Jump to content

Startmotoren defekt?


kajac

Recommended Posts

I det siste har jeg opplevd at bilen ikke starter. Når jeg vrir på tenningen, kommer det bare et klikk fra motoren. Alt annet ser ut som normalt. Dette har skjedd tre ganger. Den siste gangen i dag.

Bilen må iallefall dyttes i gang, og starter somregel bilen fint etterpå, helt til dette måtte skje igjen.

 

Kan det være startmotoren? Og hvor sitter denne. Har ikke sett noe som ligner en startmotor oppi panseret, men jeg fant noen tykke ledninger og fulgte dem. Den ene er jord og går rett på girkassen, mens den andre forsvinner i kabelrotet under innsugningsmanifolden. Jeg tror jeg kan anta hvor den er, men jeg er langt fra sikker.

 

Edit: Escort 1995, 1,6l Zetec med 5-trinns manuellkasse.

Edited by kajac

1995 Ford Escort Si Sport Stv 1.6 Zetec 16v - Nylig EU-godkjent uten rustanmerkninger!

Link to comment
Share on other sites

Det går et skille rundt 95/96. Tidlige modeller har starteren på fremsiden av motoren, nyere modeller har den på baksiden. Uansett sitter den så langt ned at det er lettest å komme til fra undersiden.

 

Jeg tipper batteriet er dårlig.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er batteriet. Alt av lys osv virker fint. Det blir en anelse svakere når jeg prøver å starte, men det er så lite at jeg er sikker på det ikke er batteriet.

1995 Ford Escort Si Sport Stv 1.6 Zetec 16v - Nylig EU-godkjent uten rustanmerkninger!

Link to comment
Share on other sites

Vel, startermotoren skal ikke være allverdens problem å spore opp.. Ligger -midt- mellom motoren og girkassa et sted... (hvor svinghjulet ligger)

Du må nok under bilen for å se den, har ikke erfaring med Escort, men det er vel mer et gyldent patent at starteren skal kunne nåes best fra undersiden..

 

For meg høres det ut som et problem med starteren, så og si definitivt..

Finn den, skjekk om ledninger henger skikkelig på, hvis så er tilfellet, bytt den..

 

Hør hos hugger'n.. Eller kanskje noen her har en..? :)

Edited by Sir. Aleksander

'87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90)

'83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs)

'86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs)

Link to comment
Share on other sites

Startmotoren til Zetec/doch 1.6 og 1.8 skal være rett under eksosmanifoild. Mesteparten av startmotoren ligger på motorsida og litt på girkassen.

 

Og nei, går helt fint og se denne i fra motorrommet. Trenger ikke å ta bilen opp på bukk.

 

7368158520x0.jpg

 

 

 

Kim.

Edited by Crisytaiser

1991 - BMW 520i 24v Manuell

 

1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt!

 

1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt!

Link to comment
Share on other sites

høres ut som dårlig med strøm på batteriet om den starter via starteren etter en trillstart og litt kjøring

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har sagt tidligere, så er det ikke batteriet. Alt av lys osv fungerer helt fint, og det blir bare en anelse svakere når jeg skrur på tenningsbryteren. Startmotoren forsøker ikke engang å gå rundt.

 

I dag, etter en natt med minusgrader, starter den helt fint.

 

809276.jpeg809277.jpeg

1995 Ford Escort Si Sport Stv 1.6 Zetec 16v - Nylig EU-godkjent uten rustanmerkninger!

Link to comment
Share on other sites

Som sagt tidligere går det et skille rundt 95. Før skillet satt starteren under eksosmanifolden, etter skillet sitter den under innsuget. Hvor den sitter på din bil avhenger av når på året den ble produsert og andre tilfeldigheter.

Hvis du jekker opp bilen og tar en titt under ser du veldig fort hvor den sitter.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

koble strøm dirkete til innslaget og sjekk at hovedstrømmen har god kontakt til batteri og starter uten irr. da finner du fort ut om det er starteren som er gåen.

mål også spenning på batteriet når du prøver å kjøre starteren. starteren trekker MYE strøm når motoren er kald

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

Som sagt tidligere går det et skille rundt 95. Før skillet satt starteren under eksosmanifolden, etter skillet sitter den under innsuget. Hvor den sitter på din bil avhenger av når på året den ble produsert og andre tilfeldigheter.

Hvis du jekker opp bilen og tar en titt under ser du veldig fort hvor den sitter.

 

Stemmer bra, det. På min 96' sitter den under innsuget. Det visste dog ikke hugger'n jeg kjøpte en brukt startmotor av, så jeg kastet bort et par timer på å begripe at det mangla ett par mm. for å få den siste bolten til å treffe fordi jeg hadde fått til feil modell..

96'og 97' Escort Stv. Og Haynes.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk at den tynnaste ledningen som er tilkobla startaren (nesten lika tynn som ein lampettledning)heng godt fast og har god kontakt der den er tilkobla. Eg hadde ein liten disputt med den på min Escort mk3 når eg hadde den, og det var berre pga dårlig kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...