Jump to content

skifte kjølevæske sierra


ost_ost_89

Recommended Posts

skal rense kjølesystemet på min 90mod 2.0 DOHC stv og skifte til rød kjølevæske.

har tappet av og kjørt på vann en stund, men sleit med å få ut alt vannet.. tok av lokket på tanken, skrudde ut drenspluggen under radiator, satte på full varme og startet bilen. men får fortsatt ikke ut mer enn ca 6 liter. Hvordan skal jeg få ut resten?

 

fikk også luft i systemet etterpå.. noen tips om hvordan jeg kan lufte?

 

Så skal jeg skifte termostat i samme slengen. kjøpte en på biltema, men de måtte vært feil type for den var altfor liten.

hvor får jeg kjøpt billigst original eller tilnærmet original? Utlandet?

 

MVH Øyvind

96' Mondeo 1.8GDS

95' Mondeo V6 24V

90' Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

DOHC termostaten biltema selger er til OHC.. at de enda ikke har fikset på det er litt rart..

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

1. skal rense kjølesystemet på min 90mod 2.0 DOHC stv og skifte til rød kjølevæske.

har tappet av og kjørt på vann en stund, men sleit med å få ut alt vannet.. tok av lokket på tanken, skrudde ut drenspluggen under radiator, satte på full varme og startet bilen. men får fortsatt ikke ut mer enn ca 6 liter. Hvordan skal jeg få ut resten?

 

2.fikk også luft i systemet etterpå.. noen tips om hvordan jeg kan lufte?

 

3.Så skal jeg skifte termostat i samme slengen. kjøpte en på biltema, men de måtte vært feil type for den var altfor liten.

hvor får jeg kjøpt billigst original eller tilnærmet original? Utlandet?

 

MVH Øyvind

 

1. hvorfor må du ha ut alt da? og hvordan vet du at det er mere? har du prøvd å skru av slangene?

 

2. start motoren og klem på slangene ut og inn av radiatoren.. så kjør en liten tur med lokket skrudd av..

 

3. ford har nok enda.. sierra deler er nesten like billige på ford som ellers, så ikkeno vits å bruke "passer nesten deler" for å spare en tier :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

takk for svar!

skal skifte fra blå til rød frostveske. derfor må jeg få ut alt vannet.. men har spylt gjennom vann nå, så kommer rent vann ut av drenspluggen. da går jeg ut ifra det ikke er mere blå veske igjen..

 

er det noen nettsider man kan bestille originale deler fra? Bor langt vekke fra alt som heter butikker og forhandlere :P

96' Mondeo 1.8GDS

95' Mondeo V6 24V

90' Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

takk for svar!

skal skifte fra blå til rød frostveske. derfor må jeg få ut alt vannet.. men har spylt gjennom vann nå, så kommer rent vann ut av drenspluggen. da går jeg ut ifra det ikke er mere blå veske igjen..

 

er det noen nettsider man kan bestille originale deler fra? Bor langt vekke fra alt som heter butikker og forhandlere :P

 

 

Koffør skal du bytte frå blå til rød for??

 

Vist du Tar og fyller på vatn og kjøyrer med den varm og så tapper det ut igjen så tar du med frostveske i. beste måten og få ut rustvatnet uten og demontere heile bilen ^_^

 

Kverneland Bil i bergen på delelageret der får man bestilt inn, og dem sender det videre også ;) Er ikkje akkurat den billigaste plassen men man får orginale deler :)

Edited by Sierrakaren

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest Tigeren

hmm, ikke rart den ikke passet da :P

 

Noen som har svar på de andre spørsmålene mine?? :D

Kjøpte nylig termostat på biltema jeg også. Det er forskjell på 16v og 8v, fikk feil først, den var mindre, byttet og da passet den (Pakningen tredd rundt terostaten) 8v. Troode bilen min var 16v. En Sierra 90 mod. doch.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte nylig termostat på biltema jeg også. Det er forskjell på 16v og 8v, fikk feil først, den var mindre, byttet og da passet den (Pakningen tredd rundt terostaten) 8v. Troode bilen min var 16v. En Sierra 90 mod. doch.

er nok bare 8V . for og få ut all gammel veske må du demontere slangene inn på varme apperat og spyle med vann.

Kjøre motoren når den er tom for vann er en en ønskedrøm for de som liker og bytte motorer .

Aluminiums topp god og varm

Link to comment
Share on other sites

jeg pleier å demontere noen slanger så jeg får blåst igjennom alle komponentene i kjølesystemet(radiator,blokk og varmeregister) da pleier mesteparten av vannet å bli borte.

 

lufting gjør jeg ved at jeg klemmer og beveger på alle slanger mens og etter jeg har fylt frostvæske, kommer ut ganske mye luft da. så setter jeg bilen i oppover bakke med lokket av en stund så den blir god og varm mens jeg ruser bilen av og til.

 

ved å følge denne metoden har jeg aldri hatt problemer med luft i systemet.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...