Jump to content

Bytte av frontstilling på Granada mk2


Granada28GL84

Recommended Posts

Har litt problemer med frontstillinga på Granadaen min,

Alle foringer er gåene og servoen er dårlig, har en delebil jeg gjærne sku ha tatt framstillingen av men lurer på om dette er noen stor sak?

Problemet er at jeg ikke har løftebukk, men har noen 2 tonns jekker.

Vil det falle rett av om jeg løser alle festene (4 stykk jeg har funnet hittil)og jekker opp bilen i framkant?

Eller må jeg hoppe på det for at det skal løsne i det hele tatt? :lol:

 

Tusen takk :)

Edited by Granada28GL84

Mvh Jann

 

beeeeeergh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Å bytte forhjulsstilling er en grei sak ja. Du har de fire hoved innfestingene. Motoren må du henge av, f.eks med en bjeke over motorrommet støttet på noen klosser på kanten langsmed skjermene. Det går bremseslanger og rør som du må kikke litt på. På Mk2 går vel de på torpedoveggen og rett til calipperen. Ellers så har du jo servoslanger, to 13mm bolter til styringen men eller lite styr. Det eneste er at forhjulsstillingen er ganske høy, slik at bilen må jekkes en god del opp fr å få den bort. Den veier jo også sine kilo. Men det er en fullt gjennomførbar jobb. Måå huke å lløsne motorfestene.

 

Tror nok du slipper å hoppe på den. kommer nok ned rimelig kjapt.

Edited by Gess

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Å bytte forhjulsstilling er en grei sak ja. Du har de fire hoved innfestingene. Motoren må du henge av, f.eks med en bjeke over motorrommet støttet på noen klosser på kanten langsmed skjermene. Det går bremseslanger og rør som du må kikke litt på. På Mk2 går vel de på torpedoveggen og rett til calipperen. Ellers så har du jo servoslanger, to 13mm bolter til styringen men eller lite styr. Det eneste er at forhjulsstillingen er ganske høy, slik at bilen må jekkes en god del opp fr å få den bort. Den veier jo også sine kilo. Men det er en fullt gjennomførbar jobb. Måå huke å lløsne motorfestene.

 

Tror nok du slipper å hoppe på den. kommer nok ned rimelig kjapt.

Ok, takker for respons!

Motor står ikke i så dette er et utelukket problem.

Servo systemet regner jeg med er et lukket system som tilhører forhjulstillingen?

Skal også ha dette :)

eneste bremserørene, har dårlig erfaring med lufting av bremser lettere sagt :P

Har du noen aning på hva forhjulstillingen veier sån ca?

må tross alt flytte det 15-20 meter...

Mvh Jann

 

beeeeeergh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ok, takker for respons!

Motor står ikke i så dette er et utelukket problem.

Servo systemet regner jeg med er et lukket system som tilhører forhjulstillingen?

Skal også ha dette :)

eneste bremserørene, har dårlig erfaring med lufting av bremser lettere sagt :P

Har du noen aning på hva forhjulstillingen veier sån ca?

må tross alt flytte det 15-20 meter...

 

Servo systemet er ikke et "lukket" system. Men tannstanga er jo montert på forstillinga, så mulig du må bytte den hvis ikke donorbilen har servo.

 

Forstillinga er tung. Komplett med bremser og alt veier den godt og vel 100 kg. Men to stykker løfter den greit. Går greit å senke den ned også, med en passelig bordbit under traversen på garasjejekken.

 

Et tips er å bytte simringer til servo-oljerørene i nippeltilkoblingene. Gamle simringer begynner plutselig å lekke, og man kommer ikke til å få byttet de med motor og forstilling på plass.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Servo systemet er ikke et "lukket" system. Men tannstanga er jo montert på forstillinga, så mulig du må bytte den hvis ikke donorbilen har servo.

 

Forstillinga er tung. Komplett med bremser og alt veier den godt og vel 100 kg. Men to stykker løfter den greit. Går greit å senke den ned også, med en passelig bordbit under traversen på garasjejekken.

 

Et tips er å bytte simringer til servo-oljerørene i nippeltilkoblingene. Gamle simringer begynner plutselig å lekke, og man kommer ikke til å få byttet de med motor og forstilling på plass.

Ok! andre bilen har servo så dette er ok.

skal vel bli en råd med det da :)

Mvh Jann

 

beeeeeergh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du har jo også muligheten å sette hjul på forstillingen fra doner bilen, regner med du har ei talje eller dertil egnet redskap. Så da er det bare å løsne alle skruer å til slutt løfte karroseriet opp i fronten - så ruller du bare ut hele greia :D

 

PS. Håper du slipper å justere noe på forgasseren din, siden det ser ut som at lakken din "kan" ha limt fast diverse skruer.

Link to comment
Share on other sites

Du har jo også muligheten å sette hjul på forstillingen fra doner bilen, regner med du har ei talje eller dertil egnet redskap. Så da er det bare å løsne alle skruer å til slutt løfte karroseriet opp i fronten - så ruller du bare ut hele greia :D

 

PS. Håper du slipper å justere noe på forgasseren din, siden det ser ut som at lakken din "kan" ha limt fast diverse skruer.

Har hjul på :)

Slapp av, er tynn lakk så det blir ikke noe problem :)

Mvh Jann

 

beeeeeergh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...