Jump to content

2,9 12v generelt/trimming.


jakob

Recommended Posts

Driver på å skriver litt med mr. saxton hos Piper.
Hvis du bestiller Repro, da må du sende inn din eksisterende kam for omsliping.
Blank da får du ett nytt emne som blir slipt til rett kam. Regner med de har liggende noen, regner med eg sparer på å bestille blank pga fraktkostnader til UK.

Dog, eg fikk ein pris på £499,20 for kam, løftere og frakt, Med VAT, prøvde å forklare at eg ikkje skal betale britisk moms, men norsk ved ankomst til Norge, har eg misforstått, eller har han? For prisen uten VAT er £416(4120 NOK), og det er vel i grunnen dyrt nok syns eg. Sendte ein mail til Norsk importør også ang pris.

Hva har dere andre gitt for dette, og har dere sendt tilbake kam?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Problemet er at selgeren står ansvarlig for den Norske momsen frem til at kjøperen har betalt denne. I utgangspunktet er dette problemløst, men når hauger av unger bestiller deler de ikke henter ut så mister selgerene tillit og vil sikre seg mot å tape penger.

 

Jeg kjøpte min 2,9 Pipercam av den Norske Pipercams dealeren: http://www.streetdesign.no/

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har sendt en mail dit, men ikke fått noe svar enda.
Om ikke prisdifferansen er veldig stor, så foretrekker jeg norsk butikk.
Finner standardkam til £200, og da er det like dyrt med trimkam.
Heller mot dette nå, men er fint lite interessert i å betale dobbel moms.


Stusser litt på en annen ting også, hørte med KMcams også, og der fikk jeg høre at kammen min var for slitt til omsliping, noe som synes litt rart, skal man greie lenger durasjon, så må man jo uansett gå ned på basesirkelen. De måtte ha en annen kam til emne, da de ikke hadde råemner til 2.9.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Det var helt ok pris når jeg kjøpte iallefalle.

 

Det stemmer nok bra det. Durasjon er én ting, men man må klare løftet også. Ta en titt her:

 

http://i146.photobucket.com/albums/r263/jaswright2003/Camprofile.jpg

 

http://img148.imageshack.us/img148/4337/annotatedcamlobelarge.gif

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, tenkte jo ikke helt på at alt krymper på kammen da eg, at fysiske mål på på kamtappen minsker når basesirkelen synker, kun selve løftet som forblir det samme fysiske målet.
Men det vil jo og si at alle som har en utslitt kam, ikke kan sende den tilbake for innbytte/omsliping.

En annen ting, som jeg håper noen kan sjekke opp på sin 2.9/manuellkasse.

Min motor, hjerne og ledningsnett er fra en `92 Scorpio med automat, bilen min er manuell, motor starter å går med manuell hjerne som jeg har skaffet, men går dårlig, regulerer ikke tomgang, og er veldig daff på høye turtall, trodde først at tenning sto fast, men det gjør den ikke.
Men vet at det er noen ledninger på de eldre 2.4/2.9 som skal jordes når bilen er manuell, minnes klart det fra koblingskjema sist jeg rota med dette, men husker ikke detaljer, og den boka er savnet.
Kikket i koblingskjema til 2.0 i 90->, der skal pin 5 på hjerne være jordet ved manuell, skal den det på 2.9 kat også?
JEg har ikke denne pinnen i kontakten min så er ikke så lett å prøve.

Setter stor pris på svar.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Ja, tenkte jo ikke helt på at alt krymper på kammen da eg, at fysiske mål på på kamtappen minsker når basesirkelen synker, kun selve løftet som forblir det samme fysiske målet.

Men det vil jo og si at alle som har en utslitt kam, ikke kan sende den tilbake for innbytte/omsliping.

 

En annen ting, som jeg håper noen kan sjekke opp på sin 2.9/manuellkasse.

 

Min motor, hjerne og ledningsnett er fra en `92 Scorpio med automat, bilen min er manuell, motor starter å går med manuell hjerne som jeg har skaffet, men går dårlig, regulerer ikke tomgang, og er veldig daff på høye turtall, trodde først at tenning sto fast, men det gjør den ikke.

Men vet at det er noen ledninger på de eldre 2.4/2.9 som skal jordes når bilen er manuell, minnes klart det fra koblingskjema sist jeg rota med dette, men husker ikke detaljer, og den boka er savnet.

Kikket i koblingskjema til 2.0 i 90->, der skal pin 5 på hjerne være jordet ved manuell, skal den det på 2.9 kat også?

JEg har ikke denne pinnen i kontakten min så er ikke så lett å prøve.

 

Setter stor pris på svar.

I dette landet, i våre tider, er det bare bruk og kast som gjelder.  

 

Før i tiden, og andre steder, så er det fullt mulig å legge nytt materiale på kammen slik at man kan slipe den til den profilen man ønsker.

 

Jeg har 2,9 Automat, men foreslår at du sjekker tenningen ved å følge instruksene nøye. Hvis du bare henger på en tenningspistol og starter opp så ender man opp med alt for lav tenning og tilhørende problemer.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Alt som hadde interesse for meg ved den testen, var om ECU regulerte tenning, og det gjorde den, SPOUT-signalet kom som det skulle og tenninga forandret seg ved forskjellige belastninger.
Men jeg lurer på om jeg må jorde pin5 for at manuellhjernen skal fungere som den skal, elelr noen annen pinne.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei. har fått omslipt flere kammer hos Km. blant annet en 280graders turbo kam med 10mm løft var det vel. helt vanlig slittasje kam som ble sent inn. de sliper av på undersiden for mere løft. dette er sikkert kun til de med mek løftere som justeres inn. har en 4.0 ohv roller kam som ble slipt om med samme profil også-

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kan man bytte kam (camshaft) på sierra 2.9 uten å ta av toppene.

 

Tenker å bytte til pipercams ultimate road når jeg finner ett passende eksosanlegg men lurte på om jeg kan montere alt å begynne å bruke bilen i mellomtiden da dette er eneste bil jeg har.

 

Har toppene mine til lett porting, ventilsliping og fresing nå hos Autotrim  Skal ta av (0,7mm) Noen som mener dette er en fornuftig å ta av, For mye/lite?. 

 

 

 

Tenker å bytte til pipercams ultimate road når jeg finner ett passende eksosanlegg men lurte på om jeg kan montere alt å begynne å bruke bilen i mellomtiden?

 

Har toppene mine til lett porting, ventilsliping og fresing nå hos Autotrim  Skal ta av (0,7mm) Noen som mener dette er en fornuftig å ta av, For mye/lite?. 

Edited by Raymon
Link to comment
Share on other sites

Ja det kan man og NEI! det må du IKKE gjøre.

 

Ventilløfterene MÅ innkjøres sammen med kammen. Hvis du kombinerer brukte løftere med en ny kam så VIL både den nye kammen og de gamle løfterene bli ødelagt i løpet av kun kort tid.

 

Dessverre er disse V6 motorene så lave at du ikke får ut løfterene uten at toppene er tatt av.

 

Jeg mener at 0,7 mm er ca. 1,0 mm for lite hvis du kjører originale 2,9 lavkompstempler. 1,75 mm høvling av toppene og tilhørende planing av innsugsmanifolden er korrekt i forbindelse med trimming. Se her: 

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/57149-ford-29-trimmingsforslag-bilcross-junior/

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan man og NEI! det må du IKKE gjøre.

 

Ventilløfterene MÅ innkjøres sammen med kammen. Hvis du kombinerer brukte løftere med en ny kam så VIL både den nye kammen og de gamle løfterene bli ødelagt i løpet av kun kort tid.

 

Dessverre er disse V6 motorene så lave at du ikke får ut løfterene uten at toppene er tatt av.

 

Jeg mener at 0,7 mm er ca. 1,0 mm for lite hvis du kjører originale 2,9 lavkompstempler. 1,75 mm høvling av toppene og tilhørende planing av innsugsmanifolden er korrekt i forbindelse med trimming. Se her: 

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/57149-ford-29-trimmingsforslag-bilcross-junior/

 

 

Til og med til gatebruk? Om jeg kun sliper toppene og ikke innsugsmanifoilen?

Har kun toppene inne til sliping/porting og ventil sliping. Har ikke råd til å kjøpe kam/eksos osv akkurat nå. Heller ikke til å slipe innsugsmanifolen. Hvor mye bør jeg slipe av der jeg kan montere de og kjøre bilen som normalt uten noe ekstra fiksing i denne omgang? Lar dette seg gjøre osv?

Edited by Raymon
Link to comment
Share on other sites

Ett utrykk jeg bruker ofte er: "Hvis det var enkelt å få gode resultatet hadde alle hatt det."

 

Å bygge en velfungerende motor som gir mye kjøre og eierglede er krevende på flere måter. Alternativet er å gjøre det enkelt, men da blir resultatet deretter.

 

De orginale Ford stemplene i 2,9 motorene har en grop på hele 11 ccm.

 

tn_20100827_37.JPG

 

 

Volumet i forbrenningskammeret i toppen er 49 ccm = sum 60 ccm. Toppakningen utgjør ca. 8,5 ccm = totalt 68,5 ccm.

 

Ford oppgir kompresjonsforholdet til 9,0:1, men de ovenevnte tallene gi kun 8,13:1 i kompresjonsforhold. Heldigvis stikker stemplene 0,4 mm over blokken og dette øker kompforholdet til 8,43:1, men dette er ALT for lavt til å gi ett godt resultat med en god trimkam.

 

Man skal vite at 150 hk 2,9 motoren har MILDERE kam enn 145 hk utgaven. Det orginale kompresjonsforholdet på 8,4:1 er rett og slett så lavt at den mildere kammen gir høyere dreiemoment og høyere effekt. Konklusjon; kompresjonsforholdet MÅ heves.

 

Hvis man ikke gjør dette VIL dreiemoment og effektforbli lave, og forbruket forbli irriterende høyt.

 

Hvis stemplene var flate (les; lett neddreide 2,8 stempler) så blir kompresjonsforholdet 9,9:1 som er det en motor med en grei trimkam trenger.

 

Når det er sagt så består det helt korrekte valget av å legge ut forbrenningskamrene i toppene rundt innsugsventilene og så sette i denne typen stempler. 

 

IMG_6207.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har ett sett lignende stempler fra en gammel capri 2.8 fra statene. var noe av det første som ble handlet på ebay ca 04. er smidde venolia.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan man og NEI! det må du IKKE gjøre.

 

Ventilløfterene MÅ innkjøres sammen med kammen. Hvis du kombinerer brukte løftere med en ny kam så VIL både den nye kammen og de gamle løfterene bli ødelagt i løpet av kun kort tid.

 

Dessverre er disse V6 motorene så lave at du ikke får ut løfterene uten at toppene er tatt av.

 

Jeg mener at 0,7 mm er ca. 1,0 mm for lite hvis du kjører originale 2,9 lavkompstempler. 1,75 mm høvling av toppene og tilhørende planing av innsugsmanifolden er korrekt i forbindelse med trimming. Se her: 

 

http://www.fordclubn...ilcross-junior/

Til og med til gatebruk? Om jeg kun sliper toppene og ikke innsugsmanifoilen?

Har kun toppene inne til sliping/porting og ventil sliping. Har ikke råd til å kjøpe kam/eksos osv akkurat nå. Heller ikke til å slipe innsugsmanifolen. Hvor mye bør jeg slipe av der jeg kan montere de og kjøre bilen som normalt uten noe ekstra fiksing i denne omgang? Lar dette seg gjøre osv?

Edited by Raymon
Link to comment
Share on other sites

Ja det lar seg gjøre.

 

Da planer du bare toppene, dvs at man ikke fjerner mer enn skjevheter.

 

Du bør forresten porte innsugsmanifolden inne i kanalene rundt dysene og i overgangen mellom plenum og manifold hvis du vil ha noen glede av utlegget ditt med porting av toppene.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Men mulig jeg da tar av maks og gjør det samme på plenumet sant? Det som står over toppene. 

 

Ja det lar seg gjøre.

 

Da planer du bare toppene, dvs at man ikke fjerner mer enn skjevheter.

 

Du bør forresten porte innsugsmanifolden inne i kanalene rundt dysene og i overgangen mellom plenum og manifold hvis du vil ha noen glede av utlegget ditt med porting av toppene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Typisk min flaks:)

 

Akkurat montert topper manifoler osv.

Jeg er glad at bilen endelig skal på veien, men så oppdager jeg når jeg justerer ventiliene at den innerste hydrauliske løfteren på førersiden ikke fjører som de andre. Den har ingen vandring/kolapsing. Den åpner og stenger ventilen men pga de ikke fjører da litt dypere enn de andre. Hva skal jeg gjøre her. Må alt av igjen? Eller kan jeg la denne være en slags manuell og håpe på at den kommer/fjører ettehvert? Jeg har lyst å bytte til nye kam i fremtiden men ikke akkurat nå pga man da og bør bytte eksosanlegg så prisen kommer fort opp i 7-10 000

Kjenner jeg har lite lyst å begynne med ventilløfterne også. Kostet nok i denne omgang denne bilen.

 

Kan jeg kjøre med denne sånn den er?

Kan man bare bytte denne om den må byttes? Hvor får man tak i evt en løfter?

Noe annet jeg må tenke på?

 

Raymon

 

Ford Sierra 4x4 2.9 V6 1989

Edited by Raymon
Link to comment
Share on other sites

 Den åpner og stenger ventilen men pga de ikke fjører da litt dypere enn de andre.

Minner om at det er stor avstand mellom hvordan saker og ting egentlig skal være - og hva som går i praksis.

Det er tildels meget tvilsomme motorer rundom her som i praksis fungerer så imponerende godt og pålitelig at "ekspertene" nekter å tro det.  

 

Du får starte opp og håpe på at det går seg til.

 

Det er bare tull å ødelegge hele sesongen ved å demontere motoren igjen og begynne på nytt nå.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Minner om at det er stor avstand mellom hvordan saker og ting egentlig skal være - og hva som går i praksis.

Det er tildels meget tvilsomme motorer rundom her som i praksis fungerer så imponerende godt og pålitelig at "ekspertene" nekter å tro det.  

 

Du får starte opp og håpe på at det går seg til.

 

Det er bare tull å ødelegge hele sesongen ved å demontere motoren igjen og begynne på nytt nå.

 

Takk for raskt. Tar sjansen jeg da på at det går bra. Stiller jeg den ventilen som normalt eller gir jeg den mere å gå på/slakk enn de andre som får 0,35/0,40 mm

Link to comment
Share on other sites

Man skal aldri kjøre en hydraulisk løfter uten at denne er komprimert. Dette er grunnen til at man ikke kan kjøre hydrauliske løftere på en kamaksling som er designet til bruk med solide løftere og vanlig klaring.  

 

0,35 - 0,40 mm forspenn på løfteren er litt lite slik jeg ser det.

 

Nå lurer jeg på hvilken kam du kjører siden du bruker hydrauliske løftere.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Man skal aldri kjøre en hydraulisk løfter uten at denne er komprimert. Dette er grunnen til at man ikke kan kjøre hydrauliske løftere på en kamaksling som er designet til bruk med solide løftere og vanlig klaring.  

 

0,35 - 0,40 mm forspenn på løfteren er litt lite slik jeg ser det.

 

Nå lurer jeg på hvilken kam du kjører siden du bruker hydrauliske løftere.

 

 

"Man skal aldri kjøre en hydraulisk løfter uten at denne er komprimert"

Hva mener du her? vil du den skal være hard? Eller støtstanga i bunn?

 

Kam og løftere er det som stod i originalt.

Regner med det er hydrauliske løftere siden de "puter"

 

Måten jeg har stilt de på er at jeg har snurret på motoren så ventilen er stengt(Støtstanga helt oppe) Så med ett føleblad mellom topp av ventil(over fjøra) og "rockerarm" stilt skruen så det er 0,35mm klaring innsug og 0,40mm klaring eksos. Når dette er sagt kan støtstangen trykkes ned en liten cm pga bevegelse inni den hydrauliske løfteren. Tallene fikk jeg fra Ford men har ingen erfaring med ventilstilling så alle råd er gode.

 

og som nevn tidligere så er en løfter fast. Den vandrer opp og ned men den kolapser ikke seg selv når jeg trykker med hånda noe de 11 andre gjør.

Edited by Raymon
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...