Jump to content

Boshmann? bare elendig eller?


Complexity

Recommended Posts

om det var meg du siktet til, så er det ikke noe cossie nei, bare vanli dohc :P

 

Hadde jeg hatt cossie hadde jeg ikke hatt anlegg i den :P

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Hadde Sony spiller, bruker nå pioneer faktisk :) Men, Pioneer er så forferdelig følsom for dynamo støy. Riktig nok så har jeg ikke tatt i betraktning med felles jordingspunkt å slikt, så kan vell heller egentlig ikke klage på spilleren hehe.. Men det jeg likte med Sony er den utrolig kjekke eq'n, med litt bedre muligheter for justering av sub, low, hi osv. I tillegg var lyden utrolig "mjuk" å god dyp bass. Men så er Pioneeren min veldig gammal nå da, så er fornøyd egentlig :)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg er ikke noe fan av å stille for mye på eq heller jeg da... Men jeg er mere kresen på kvaliteten på cd`n jeg spiller av. Også justerer jeg det jeg trenger på forsterkerene ;)

Pioneer spillere har jordingsbaner til linjeutgangene, som ikke tåler like mye som andre spillere, men dette bør ikke ha noe å si hvis man kobler på "riktig" måte, og da starter man ALLTID med å koble fra batteriet før man skal koble noe, og kobler det tilbake når alt er skikkelig koblet opp, dette er det veldig få som gjør... dessverre.

 

Grunnen til at det blir dynamostøy, er fordi jordingen til ekstern forsterker er for dårlig, og da henter forsterkeren ekstra jord gjennom linjeutgangene på spilleren, noe som igjen fører til brente jordingsbaner.

Har du problemer med støy nå, så prøv å jorde "kappa" på signalkabelen din, altså ikke "pinnen" i midten, men den ytterste "ringen"/"kappa"

Edited by cossiemk1
Link to comment
Share on other sites

Umulig att forsterkerne ikke får god nok jording, det er meget god kontakt uten lakk eller rust. Det gjelder jo også for batteriets krets til gods. Har hørt du kan jorde signalkablene ja, blir nok gjort det på prosjektbilen. Når det gjelder justering så liker jeg å justere fra spilleren etter hvilken type musikk jeg hører på :) Gidder liksom ikke å hoppe opp i bagasjen for å begynne å stille barre fordi jeg nå ønsker å høre på hip hop i steden for metal for eks. ;)

 

Hehe, kople av batteriet ja. Enkelt det når man har aut.sikkring :)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Automatsikring på hele plussdelen? som en type hovedstrømsbryter?? For det hjelper lite å bare ta strømmen til forsterkeren.

 

Justerer jo ikke for hver gang jeg bytter cd jeg heller, men når jeg har fått justert opp anlegget etter et par låter jeg kjenner godt, og som er i god kvalitet, så er det ikke behov for mere justering.

Link to comment
Share on other sites

Liker å ha en hovedstrømsbryter som kutter forsterker å cd-spiller på + siden med en automat sikkring ja, men har ekstra sikkringer utenom dette. Da en automatsikkring på 150amp er i drøyeste laget for en cd-spiller ;)

 

Forutenom dette så har jeg også bryter på hver remote kabel, slik att hvis det skulle begynne å skurre, dynamo støy eller lignende problem kan jeg enkelt slå av den forsterkeren som tuller. Å det har fungert utmerket :)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

cossiemk1 har helt rett. har selv 7x10 dls i hattehyllen, noe som er av de råeste "hattehylle-høytalere på markedet". dette låter bra uten sub i bagasjerommet ( siden høytalere som spiller bass skaper lufttrykk så vil flere høytalere jobbe i samme lufttrykk, dette sier seg vel egentlig selv.. ) men en kurrant løsning på det problemet der er å kjøre high pass filter på de i hattehylla så de ikke prøver å dominere sub`en. skal man likevel fylle både hattehylla og bagasjerommet med høytalere så komme det store spørsmålet ; hva i huleste skal du egentlig med en hattehylle??? om du ikke lydisolerer og kaver på så vil den bare riste og lage uønsket støy. få den vekk. lag en dobbel sub kasse med en egen plass til høytalerne fra hylla så kan de f.eks ta seg av mellombass osv. anyway.. kan ikke forvente for mye fin lyd fra høytalere som peker rett opp i bakruten men det kommer vel litt an på hvor langt dere vil ta det.. bare forslag ;)

Link to comment
Share on other sites

cossiemk1 har helt rett. har selv 7x10 dls i hattehyllen, noe som er av de råeste "hattehylle-høytalere på markedet". dette låter bra uten sub i bagasjerommet ( siden høytalere som spiller bass skaper lufttrykk så vil flere høytalere jobbe i samme lufttrykk, dette sier seg vel egentlig selv.. ) men en kurrant løsning på det problemet der er å kjøre high pass filter på de i hattehylla så de ikke prøver å dominere sub`en. skal man likevel fylle både hattehylla og bagasjerommet med høytalere så komme det store spørsmålet ; hva i huleste skal du egentlig med en hattehylle??? om du ikke lydisolerer og kaver på så vil den bare riste og lage uønsket støy.

 

Det sier seg også selv at mengden trykk fra sub(er) varierer, og dermed varierer det nødvendigvis også hvor mye 6x9" i hattehylla påvirkes. Selv liker jeg ikke bass som dominerer, og diskuterer kansje derfor i feil tråd.. :rolleyes: Åkkesom nøyer jeg meg med en 10" koblet til en 300 RMS watt forsterker. Helt ok, og spiller etter min lydoppfatning penest sammen med fireveis 6x9".

Men det er klart at to 12" sub elementer koblet til en mektig forsterker vil påvirke eventuelle 6x9" i hattehylla. Altså kommer dette an på oppsettet, så for å komme med et "fasitsvar" bør man være litt mer nyansert.

 

Forøvrig, hvor skranglete hattehylla er kommer helt ann på biltypen. Er faktisk ikke alle på forumet her som kjører Sierra kombi coupe ;)

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kansje litt sen bump.. Men jeg er storfornøyd med BM Audiolabs anlegget jeg fikk.

Halvtime med dunking gir meg hodepine så jeg er fornøyd x)

 

Mangler bare bedre frontsett nå, og vurderer faktisk Boshmann der og, da de jeg har i hattehyllen har utrolig fin lyd til den prisen.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nej det går greit med vanlig musikk, men fikk dilla på den nyeste plata til pendulum, å da får man hodepine :P

Om du ikke er kjent med pendulum så er det ekstreme mengder bass gjennom alle sangene :P

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...