Jump to content

Ujevn gange på Escort


Vabis

Recommended Posts

Etter bytte av toppakning og alle sensorer har jeg fått problem med ujevn gange når jeg ruser motoren opp. Samme hvilke turtall jeg har så faller den ned på tomgang, for så og gå opp igjen. Holder på sånn hele tiden, går 1-2 sek for og falle ned på turtall og opp igjen.

 

Er en T35 Escort motor med grønne dyser med tilhørende chip. Noen som har tips til hva jeg bør sjekke?

Link to comment
Share on other sites

juster skruen under gassspjellet,tomgangs skruen..skru den inn...

Bilen sviver fint på tomgang. Men det er når jeg kjører eller ruser den opp, så kutter den hele tiden samme hvilke turtall det er. Går opp og ned på turtall når jeg holder speeden inne. Vil det hjelpe å justere tomgangs skruen da?

Link to comment
Share on other sites

Nei det vil ikke hjelpe da. Sjekk slangen til map sensor og kontakt til tps (gass spjeld sensor). Kan og ligge i motorkontaktene ved coilen, det er vanlig at de er dårlige, kommer vann inn panser rillen og rett i kontakt stykke. Pleier å ta vekk kontaktene og lodde sammen ledningene der

Link to comment
Share on other sites

Nei det vil ikke hjelpe da. Sjekk slangen til map sensor og kontakt til tps (gass spjeld sensor). Kan og ligge i motorkontaktene ved coilen, det er vanlig at de er dårlige, kommer vann inn panser rillen og rett i kontakt stykke. Pleier å ta vekk kontaktene og lodde sammen ledningene der

Da skal jeg sjekke alt dette. Takk for tips. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bilen sviver fint på tomgang. Men det er når jeg kjører eller ruser den opp, så kutter den hele tiden samme hvilke turtall det er. Går opp og ned på turtall når jeg holder speeden inne. Vil det hjelpe å justere tomgangs skruen da?

Hvordan kutter den? Smeller det i innsug eller eksos?

 

Er en T35 Escort motor med grønne dyser med tilhørende chip. Noen som har tips til hva jeg bør sjekke?

Er du HELT sikker på at du har chip til DIN ecu og grønndyser?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kutter den? Smeller det i innsug eller eksos?

 

 

Er du HELT sikker på at du har chip til DIN ecu og grønndyser?

 

Det smeller ingenting, den bare faller ned på tomgang for så og gå opp igjen. Holder på sånn hele tiden.

 

Har brukt akkurat samme chip, ecu og dyser før uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det smeller ingenting, den bare faller ned på tomgang for så og gå opp igjen. Holder på sånn hele tiden.

 

Har brukt akkurat samme chip, ecu og dyser før uten problemer.

 

 

du nevner bytte av sensorer, har du byttet triggersensor og/eller sensor i fordeler?

jeg har feilsøkt på cosworth med samme problem, da var det bare for stor gamp på trigger sensoren.. justerte den til 0,7mm og alt OK.

 

feil justert tps eller defekt tps kan også gi deg problemer med dette. ecu`n bruker tps for justering av tomgangsmotor som gjør at den kan tulle sånn. prøv å koble ut tps f.eks og eller også tomgangsmotoren.

Link to comment
Share on other sites

Hjelper en kompis med escort cosw med akkurat samme problem...

Jager opp og ned på tomgang kald som varm...

virker som ecu prøver og kompangsere for ett ell annet...

 

Nyoverhalt motor...temp føler bak-kant er ny...ny chip fra pukkel...

Finner ingen vakum-lekkasje...

justert trigger og giver i fordeler..

 

Flere forslag her karer?

 

takker for svar

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Tomgangsmotoren? Napp av kontakta og se om den stabiliserer seg da. Ikke sikkert den går uten å holde den litt på gassen men om den ikke jager lenger da bør den gjøres rein og smøres opp eller skiftes.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Når man setter tenninga på så gjør den tomgangs-motorn 3-5 klikk...

Starter bilen så jager den...napper av kontakta så faller den så mye at den stopper..

Skal prøve "og holde den" på tomgang senere ikveld..

 

Har vasket og gjort rein tomgangs-motorn ble ikke bedre.

la merke til en ting igår og det var at tomgangs-motorn har en mutter på på undersiden nedi innsugs-delen..

Ca 4mm hode el noe....Er denne noe og justere på ??

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hvis man uheldigvis har byttet plass på 2 ledninger til veiv-trigger hva skjer da?

 

Husker når vi monterte dette sammen at dem 2 ledningene i det hvite stikker huset

til trigger var "løse" fra huset sitt...og en som var på verksted sa:"det spiller ingen rolle"

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

napper av kontakta så faller den så mye at den stopper..

Har vasket og gjort rein tomgangs-motorn ble ikke bedre.

Presis, og hva avslører dette da? Jo, tomgangshastigheten er feiljustert (og som oftest for høy AFR også).

Når motoren er driftsvarm så skal bilen, med frakoblet tomgangsmotor og kjørelysene på, gå HELT fint på tomgang. Juster på tomgangskruen til dette er tilfelle og deretter kan man koble til tomgangsmotoren igjen.

 

Nei helt klart ikke. Det er ikke den som er problemet. Den jobber bare ræven av seg for å prøve å kompensere for feil andre steder. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvis man uheldigvis har byttet plass på 2 ledninger til veiv-trigger hva skjer da?

 

Husker når vi monterte dette sammen at dem 2 ledningene i det hvite stikker huset

til trigger var "løse" fra huset sitt...og en som var på verksted sa:"det spiller ingen rolle"

 

Mvh

ledningene til veiv trigger kan ikke bytte plass, da blir det bare tull ;)

Men dere har vel funnet ut av feilen?

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at tps er justert riktig så den har 0 åpning i forholdt til spjeldet? Mener det var rundt 600ohm eller noe den skal ha når den er lukket.

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at tps er justert riktig så den har 0 åpning i forholdt til spjeldet? Mener det var rundt 600ohm eller noe den skal ha når den er lukket.

Du er inne på noe der ja. :whistling:

 

Det var dårlig kontakt på TPS. Takk for alle tips. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...