Jump to content

Bygge mk1-mk2 eller rs2000 med cosworth motor?


Gjertsen

Recommended Posts

Jeg vuderer å bygge om en mk1, mk2 eller en rs 2000 med cosworth motor.

Er det neon som har erfaring med dette? åssen av bilene det er lettest å få godkjent med dette og hva som må til?

Edited by Gjertsen
Link to comment
Share on other sites

tipper dette gjelder escort. og du får ikke mk2 godkjent med cosworth motor uten å få godkjent fullt bur. mk1/mk2 er mulig å godkjenne opptil 150hk(eller var det 160hk?) uten bur og opptil 240hk med fullt bur. og etter bt. så er escort mk1 før 1971 som gjelder. man får godkjent bur på biler før 1971. men ikke etter.

Link to comment
Share on other sites

tipper dette gjelder escort. og du får ikke mk2 godkjent med cosworth motor uten å få godkjent fullt bur. mk1/mk2 er mulig å godkjenne opptil 150hk(eller var det 160hk?) uten bur og opptil 240hk med fullt bur. og etter bt. så er escort mk1 før 1971 som gjelder. man får godkjent bur på biler før 1971. men ikke etter.

 

Okei. Dette gjelder escort ja. Mye ligger en orginal 2.0 cosworth maskin med turbo på?

Er det biltilsynet som skal godkjenne alt?

Link to comment
Share on other sites

du må snakke med ditt lokale biltilsyn og høre hva de kan/vil godkjenne, er store forskjeller fra sted til sted på hva som blir godkjent... hvis du er interresert i mk1 og mk2 escort, bli medlem i Norskescortregister.net, og søk litt rundt etter hva andre har fått godkjent..

-2013 Ford Focus 1,6i EcoBoost (150hk)

x-Ford Mondeo MKII + MKIII, 2x Scorpio, Escort
-Ford Anglia 105E
-Ford Escort MKII (Bilcross)
-Ford Escort MKII (prosjekt)

Link to comment
Share on other sites

Vil du bygge noe som du skal ha skilter på og kjøre lovlig er det mk1 før 1971 som gjelder. Søknad på ombygging sendes før du begynner til SFOOR på Risløkka, Oslo. Drit i dit lokale BT om du ikke tilhører en av de heldige. Bli medlem i NER som nevnt over her. Mk2 er det "umulig å få godkjent nå. Var noen smutthull tidligere men de er tetta godt nå. Les mest mulig og finn ut hva andre har gjort før du setter sammen søknaden din. Og bruk tid på den. Virker det som du har godt over snitt kontroll på hva/hvorfor/hvordan ting skal gjøes øker sjangsen for en rask og ryddig saksgang, med positivt utfall, betraktlig.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

tipper dette gjelder escort. og du får ikke mk2 godkjent med cosworth motor uten å få godkjent fullt bur. mk1/mk2 er mulig å godkjenne opptil 150hk(eller var det 160hk?) uten bur og opptil 240hk med fullt bur. og etter bt. så er escort mk1 før 1971 som gjelder. man får godkjent bur på biler før 1971. men ikke etter.

 

Feil. En her i Bergen fikk i fjor godkjent en MK1 eller MK2 b(husker ikke i farten hvilken det var) med original Cosworth motor. Ikke noe bur eller noe i den. Fikk skilter og alt på den og stemplet i vognkortet.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Vil du bygge noe som du skal ha skilter på og kjøre lovlig er det mk1 før 1971 som gjelder. Søknad på ombygging sendes før du begynner til SFOOR på Risløkka, Oslo. Drit i dit lokale BT om du ikke tilhører en av de heldige. Bli medlem i NER som nevnt over her. Mk2 er det "umulig å få godkjent nå. Var noen smutthull tidligere men de er tetta godt nå. Les mest mulig og finn ut hva andre har gjort før du setter sammen søknaden din. Og bruk tid på den. Virker det som du har godt over snitt kontroll på hva/hvorfor/hvordan ting skal gjøes øker sjangsen for en rask og ryddig saksgang, med positivt utfall, betraktlig.

 

adresse til SFOOR Risløkka?

Link to comment
Share on other sites

Rune sin mk1 i åsane? den er søkt om ombygging for lenge siden, bygget den nå for å bli ferdig og godkjent før søknaden gikk ut.

 

Stemmer! MK1 ja.. Nå vet jeg ikke når dette ble søkt om på denne bilen, men godkjent ble den ihvertfall i fjor, og bilen har han jo holdt på med i evigmange år ;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

a.nilsen: er din mk2 godkjent eller har du søkt nå i siste?

Ikke godkjent nei. Snakket litt med Lasse N. om det, og han sa det var bare å drite i å prøve. Han veit jo mer om det opplegget enn de fleste. Han fikk gamle bilen godkjent, men var ett opplegg utav en annen verden og en kostbar afære så han ville aldri ha gått på det igjen, samt at regla ble ytterligere strammet inn på biler etter 1971 i nyere tid. Tar vognlisens på bilen og er litt mer forsiktig på hvor og når jeg bruker den, så skilta blir på så lenge det går. Er ikke no spess comfy og kjøre langs vegen uansett.

 

Petter Killingberg har ordna mange mk1'ere men ingen toere. Han har også tatt godkjenninga på flere som ikke er fra hans "distrikt", selvom det heter seg at kontrollen skal foregå på ditt lokale BT..

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...