta å da ser det ut som det er litt hvit(skum)gugge under toppdekselet.

Gugga smaker nesten som bensin. Prøvde å søke litt i google men uten hell.

Har ingen andre symptomer, noe lav motortemp men det er jo 25 minus ute.

 

Hva er mest sansynlig feil?

Toppakning, sprekk i topp, kondens osv.... ?

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Andre symtomer?

 

Eksos i kjølevann? Mister vann? trykk i ekspansjonstank? mister olje?

 

Hvilken bil er dette forresten?

 

Peder

 

Edit.......Sorry...gikk litt fort...

 

Da tror jeg det er kondensvann i olja.......ikke noe å bry seg om...har godt av en skikkelig varm kjøretur da...og det "kan" tette EGR og annen drit som pcv ventiler og lignende...

 

Peder

Edited by Peder`n
Link to comment
Share on other sites

Andre symtomer?

 

Eksos i kjølevann? Mister vann? trykk i ekspansjonstank? mister olje?

 

Hvilken bil er dette forresten?

 

Peder

 

Edit.......Sorry...gikk litt fort...

 

Da tror jeg det er kondensvann i olja.......ikke noe å bry seg om...har godt av en skikkelig varm kjøretur da...og det "kan" tette EGR og annen drit som pcv ventiler og lignende...

 

Peder

 

Ingen eksos i kjølevann. Dette er da målt med co meter. Kjølevannet er der. Ingen nevneverdig trykk i ekspansjonstanken. Olje bruker den ikke å det kommer heller ikke hvit røyk fra eksosannlegget.

Alt av pakninger og simmeringer er nytt pluss stempelringer, og ringene er satt i rett "posisjon" i forhold til hverandre.

Ny mobil1 olje på motor og + at det er blitt tatt en komp test å alt virket bra.

 

Syns det er mye kondens isåfall.... EGR har jeg ikke men bilen skal varmkjøres orntlig på tirsdag da den skal 200 mil sørover :) Bilen er forresten en 85 Sierra iS

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Har du mye småkjøring? Da blir det ofte slik..

 

Ikke unormalt at det kan bli litt skum eller "majones" i toppdeksel og veivhusventilasjon på en god gammel bil.

 

Ville holdt god kontroll på kjølevæske nivå og olje nivå. Er olja i bunnpanna fremdeles mørk er det ingenting å bry seg om... Har du et problem blir olja ganske fort grå..

 

PS! finner du mer skum eller majones, ikke fortsett å spise det. Får bare vondt i magen :P

Link to comment
Share on other sites

Har du mye småkjøring? Da blir det ofte slik..

 

Ikke unormalt at det kan bli litt skum eller "majones" i toppdeksel og veivhusventilasjon på en god gammel bil.

 

Ville holdt god kontroll på kjølevæske nivå og olje nivå. Er olja i bunnpanna fremdeles mørk er det ingenting å bry seg om... Har du et problem blir olja ganske fort grå..

 

PS! finner du mer skum eller majones, ikke fortsett å spise det. Får bare vondt i magen :P

 

Jeg fryktet jo sprekk i toppen å da kommer vell kjøleveska inn i topp å jeg måtte da prøvesmake på "majonesen" for å konstantere at det ikke var kjøleveske :P

 

De fleste gutter veit jo hva bensin smaker, LES: suge bensin av fatterns bil for å bruke på f.eks mopeden :P

 

 

 

 

 

 

Urovekkende at du vet hvordan bensin smaker synes no jeg da!

 

:)

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Urovekkende at du vet hvordan bensin smaker synes no jeg da!

God gammeldags blybensin smaker best :P Fin pepperaktig ettersmak ;)

 

Mye hvitt skum kan faktisk også skyldes for dårlig oljekvalitet. Oljer av høyere kvaliteter i dag inneholder antiskum midler. Lavere kvaliteter inneholder mindre slike stoffer.

Men vist du ikke får vesentlig oppsamling inni motoren har du ikke noe problem. Har bla sett motorer der man nesten må stake opp oljepåfyllinga for å ha på ny olje :P

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Enig med Truckdriver. Høres mest ut som at olja skummer. Hender det kan skje. Er vel ikke veldig alvorlig, men hadde prøvd en annen olje.

 

Noen olje som dere anbefaler? Nå har jeg brukt Mobil 1 Super delsynt

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Felleskjøpet sin mineralolje har funka fint for meg :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

jeg kjørte på grade 5-40 olje på min dohc før, bytta til Fk olje, etter en tank begynte den og tikke noe helt forfærdelig ! men det er jo dohc,

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

Leste ikke nok i her. 85 mod. Sierra iS ja. Da er jo mineralsk best. Statoil classic.
Ikke så rart. FK olja er jo vann. Men en fordel er jo at den ikke koster mer en vann også..

haha.. dust. FK olje er statoil olje

Edited by Samatron
Link to comment
Share on other sites

Stemmer det ;) Og til enn mer hyggelig pris en statoil olja :)

 

jeg kjørte på grade 5-40 olje på min dohc før, bytta til Fk olje, etter en tank begynte den og tikke noe helt forfærdelig ! men det er jo dohc,

Og hvilken kvalitet hadde den gamle olja? Og mineral, synt. eller delsynt? Og kvalitet på den fra FK, Mineral, synt eller delsynt på FK olja?

Kan være litt lurt å nevne om oljene du sammenligner har samme egenskapene, har de ikke samme egenskapene er de tross alt ikke direkte sammenlignbare.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

husker ikke egenskapene, men dohc en er vel ikke gla i tykk olje da, bruker texaco fra tess nå, 5-40, funker knall, har aldri gått finere.

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

kjører 10 40 olje nå fra statoil på dohcn min å den er ikke heilt glad i den olja når d er kaldt ute.. tikker som regel på en løfter ei lita stund etterpå, så 5.40 er nok mest ideelle for dohcn, da 5.30 er for tynn å den begynner å tikke

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

har FK mineralolje på min doch. den tikker godt ved oppstart når den er kald. men etter ei lita stønn på tomgang så går den helt stille.

har aldri hørt en doch gå så fint som det min gjør når den er varm. jeg kjører heller ikke før den slutter å tikke. har ikke sett noe sånt skum heller

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Godt mulig det kjøtthue, men FK olja er alikevel vann.

godt mulig det aperonk, men da kan du ikke anbefale statoilolja

 

Godt mulig det kjøtthue, men FK olja er alikevel vann.

men hvis du ape-ronk sier fk olja er vann, kan du ikke anbefale statoil olja

Edited by Samatron
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...