Jump to content

slett


twin turbo

Recommended Posts

Går ut fra at du tenker på modellen som het "2.8 Injection"

 

Det ble nok solgt noen hundre av denne i Norge. Det var vel egentlig en 2,8 GL med "injection-pack (2,8i-motor, sort listverk, spoilere og hvite TRX-felger)

 

I tillegg var bla. Recaro og trip computer standard i Norge fra høsten 82. "Sperre" (diff. brems) var aldri standard på hverken denne eller noen annen Granada. Ble levert noen 2,8 Inj. med dette i Norge i 84-85.

 

Er sikkert minst 50-100 igjen av disse fortsatt... Sort var en av de vanligste fargene på denne.

Link to comment
Share on other sites

Hvis bilen hadde grenrør så var nok ikke dette originalt. 2,8i hadde dessuten 150 HK fra og med `82 (160 HK til og med `81). Ellers var det nok "2,8 injection" utgaven du hadde ja. Var jo en sports modell den gangen en slik. Litt lavere og hardere fjærer var en del av standard "S-pack" understellet på disse, med Bilstein gassdempere, stab.stag bak og tykkere stab.stag foran (26 mm), pluss hvite TRX felger som det nevnes (390 millimeter felger). GL interiør med Recaro stoler ble standard fra `83. Det finnes i kun tre farger. Mørkebrunt, og lyst og mørkt grått.

Det var en forholdsvis uvanlig modell i Norge, og har du et fint eksemplar er det ganske vanlig at gamle helter legger merke til og spør om bilen.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor ble effekten skrudd ned med 10 HK fra '81-'82?

 

Var vel først og fremst for å redusere avgassutslippene, men også for å oppnå et lavere forbruk. Dessuten ble vel bilen litt mer avgiftvennlig i mange land med 150 HK.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hvilke granada modell er det som kom med ZF bakaksling?

 

Ingen Granada hadde denne som standard. Var kun å få på bestilling, og i Norge var dette et veldig sjeldent tilvalg. Men muligens ble noen ytterst få biler med 2,8/2,8i motor bestilt med sperrediff. Var vel alltids noen som ville ha Ghia utgaven sin med absolutt alt tilgjengelig utstyr...

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

alle granadaer som har sperre er zf?

og hvordan er det man gjenkjenner en zf noen nr osv ?

 

De fleste Granada med sperre har Quaife diff. levert av 351RS :smartass:

 

Men seriøst, i de hine hårde dager fantes ZF differ å få kjøpt til Granada, men om disse var de samme som kunne bestilles som originalt tilbehør vites ikke. Har altså ingen info som bekrefter om de originale tilbehørs-diffene var av ZF eller Ford fabrikat.

 

Kansje har Granada 1,6 mer info om dette..?

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...