Jump to content

1000 ccm dyser


Cosworth Racing1

Recommended Posts

Fiveomotorsport via ebay... knall selger som skaffer deg så og si alle str til en rimelig penge... Si bare ohm og str, så får du bra tilbud, og delene raskt levert... Husk å si ifra om dysene skal tåle racefuel/e85 også...

 

-Tormod

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Fiveomotorsport via ebay... knall selger som skaffer deg så og si alle str til en rimelig penge... Si bare ohm og str, så får du bra tilbud, og delene raskt levert... Husk å si ifra om dysene skal tåle racefuel/e85 også...

 

-Tormod

 

Han hadde visst ingenting som passet Cosworth som var 1000 ccm og høy-ohms..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Merkelig, han sa til meg pr tlf tidligere at han kunne skaffe opptil 1600cc dyser, men mulig vi har misforstått hverandre ang ohm...

 

Han har mye dyser, og opptil ihvertfall 1600 cc dyser som du sier, men mange er lav-ohm, og de som ikke er det passer ikke Cosworth..

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Kan selvfølgelig høre med de, men er visst litt sjeldent dette.. hehe..

Det er én måte å si det på og da er det ikke dumt å stille seg spørsmål som:

 

Hvorfor er store høyohm dyser uvanlig?

Hvorfor er store lavohm dyser helt vanlig?

Hvorfor har "høyeffekt" datasprut som Haltech, Autronic, Pectel T6 2000 motorsport osv. dysedrivere som takler lav ohm dyser?

Hvorfor har "høyeffekt" sprut som bruker høy ohm dyser massevis at dysedrivere?

Hvorfor har laveffekt sprut som LINK LEM, Pectel T2 IKKE noen av delene?

Hvorfor er det ingen som foreslår å bruke dysemotstander for å konverere lav ohm dyser til høy ohm slik det er gjort på flere andre biler tidligere, som f.eks Volvo Turbo og på visstnok også på Nissan Skyline?

Hvorfor valgte Pectel bort muligheten til å bruke lav ohm dyser på T2 sprutet?

Osv....

Finns det i det hele tatt noen unntak og/eller eksempler på at man kan bruke store dyser (ccm dyse/ccm sylinder) på sprut med "høy ohm" dysedrivere og få ett godt resultat?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jaja.. Det måtte jo bare komme.. Er sjeldent du har noe positivt å komme med når det gjelder min bil og andre sine biler, men det kom jo ikke som noen overraskelse.

"Laveffekt" sprut ja.. Er visst det jeg har ja. Hva mener du med det?? Får dradd like mye hester ut av dette sprutet som Autronic f.eks. Selv om det er billigste utgaven av Pectel, koster det allikavel nok, og gir samme ytelse som T6 f.eks, bare at der er det flere justeringsmuligheter og tilleggfunksjoner. Men det er jo noe jeg har valgt selv hva jeg vil ha.

 

Vil du ha svar på alle spørsmålene dine er dette stedet for deg:

 

http://www.cosworth.com/Default.aspx?id=1089541

 

Her kan du faktisk velge FLERE land, så kan du sende samme mailen til disse forskjellige landene og se om du får samme svar, så kan du dra din egen konklusjon etterpå slik du gjør til vanlig. Må jo være helt konge for deg det!

 

Alle de spørsmålene dine er ikke interessante for andre enn deg. Så lenge jeg får det jeg trenger er jeg fornøyd. Jeg konstaterer at "Sånn er det" og tenker ikke mer på det. Stiller ikke kritiske spørsmål hver gang!

 

Hva tror du skjer med "laveffekt" sprutet mitt når jeg kjører mer effekt da og høyohms dyser som er uvanlig? Tror du det antenner ved 560 hester og jeg sitter i et utbrent skall etterpå, og tenker "****, skulle hatt lavohms dyser gitt.."?

 

De riktige dysene finnes, bare å finne ut hvor, og det har jeg gjort nå.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Det er én måte å si det på og da er det ikke dumt å stille seg spørsmål som:

 

Hvorfor er store høyohm dyser uvanlig?

Hvorfor er store lavohm dyser helt vanlig?

 

Finns det i det hele tatt noen unntak og/eller eksempler på at man kan bruke store dyser (ccm dyse/ccm sylinder) på sprut med "høy ohm" dysedrivere og få ett godt resultat?

 

jeg er faktisk int. å høre noen svar på disse. for dem 2 først spm her over har jeg tenkt på. det har nok sine grunner at man ikke får så lett store dyser med høy ohm. lurer litt på grunn til at det er vanlig med lav ohm på store dyser har noe med nøyaktighet med åpne og lokke på dysene tidene.

Link to comment
Share on other sites

jeg er faktisk int. å høre noen svar på disse. for dem 2 først spm her over har jeg tenkt på. det har nok sine grunner at man ikke får så lett store dyser med høy ohm. lurer litt på grunn til at det er vanlig med lav ohm på store dyser har noe med nøyaktighet med åpne og lokke på dysene tidene.

 

Det er faktisk ikke så veldig spesielt allikavel med disse dysene. Har funnet flere nå som har, gjelder som sagt å lete de riktige stedene :)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

hva var det største du fant av høy ohm dyser? og evnt. hvor?

 

Fiveomotorsport har ihvertfall 1200 ccm, og Usrallyteam hadde 970. Med 3,2 i bensintrykk ville disse gi 1000 ccm. Vet ikke hvor høyt noen av disse hadde, spurte bare etter noe rundt 1000 ccm :)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

jeg er faktisk int. å høre noen svar på disse. for dem 2 først spm her over har jeg tenkt på. det har nok sine grunner at man ikke får så lett store dyser med høy ohm. lurer litt på grunn til at det er vanlig med lav ohm på store dyser har noe med nøyaktighet med åpne og lokke på dysene tidene.

 

Bingo.

 

Høyohmsdyser er mer unøyaktige enn lavohmsdyser. Og dette gjør seg mer markant når flow og grunntrykk på drivstoff øker. Grunn til dette er at høyohmsdyser har svakere spole enn lavohmsdyser, og ikke klarer åpne og lukke like fort, og med like stor nøyaktighet.

En bedre og mer stabil løsning vist man har sprut som ikke støtter lavohmsdyser er å gå til innkjøp av "peak and hold" drivere. Disse fåes kjøpt som stand alone bokser, og koples enkelt imellom sprutet og dysene. Det vanlige er bokser med drivere til 4 dyser.

Godt mulig du får kjøpt 1000ccm høyohms dyser av grei kvalitet, men på en motor med høy literytelse der nøyaktighet på dysene er kritsik for holdbarheta på motoren vil du nok få ett bedre resultat/sikrere resultat med lavohmsdyer, og eventuelt peak and hold drivere.

 

Dette er ment som tips, og ikke negativ kritikk :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Der snakker vi AMEN!

 

a) Low-“impedance” = low electrical resistance = more energy flowed to open the injector = faster opening speed.

 

B) The difference in speed used to be huge.

 

c) Now the fastest high-impedance injectors are faster than the normal low-impedance even though they don’t use as much electrical power to work.

 

d) Vehicle makers no longer worry about low-impedance because the circuits needed to control the injectors are more expensive. Very little development is being done on low-impedance injectors (except for direct injection which sprays directly into the combustion chamber).

 

So, that explains why the lows are considered superior to the highs. But, that is a reputation that is getting less true every year, etc. These Genesis 1000cc (and the specific Bosch family that the solenoids came from) are SUPER fast. That’s why they allow for smooth tuning even though they are so big.

 

Okay, and here is lesson number two:

 

1) Notice that I said that the low-impedance injectors have faster opening speeds. That’s because they have stronger solenoids. These take that extra electricity to work properly.

 

2) They also have faster closing speeds because there is a stronger/heavier “return” spring that acts against the solenoid.

 

3) The return spring does not change in strength because it is purely mechanical.

 

4) By adding resistors to the low-impedance injector you increase the resistance.

 

5) At this point you will have converted low-impedance to high-impedance. (Again “impedance” = resistance which blocks electrical energy.)

 

6) Now, you will have a weakened solenoid but a super-strong return spring.

 

7) The result is much slower opening time (but no change to the closing time).

 

 

In short… adding resistors to low-impedance injectors makes NO SENSE! J You will get much better performance out of a high-impedance injector that has a proper balance between opening and closing strength. I hope all that is easy to understand!

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites


jeg er faktisk int. å høre noen svar på disse. for dem 2 først spm her over har jeg tenkt på. det har nok sine grunner at man ikke får så lett store dyser med høy ohm. lurer litt på grunn til at det er vanlig med lav ohm på store dyser har noe med nøyaktighet med åpne og lokke på dysene tidene.

Ett eksempel som klart viser problemet er noen dyser fra Siemens. De gamle delenummrene var 3102 for lav ohm og 3172 for høy ohm. Mekanisk sett var dysene identiske med unntak av den elektriske spolen. 3102 dysene er velkjente i Cosworthmiljøet som 599 ccm eller 55 lb og de fungerer godt fra maks effekt og hele registeret ned til og med tomgang.

 

Hva så med 3172 dysene? Jo, disse fungerte så elendig på tomgang og rolig kjøring at de ble tatt ut av produksjon og erstattet med de mer moderne 630 ccm dysene som er bedre.

 

Nå er det imidlertid slik at jeg har en bekjent som, etter anbefaling av han som skulle mappe, kjøpte akkurat disse nyere høy ohm 630 ccm dysene på sin 2,0 L motor. Til tross for 2 dager i benk og hele kr. 20 000,- i mapping så er tomgangen alt annet enn jevn og fin. Dette til tross og milde originalkammer.

 

Dette gi vel svar på det andre spørsmålet også?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

"Laveffekt" sprut ja.. Er visst det jeg har ja. Hva mener du med det??

At sprutet er designet for motorer med moderat litereffekt.

Får dradd like mye hester ut av dette sprutet som Autronic f.eks.

Nja, det vil være avhengig av selve motoren. Problemet er sjelden og aldri å klare å levere nok drivstoff, det er å få tilfredstillende god kontroll på fuelmengde når motoren MÅ få minimale mengder på tomgang og rolig kjøring.

Jeg konstaterer at "Sånn er det" og tenker ikke mer på det. Stiller ikke kritiske spørsmål hver gang!

Akkurat. Raskt, enkelt og greit.

Hva tror du skjer med "laveffekt" sprutet mitt når jeg kjører mer effekt da og høyohms dyser som er uvanlig?

At du får store problemer med høy CO og nedsoting av plugger.

Tror du det antenner ved 560 hester og jeg sitter i et utbrent skall etterpå.

Tror du?

og tenker "****, skulle hatt lavohms dyser gitt.."?

Det betviles.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...