Jump to content

jager på tomgang?


gotthard

Recommended Posts

min, til nå, trofaste venn har begynnt å svikte.

når varmen komm begynte problemene, jeg tenkte da først det var kondens og hellte på kondens-fjærner uten at det hjalp noe.

det som skjer er at på tomgang holder den på og dø, går så opp til 12-1300rpm, holder på og dø osv osv.

når jeg kjører går den ca som normalt, ikke noe merkbar fusking, men setter jeg den i fri går den på 1500rpm helt til bilen står stille, da går den ned til vanlig tomgang og går fint der i noen minutter før den igjen jager et min, så går den fint igjen osv .

på vei til jobb i dag gikk den fint, når jeg parkerte gikk den rett ned på 800rpm og sto pent der i ca 3 minutter før jeg stoppet den, dro ut en tur noen timer etterpå og jagingen var tilbake.

 

er det en føler som har tatt kvelden? toppakning eller noe annet som faller dere inn?

blir utrolig glad for råd da bilen er utrolig bra stand ellers, og penger er det dårlig med i disse tider:-)

 

er foresten en 1996 1,6 16v det er snakk om:-)

Edited by gotthard

Ford Focus 2010 1.6 tdci

Link to comment
Share on other sites

Min bil sliter med det samme, men hos meg skjer det bare når motoren har stått ubrukt noen timer og er blitt kald.

 

Kald bil:

Starter motoren, og den holder ca 2000 rpm i noen sekunder før den faller ned på 1200. Så begynner den å gå fra ca 800 til 1200 opp og ned i kanskje 3-4 minutter før den stabiliserer seg på mellom 800 og 900. Motoren fusker ikke, og du merker ikke noe av turtallsvingningen når du kjører helt vanlig. Jeg føler heller ikke at motoren mangler noe effekt.

 

Varm bil:

Turtelleren er stabil, og alt virker som det skal.

 

Jeg har hele tiden mistenkt luftmassemåleren, men jeg skal sjekke det som bard sier.

 

Har filmet turtelleren med mobilkameraet. Her er en link, så kan du se om du har samme problem som meg: Turteller.mp4

1995 Ford Escort Si Sport Stv 1.6 Zetec 16v - Nylig EU-godkjent uten rustanmerkninger!

Link to comment
Share on other sites

Du kan prøve å bare koble fra kontakten på LMM. Motoren skal gå greit på tomgang uten. Hvis den fortsatt jager er det noe annet feil.

Hvis slangebiten er hel ville jeg sett etter andre vakuumlekkasjer.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg vet ikke om trådstarter har løst problemet sitt, men i forbindelse med eu-kontrollen byttet jeg den gummislangen Bard snakker om. Den ser slik ut:

901192.jpeg

 

Ikke bare ble bilen godkjent, men motoren har sluttet å jage, og går jevnere :)

1995 Ford Escort Si Sport Stv 1.6 Zetec 16v - Nylig EU-godkjent uten rustanmerkninger!

Link to comment
Share on other sites

takk for tilbakemeldinger og bilde.

tokk av den gummi biten og den ser hel ut, begynt å bli litt morken i bøyen, men ikke så mye at den skal trekke falsk luft.

så min søken forsetter:-)

Ford Focus 2010 1.6 tdci

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei, har dere andre funnet løsningen? Jeg opplever det samme, men motoren går da stabilt så fort den blir varm.

Ellers dør den ganske så ofte på tomgang når den er helt kald og "dør" mindre og mindre jo varmere den blir.

For å unngå at den dør må jeg gi den litt gass.

 

Har sjekket tomgangsregulatoren (renset og smurt). Koblet ut LMM og ingen endring skjer, dør fortsatt på tomgang ved kald motor.

 

Gått over slanger å finder ingen feil så langt. Kan det være evt. noe termostat ett sted som ikke funker? Evt. hvordan kan jeg feilsøke?

 

- takker for svar! =)

 

96 escort stv. 1.6L CLX

156 000km

Escort 96 stv. 1.6 CLX

Link to comment
Share on other sites

jeg tokk i sommer og renset luftingen fra veivhuset, var nesten helt tett, brukte en "strips" av plastikk og stakk å dro det jeg var kar om, nå hitil i vinter har jeg ikke hatt noen problemer med bilen (bank i bordet) men har heller ikke hvert så utrolig kaldt enda.

du kan jo prøve det og se om det hjelper...

Ford Focus 2010 1.6 tdci

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sjekket motorstyringens sensor for vanntemperatur. Den sitter på toppen av termostathuset.

Jeg husker ikke motstandsverdiene i hodet, men det er garantert noe feil hvis det er brudd eller hvis den ikke varierer med temperatur.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sjekket motorstyringens sensor for vanntemperatur. Den sitter på toppen av termostathuset.

Jeg husker ikke motstandsverdiene i hodet, men det er garantert noe feil hvis det er brudd eller hvis den ikke varierer med temperatur.

 

Okey, fordi jeg oppnår en normal/fin temp. på motoren i speedometeret men det er kanskje en annen temp. sensor?

 

Har hørt om en temp. sensor ved innsuget/magnifoilen som spes. var en svakhet i 98 modellen. Denne kunne gi akkurat de samme symptomene.

 

 

Vet ikke om dere kjenner til noen andre sensorer jeg kan gå over. Feilen oppstår jo i relasjon med temp, så ville jo vært naturlig at det er en temp. sensor som er problemet.

 

Har forøvrig byttet plugger, tennkabler, olje osv. Standard service med andre ord.

Escort 96 stv. 1.6 CLX

Link to comment
Share on other sites

Okey, fordi jeg oppnår en normal/fin temp. på motoren i speedometeret men det er kanskje en annen temp. sensor?

Ja, det er 2 forskjellige sensorer. Den til instrumentet sitter på undersiden.

 

Hvis du har plastinnsug (som 98-modellene) sitter sensoren for lufttemp i gummislangen mellom LMM og gasspjeld. Kabelen til denne kan nok være litt utsatt. På innsug i alu sitter sensoren på baksiden av innsuget (mot torpedoveggen).

Sensorer for vann og luft har samme motstandskurve.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er 2 forskjellige sensorer. Den til instrumentet sitter på undersiden.

 

Hvis du har plastinnsug (som 98-modellene) sitter sensoren for lufttemp i gummislangen mellom LMM og gasspjeld. Kabelen til denne kan nok være litt utsatt. På innsug i alu sitter sensoren på baksiden av innsuget (mot torpedoveggen).

Sensorer for vann og luft har samme motstandskurve.

 

 

Ja for den temp. sensoren ser jeg også når jeg åpner spjelet i alu innsuget å titter inn med lykt. Ser ikke så alt for sotete inni(lite) der og LMM følern var jo blank og fin.

 

Men altså er det 2 stk. vannsensorer? Den som jeg ser på termostathuset og en på undersiden til instrumentet inni kupeen?

Eller kan jeg bare prøve å måle den på termostathuset, og vis den er grei så øker det sannsynligheten for at det er sensoren i alu innsuget?

 

Kan jeg til eks. bruke samme taktikk med å koble ut temp. sensorene for så å se om jeg får noen endring?

 

Takker for flotte svar =)

Edited by Kristech

Escort 96 stv. 1.6 CLX

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg målt sensoren til motorstyringen ved oversiden av termostathuset. Den ser ut til å være helt korrekt. Dog var det en go del korrosjon på kontakten, så jeg renset den.

Når den er utkoblet helt flyr motoren raskt opp til ca 1600 rpm. etter 10 sec. og tilbake til 850 (+-)50 ved innkobling igjen, så sensoren gjør vel det den skal.

 

Den på undersiden er vel til instrumentpanelet, slik at den kan jeg vel overse ettersom den gir normal utslag når motoren er varm på instrumentpanelet.

 

Men den luft-sensoren er det vanskeligere å komme til, kan man finne den igjen ved en annen mer tilgjengelig kontakt med til eks. pinne nr?

Escort 96 stv. 1.6 CLX

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket veivhusventilen som nevnt over her? Har skiftet en del slike på de motorene der. Du kan prøve å klemme igjenn gummislangen som går ned på ventilen for å se om den oppfører seg annerledes.

 

Er det den lille korte svarte luftslangen mellom toppdeksel og alu innsuget?

Klemmer på den så går motoren mye dårligere (renset slangen igår, men den var fin fra før av)

 

Er ventilen som den skal da?

 

Det burde kanskje nevnes at bilen har stått totalt stille i nesten 3år.

 

jeg tokk i sommer og renset luftingen fra veivhuset, var nesten helt tett, brukte en "strips" av plastikk og stakk å dro det jeg var kar om, nå hitil i vinter har jeg ikke hatt noen problemer med bilen (bank i bordet) men har heller ikke hvert så utrolig kaldt enda.

du kan jo prøve det og se om det hjelper...

 

gotthard nevner her at jeg kan rense luftingen fra veivhuset med en platikk "strips", er usikker på hvordan jeg gjør det.

Hvordan går jeg frem, er det evt. en slange jeg tar av for å komme til med "stripsen"?

Edited by Kristech

Escort 96 stv. 1.6 CLX

Link to comment
Share on other sites

Er det den lille korte svarte luftslangen mellom toppdeksel og alu innsuget?

Det hørtes litt rart ut. Normalt går det slange fra toppdeksel til luftfilterboks og fra innsug til veivhusventilasjon.

 

Fra innsuget (nærmere bestemt mellomstykket dysene sitter i) går det en gummislange til et stålrør under coilpakka og termostathuset. Derfra er det en gummikobling videre til ventilen som sitter i en slags beholder på fremsiden av motoren.

 

Det finnes minst 2 forskjellige versjoner av ventilasjonsopplegget, men prinsippet er det samme.

 

2006-02-10_193721_zetec_pcv_location.JPG

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Det hørtes litt rart ut. Normalt går det slange fra toppdeksel til luftfilterboks og fra innsug til veivhusventilasjon.

 

Du har helt rett, forklarte meg feil der. Det så bare ut som denne lille runde beholderen var montert til toppdekslet.

Det var altså slangen fra denne jeg klemte på.

 

Har demontert PCV slangen nå, det er jo litt slagg og smuss der nede men langt ifra nærheten om å bli tett.

 

Har tatt et bilde nå, klarte da å ryke gummislangen siden den var så sprø og hard.

Antar at PCV valve er det samme som den nevnte veivhusventilen.

Virker ut som ventilen er i god form, kanskje litt slarkete de 2 siste millimeterne mot lukking, men det skal vel ikke være så avgjørende.

 

Vet ikke helt om det er nødvendig ut ifra det bildet å rense nedi der? Og hvor får jeg evt. tak i de såkalte plastikk "stripsene" som gotthard brukte.

 

BILDE

Escort 96 stv. 1.6 CLX

Link to comment
Share on other sites

Nå opplever jeg noe nytt og interessant, altså nå som kulda har satt inn (-6 til -10) så spretter motorens turtall opp til ca 3100 RPM ved tomgang og motoren er kald.

Nokså høyt altså, og dette skjer etter ca. noen minutter etter kaldstart.

Så jeg blir nødt til å gi bilen noe å jobbe på for å tvinge den ned i turtall.

 

Har ikke kjørt bilen før i så "kaldt" vær.

Som vanlig normaliserer alt seg etter at bilen har blitt god og varm dog tar det litt lengre tid nå 7-14min.

 

Fikk akkurat bilen EU-godkjent med en avgass på 0,16, da i varm tilstand.

 

Så lurer jeg på om dette kan bety at LMM, lambdasensor eller lufttemp. føler i alu innsug er defekt eller evt. gir feil verdier?

Luft er jo mer komprimert ved kaldt tilstand, slik at jeg tenker at bilen kanskje ikke får med seg at den får et rikere forhold på O2.

 

PCV slange og ventil er OK.

 

Med tanke på EU-kontroll gikk igjennom og at jeg merker ikke noe betydelig økning i bensinforbruket, styrker det evt. hypotesen om LMM feil?

Evt. er det noe jeg kan utelukke ut ifra dette?

 

:huh:

Escort 96 stv. 1.6 CLX

Link to comment
Share on other sites

Du skrev tidligere at alle slanger var i orden, men har du sett etter andre luftlekkasjer?

 

Jeg har opplevd høy og jagende tomgang på grunn av lekkasjer følgende steder:

  • Pakning mellom innsug og topp.
  • Tetning rundt fuelrail (dyser)
  • Overgangen mellom gummi og plast på røret mellom LMM og spjeldhus (slangeklemme over eksos)

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Yes, skal spray litt rundt med startgass imorra :)

Skifta reg. reim idag og fikk målt kjølevesketemperaturføler på undersiden av termostathuset. Den viste 31kOhm mens den på oversiden viste 70kOhm ved ca. 0 grader likt for begge.

Så dette er vel feil. Nå viser det seg at temp indikatoren i dashen døde akkurat (viser 0 grader temp. uansett), så antar dette har en sammenheng.

 

Men denne sensoren har vel ingenting med motorstyringen å gjøre.

Edited by Kristech

Escort 96 stv. 1.6 CLX

Link to comment
Share on other sites

.... fikk målt kjølevesketemperaturføler på undersiden av termostathuset. Den viste 31kOhm mens den på oversiden viste 70kOhm ved ca. 0 grader likt for begge.

Så dette er vel feil. ...

Det er ikke feil at de viser forskjellig. Jeg har ikke data på føleren til instrumentet, men jeg mener å huske jeg har målt 2k-3k ohm ved rundt 0°C.

70k ohm virker fornuftig på den øvre.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...