Jump to content

Volvo f dyser på 2.9


granadaforallepenga

Recommended Posts

Mårn.

 

noen som har no peiling om det funker å bruke dyser fra volvo 230f sammen med turbo på 2.9?

 

Ørjan ;)

Det spørs hva du mener med "funker". Så vidt jeg husker i farten er de gule Volvo 230F dysene ganske like de grå 167 ccm #219 dysene som står på IS og 2,8 EFI så de passer nok fysisk på motoren.

De grønne 300 ccm dysene som brukes på Volvos 230 turbo motorer er lav ohm og kan ikke brukes uten videre.

 

For ordens skyld; En såkalt progressiv bensintrykksregulator er LANGT FRA god nok til å løse turboutfordringer. Du MÅ HA en EKSTREMprogressiv BTR som helst har justerbar progressivitet for at dette skal kunne bli suksess.

1,7:1 og slikt er 100% hjelpeløst og unyttig i slike tilfeller som dette.

Godt valg av bensinpumpe. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

dysenr: 0280150762

 

okei,åssen bensintrykkregulator burde jeg bruke?

 

Det er slik at 2,9 V6 har 2,5 BAR bensintrykk og # 750 dyser på ca. 138 ccm.

Slik jeg ser det er IS og 2,8 EFI dysene på 167 ccm ett greit valg da disse blir til 149 ccm med 2,0 BAR bensintrykk.

 

Hvis du planlegger å lade 0,5 BAR så trenger du minst 138 ccm x 1,5 x 1,1 = 227 ccm fra disse dysene. For å klare dette må grunntrykket økes fra 2,0 BAR til hele 4,64 BAR.

Bensintrykket må altså økes 2,64 BAR for 0,5 BAR ladetrykk => 2,64/0,5 = 5,3:1 BTR.

Nå snakker vi om regulatorer som f.eks BEGI. ;)

BEGI-FMU-225225.jpg

http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=TP&Product_Code=BEG-FUL-014&Category_Code=

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nei.

Som du ser har denne 1:1 ratio og gjør derfor kun nøyaktig den samme jobben som den originale BTR.

Dette er 100% unyttig til ditt bruk.

Du trenger minst 5,3:1 ratio så i praksis er det ikke mange alternativ til BEGI.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Som du ser er denne 1:1,7 og den hadde nok fungert greit på en Cosworth som fremdeles er på grønndyser, men som forøvrig har litt oppgradert motor.

 

Som eneste bensintilskudd ved turbokonvertering av en sugemotor er det fremdeles 100% unyttig. Du får se etter etter en BTR som er oppgitt til 1:6.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...