Jump to content

MadRod har igjen bremset sierraen sin


Kverna

Recommended Posts

Til sitt bruk fungerer nok denne ypperlig og vel så det. Er jo tross alt mer fokus på 300km/t++ enn på respons rundt en svingete bane på denne bilen.

Hadde det vært fokus på respons hadde nok resultatet vært helt annet. MAD har jo vist godt at han kan bygge meget kjørbare motorer med god respons..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Det jeg leste om bilen på pasionford, tilsier ikke at han er ute etter kjørbarhet ved banekjøring, men Topphastighet. (trenger ikke noe annet en masse effekt og riktig giring da)

Detta er fryktelig mye hester og de funker nok helt sikkert til sitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmmmmm....

160 hk ved 4000 o/min og i praksis 0 effektøkning fra 6700 - 8000 o/min. :glare:

Luftflødet og effekt bråstopper altså ved 6700 o/min, omtrendt smtidig som det akkurat har kommet skikkelig i gang. Kremt. Man kan undres over hvilken gearkasse og diff.utveksling bilen har, variabel sluro-matikk??

Egentlig er det bare kjekt å vite da det spiller liten rolle pga flat effektkurve fra 6700 - 8100 o/min. Det gjenstå nok noe R&D her ja for det er IKKE slik det skal se ut når man jager toppfart.

Grunnen er at bilens hjulhastighet øker med 19% når motorturtallet økes fra 6700 til 8000 o/min, men for at dette skal kunne realiseres så trenger man 42% mer effekt ved 8000 enn ved 6700 o/min. Her er det i praksis 0 så enten har man overflod med effekt i forhold til hastigheten man oppnår ved 6700 o/min eller så når man ALDRI 8000 o/min.

 

Hadde det vært fokus på respons hadde nok resultatet vært helt annet. MAD har jo vist godt at han kan bygge meget kjørbare motorer med god respons..

I tilfelle viser dette hvor ekstremt mye man må forsake for å klare de store tallene.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Var vel både hjulspinn og dårlige plugger her.

Mulig det, men...

Dreiemomentkurven er helt jevn og fin og avtar svært jevnt og trutt noe som sjelden skjer når bilen å spinner og fusker og står i.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg leste i tråden så var det bare 215 dekk bak, full bil og max stropping ned mot rullene for å unngå hjulspinn.

Og da er det jo litt av hvert som skjer med resultatet i negativ retning.

Måtte vært MYE bedre å fått bremset denne bilen på nav. Bare tull å ha den på en rulle med så stor effekt etter min mening ;)

Og det var som Anders nevner ikke et optimalt run akkurat.

 

Pga. utveksling måtte de bremse på 3.gir pga. 4.gir ville gitt høyere hastighet enn rulla tålte.

Den fikk heller ikke nok last på rulla, som resulterte i fullt trykk 1000omdr senere enn i motorbenk/på vei.

 

Jeg har vertfall tro på dette, for Mark Shead har vist med denne bilen at han vet hva som fungerer, det er jo tross alt den verdens raskeste Sierra. Ikke akkurat noe man får til med flaks? Eller?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg leste i tråden så var det bare 215 dekk bak, full bil og max stropping ned mot rullene for å unngå hjulspinn.

Og da er det jo litt av hvert som skjer med resultatet i negativ retning.

Måtte vært MYE bedre å fått bremset denne bilen på nav. Bare tull å ha den på en rulle med så stor effekt etter min mening ;)

Og det var som Anders nevner ikke et optimalt run akkurat.

 

Pga. utveksling måtte de bremse på 3.gir pga. 4.gir ville gitt høyere hastighet enn rulla tålte.

Den fikk heller ikke nok last på rulla, som resulterte i fullt trykk 1000omdr senere enn i motorbenk/på vei.

 

Jeg har vertfall tro på dette, for Mark Shead har vist med denne bilen at han vet hva som fungerer, det er jo tross alt den verdens raskeste Sierra. Ikke akkurat noe man får til med flaks? Eller?

Kjekt å høre at det er mange forskjellige faktorer som tilsammen har sabotert bremsteresultatet ned til det som vises. Synd den ikke er bremset skikkelig i benk da slik at man kan få se hva motoren egentlig presterer.

Sammenligningen hadde vært interessant da vi her på bjerget er kjent med at det fort fordamper ett par 100 hk på transporten fra motorbremsebenken til garasjen. :P

 

Jeg har kun kommentert resultatet på bremsepapiret på generelt grunnlag og har ikke antydet noe negativt om hverken eier eller motorbygger. Det nytter ikke å bløffe seg til gode prestasjoner og reslutater og disse karene har definitivt prestert. Slikt har lite med flaks å gjøre ja, men det fremlagte resultatet her taler for seg, og det er ikke strålende.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, slik jeg kan se det, var det mye som gjorde at resultatet ble som det ble.

Den ble bremset i motorbenk før motor ble montert i bil. Men jeg tror det har blitt gjort en god del forbedringer siden den tid.

Mye av dette er jo på bilen mtp. kjølesystem, en helt annen intercooler etc. Men det har vært gjort en del utvikling de siste 2,5årene .

 

838BHP.jpg

 

Hehe, jeg tror ikke akkurat det er den samme fordampingen av hk der borte i de kretsene der nei ;)

 

Neida, ser den :) Ville bare få frem at jeg tror andre ting gjorde at resultatet ble annerledes enn det jeg hadde forventet.

Jeg tror vertfall det hadde vært mye bedre å hatt effektmåling på nav med et sånt monster, og på den måten slippe alt styret med mangel på grep.

 

Gleder meg til å se hva denne kan prestere når den blir tatt ut i "det fri" :)

 

 

Og ang. kurvene som ikke stiger til himmels på slutten, slik var det jo ved tidligere utgaver av motor i denne bilen også, men den klarte fortsatt å oppnå en rå akselerasjon i høy hastighet på høyt turtall.

Tviler sterkt på at denne har problemer med å nå 8000omdr på 5.gir, heller ikke 8500omdr, som det faktisk er tatt høyde for.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Sitat Rod Tarry ang. problematikk med hjulspinn.

 

On the day mine just banged up to the Power. I had been there 3 days earlier to solve the probs. It is not power thats the problem but power delivery. Mine makes 500bhp in just a few hundred rpm's a V8 can be simply strapped mine cant. The solution was letting the tyres down then mega tightening the straps then pumping up to 50 psi, it worked. I had 215 road tyres on & four people in the car. The operator said i would be loseing Power with this method but i was happy to see 800bhp.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Dere overvurderer det femiproduktet der.

En titt på media og golf RSI he bekrefter dette: http://www.dahlbackracing.se/main.asp

Husk da at her er kreftene fordelt på 4 enheter og likevel er det for veikt. :(

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Får be en kompis övertala han, den går 250km/h på 402m på varvstopp :)

Det sier dessverre ikke så mye.

Det krever minst 66% høyere effekt å kjøre i 320 km/t enn i 250 og så har man dette med krav til kjøling p.g.a. tid.

0-250 km/t på 8 sek. krever ikke allverden av kjøling.

Övertala han til å gjøre ett forsøk. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det sier dessverre ikke så mye.

Det krever minst 66% høyere effekt å kjøre i 320 km/t enn i 250 og så har man dette med krav til kjøling p.g.a. tid.

0-250 km/t på 8 sek. krever ikke allverden av kjøling.

Övertala han til å gjøre ett forsøk. :)

866 whp på naven är de.

www.cosworthclubsweden.se

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...