Jump to content

Bytte hjullager fremme på Focus mkII.


Trond_V

Recommended Posts

Ser ut til at ene hjullageret fremme begynenr å bli litt lei seg. Klikka litt innom meca og mekonomen sine sider for priser etc...

 

Ser Ford selger komplette hjullager kit nå, og ikke løse lager. Greit nok. Gjør gjerne jobben noe enklere. Jeg stusset derimot litt når jeg leste teksten i Mekonomen sin nettbutikk:

Hjullager med integrert ABS-ring. Bruk magnetdetektor 07-1000 for å bestemme hvilken side av lageret som skal monteres mot sensoren.

 

Må jeg til å kjøpe spesialverktøy for å bytte et enkelt lite hjullager??

 

Håper noen kan svare meg på dette.:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser ut til at ene hjullageret fremme begynenr å bli litt lei seg. Klikka litt innom meca og mekonomen sine sider for priser etc...

 

Ser Ford selger komplette hjullager kit nå, og ikke løse lager. Greit nok. Gjør gjerne jobben noe enklere. Jeg stusset derimot litt når jeg leste teksten i Mekonomen sin nettbutikk:

Hjullager med integrert ABS-ring. Bruk magnetdetektor 07-1000 for å bestemme hvilken side av lageret som skal monteres mot sensoren.

 

Må jeg til å kjøpe spesialverktøy for å bytte et enkelt lite hjullager??

 

Håper noen kan svare meg på dette.:)

 

 

Hei

 

Byttet hjullager på høyre side på min Focus (2006 mkll) hos mekonomen kom kr 4500,- ikke hva du spurte om men kan være greit og vite.

Bilen hadde da gått 69000 syntes det egentlig var litt tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Bytte hjullager på Focus MK2 er egentlig veldig greit, har byttet på begge sider foran på vår '05 Focus. Eneste av spesialverktøy du trenger er ei presse for å få navet med hjullageret ut av spindelen. Her er min fremgangsmåte:

 

1. Ta av senterkoppen på felgen, løsne 13mm bolt til drivakselen

2. Jekk opp bilen og sette den på bukker, ta så av hjulet

3. Løsne gjennomgående bolt til støtdemper, ABS-ledningen, bærekule, endeledd osv.

4. Bank drivaksel gjennom og ut av hjullagernavet

5. Hele spindelen kan nå taes av, og du kan begynne med å presse ut det gamle hjullageret og inn med det nye

 

713678790.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil sterkt fraråde å MONTERE et nytt hjullager uten bruk av spesialverktøy!!

Viss man kun presser lageret inn uten spes.verktøy får man press "mellom" innerring og ytterring.

 

Dvs, spesialverktøyet gjør at du får mothold på ytterringen slik det skal være, når lageret skal presses inn i spindelen.

Viss man ikke bruker spesialverktøyet når man presser lageret inn, får man mothold på innerringen, og lageret får stor belastning og tar trolig skade av dette.

Dette vil i de aller fleste tilfeller nedsette levetiden på lageret betraktelig.

 

Er en god grunn til at Ford har spesialverktøy til dette.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Og hvem er det best å høre på da mener du, Ford eller Mekonomen?

Ford har naturligvis laget et spesialverktøy til å få gjort jobben riktig. Om andre firma som Mekonomen etc. vil montere dette feil så får det være deres valg.

 

Spesialverktøyet trengs for å kunne utføre jobben riktig. Punktum.

 

 

 

Når man ser på bildet av hvordan lagerenheten ser ut, og har erfaring med pressing av lagre, så ser man enkelt hva som vil skje viss man bare presser lagerenheten i spindelen uten spesialverktøy.

Viss navet blir liggende ned mot anleggsflata på pressa, vil innerringen av hjullageret være mothold siden det er direkte forbundet med navet.

Og spindelen vil jo komme i kontakt med ytterringen, siden det er der det vil bli friksjon når lageret presses i spindelen. Ikke sant?

Jo, og da vil man få det man ALDRI skal ha ved innpressing av lager, kraftforskjell på lageret mellom innerring og ytterring.

Dette skader lageret, og vil nedsette levetiden betraktelig. Enkelt og greit.

 

 

Så sant Mekonomen ikke skriver dette med magnetdetektor på alle hjullagre med integrert ABS-ring, så vil det jo si at det ikke er komplett lager med nav slik det er vist på tegningen. For et slikt komplett lager er det jo komplett umulig å montere feil vei,.

 

 

Men ja, dette "spesialverktøyet" (magnetdetektor) som Mekonomen nevner gjør akkurat samme funksjon som hvilken som helst stålbit som er magnetisk. (som f.eks. pressa som man bruker til å presse inn og ut lageret.)

For å finne ut hvilken side ABS-ringen sitter på et lager, tar man enkelt og greit lageret inntil noe som er laget av stål, og ser hvilken side som er magnetisk. Der det er magnetisk, der er "ABS-ringen".

Så viss de har laget en magnetdetektor som de kan tjene penger på, så er jo det isåfall ganske så patetisk.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Vet hvordan man demonterer og monterer et lager ja...

Det var ikke det som stoppet meg.

Derimot den opplysningen om spesialverktøy for å identifisere abs-sensor ved montering som gjorde meg usikker. ABS, ESP og sånne ting er ting jeg ikke vil tulle med.

Jeg gjorde ingen annen research rundt dette byttet utover å opprette denne tråden.

Når det ikke kom noe respons i tråden her den første tiden så satte jeg den bare inn på verksted, fikk bytta lager, og EU-godkj. bilen i samme slengen. :)

Begynte ikke å spørre og grave hos noe verksted ang spesialverktøy på forhånd.

Når det er sagt, så setter jeg pris på utfyllende svar, slik som ditt over. :)

Edited by Trond_V
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 years later...

Noen tips og litt informasjon:

 

Dette spesialverktøyet selges feks på Biltema; Kompakthjullager verktøysett for 78mm lager som bla passer div Mazda'er og Volvo'er også. Artikkel nr 191566. Ellers så kan man lage sitt eget hvis man har tilgang til sveis.

 

Stemmer at dette lager ikke bør presses med vanlig presse da presset vil komme på innerring, og dette KAN skade lageret.

 

Ellers litt misforståelser. Dette lageret kommer stort sett i ferdige kits med senter ferdig innpresset. Du trenger ikke bry deg om hvilken retning dette skal monteres, dette er gitt. Dessuten er høyre og venste lager like. Det er "umulig" å gjøre feil her med mindre du har 10 tommeltotter.

 

ABS er heller ikke noe hokus pokus. Kun Kina-lager fra eBay selges uten ABS magnet integrert lageret.

Ellers ikke noe spesielt komplisert å bytte disse, men som andre sier her må du demontere lagerhuset ved å skru denne av endeledd, bærebru, støtdempertårn, senterskrue for aksel; mao 4 skruer + 2 hex skruer for å demontere kaliper fra lagerhuset. ABS sensoren er en enkel kontakt som du huker av, ikke noe komplisert.

 

Som sagt, det anbefales å anskaffe såkalt verktøysett for kompakthjullager. Har du det, er resten ganske rett frem. På Biltema koster dette ca 1500,- men dette kan jo selges etterpå. Dessuten så koster lager (1000-1200 kr) + verktøy endel mindre enn det et versted skal ha for jobben, som typisk er 4-5000 (forøvrig en blodpris da du neppe bruker mer enn 2-3 timer på jobben, selv som "amatør").

Link to comment
Share on other sites

Og hvem er det best å høre på da mener du, Ford eller Mekonomen?

Ford har naturligvis laget et spesialverktøy til å få gjort jobben riktig. Om andre firma som Mekonomen etc. vil montere dette feil så får det være deres valg.

 

Spesialverktøyet trengs for å kunne utføre jobben riktig. Punktum.

 

 

 

Når man ser på bildet av hvordan lagerenheten ser ut, og har erfaring med pressing av lagre, så ser man enkelt hva som vil skje viss man bare presser lagerenheten i spindelen uten spesialverktøy.

Viss navet blir liggende ned mot anleggsflata på pressa, vil innerringen av hjullageret være mothold siden det er direkte forbundet med navet.

Og spindelen vil jo komme i kontakt med ytterringen, siden det er der det vil bli friksjon når lageret presses i spindelen. Ikke sant?

Jo, og da vil man få det man ALDRI skal ha ved innpressing av lager, kraftforskjell på lageret mellom innerring og ytterring.

Dette skader lageret, og vil nedsette levetiden betraktelig. Enkelt og greit.

 

 

Så sant Mekonomen ikke skriver dette med magnetdetektor på alle hjullagre med integrert ABS-ring, så vil det jo si at det ikke er komplett lager med nav slik det er vist på tegningen. For et slikt komplett lager er det jo komplett umulig å montere feil vei,.

 

 

Men ja, dette "spesialverktøyet" (magnetdetektor) som Mekonomen nevner gjør akkurat samme funksjon som hvilken som helst stålbit som er magnetisk. (som f.eks. pressa som man bruker til å presse inn og ut lageret.)

For å finne ut hvilken side ABS-ringen sitter på et lager, tar man enkelt og greit lageret inntil noe som er laget av stål, og ser hvilken side som er magnetisk. Der det er magnetisk, der er "ABS-ringen".

Så viss de har laget en magnetdetektor som de kan tjene penger på, så er jo det isåfall ganske så patetisk.

 

Det som trolig menes er "Magnetic Field Tester", vet ikke hva det norske begrepet er. Dette er kort fortalt 2 tynne gjennomsiktige plastplater hvor det ligger et tynt lag med megnetisk væske i mellom disse. Når du holder denne inntill lageret, så vil du se forskjeller i magnetutslaget, alt etter hvilken side på lageret magnetringen ligger ved at markeringene blir tydeligere. Ganske selvforklarende når du først ser dette, og en slik koster 50-60 kr på eBay. Så lenge man har løse lagere så kan dette være nyttig, da det med en metallbit ikke ofte er klart hvilken side som er den riktige. Monterer du da lageret feil vei, kommer magnetringen i offset i forhold til abs-sensoren og den vil da rapportere feil. Da må man skru hele greia opp i gjen og vende lageret.

 

Men som du sier, med komplette kits der rotor/senter allerede er presset på lageret er dette ikke relevant. Har stort sett aldri sett løse lagere for disse kompaktlagere hos norske delevarehus, noe som er dumt da løse lagere koster 1/3 av et komplett kit. Men man sparer selvsagt endel tid med et komplett kit.

 

Også enig med kommentaren rundt spesialverktøy, ikke heldig å presse dette inn med vanlig 15t presse, og dette spesialverktøyet kan kjøpes feks på Biltema, eBay, amazon etc som kommentert.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...