Jump to content

Sonnir´s Ford Mondeo "ST200 edition"


Sonnir

Recommended Posts

Hei og hå :)

Ville starte min egen tråd nå fordi har sett så mange bra tråder så fikk lyst jeg og:)

 

- Bilen er en Ford Mondeo Mk2 stasjonvogn 1999 modell

- Orginal 1.8 TDI motor

- Fargen er pasific green

 

Her er bilen før jeg begynte med den:

 

 

85_-656350844-3.jpg

Orginal.jpg

85_1345904888-1.jpg

85_-2110597702-1.jpg

 

 

Det som er gjort med bilen hittentil er:

- Hvite sideblink

- Xenon i nær/fjærnlys og tåkelys

- Sotet baklykter

- Montert turbotrykksmåler ( Lader 0.9bar - 1.2 på boost )

- Trekking av stereokabler osv

- Montert weitec senkesett ( 60-40 mm )

- Montert stereo

- Lakkert trommel og bremsekalippere i marineblå

- Recaro interiør

- Nye hvite felger

 

Det jeg driver med nå:

-

 

Det som skal gjøres:

-

-

 

Det som muligens skal gjøres:

- Coilovers?

 

 

Er skolestudent så kan ta tid før det blir oppdateringer fordi alt må gjøres først. Legger ut bilder etterhvert av det jeg har gjort :)

Edited by Sonnir

Ford Mondeo Ghia TDI 1999 STV ST00 EDITION

Skoda 130 - Ford 2.0 IS OHC motor (bilcrossbil)

Volvo 240 - Bilcrossbil

 

Mitt Prosjekt

Min salgstråd

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 330
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takk Kimsa :) Ja, den lå ute for salgs for 1 til 2 år siden, Ingen som ringte på den. Pappa har hatt den siden 2000, så kjøper den av han, må bare rekke og bli med i banken og overføre penger. Men har jo overtatt den, bare ikke betalt enda. hehe. Veldig ålreit bil som går billig :)

 

D.Toft: Har hørt att KW settene du får kjøpt på www.senk.no er ålreit. Blir bare senkefjærer på meg forløbi :)

 

Kommer til å ta bilde av det jeg har gjort og legge det ut så fort jeg har væska bilen og tatt bilder :) Søstra mi fikk ett godt kamera i dag så får tjuvlåne det en dag :D

 

Noen som har forslag på hvilken farge jeg skal ha på calipperne mine?

eller andre forslag til hva som kan gjøre bilen fiinere:) Sommerfelgene som er på bildene blir beholdt, men skal på lakkering ( hvite ) i vinter en gang:)

Ford Mondeo Ghia TDI 1999 STV ST00 EDITION

Skoda 130 - Ford 2.0 IS OHC motor (bilcrossbil)

Volvo 240 - Bilcrossbil

 

Mitt Prosjekt

Min salgstråd

Link to comment
Share on other sites

Fant noen bilder fra turbotrykkmåleren og åssen det det blei:)

Bilde0125.jpg

Turbotrykksmåleren er kjøpt på biltema for 250 kr. Syns den hadde et fint utsende:)

Bilde0103.jpg

Beklager for dårlige bilder, men er fra en mobil.

A-stolpe holderen er fra autogauge, måtte tilpasse selv.

Men når jeg var ferdig og skulle prøve raslet det noe jæv.... i den. Trodde att det var noe galt med den, men hørte med noen jeg kjente og han sa att siden det var diesel så raslet det. Aner ikke hvorfor :P Men hvertfall så satte jeg på et helt vanlig lite bensinfilter på vakumslangen og da ble det helt stille :D

Den lader 1.2 bar på maks :)

 

Var ute i går og knipsa et bilde med mobil av bilen med parklys og tåkelys:D

Bilde0249.jpg

 

Syns dette er grisetøft!!:D

Parkpærene er philips blue vision, men som dere ser virker dårlig. så skal få på smd pærer:D

 

OG her er noen bilder fra stereobygginga. også mobilbilder :)

Bilde0235.jpg

 

Sånn som bilde under viser blir det med 2 forsterkere oppå den platen på toppen:)

Alt i Rockford Fosgate:)

Bilde0243.jpg

 

 

Trekking av høytalertrekk kommer til uka!

Edited by Sonnir

Ford Mondeo Ghia TDI 1999 STV ST00 EDITION

Skoda 130 - Ford 2.0 IS OHC motor (bilcrossbil)

Volvo 240 - Bilcrossbil

 

Mitt Prosjekt

Min salgstråd

Link to comment
Share on other sites

Blir kjempe bra dette. Nå får jeg bare mer lyst til å fortsette med min før vinteren. Planen var å ikke gjøre noe mere før våren nå, men må nok revurdere det gitt. Hvor kjøpte du xenon kitt fra? Var de enkle å montere, og får du de til å tenne med en gang? Hvordan ble lyset, og ikke minst, hvordan endret lys geometrien seg?

 

Gleder meg til å se mere.

 

Når det gjelder bremsene dine tror jeg gult blir riktig mot grønn bil. Skal selv ha blå på min. Er ikke helt sikker på om jeg synes noe om att du skal lakke felgene hvite, men jeg har jo tatt feil før også. :D

 

Hvor store er felgene dine? Ser ut som de kan være 16"

 

Mvh Kim-André

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Ja, er fornøyd med det jeg har fått gjort:) Ja, blir veldig gira når en ser på andre sine tråder. sånn er hvertfall jeg:P

Xenon kittet er bestilt fra www.vvme.com :) Enkelt å montere: veldig god bruksanvisning befølger. De tenner med en gang, så det er ikke noe problem:)

Jeg er sikker på at MK2 har verdens dårligeste tåkelys, så ble litt bedre enn vanlig halogen pærer. Lysgeometrien ble bra, men siden det er dårlige tåkelys lyser det ikke spesielt bra :(:( Bilder lyver litt da, er ikke så sterkt i virkligheten.

 

Hmm, vet ikke om gult hadde blitt kult, men mulig jeg tar feil:P Lurer litt på hvitt?:)

Hvite felger ble kult syns jeg:)

Det er en som har photoshoppet et, men photobucket virker ikke på skolen:( legger ut i ettermiddag:)

 

 

 

Felgene er 17" Jeg kjører 225/45 R17 på alle 4 hjul:) men til sommeren vil jeg ha 235/45 R17 bak:)

Edited by Sonnir

Ford Mondeo Ghia TDI 1999 STV ST00 EDITION

Skoda 130 - Ford 2.0 IS OHC motor (bilcrossbil)

Volvo 240 - Bilcrossbil

 

Mitt Prosjekt

Min salgstråd

Link to comment
Share on other sites

Ford sine tåkelys er generellt ikke spesiellt bra tror jeg. Men de gir da den effekten som er viktigst. Att en ser de er på.

 

Tåkelys vil uansett aldri kunne erstatte kjørelys.

 

Hvor sterke pærer har du i de forskjellige? 35W i alt? Jeg kunnge tenkt med 55W i fjærnlysene, men da tar det så lang tid før de får ladet seg opp så er litt usikker.

 

Tror gult ville vært tøft på bremsene. om felgene bil hvite kommer du jo ikke til å se bremsene om du lakker de hvite også.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er jo sant det:)

Har 6000k i nærlys og i tåkelys, 35W:) 4300k i fjernlys, 35W:)tror 55W tar mye lengre tid å tende på fult, merker bare det med 35w:)

 

Ja, vi får se litt:)

55W tar ekstremt lang tid å tenne, så er neppe det lureste på fjernlys, men når de først har ladet seg opp så er det sikkert noe vanvittig med lys også da.

 

En kompis har en Laguna med 55W i tåkelysene, og det lyser så sterkt att om du møter han langs veien er du blind minst 40meter før og 200 meter etter du ser han. :cool2:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg og noen kamerater gjort litt på skolen i dag:)

Brukte først en time på å få den på 2 søyler løftebukken, måtte lage klosser for å kjøre på sånn att jeg fikk armene under bilen. Lav bil er ikke bare bare heller. men FINT skal det være:D

Så tok jeg av frontfanger, sideskjørt og bakfanger på delebilen. Sideskjørtene tok sin tid, seigt lim. så but but, it`s not only only :P

Jeg og to kamerater tok ut stoler, golvteppe, midtkonsoll på delebilen. Det var gjort på en goo halvtime :)

 

På mekkekvelden nå i kveld tok jeg ut dashbordet :) Det var mye lettere enn jeg trodde:) brukte en goo halvtime på det og:)

 

Har desverre ikke bilder:(

Ford Mondeo Ghia TDI 1999 STV ST00 EDITION

Skoda 130 - Ford 2.0 IS OHC motor (bilcrossbil)

Volvo 240 - Bilcrossbil

 

Mitt Prosjekt

Min salgstråd

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

I helga har jeg forsøkt å montere xenon i mine nærlys og fjernlys.

 

Da har jeg noen spørsmål, siden du har gjort det før.

 

1. Mondeo har slik system att på vanlig "autolys" har du ca 75% av effekten på pærene. Det fører til att xenone pærene ikke tennes på min før jeg vrir over på "natt lys". Er det slik på din også??

 

2. Pæreholderene er for trange, slik at sokkelen på pæra ikke får plass uten å file rom for gummien i stammen på pæra. Måtte du gjøre dette eller er det xenon kittet mitt som er slik??

 

3. Jeg forsøkte med ett kitt som hadde innebygd asymetri i pæra og ett uten. Forsøkte med hennholdsvis 5000k av 55W og 6000k av 35W. Hvilket burde jeg gå for. 6000k var ett kulere lys, men 5000k var mindre annstrengende, og ikke minst ser det mere orginalt ut.

Når det gjelder lysmengden var det fenomenal forskjell på 35W og 50W.

Link to comment
Share on other sites

Hei KIMSA :)

 

1. Har ikke peiling, bare kobla jeg:P

 

2. Ja, måtte file ut slik att jeg fikk inn tråden:)

 

3. Hmm, er ikke sikker på hva jeg ville gått for. jeg har 6000 k 35w og det lyser perfekt:) men husk å ha lysjustering etter du har byttet til xenon:)

Ford Mondeo Ghia TDI 1999 STV ST00 EDITION

Skoda 130 - Ford 2.0 IS OHC motor (bilcrossbil)

Volvo 240 - Bilcrossbil

 

Mitt Prosjekt

Min salgstråd

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått byttet over interiøret fra den røde til den grønne:) det ble meget bra!:D

Her kommer det noen bilder..

FØR:

85_763618363.jpg

ETTER:

Dashbord, gulvteppe og diverse kommet på plass.

P1000128.jpg

P1000129.jpg

P1000140.jpg

 

Satte inn chrom ringer i instrumentet:

P1000145.jpg

Syns det ble kjempe rått!:D'

 

Baksete og framseter kommer på plass:

P1000130.jpg

P1000141.jpg

 

Skikkelig gode og fine seter! Ble mye finere med mørk interiør, dørtrekk er og kommet på plass, men har ikke bilder av det :(

Her er ett bilde av bilen med sota baklykter:

P1000131-1.jpg

Ford Mondeo Ghia TDI 1999 STV ST00 EDITION

Skoda 130 - Ford 2.0 IS OHC motor (bilcrossbil)

Volvo 240 - Bilcrossbil

 

Mitt Prosjekt

Min salgstråd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...