Jump to content

oljefilter blåst


Cosworth_ftw

Recommended Posts

skulle starte opp min nybygde 4x4 motor idag,MEN det gikk overhodet ikkje som planlagt.

Skinner noen sekunder ,og der begynner det å lekke olje under innsuget og ser fort det kommer fra filteret som merklig nok virker temmelig løst.Når vi får det av er det bulet kontaktflate på filteret,og lurer på om det kan ha skjedd ved innsetting av motor,så prøver med nytt filter og olje( mineraloljen til biltema 10-40) og akkurat i det filteret smeller IGJEN så starter motor.kanontrykk? er høytrykkspumpen til woodford,håper det bare er oljen som er for tykk? selv om flere her inne anbefaller den oljen til innkjøring...

Edited by Cosworth_ftw
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

for det første skal nybygd motor ikke starte FØR du er sikker på att oljetrykket er kommet frem til alle deler .

DVS dra den på starteren UTEN PLUGGER og UTEN att dysene spruter inn bensin .

Så nar du er sikker på att trykket er fremme - ingen lekarser - kan du starte motoren .

Det er de første sekundene som lager riper på veiva ......... :whistling:

og når du blåser filteret er det noe TETT i kanalene eller trykk avlastnings ventilen i pumpa :blush:

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg mye heller anbefale å ta ut fordeler og bruke en 7mm(?) langpipe og et par lange forlengere og kjøre oljepumpa manuellt med en drill..

Ved å dra den på starteren når den er helt tom for olje vil du fortsatt kunne skade lagerbaner, selv om du ikke har kompresjon.

Så det vil jeg absolutt ikke anbefale.

Og få en avlesning på oljetrykk, evt. ta av turen til turboen og se at det kommer ren olje ut og ikke noe luft.

 

Men for din del kan det høres ut som noe er gjort feil, en blokkering på noen måte.

Ville tatt ned bunnpanna og sett over oljepumpe etc. Ikke prøv å få gang på den slik den er nå vertfall, for all del.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Oljepumpe ble drillet med forlenger ja.og turen til turbo fikk olje,dette ble gjentatt en gang,begge gangene holdt det på å renne over i fordeleråpningen. Oljepumpen varkiletung å dra manuelt enkelte steder ,men det sto det i esken at den ville gjøre og.ta ned bunnpannen e vel et helvete på 4x4,men det må nok sikkert gjøres dessvere.trykkmaler vil vel ikke vise noe bare ved skinning? Ingen som har vært borti noe lignende?

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke renne over ved fordeleråpningen ved drilling, særlig ikke visst du har av slangen til turboen og ser olja der.

Du får målt oljetrykk ved kinning, så lenge oljelampa slokner, så er det trykk, visst oljetrykksbryter virker da

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke noe olje ut ved fordeleråpningen på min. Pumpa mi var og litt treg enkelte steder. Høres ut som om noe er tett en plass.. Er noe drit å ta ned bunnpanna på 4x4 ja. Letteste er nesten å henge motor i en elefant og ta ned traversen.

Link to comment
Share on other sites

skulle starte opp min nybygde 4x4 motor idag,MEN det gikk overhodet ikkje som planlagt.

Skinner noen sekunder ,og der begynner det å lekke olje under innsuget og ser fort det kommer fra filteret som merklig nok virker temmelig løst.Når vi får det av er det bulet kontaktflate på filteret,og lurer på om det kan ha skjedd ved innsetting av motor,så prøver med nytt filter og olje( mineraloljen til biltema 10-40) og akkurat i det filteret smeller IGJEN så starter motor.kanontrykk? er høytrykkspumpen til woodford,håper det bare er oljen som er for tykk? selv om flere her inne anbefaller den oljen til innkjøring...

 

Har RS1000 vært med å bygge motoren eller? ;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Har RS1000 vært med å bygge motoren eller? ;)

Hehehe, begynner du å bli desperat nå????

 

I sannhentens navn så har vi to korrespondert pr. PM, men når jeg ble gjort oppmerksom på at "Guruene fra Stavanger :whistling: " har bistått med denne motoren, da ga jeg beskjed om at dette ville jeg holde meg unna.

Jeg tør spå at også denne ganger er dette bare begynnelsen på elendigheten, men jeg håper selvsagt for eieren sin del at jeg tar feil.

 

Når det gjelder deg derimot... B)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Oljepumpe ble drillet med forlenger ja.og turen til turbo fikk olje,dette ble gjentatt en gang,begge gangene holdt det på å renne over i fordeleråpningen. Oljepumpen varkiletung å dra manuelt enkelte steder ,men det sto det i esken at den ville gjøre og.ta ned bunnpannen e vel et helvete på 4x4,men det må nok sikkert gjøres dessvere.trykkmaler vil vel ikke vise noe bare ved skinning? Ingen som har vært borti noe lignende?

 

Den nye oljetrykksmåleren min viser ingenting ved kinning. Den viser det bare sånn kjapt når jeg vrir av tenningen igjen. Ellers må motoren gå for at den skal vise. Så sant den ikke er mekanisk og du har olje inn til instrumentet i bilen.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke renne over ved fordeleråpningen ved drilling, særlig ikke visst du har av slangen til turboen og ser olja der.

Du får målt oljetrykk ved kinning, så lenge oljelampa slokner, så er det trykk, visst oljetrykksbryter virker da

 

kommer vel an på hvor mye trykk du får på drilleN,eller skal det IKKE skje overhodet? det skvulpet hvertfall nedi der,og det rant litt olje nedi en kopp fra tur til turbo. Spm er vell ikke om toppen har fått olje,men bunnen?

Bunnpannen og oljepumpen ble skrudd ned idag,så får vi se om jeg sender den til Cosworth eller hva det blir..Er vel eneste måten å beholde garantien på..superdupert

Edited by Cosworth_ftw
Link to comment
Share on other sites

har du gamle pumpen så kan du montere denne for å se om problemet løser seg sånn i tilfelle det ikke er pumpen.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Då er den gamle pumpen på plass,mekanisk oljetrykksmåler montert og oljepumpe drillet med en 500opm drill. Resultatet er som følger ,ved drilling:

 

10-40mineral

Turen til turbo får nok olje

Oljetrykksmåleren får olje,å den viser 3 bar på under 500 omdreininger

dvs ca det samme som ved motor på tomgang(1000)

Det kommer ingen olje opp i fordeleråpningen ,som det gjorde med HT pumpen(samme drill)og det er jo oppsiktsvekkende?

 

Snikrer sammen fordeleren imorgen,og ser hvordan det går ved oppstart,har en god følelse :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Manometer viser 3bar ved skinning,det er jo noe for høyt.Manometeret er gjerne ikke 100% , men idet idet motor tenner så går det bare opp 1 bar...med den Høytrykkspumpen MÅ det no ha ligget minimum det dobbelte ++

Men har ,og har hatt problemer med tenningen,dauer rett etter start.Ser på pluggene at 1 og 2 klundrer,så noe er riv ruskende..

har ohmet oss frem til fordeler og veivsensor,ok der. men prb ligger på en av de, da feilkode 13 kommer opp!

enyone?

Edited by Cosworth_ftw
Link to comment
Share on other sites

eg hadde skiftet veiv føler og eg for og være på sikre siden den kan ofte lage ett lite hel.... bare den får vann på seg den.

ang olje trykket ditt så synts eg hele greia virker rar. må være den nye pumpa som ikkje er helt god.

på min cosworth 4x4 motor så har eg 80 psi på tomgang på kald motor og den detter ned til 30-35 psi på ca 80-85-90 grader på olja.

det er med høy trykks olje pumpe til 2wd.

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...