Jump to content

Verdi på 91 Sierra 4x4?


tonyku

Recommended Posts

Nå har det seg sånn at jeg har muligheter til å kjøp en 1991 modell Sierra 4x4 sedan 2.0clx

 

Den har nettopp passert 200 000 km. Kun 2 eiere som er 40 år ++

Ellers har bilen fabrikk ny topp grunnet frosen frostvæske osv. Slipte ventiler. Ny kam osv...

Bilen har også fått ny clutch. Den har soltak. Kan nevne at den første eieren var en Ford Mekaniker som hadde den fra 89 til 2001 inntil en dame kjøpte den (nåværende eier).

Krok, varmeseter og defapakke har den og. Nye dekk sommmer som vinter på alu. Nytt batteri.

 

Eneste minuset med bilen er at den latterlige rødfargen har begynnt å bli matt.

 

Den er rustfri...

 

Er den verdt 20 000 kansje? Bilder går ikke akkurat nå da garasjen den står i er veldig innesperret grunnet snø.

Edited by tonyku

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Ca 20 000,- jeg tenkte også av beskrivelsen her, vist bilen ser bra ut eller :) Du bør absolutt prøve å få deg en prøvetur på vinterføre for å sjekke om firhjulstrekken fungerer bra :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

4x4 systemet fungerer for jeg prøvde den i fjor da jeg skulle flytte en tilhenger på vinterføre. Ja jeg blei imponert over hvor bra det fungerte :)

 

Ja jeg skal jo ha en bil uansett når BMWn går under på operasjonsbordet. Det er også nytt varmeapparat register/radiator grunnet frostskaden.

Utseende så er det jo det med lakken. Utrolig irriterende når bilen er så fin ellers. Men den har aldri blitt kjørt på saltede veier. Skal få lånt meg hjullaster eller noe i helga så jeg får gravd den fram.

 

Trenger bil i 4 måneder ca så får vell selge den når BMWn er ferdig :)

 

Bilen har og gule grøftelys orginalt. Det var litt kult :P

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Jeg sverger til disse som bruksbil, helt genialt og forholdsvis kurrant drivstoff forbruk.

Vist den er så strøken så må du jo dele bilder med oss!

 

Er det en CL eller CLX? har den abs? ac?

 

20 000,- er billig for en pen slik utgave, har solgt og kjøpt en del av de, og de som eier slike vet som regel hva de er verdt.

Husker det ble solgt en meget pen sedan her i Trondheim for 35 000,- for et par år siden.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er det som er.... Første eier polerte bilen 4 ganger i året. Og hun som har den nå har ikke gjort annet enn å vaske den og vedligeholde den.

 

Derfor tror jeg at den lakken ikke kan reddes. Også syns jeg det var litt dumt at det var tromler bak. Men bilen blir bare en bruksbil mellom Tromsø og Narvik 1 gang i uka.

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Send den bort til ett firma som driver med lakkrens og polering. Det koster 12-1500kr. Du vil bli forbløffet over resultatet! Det lover jeg deg!

Super bil å kjøre. Jeg har oppgradert min med stabstag bak fra scorpio cosworth. Bolt on! Det hjalp veldig på kjøreegenskapene. Må sef ikke være fra cosworth. Kan bruke fra stasjonsvogn også.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Har sendt en sms til Pål nå(mannen til hu som har den) Bydde dem 17000 og en flaske Gilde Cognac som jeg veit han er glad i. Mulig jeg bestikker feil person da det er hun som eier den men :P

 

Så han hadde lagt ut bilen for salg for 23 000,- i det lokale Mangfolderen som kommer en gang i måneden her i kommunen.

 

Så nå blir det kansje Ford på meg igjenn :)

 

Hva kan denne trekke i tilhenger vekt?

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Har sendt en sms til Pål nå(mannen til hu som har den) Bydde dem 17000 og en flaske Gilde Cognac som jeg veit han er glad i. Mulig jeg bestikker feil person da det er hun som eier den men :P

 

Så han hadde lagt ut bilen for salg for 23 000,- i det lokale Mangfolderen som kommer en gang i måneden her i kommunen.

 

Så nå blir det kansje Ford på meg igjenn :)

 

Hva kan denne trekke i tilhenger vekt?

Nå er det mye snakk å att og fram når det gjelder vekt på tilhenger. Men vanligvis er det bilens totalvekt som også er maks totale tilhengervekt. Er det jeg har lært iallefall. Men så er det mange som mener at det er hvor mye selve kroken er godkjendt for som avgjør vekta.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

tromsø-narvik.. hmm har du flytta hjem igjen nå ??? :P regner me du kommer på acr til sommern da ;)

 

Ja har nok flytta hjem igjenn :) Blei for kjedelig sørpå. Dessuten savnet jeg jo venner og slikt her oppe i nord så valget med å flytte hit igjenn var ikke særlig vanskelig.

 

ACR blir det helt klart.

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg sånn at jeg har muligheter til å kjøp en 1991 modell Sierra 4x4 sedan 2.0clx

 

Kan nevne at den første eieren var en Ford Mekaniker som hadde den fra 89 til 2001 inntil en dame kjøpte den (nåværende eier).

 

Eneste minuset med bilen er at den latterlige rødfargen har begynnt å bli matt.

 

Spesiell historikk på denne.. ;)

 

Rød lakk har typisk nok lett for å bli matt. Trøsten er at rød lakk ofte går helt greit å få på stell igjen, selv om den flekkvis har blitt nærmest hvit. En tube med Autosol chrome polish gjør susen. Men hysj, ikke si det til poleringsguruene, da blir de helt på styr.. ^_^

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er forresten en mulig kjøper av den bilen når/om du skal selge den igjen :) Høres ut som et perfekt utgangspunkt for mitt neste prosjekt :D

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg er forresten en mulig kjøper av den bilen når/om du skal selge den igjen :) Høres ut som et perfekt utgangspunkt for mitt neste prosjekt :D

 

Høres jo bra ut :) DA har jeg fått lånt meg traktor med fres :) Men får ikke tid før på lørdag og ta bilder viss ikke eier gjør det på fredag da.

 

Nå er jeg litt glad for at det er krok på den. Da kan jeg ta med meg campingvogna på ACR så slepper jeg telt :) Så får jeg kona til å kjøre Bimmern :D

 

Autosol chrome polish ja :) Og denne skal bare gnikkes på å tørke av eller skal keg rubbe/polere med maskin?

 

hehe. trodde du kom til å være litt lengre :P men rart d der. man kryper hjemover uansett :P holdt ut 2 år på østlandet :P var nok d hehe

 

Var jo fra Januar 2010 til Sept da :) Holder for meg det. Noen ting savner jeg jo men jeg har det så fint her oppe nå så det går ofte i glemmeboka.

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Min dohc 4x4 er en clx utgave uten abs og spredere og slikt. Når det ikke er ABS bremser så er det "vanlige" sierrabremser på den. Dvs 240mm skiver foran og tromler bak. Med den kan jeg lovlig trekke 1215kg.

Om bilen har ABS så regner jeg med at det er mulig å dra litt tyngre redskap siden de er utstyrt med 260mm skiver foran. Bak er jeg usikker på om det er tromler eller skiver på de med ABS.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått tatt noen bilder.

 

Fikk bilen for 17000,- pluss en flaske cognac som han liker så godt :)

Antydning til overflaterust nederst på hjulbuene men ellers har jeg ikke funnet noe. Og for en fantastisk bil å kjøre :) Dette blir nok en bra bil for meg i noen måneder framover :)

Synd det med lakken. Tror ikke den kan reddes. Men det er en bruksbil så er ikke så nøye med hvordan den ser ut akkurat nå.

 

post-5841-129562201457_thumb.jpg

post-5841-129562210938_thumb.jpg

 

Min dohc 4x4 er en clx utgave uten abs og spredere og slikt. Når det ikke er ABS bremser så er det "vanlige" sierrabremser på den. Dvs 240mm skiver foran og tromler bak. Med den kan jeg lovlig trekke 1215kg.

Om bilen har ABS så regner jeg med at det er mulig å dra litt tyngre redskap siden de er utstyrt med 260mm skiver foran. Bak er jeg usikker på om det er tromler eller skiver på de med ABS.

 

Jeg kan nok bare trekke 1200 kg med denne. Men må nok selge den iløpet av våren så jeg får råd til å gjøre ferdig BMWn før sommertreffet på ACR.

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Synd det med lakken. Tror ikke den kan reddes.

 

post-5841-129562210938_thumb.jpg

 

Dette er et perfekt Autosol prosjekt. Fordel polishen jevnt utover og poler av på vanlig måte, med maskin eller for hånd hvis du gidder. Da blir poleringsputa rød og bilen blank :cool2: For varig resultat bør du gjenta behandlingen ett par ganger i året og unngå bruk av avfetting.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en perfekt ulv :D

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Dette er et perfekt Autosol prosjekt. Fordel polishen jevnt utover og poler av på vanlig måte, med maskin eller for hånd hvis du gidder. Da blir poleringsputa rød og bilen blank :cool2: For varig resultat bør du gjenta behandlingen ett par ganger i året og unngå bruk av avfetting.

Og for et enda mer varig resultat bruker du til slutt voks da denne etterlater en blank hard hinne som beskytter lakken mot angrep. Her kan jeg anbefale både AutoGlym og Meguiars. Dette gjør også vask av bilden meget lett da voksen gjør overflata slett og glatt, og drit hefter ikke og vann preller av lett som ingenting. Maks glans og maks beskyttelse, bare la voksen tørke skikkelig i noen timer før du polerer av med en mikrofiber klut.

 

Kjennes lakken ut som litt fint sandpapir eller man kjenner ureinheter så anbefales det å bruke en clay for å fjerne mesteparten av ureinheter, asfalt og forurensinger i lakken. Dette kan godt gjøres før du polerer. Med andre ord: Kraftig vask (avfetting), clay (fjerner forurensing), lakkrens (restaurerer fargen), polering (fremhever glansen), voks (beskyttelse). Etter dette skal nok denne bilen bli utmerket rød å blank igjen. Er mye farge og glans som ligger under klarlakken. Det kan jeg banne på :)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en perfekt ulv :D

 

:) Blir en god bruksbil for min del. Virker som den ikke er så ille i forbruk heller med tanke på 4x4.

 

Litt kjipt at det ikke er turteller i den men det tenker jeg ikke så mye over uansett.

 

Spørsmålet er vel hvor mye man vil legge i en såpass oksydert lakk. 1500-2000 kr? Spør man meg er svaret et rungende NEI! Dessuten veit jeg veldig godt hva kun en tube Autosol kan gjøre med denne type oksydert lakk ;)

 

Sant nok. Er det så dyre produkter det er snakk om?

 

Og for et enda mer varig resultat bruker du til slutt voks da denne etterlater en blank hard hinne som beskytter lakken mot angrep. Her kan jeg anbefale både AutoGlym og Meguiars. Dette gjør også vask av bilden meget lett da voksen gjør overflata slett og glatt, og drit hefter ikke og vann preller av lett som ingenting. Maks glans og maks beskyttelse, bare la voksen tørke skikkelig i noen timer før du polerer av med en mikrofiber klut.

 

Kjennes lakken ut som litt fint sandpapir eller man kjenner ureinheter så anbefales det å bruke en clay for å fjerne mesteparten av ureinheter, asfalt og forurensinger i lakken. Dette kan godt gjøres før du polerer. Med andre ord: Kraftig vask (avfetting), clay (fjerner forurensing), lakkrens (restaurerer fargen), polering (fremhever glansen), voks (beskyttelse). Etter dette skal nok denne bilen bli utmerket rød å blank igjen. Er mye farge og glans som ligger under klarlakken. Det kan jeg banne på :)

 

Jeg har vært bilklargjører så disse metodene er jeg kjent med. Men akkurat i dette tilfelle har jeg aldri vært borti lignende. Det er nok en oksidering i klarlakken som må rubbes bort for så å poleres igjenn. Men har jo fått ett par tips nå til hvordan jeg skal gjøre det. Skal stikke til Tromsø å handle litt på tirsdag så får jeg finne meg en temperert garasje å stå i :)

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...