Jump to content

Lakkering


Recommended Posts

Jeg har en Focus ST med den orginale oransje perlemorlakken til Ford. I vinter har jeg fått noen skader nederst på fangeren, så jeg lurte på om det går an å få omlakkert dette uten at jeg må lakkere hele bilen på nytt?

Har hørt mye forskjellig, så er veldig usikker!

 

Noen som vet?

- 97 Ford Mondeo 2.0
- 08 Ford Focus ST225
- 08 Ford Focus 2.0 TDCI

- 05 Ford Mondeo 2.2 ST TDCI
- 06 Ford Focus ST225
- 12" Ford Focus MS Design
- 10" Ford Mondeo Titanium S

- 15" Ford Mondeo Titanium

 

Link to comment
Share on other sites

det går det men er jo utrolig vanskelig å påføre like tjukt lag med perlemor som dem har gjort fra fabrikk da. det som er det største utfordringa.

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Tror du får vannbasert lakk som har basen og perle effekten i seg bare og gjøre som vanlig,mener jeg sjekket opp dette.Det gjaldt PPG produkter allefall,må ha riktig bunn farge da.Er antagelig annerledes om du bruker gammel tynner basert lakk da...Men ikke mange som bruker det lengre da det ikker er lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Tror du får vannbasert lakk som har basen og perle effekten i seg bare og gjøre som vanlig,mener jeg sjekket opp dette.Det gjaldt PPG produkter allefall,må ha riktig bunn farge da.Er antagelig annerledes om du bruker gammel tynner basert lakk da...Men ikke mange som bruker det lengre da det ikker er lovlig.

 

Er riktig dette. Sånn type perle metallic er som å lakkere vanlig metallic. Effekten ligger i basen og blir synlig etter klarlakk.

Originalt har vel en Focus fra totusen tallet vannbasert lakk, så det beste resultatet for man nok ved å holde seg til det.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Har ein på jobben som lakkerte sin Ford Capri i Electric Orange. Då blei det feil fargeforhold mellom panser og ei dør som resten av bilen, då prøvde dei å fikse det med å lakke opp dei delane som var ulik farge på, men den reparasjonen gjekk ikkje bra, dei traff ikkje fargen på heller. Så då måtte han lakka opp igjen heile bilen, då blei det bra. Dette er tre komponent lakk så den vanskelig å lakke opp igjen deler av bilen.

Link to comment
Share on other sites

Har ein på jobben som lakkerte sin Ford Capri i Electric Orange. Då blei det feil fargeforhold mellom panser og ei dør som resten av bilen, då prøvde dei å fikse det med å lakke opp dei delane som var ulik farge på, men den reparasjonen gjekk ikkje bra, dei traff ikkje fargen på heller. Så då måtte han lakka opp igjen heile bilen, då blei det bra. Dette er tre komponent lakk så den vanskelig å lakke opp igjen deler av bilen.

 

Det samme hadde skjedd med vanlig metallic..

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Har ein på jobben som lakkerte sin Ford Capri i Electric Orange. Då blei det feil fargeforhold mellom panser og ei dør som resten av bilen, då prøvde dei å fikse det med å lakke opp dei delane som var ulik farge på, men den reparasjonen gjekk ikkje bra, dei traff ikkje fargen på heller. Så då måtte han lakka opp igjen heile bilen, då blei det bra. Dette er tre komponent lakk så den vanskelig å lakke opp igjen deler av bilen.

 

Er denne Caprien og lakeringsverksted lokalisert i Øystese?? I så tilfelle er dette både ein person og ei bedrift som veit kva dei driver med.. Mange premiebiler som har kommet ut frå lakkboksene der.

Premiert blei Caprien foresten også på sitt første treff :rolleyes: (dersom det er den i Øystese da).

Link to comment
Share on other sites

kjenner ikkje denne fargen men jobber på karosseriverksted og har vert mange biler med perlemor effekt, vi har farge prøver og på data kommer det kva bunnfarge det skal brukes, og effekt blir blanda i fargen ikkje eige effektlag. Så å si alle perle og metallic (spesielt) er så å si umuli å få 100% uten "utflikk" men på ein fanger så bør det gå bra og mulig det kan flikkes ut på fanger så slipper å få kant i kant.

Utflikk er att fargen blir kunn dusjet ut fra lakkområdet og ikkje farge på heile fanger)kun det nødvendige), men klarlakk på heile fangeren, så da vil dette ikkje vere synlig. Vis det ikkje er noe meget spess med denne farge bør det gå fint. lakke heile bilen blir vel noe extremt for noen riper og er da meinigen att det skal kunne byttes eit spegeldeksel uten å måtte lakke heile bil for å si det sånn :lol:

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

en 3sjikts farge som electric orange, legges først bunnfarge, så legges effekten i det andre strøket. (så sant bunnfarge ikke dekker dårlig og du trenger fler strøk av den)Effekten justerer du da med antall strøk, evt dråpestrøk. Et strøk fra eller til gjør utrolig mye med en slik farge. sprøytetrykket innvirker også en god del. Dette må man bare teste ut og lage flere prøver av. Å treffe 100% er nok umulig, men om man gidder bruke litt tid på det så finner man alltids ut en nyanse som er mer en tilfredstillende. Et karosseri verksted bruker vel sjeldent god nok tid på å treffe en slik fagre, da utflekking er en enklere/billigere løsning!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme type lakk på Grandisen (Mondeo`s tresjikts Juice Green pearl metallic). Den bryter til blå i sola, og får en "flytende" gullskimmer-effekt i kunstig lys om kvelden. Og som jeg sier, det var som å lakkere vanlig metallic. Altså itt`no hokus pokus, da effekten ligger i basen.

I fjor sommer ble panseret lakkert etter et uhell, og som ventet ble det en nyanseforskjell. Men ikke større enn man må vente seg med vanlig metallic.

 

Det greie med spørsmålet om Focusen i tråden her, er at det er frontfangeren som skal lakkes. Og på grunn av profilene/vinklene på fangeren ut fra karosseriet vil en nyanseforskjell nærmest se naturskapt ut av lyset. Men da bør man treffe riktig toning på fargekoden, noe som er en bragd å få til med kodesystemet til Ford.

 

Antall strøk/sjikt er vesentlig, men bare i den grad at perlebasen er mer gjennomsiktig enn vanlig metallic, sånn at noe mer lakk må beregnes for å få en helt jevn farge.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Er denne Caprien og lakeringsverksted lokalisert i Øystese?? I så tilfelle er dette både ein person og ei bedrift som veit kva dei driver med.. Mange premiebiler som har kommet ut frå lakkboksene der.

Premiert blei Caprien foresten også på sitt første treff :rolleyes: (dersom det er den i Øystese da).

Dette stemmer er lakkert på Øystese Mekaniske Verskstad. Av verksmester på Karosseri.

Link to comment
Share on other sites

Nå har aldri juicy green mica met (XSC2790cm)vært en 3sjikts ;) Den er en svært rik på pearl, men oppbygingen blir alikevel en helt annen kontra electric orange som vi snakker om her. Electric orange (76FSEWWA)starter med en bunnfarge som er nesten hvit. dvs en solid farge. Selve fargen kommer i sjikt 2, som består av all effekt. Er her du bestemmer selve effekten og "toningen" av den nyansen du bruker. Jo flere strøk du legger av denne jo dypere vil fargen/effekten fremtre når du for på klarlakk. Kan på en måte sammelignes med candy!. Har brukt mye tid på den fargen her for en liten stund siden ;) fullt mulig å få bra!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

detta er ikkeno problem å ordne, skaden er nederst på fangeren, da har du god plass til å flekke farge å ungå farge mot skjermen.. noen lakk produsenter lager også visse tresjiktsfarger i 2 sjikt .. f.eks ppg. da er det som å legge vanlig base med dårlig dekk... har rep. flere slike uten fargeforskjell.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...