Jump to content

Boshmann? bare elendig eller?


Complexity

Recommended Posts

Dom som jeg var så prøvde jeg å legge ned baksetet mitt for så å teste anlegget..

Nå kjører jeg med baksetet nede, og det ser ikke bra ut.. :P

 

Kjører fra før av en SPL sub på 700W peak, og en 5 kanals forsterer med 800W peak (500w om man regner på sikringene)

Spiller egentli greit nokk med setet nede, men merker at subben sliter..

 

Tenker på dette anlegget: http://bsbildeler.no/butikk/visvare.aspx?v...gorier/48/11428

 

Virket jo som ett kjempetilbud! men så så jeg at det var Boshmann.. noe de selger på f.eks Clas Olson..

 

Noe å satse på? Vil den orginale dynamoen min ta kvelden? har en 1Farads kondis baki, samt batteri på 71AH.

 

Takker for inspill :)

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Bochmann er søppel ja, så det bør du styre unna...

 

Hvilken forsterker er det du har nå? Det er veldig få 5kanalere som faktisk er sprek nok til å drive en sub skikkelig. Noe sier meg at den har 50-60A sikring?

SPL suben er heller ikke spes bra....

 

Si heller hvor mye du er villig til å bruke, og hva du har fra før osv.

Selg suben og 5 kanaleren din, og hvis du har 6x9" i hatthylla, så selger du de også, for det er ingen god løsning når du skal ha sub baki. Kondensatoren selger du også, for den har ikke noe i en bil å gjøre ;)

Link to comment
Share on other sites

Den har 2x 30A sikringer, 4 kanaler til å drive høytalere, og 1 monokanal til å drive sub. Er tinly, så er iallefall ikke kvaliter, gav 100kr på netthandelen for forsterkeren :P

 

SPL subben kostet meg 300kr (tilbud hos BS det og) og den spiller ganske så bra til prisen vil jeg si..

Kjører noen boshmann 4" høytalere med tweeter baki, og orginale sierra høytalere fremme på spilleren, spiller egentli bra nokk for meg sånsett, kunne bare tenkt meg mere trykk i bassen..

Kondensatoren er veldig kjekk, for den har voltmeter :P

 

Men om du mener at det bare er søppel med det boshmann anlegget, så er jeg usikker på om jeg orker å oppgradere.. får se om noen kompiser har forsterker liggende til å drive spl'en litt bedre..

 

Forsterker

Sub finner jeg ingen info på..

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Nå mente jeg egentlig at dette må være et bra kjøp med tanke på prisen. Hvor dårlig kan egentlig Boschmann være?

 

6x9" eller ikke? Vel, det er jo bare å koble de ut og høre hva som låter penest sammen med den/de suben(e) og forsterkeren(e) man har.

 

Men ok, hvis man tar et usedvanlig godt frontsystem, fra f.eks Focal, Seas, e.l. koblet til to separate forsterkere i toppklassen (en til hver side), og man bruker en sub i den absolutte toppklassen koblet til en perfekt tilpasset forsterker, og til slutt bruker noen timer på diverse innstillinger... ja, da vil nok 6x9" bare klusse til lydbildet..

 

Men sånn til vanlig er det ingen tvil om at 6x9", eller 7x10" for den saks skyld gir et finere lydbilde sammen med sub(er). Helst fireveis, da de gir et mer detaljert diskantbilde når bassen ikke er det viktigste. Etter min ringe lydoppfattelse da -_-

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Du er jo helt på bærtur...

For det første så er det FORAN man vil ha lyden, og for det andre så blir 6x9" påvirket av trykket fra suben, noen som igjen skaper dårlig lyd, og som kan ta knekken på 6x9", hører du ikke dette når du spiller, så sjekk ørene dine.

 

Med mindre du kan få inn 6x9" foran i bilen, så har ikke 6x9" noe i en bil å gjøre, mener jeg...

Kan til nød gå med på 6x9" i hatthylla hvis man IKKE har sub, og man fader dem ned slik at man ikke hører dem foran ;)

 

Hvis du mener 6x9" BAK i bilen gir et finere lydbilde, så har du gjort noe feil når du har montert høyttalere foran, og man trenger ikke noe dyrt hi-fi frontsett for at det skal låte bra.

 

Ville du feks snudd ryggen til på en konsert?? for at lydbildet skulle blitt bedre?

Ta en titt i speilet, så vil du se at ørene dine peker litt framover også ;)

Link to comment
Share on other sites

Du er jo helt på bærtur...

For det første så er det FORAN man vil ha lyden, og for det andre så blir 6x9" påvirket av trykket fra suben, noen som igjen skaper dårlig lyd, og som kan ta knekken på 6x9", hører du ikke dette når du spiller, så sjekk ørene dine.

 

Ville du feks snudd ryggen til på en konsert?? for at lydbildet skulle blitt bedre?

Ta en titt i speilet, så vil du se at ørene dine peker litt framover også ;)

 

Trykket fra suben kan ta knekken på 6x9"?? Ok, så er det på høy tid at hattehyllehøyttalerene mine kvelder. Kjøpte de nemlig i `01. Og siden jeg den gang hadde en to kanaler koblet jeg sub og 6x9" i såkalt tri-mode. Fungerte riktignok dårlig, da fireveis 6x9" totalt overspilte suben. Men koblet til egne utganger utfyller de suben fint.

 

Har nettopp sjekket i speilet. Og, joda, ørene peker faktisk litt forover. Synd suben fortsatt befinner seg i bagasjerommet... Burde kansje ha plassert den i dashboardet i stedet :P Eller forresten, jeg har jo spiller med faderkontroll...

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Luringen.... man hører jo ikke hvor de lave frekvensene kommer fra da, men du har kanskje helt feil innstillinger på delefilteret til suben?? hvis du vet hva et delefilter er da..?? hehehe

Og jeg sa ikke at 6x9" helt sikkert tar kvelden, men at de KAN gjøre det...

Men hva vet vel jeg, jeg har jo bare drevet med bilstereo i 20år.........

 

Men siden du ikke vil høre på det jeg sier, så foreslår jeg at du hører med noen andre som kan dette, og som du stoler på, og da tenker jeg ikke på butikker som selger 6x9" sammen med subkasse i såkalte pakke"tilbud".

Det er rimelig enkelt å forstå hva som skjer når bagasjerommet fylles med trykk fra suben, og 2stk 6x9" skal spille i samme bagasjerom.

Link to comment
Share on other sites

Dere kan bare roe dere ned :)

Endte med at jeg bestilte det anlegget (var så billig uansett, så ville teste).

Det var ikke på lager, så BSBildeler skal sende meg ett litt kraftigere sett til samme pris.

 

Kan fortelle om jeg er fornøyd eller ikke når jeg har fått det :)

 

Bsbildeler = bra service!

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Luringen.... man hører jo ikke hvor de lave frekvensene kommer fra da, men du har kanskje helt feil innstillinger på delefilteret til suben?? hvis du vet hva et delefilter er da..?? hehehe

Og jeg sa ikke at 6x9" helt sikkert tar kvelden, men at de KAN gjøre det...

Men hva vet vel jeg, jeg har jo bare drevet med bilstereo i 20år.........

 

Men siden du ikke vil høre på det jeg sier, så foreslår jeg at du hører med noen andre som kan dette, og som du stoler på, og da tenker jeg ikke på butikker som selger 6x9" sammen med subkasse i såkalte pakke"tilbud".

Det er rimelig enkelt å forstå hva som skjer når bagasjerommet fylles med trykk fra suben, og 2stk 6x9" skal spille i samme bagasjerom.

 

Jeg tviler ikke på at du har god peil på bilstereo, ei heller at du har lang erfaring med dette :) Poenget er at jeg ikke er enig i alt du skriver, og mye av det du hevder er ikke noe fasitsvar. Tror du veit godt at bilstereo er litt mer nyansert enn som så...

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

jeg snur ikke ryggen til på konsert. og jeg foretrekker at lyd kommer forfra i bilen... men i min bil er det ikke plass til mer enn 4" uten noen form for modifikasjoner. og da kan det være greit å montere noen større høytalere bak for å utfylle litt i det nedre mellomtone området.

det er gjerne mer plass for modifikasjoner i hattehylla eller i bakluka på en stv enn det er foran i dørene. ihvertfall hvis man ikke vil drive med glassfiber og denslags

 

det blir ikke et optimalt lydbilde. men mer komplett en bare 4" foran og sub baki.

 

dette er jo helt klart smak og behag. skulle gjerne hatt et dyrt frontsett og en rå sub koblet til de grommeste forsterkerene. men for oss som ikke satser på bilstereo fullt ut er ikke dette mulig. og da er kompromiss det beste.

 

har hatt flere akseptable resultater med 6x9 i hattehylle som er delt lavt. (ca 250hz) men uten den delinga blir de fort dominerende.

 

håper du blir fornøyd med det du har bestilt. men husk at du behøver ikke legge til mange hundrelapper for å komme opp til billigseriene til store merker som pioneer og alpine. og de stortsett mer en gode nok for oss "vanlige"

 

det er ihvertfall min erfaring.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Du er jo helt på bærtur...

For det første så er det FORAN man vil ha lyden, og for det andre så blir 6x9" påvirket av trykket fra suben, noen som igjen skaper dårlig lyd, og som kan ta knekken på 6x9", hører du ikke dette når du spiller, så sjekk ørene dine.

 

Med mindre du kan få inn 6x9" foran i bilen, så har ikke 6x9" noe i en bil å gjøre, mener jeg...

Kan til nød gå med på 6x9" i hatthylla hvis man IKKE har sub, og man fader dem ned slik at man ikke hører dem foran ;)

 

Hvis du mener 6x9" BAK i bilen gir et finere lydbilde, så har du gjort noe feil når du har montert høyttalere foran, og man trenger ikke noe dyrt hi-fi frontsett for at det skal låte bra.

 

Ville du feks snudd ryggen til på en konsert?? for at lydbildet skulle blitt bedre?

Ta en titt i speilet, så vil du se at ørene dine peker litt framover også ;)

 

Du gir deg visst aldri du.. Men du må forstå att ikke alle har like meninger.. ;)

 

Til trådstarter, pøs på med både sub i bagasje å 6x9 i hattehylle.. Blir knall lyd :)

Angående Boschman så er det billig, men det er "billig" når det gjelder lydkvalitet også ;)

 

Men skal inrømme att det er en Boschman sub i bilen min nå å den har blitt spillt hardt, kjøpte den for 8 år siden! (Claes Ohlson) Den lever enda hehe, den er reserve da Zachryene mine er "boof!?" :P

 

Luringen.... man hører jo ikke hvor de lave frekvensene kommer fra da, men du har kanskje helt feil innstillinger på delefilteret til suben?? hvis du vet hva et delefilter er da..?? hehehe

Og jeg sa ikke at 6x9" helt sikkert tar kvelden, men at de KAN gjøre det...

Men hva vet vel jeg, jeg har jo bare drevet med bilstereo i 20år.........

 

Men siden du ikke vil høre på det jeg sier, så foreslår jeg at du hører med noen andre som kan dette, og som du stoler på, og da tenker jeg ikke på butikker som selger 6x9" sammen med subkasse i såkalte pakke"tilbud".

Det er rimelig enkelt å forstå hva som skjer når bagasjerommet fylles med trykk fra suben, og 2stk 6x9" skal spille i samme bagasjerom.

 

*kremt!*

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at ikke alle har samme MENINGER, men det er ikke det det er snakk om her.

 

Jeg konstanterer FAKTA, etter mange års erfaring.

 

Men om du (Sierra-Ole) liker lyden av et par pressede 6x9" i hatthylla, så er jo det fint for deg, men det ville blitt mye bedre lyd hvis du hadde et skikkelig frontsett og monterte det riktig... Men det har aldri du testet, så derfor nøyer du deg med 6x9" i hatthylla.

 

Jeg skriver dette fordi jeg vil hjelpe trådstarter med å få best mulig lyd, men om han vil følge mine råd er helt opp til han selv, men jeg ser ingen grunn til at du skal fore han med svada om at 6x9" i hatthylla, sammen med sub i bagasjen, er helt topp, for det er det IKKE, og det kan du ikke forsvare uansett hva du sier... Men at DU er fornøyd med det, det er en annen sak.

 

Jeg synes det er mye bedre å guidè folk i riktig rettning, fremfor å si at 6x9" i hatthylla er helt topp, kjør på!

Link to comment
Share on other sites

jeg er ingen lydfreak sånsett.. :P

hadde scorpio før, og kjørte 6x9 og 4" i hattehyllen, samt 2stk 12" i bagasjerommet, Cervin Vega frontsett.. mange ville nokk sakt at det ikke var fin lyd, men jeg var fornøyd :)

 

Hører mest på Drum'n bass, techno, trance osv, så er egentlig bassen som er viktigst..

 

Men har hørt bilen med skikkelig frontsystem, og det er klart mye bedre å klarere lyd når du sitter fremme :)

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at ikke alle har samme MENINGER, men det er ikke det det er snakk om her.

 

Jeg konstanterer FAKTA, etter mange års erfaring.

 

Men om du (Sierra-Ole) liker lyden av et par pressede 6x9" i hatthylla, så er jo det fint for deg, men det ville blitt mye bedre lyd hvis du hadde et skikkelig frontsett og monterte det riktig... Men det har aldri du testet, så derfor nøyer du deg med 6x9" i hatthylla.

 

Jeg skriver dette fordi jeg vil hjelpe trådstarter med å få best mulig lyd, men om han vil følge mine råd er helt opp til han selv, men jeg ser ingen grunn til at du skal fore han med svada om at 6x9" i hatthylla, sammen med sub i bagasjen, er helt topp, for det er det IKKE, og det kan du ikke forsvare uansett hva du sier... Men at DU er fornøyd med det, det er en annen sak.

 

Jeg synes det er mye bedre å guidè folk i riktig rettning, fremfor å si at 6x9" i hatthylla er helt topp, kjør på!

 

Hehehe, feil.. Har frontsett i tillegg, å det er utrolig fin lyd.. Allt i allt.. (inkludert 6x9 i hattehylle) Bare det jeg vill fram til :)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at ikke alle har samme MENINGER, men det er ikke det det er snakk om her.

 

Jeg konstanterer FAKTA, etter mange års erfaring.

 

Ja, det er bra du har fasiten. Særlig med tanke på de mest typiske forslagene til oppsett i katalogene fra anerkjente bilstereo-produsenter, som sikkert flere enn meg har fulgt med godt resultat. Men dette er selvsagt ingenting verdt å se etter.

 

Det jeg reagerer på er at du nesten uten unntak er negativ til andres forslag og preferanser, og sjelden kommer med noen saklig og troverdig BEGRUNNELSE på hvorfor. Det inngir heller ikke tillit å skryte av å ha erfaring med bilstereo siden elleve års alderen <_<

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Luringen.... man hører jo ikke hvor de lave frekvensene kommer fra da, men du har kanskje helt feil innstillinger på delefilteret til suben?? hvis du vet hva et delefilter er da..?? hehehe

Og jeg sa ikke at 6x9" helt sikkert tar kvelden, men at de KAN gjøre det...

Men hva vet vel jeg, jeg har jo bare drevet med bilstereo i 20år.........

 

Men siden du ikke vil høre på det jeg sier, så foreslår jeg at du hører med noen andre som kan dette, og som du stoler på, og da tenker jeg ikke på butikker som selger 6x9" sammen med subkasse i såkalte pakke"tilbud".

Det er rimelig enkelt å forstå hva som skjer når bagasjerommet fylles med trykk fra suben, og 2stk 6x9" skal spille i samme bagasjerom.

 

Er utrolig morsomt å voksent gjøre hån av andre på den måten :) Du sier du har 20års erfaring, men etter innleggene dine å bedømme kan du ikke vere over 14.. Hvordan går det an? :whistling:

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

at 6x9 i hattehylla ikke er optimalt er jo greit nok. men EMMA verdig lyd er ikke alles ønske. noen ønsker bare å ha et stereo anlegg som fyller bilen med en god fyldig lyd uten tanke på lydbildet og denslags. og da er 6x9 en grei løsning.

 

å skryte av erfaring er lite nødvendig når du ikke skjønner at han ikke er ute etter perfekt lyd.

 

personlig liker jeg at det låter godt å jeg ville aldri kjøpt boschmann o.l. har kun kjøpt "billige" høytalere av anerkjente merker og har aldri blitt skuffet av det.

 

FAKTA er det at hver person har forskjellige krav og at man må tilpasse sitt svar deretter. man kan ikke ture fram med egne idealer når det ikke er det trådstarter vil høre.

 

da er det bedre å gi noen gode råd om hvordan han kan få det han har til å låte så bra det kan. det kan vi være enige om?

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

FAKTA i denne forbindelse er at 6x9" i hatthylla vil PÅVIRKES av trykket fra suben i bagasjerommet, trenger ikke erfaring engang for å skjønne det.... koble ut 6x9" og spill, så skal du se hvor mye 6x9" beveger seg da, bare av trykket fra suben(e). Er det BEGRUNNELSE nok??

 

Dere må ikke være så trangsynte, også må dere lese alt som blir skrevet.

Det er helt greit for meg at dere liker lyden av 6x9" som påvirkes av subene, men jeg synes det blir feil å si at det er "helt topp" når dere ikke har testet et skikkelig oppsett med frontsett og sub, for det kan dere ikke ha gjort når dere anbefaler 6x9" sammen med sub ;)

 

Grandis, anerkjente bilstereoprodusenter i mellomklassen (RF, kicker bla) er ute etter å selge mest mulig, så derfor viser de bilder av det folk flest TROR er det som gjelder, det typiske da, er et bilde av en "bil" med 4 eller 6 høyttalere, og en liten sub. Dette ser man flere steder, og det er helt vanlig, men det er ikke dermed sagt at det er dette som er det opptimale.

Går man inn på de største bilstereo nettbutikkene, så vil man også finne masse pakketilbud med 6x9" og sub, sammen med en alt for svak 4kanals forsterker, og dette selger de i bøtter og spann av, men det er fordi folk ikke vet bedre, og det er her jeg prøver å få folk til å forstå HVORFOR dette ikke er en god løsning.

 

Hvis man ikke har kunnskapen, eller ikke gidder å gjøre det beste ut av en bilstereoinnstallesjon, så gjør i det minste det beste ut av det du har. Har du 6x9" og sub, så lag kasser til 6x9"

Har du 6x9", front og sub, så bruk tid på monteringen av frontsettet, for det er ikke bare å skjære hull i dørtrekket, eller montere det i de orginale festene. Dørene bør i det minste dempes. 6x9" i kasser, og fade dem ned slik at du ikke hører dem foran.

 

DETTE ER IKKE NOE FASITSVAR, MEN DET SOM GIR BEST LYD OG LYDBILDE

 

Men jeg skal slutte å dele min erfaring her, for dere kan jo dette så mye bedre... Så kan heller de som vil ha litt hjelp sende meg en pm.

 

Complexity, lag/kjøp deg noen små kasser til 6x9" dine, så slipper du at de påvirkes av subene, og slipper den stygge lyden.

Link to comment
Share on other sites

har ikke sagt at de ikke påvirkes. for det skjønner jo jeg også at de gjør. jeg har absolutt hørt biler med et bra frontsett og en god sub. og det låter klart bedre enn å ha høytalere bak. men i en ford så er det ikke så lett å få inn et treveis frontsett med 8" midbass,6,5"mellomtone og diskant uten å måtte gjøre større operasjoner. å da er et kompromiss med større høytalere bak som deles lavt for å fylle ut i midbass området en bra løsning. i mine øyne

 

montering skal jeg si meg enig i at er veldig viktig. sammen med demping. det er ihvertfall der jeg har merket mest forbedring på lyden i forhold til kostnad.

 

ikke slutt å del din erfaring. men du behøver ikke å si: jeg har 20års erfaring så hva vet vel jeg. det er bare provoserende.

 

det er bedre å være litt ydmyk å heller svelge en kamel eller to.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Ok, da er vi jo litt enige ihvertfall ;)

Men man trenger ikke et 3veis sett med 8" osv for å få bra lyd foran, det holder med 5,25" for å spille ned til under 100hz.

 

Så får jeg passe på å beklage hvis jeg har uttalt meg litt missvisende eller arogant, men mye av dette er en selvfølge for meg, og da blir jeg fort litt oppgitt når folk på død og liv skal ha det til at feks 6x9" er "helt topp" sammen med sub baki.

 

La oss si at du er en dyktig motorbygger, og noen her inne sier at ventilene tikker, hva kan jeg gjøre med det, og kan jeg evt bare kjøre sånn.

Når noen da svarer at det bare er å kjøre, ventiltikking er bare fint, så blir vel sikkert du litt oppgitt over det svaret..??

Link to comment
Share on other sites

dette sterio diskusjonene kommer aldri til og ta slutt. for alle har forskjellig erfaring.

og er fornøyd med det.

ja folk mener 6X9 spiller bra om man har sub eller ikke. men de vil aldri spille så bra som rund høytaler.

og da samenlingner man ikke dyre 6x9 og biltema runde.

6x9 er laga for og gji litt bass ikke for og spille pent. men er nok mange som mener de spiller bra,

enten ikke hørt noe som spiller bedere eller ikke hører forskjeld.

 

boshman bra? nei

samme gjelder sony og alles gode pioneer, klart de kan lage noe som spiller bra men til 7 ganger prisen av det orntelige anlegg koster, alle biligere modellene dems er skrot.

 

men er ikke mange som er interisert og betale for dyrt anlegg så er nok disse thorsov modellene mere enn bra nok

Link to comment
Share on other sites

6x9 spiller bass ja, men forutenom dette så er jeg fornøyd med både mellomtone å diskanten dem spiller. å de har kasse, står fint i httehylla. Til frontsett så har jeg prøvd JBL 4,5" å nå for øyeblikket har jeg Helix. Men skal bytte, Helix var ikke no å anbefale. Søstera mi hadde en Helix 6x9, den tok fyr?! Hadde også en helix DarkBlue 2 monoblock, spilte utrolig bra men har etter noen år nå tatt kveld.

 

Det har blitt mye diskusjon om 6x9, sub, frontsett. Men slik jeg hadde det var en monoblock (DarkBlue 2) som drev 2 suber (Zachry) i bagasjeromme, i hattehylla spillte 2 6x9 (RF Power) som ble drevet av en forsterker (RF Punch 4x400) å frontsett (Helix) som ble drevet av CD-Spilleren (Sony 4x45w)

En 2,5 fahrad kondensator sørget for nok amh, gult optima batteri forsørget med strøm. Dette er ikke best, men for mann i gata som bare vill ha litt lyd så har dette funket fint :)

 

Skal nå bruke forsterker på frontsett også, har gått i innkjøp av en liten Boss. Så blir det også bytta frontsett til noe bedre. Men, her er ikke bilstereo prioritet nr.1, det er nok lagt mer vekt på bilen generelt :)

 

Ikke meningen å vere frekk med deg cossiemk1, men ble bare litt provosert i utalelsen din om Grandisjohn sin kunskap. Du har en lang å bred erfaring med seriøs bilstereo, men for oss "dødlige" så ikke er ute etter det beste av det beste så er vi nok veldig gla i 6x9en i hattehylla å suben vår i bagasjerommet ;)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Ok, greit nok det Ole, men hvis jeg kan gi deg et tips, så burde du bytte til 5,25" foran, og kjøre en bra forsterker på dem, du bør også sørge for at monteringen blir bra, og det enkleste da, blir å montere 5,25" helt nede i front av døren, og hvis du da lager til en monteringsplate i feks mdf slik at du får vinklet høyttaleren litt ut i bunne (slik at den peker litt mere opp mt ørene dine) og får dette skikkelig tett, demper døren innvendig og så mye som mulig på metallet inn mot dørtrekket (tett det du kan av åpninger) så skal du se du får deg en overraskelse.

Du kan med stor fordel bytte ut sonyspilleren din også, for sony låter ikke bra. Pioneer og alpine låter mange ganger bedre (selv de billige modellene) Kanskje du har en kompis som har en nyere pioneer eller alpine som du kan prøve med?

 

Når du har fått til en ok montering av frontsettet, så er dette det første du justerer inn, uten sub og bakhøyttalere tilkoblet. Hvis du da justerer delefrekvensen til ca 80hz, så skal du kunne spille høyt nok i massivis med frontsettet, men du må selvfølgelig bruke ørene så du hører når høyttalerene sliter og lyden blir fæl.

Du vil da oppleve (tror jeg) at du ikke helt liker at det kommer så mye lyd bakfra etterpå, og derfor fade ned 6x9" baki, slik at de ikke forstyrrer lyden foran.

 

Når det gjelder valg av høyttalere, så kommer det helt ann på hva du er ute etter av lyd osv, men det er alltid en fordel å velge noe med høy følsomhet.

 

Ps: er det en cosworth dette skal inn i, så ville jeg droppet dempingen, og tatt ut subkassa, så klarer du deg med en forsterker, frontsett og 6x9" baki og bruker penger på motor og understell i steden ;)

Edited by cossiemk1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...