Jump to content

Hatt bilen på EU kontroll..


borninsin

Recommended Posts

Heisann folkens. Har hatt bilen(Ford mondeo mk4 stv 130hk diesel 2007 mod) på eu kontroll idag og fikk konstantert ett hulboltsbrudd på høyre side foran. Er dette vanskelig å fikse og er det dyrt?

 

Og er det egentlig en 2`er feil når det er 5 bolts og mangler 1?

Edited by borninsin
Link to comment
Share on other sites

jepp hadde du hatt fire bolter bare hadde du fått 3 feil og kjøreforbud. nei ikke veldig store greiene ta av hjulet og bremseskiven så ser du boltene bank ut den som er knekt og sett i ny og dra den på plass ved hjelp av en stor mutter som går over bolten og en hjulmutter.

Link to comment
Share on other sites

du kan mangle en hjulbolt på 4 bolts..da er det 2 er feil.

er det ikke 25prosent regel på det der da.må nesten slå opp i boka på jobb..men er rimelig sikker på at du ikke får 3 er mangel på å mangle en hjulbolt på ett 4 bolts nav.

uansett så gjaldt jo dette ett 5bolts nav..så da er det 2"er feil.

Link to comment
Share on other sites

5.9

 

Hjulmuttere/bolter Kontroller hjulmuttere/-bolter.

 

Manglende hjulmuttere 2 (3)

Manglende hjulbolter 2 (3)

Skadde hjulmuttere 2 (3)

Flere enn 20% av hjulmuttere/-bolter

mangler eller er skadet 3

Edited by tuszi
Link to comment
Share on other sites

20 prosent var det ja.stemmer det.

men mangler det en bolt på 4 bolts..så skal du være ganske **** pirk for å skrive 3"er feil.

 

men nå var det 5 bolts det var snakk om iafall:)så 2 er feil er jo rett.

 

er jo heller ikke noe tvil om at det er ganske mange eller iafall noen hull i eu kontrollen som man egentlig burde ha hatt som kontroll punkt,

 

ett eksempel er f eks kokepunkt på bremseveske,helt tragisk at dette ikke er ett kontroll punkt.

Edited by lowman
Link to comment
Share on other sites

Nei ikke veldig store greiene ta av hjulet og bremseskiven så ser du boltene bank ut den som er knekt og sett i ny og dra den på plass ved hjelp av en stor mutter som går over bolten og en hjulmutter.

Joda, det er faktisk litt store greier. For du klarer ikke å banke ut boltene på mondeo. Ikke får du kjøpt boltene til mondeo løst heller, så du må ha hele navet, med hjullager og boltene.

Det har delenummer 1496721 og koster 2057 kroner her hos oss.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Joda, det er faktisk litt store greier. For du klarer ikke å banke ut boltene på mondeo. Ikke får du kjøpt boltene til mondeo løst heller, så du må ha hele navet, med hjullager og boltene.

Det har delenummer 1496721 og koster 2057 kroner her hos oss.

 

Tuller du eller? Så dette vil altså koste meg 2057kr å bytte en bolt? :(

 

Noen som har noen slike bolter jeg kan få kjøpt da fra ett nav, sånn at jeg slipper å betale så mye for å få ordnet bilen lissom?

Link to comment
Share on other sites

Tuller du eller? Så dette vil altså koste meg 2057kr å bytte en bolt? :(

 

Noen som har noen slike bolter jeg kan få kjøpt da fra ett nav, sånn at jeg slipper å betale så mye for å få ordnet bilen lissom?

 

 

Stikk opp til Østfold bildemontering oppe på Grålum og bank ut en bolt der.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Sant som Breda sier, men det går ann å skifte dem alikevell. Har gjort det på både Focus og Mondeo, der man ikke får løse bolter. Brukte bare boltene fra et brukt nav, tror jeg skulle funnet noen, som passet på dele lageret også

Hvordan fikk du boltene ut, uten å demontere hjullageret da?

Går jo seff an å bytte boltene når lageret er ute, men jeg så ingen løsning når det satt på bilen.

 

Tuller du eller? Så dette vil altså koste meg 2057kr å bytte en bolt? :(

 

Noen som har noen slike bolter jeg kan få kjøpt da fra ett nav, sånn at jeg slipper å betale så mye for å få ordnet bilen lissom?

Nei, dette er ikke tull. Vi hadde en 09 modell inne i forrige uke med samme problem. Da sjekket vi om vi klarte å ta ut boltene løse, men vi fikk ikke det til.

Og vi sjekket ikke om det var noen andre bolter som passet, fordi det var en garantisak uansett, så begrenset hvor mye arbeid jeg gadd å legge i det.

Du klarer jo å bytte boltene, men hjullageret må ut.

Men nå sier jo grcossie at det skal gå, så da får vi høre om han snakker om å ta ut boltene uten å ta hjullageret eller ikke.

 

Jeg har to nav liggende her, fra garantisak, som har 8 hele bolter. Ikke helt bra å ta deler fra det, men kan se om jeg får til noe, hvis det blir krise.

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Hadde ute lageret på Mondeoen, usikker på om det går på bilen der i farten. På Focus, har jeg kappet bolten på utsiden, så jeg får nok vinkel til å banke de ut. Må slipe flat ene sida på hodet til bolten for å få den inn. Hentet og fra garanti nav, som skulle kastes

Link to comment
Share on other sites

Har nå ordnet meg ny bolt idag, men er dette en stor sak for en mekaniker? Har to kompiser som har skrudd i en god del år dog med lidenskap til bmw, også har faren min en mekaniker kompis som også muligens kan hjelpe meg. Hvor mye koster det å bytte hele navet og alt hos verksted om det er sånn at jeg må det?

Link to comment
Share on other sites

Er en times jobb ca. Men enhver mekaniker med respekt for seg selv klarer dette.

Hele jobben hos meg vil koste deg 3238 kroner. Der kan jeg klare å gi 15% :)

Da havner du på 2750, med deler og arbeid.

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Om det er risiko eller ikke, uten å kjenne til dine kunnskaper som mekaniker er jo vanskelig å si noe om.

Du må jo ha en presse for å få ut lageret av spindelen, så muligheten for å ødelegge ting er jo der.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Sånn da har jeg hatt bilen hos 2 kompiser som jobber som mekanikere og de sa jeg trengte nytt hjullager ettersom det måtte ut for å få skiftet hjulbolten, noen som vet hvor mye hjullager koster og hvor jeg burde kjøpe det? Eller om noen kan skaffe for en billig penge her;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...