Jump to content

Mondeo MK3 - Klunking


aarnes

Recommended Posts

Over tid har det kommet en klunkelyd i bilen. Den var ekstrem i vinter, når jeg kjørte på norges flotteste veier (ironi) med full bil. hørtes ut som ene bakdempern slo i metall..

Nå kommer lyden om jeg kjører alene og i litt ufin vei.. vanskelig åf orklare, men det klunker i hele bilen. forslag anyone?

Link to comment
Share on other sites

Over tid har det kommet en klunkelyd i bilen. Den var ekstrem i vinter, når jeg kjørte på norges flotteste veier (ironi) med full bil. hørtes ut som ene bakdempern slo i metall..

Nå kommer lyden om jeg kjører alene og i litt ufin vei.. vanskelig åf orklare, men det klunker i hele bilen. forslag anyone?

 

Stab stag bak og foran bruker å gå.. Og det høres.

Esten

Link to comment
Share on other sites

Stab stag bak og foran bruker å gå.. Og det høres.

 

okei, nylig bytta foran, men tror de fikk gjennomgå litt når jeg bytta fjører.

 

Er jo ikke så dyrt, så da skal jeg kjøpe fire nye og bytte disse.

 

Takk for tips så langt

Link to comment
Share on other sites

Har fått lignende lyd i bilen min også etter at sommerdekk ble satt på, hold oss oppdatert om bytting av de delene får vekk lyden da :) Skal ha bilen inn på verksted 12 Mai for sjekk av dette.

 

Mye av lyden forsvant foran, men må nok bytte bak også.

 

Sørg for å ha en vinkelsliper tilgjengelig når du skal bytte. er så dårlig plass at du ikke kommer til med muttertrekker nede, og sannsynligvis har mutterne grodd fast.

ellers en grei jobb.

Link to comment
Share on other sites

er garanti rep. dette, så jeg slipper å bekymre meg om det :) Det er bare klunking bak hos meg

 

 

hehe du skal ikke si det sikkert.

lyden forplanter seg noe veldig.

 

men meld tilbake her da hva som blir byttet på din

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter å ha byttet dempere og fjører bak så har jeg konkludert med at lyden ikke kommer fra stabstagene bak, de er splitter nye.

 

Derimot denne flotte delen:

 

hjulspindelbak.JPG

 

er det riktig at den skal være skeiv? vanskelig å forklare, men den er hvertfall ikke helt rett.

Foringa lagde også en knakanes herlig lyd

 

Ser ut til at det er foringa, når bilen hadde nivåreg kom denne høyere opp og da ble ikke lyden så intens.

Når jeg fikk på senkefjører og dempere uten nivåreg kom alt lenger ned, og denne armen som er på bildet ligger å gnisser inntil karroseriet.

 

Erfaringer anyone?

Edited by aarnes
Link to comment
Share on other sites

husker ikke nøyaktig hvordan den skal være på mondeo, men foringene til de andre stagene kan eventuelt ha satt seg godt fast i boltene sine for å si det sånn og det er av erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Armen skal være rett, og den skal ikke gå borti karosseriet. Det har sikkert vært noen "flinke" folk ute med en garasjejekk.

Spett og stor tang så retter du den

 

takk! skal se om vi klarer å løse det :) må jeg ta den av, eller klarer vi det uten å demontere?

kan du forklare hvordan jeg skal rette den med spett og en stor tang?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

hehe du skal ikke si det sikkert.

lyden forplanter seg noe veldig.

 

men meld tilbake her da hva som blir byttet på din

Da var omsider bilen god som gull igjen, tok litt tid siden de måtte bestille diverse deler. De som ble gjort i følge kundemottaker var:

 

  • Byttet hele traversen isteden for å demontere å slite med å få ut fastrusta foringer (alle foringene var vist slitt)
  • Byttet stab-stag foringene
  • Byttet et av disse "Sjakkelenhetene" nevnt ovenfor
  • Byttet venstre bakhjulslager (komplett nav)
  • Utført hjulstillings kontrol med justering

 

Nå håper jeg bilen holder i mange år framover, alt ble forøvrig dekket av bruktbil garantien :)

Edited by viceguy
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Og bilen din er kjørt mye?? Har også noen ulyder bak på min 06 mondeo sedan!!

Verkstedet sier at alt er atramt og fint og at bakstillingene på mondeo er enormt slitesterk og det er veldig skjelden det er behov for utskiftinger!!

Synes det hele er litt rart.....

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...