Jump to content

2,9 12v generelt/trimming.


jakob

Recommended Posts

Hadde vært fantastisk om dette ble en realitet.

 

Det kommer an på budsjett og preferanser. Du kan f.eks montere datasprut og styre tenningen på denne måten.

2,9 motorene har bedre oljepumpe og oljepumpeakling enn de eldre utgavene så denne oljepumpen bør beholdes. Det beste er derfor å koble datasprutet til den originale 2,9 fordeleren.

 

De greieste tenningssystemene på alle måter er de gamle Duraspark, men da må fordeleren modifiseres slik at den passer akslingen 2,9 oljepumpen.

 

På generelt grunnlag holder 40 mm forgassere til maks 225 hk.

Hvis du vil over dette da bør 45 mm vurderes.

 

Har bestillt innsuget så det er på vei ;) , driver å leter etter forgassere i disse dager.

du tror 225 hk kan lett nåes med dette oppsettet? ;) sitter en fast road kam fra kent cams i motoren fra før som ikke har gått mange timene, vil denne være god nok?

har en duraspark fordeler liggende og en annen forskjell er jo at fordeleren på 2.8nog 2.9 går hver sin vei, har det noen betydning?

eller hva tror du om megajolt og kjøre wasted spark?

Edited by 2.8 injection

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Har bestillt innsuget så det er på vei ;) , driver å leter etter forgassere i disse dager.

du tror 225 hk kan lett nåes med dette oppsettet? ;) sitter en fast road kam fra kent cams i motoren fra før som ikke har gått mange timene, vil denne være god nok?

har en duraspark fordeler liggende og en annen forskjell er jo at fordeleren på 2.8nog 2.9 går hver sin vei, har det noen betydning?

eller hva tror du om megajolt og kjøre wasted spark?

Sier du det altså? Helt konge!

 

Maks effekt tallet på en sugemotor bestemmes av 4 ting.

1. Fløde i toppen.

2. Kammen.

3. Kompresjonsforholdet.

4. Grenrøret og eksosanlegget.

 

Enkelt sett kan vi sammenligne 2,9L motoren med en OHC med to ekstra sylindre. Man kan da se på hva som skal til for å ta ut 150 hk fra en OHC siden dette er mer vanlig enn å trimme gammel Ford V6 motor.

 

Klarer man 150 hk med 2 x 40 mm forgassere og en Fast Road kam? Nja....

Siste "Værstig" OHC jeg så ble bremst hørtes ut som en vinner, men prestert kun 128 hk. Ikke alle ble like overrasket for å si det slik.

 

Det du skal til med nå kommer til å koste mye penger. Spøsmålet blir derfor hvor viktig selve HK tallet er for deg.

 

Jeg er sikker på at 3 x dobble 40 mm forgassere, 284 graders 110 LCA Fast road kammen og ett seriøst grenrør og effektanlegg VIL gi deg ett godt resultat, men 225 hk er jeg noe mer usikker på.

 

Jeg personlig har ett par irritasjonsmomenter på Fords V6 motorer. Jeg mener at disse burde hatt nye og mye lengre ventilstyringer og ventiler da det rett og slett ikke er nok plass til de høye ventilløftene som man egentlig burde kjørt. Dette begrenser dreiemoemnt og effekt. Som du ser blir det ett spørsmål om hvor mye du vil gjøre utav det.

 

Når det gjelder tenningsanlegg så kjenner jeg til en meget dyktig mann som bygger motorsportmotorer. Han har etterhvert gått tilbake til fordelere med vekter og fjærer da billige tenningsanlegg med programmerbare tenningskurver ikke er tilfredsstillende stabile og pålitelige.

 

Jeg har i utgangspunktet ikke noen problemer med Wastedspark så da blir det ett spørsmål om du burde vurdert ett datasprut og evt. Jenvey sine gasspjeld i stedet for forgassere.

 

En bekjent fortalt i kveld at han nettopp hadde kjøpt ett gammelt, men helt ubrukt Elektromotive TEC2 sprut inkl. ledningsnett for kr. 1000,-

Jeg mener at dette er en meget god løsning da Elektromitive alltid her prioritert tenningsanlegget så høyt som mulig og er i praksis bedre enn de fleste.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Sier du det altså? Helt konge!

 

Maks effekt tallet på en sugemotor bestemmes av 4 ting.

1. Fløde i toppen.

2. Kammen.

3. Kompresjonsforholdet.

4. Grenrøret og eksosanlegget.

 

Enkelt sett kan vi sammenligne 2,9L motoren med en OHC med to ekstra sylindre. Man kan da se på hva som skal til for å ta ut 150 hk fra en OHC siden dette er mer vanlig enn å trimme gammel Ford V6 motor.

 

Klarer man 150 hk med 2 x 40 mm forgassere og en Fast Road kam? Nja....

Siste "Værstig" OHC jeg så ble bremst hørtes ut som en vinner, men prestert kun 128 hk. Ikke alle ble like overrasket for å si det slik.

 

Det du skal til med nå kommer til å koste mye penger. Spøsmålet blir derfor hvor viktig selve HK tallet er for deg.

 

Jeg er sikker på at 3 x dobble 40 mm forgassere, 284 graders 110 LCA Fast road kammen og ett seriøst grenrør og effektanlegg VIL gi deg ett godt resultat, men 225 hk er jeg noe mer usikker på.

 

Jeg personlig har ett par irritasjonsmomenter på Fords V6 motorer. Jeg mener at disse burde hatt nye og mye lengre ventilstyringer og ventiler da det rett og slett ikke er nok plass til de høye ventilløftene som man egentlig burde kjørt. Dette begrenser dreiemoemnt og effekt. Som du ser blir det ett spørsmål om hvor mye du vil gjøre utav det.

 

Når det gjelder tenningsanlegg så kjenner jeg til en meget dyktig mann som bygger motorsportmotorer. Han har etterhvert gått tilbake til fordelere med vekter og fjærer da billige tenningsanlegg med programmerbare tenningskurver ikke er tilfredsstillende stabile og pålitelige.

 

Jeg har i utgangspunktet ikke noen problemer med Wastedspark så da blir det ett spørsmål om du burde vurdert ett datasprut og evt. Jenvey sine gasspjeld i stedet for forgassere.

 

En bekjent fortalt i kveld at han nettopp hadde kjøpt ett gammelt, men helt ubrukt Elektromotive TEC2 sprut inkl. ledningsnett for kr. 1000,-

Jeg mener at dette er en meget god løsning da Elektromitive alltid her prioritert tenningsanlegget så høyt som mulig og er i praksis bedre enn de fleste.@

 

Har ikke noe bestemt hk antall som mål, er ikke tenkt som en versting motor, mere et prosjekt om å gå en vei få har prøvd før og få en morsom motor. Denne går nok inn i escorten, så en motor som drar litt turtall blir ikke feil. Men blir nok et lang tids prosjekt som stadig blir oppgradert;-)

Men som nevnt så er det ingen mekaniske fordelere som passer 2.9 uten videre, for som nevnt så er ikke drevet til kammen likt også går den motsatt vei kontra 2.8 fordeler. Også har jeg hørtrykter om at den orginale fordeleren har laget litt kluss med f.eks megasquirt pga at en av spaltene på trigger hjulet i fordeleren er litt større enn de andre. Eller har du noen bra tips;-)

Edited by 2.8 injection

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Du tenker nok på signaturfordeler. Det gjør det faktisk mulig med full sekvensiell innsprøytning uten noen andre triggersignaler. Ikke akkurat området jeg har forsket mest på, men jeg mener det ble laget støtte for signaturfordeler en god stund tilbake, for MS2X og MS3 firmware. Dette pga det fins noen italienske biler med weber-marelli innsprøytning som har signaturfordeler og sekvensiell innsprøytning.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

OK, da er ting litt annerledes, har fått for meg at de har gått motsatt ettersom kammene går motsatt vei på de 2 motorene ;)

da blir det nok å bygge om den duraspark fordeleren jeg har til å passe 2.9 motoren B)

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe bestemt hk antall som mål, er tenkt som en versting motor, mere et prosjekt om å gå en vei få har prøvd før og få en morsom motor. Denne går nok inn i escorten, så en motor som drar litt turtall blir ikke feil. Men blir nok et lang tids prosjekt som stadig blir oppgradert;-)

Men som nevnt så er det ingen mekaniske fordelere som passer 2.9 uten videre, for som nevnt så er ikke drevet til kammen likt også går den motsatt vei kontra 2.8 fordeler. Også har jeg hørtrykter om at den orginale fordeleren har laget litt kluss med f.eks megasquirt pga at en av spaltene på trigger hjulet i fordeleren er litt større enn de andre. Eller har du noen bra tips;-)

Det er såpass ja?

Versting betyr vel i grunnen verre enn alle andre og da må man velge ett annet oppsett enn alle andre også. ;)

 

Vel, da hadde nok jeg valgt 45 mm forgassere fremfor 40 mm.

Du MÅ også ha Custom cam her. Hyllevare er langt fra godt nok.

Ventilstyringer med økt lengde, lengre ventiler og ekstra lange støtstenger blir ett must da "ingen" har gjort dette før.

 

Tenningsanlegget på 2,9 motorene sin fremste egenskap er at det er dårlig og lite trimmvillig, men som du ser finnes det løsninger på problemet.

 

Forgassere er kult, men det er krevende og kostbart pga alle de presisjonsdelene man må ha tilgjengelig under innmapping av fuelkurven på 6 stk. Hvis man tar med utfordringene med tenningsanlegget / oljepumpen samt fordelen med ett programmerbart 3D tenningsmap, så bør man iallefall ha tenkt igjennom og vurdert datasprut før man forkaster idéen.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

ops, liten skriveleif ser jeg :blush:

 

skulle være at den ikke var tiltenkt som en versting motor, ikke i første omgang ihvertfall, men time will show ;)

Ooops. ;)

Da bruker du det du har, 40 mm forgassere og en 2,3 - 2,8 Duraspark fordeler. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ooops. ;)

Da bruker du det du har, 40 mm forgassere og en 2,3 - 2,8 Duraspark fordeler. :)

 

ja akkurat ;) men blir fortsatt litt spennende å se hva slags resultat som motoren vil levere med et slikt oppsett og hvordan karakteristikken på motoren vil bli B)

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i utgangspunktet ikke noen problemer med Wastedspark så da blir det ett spørsmål om du burde vurdert ett datasprut og evt. Jenvey sine gasspjeld i stedet for forgassere.

 

 

Trenger meg litt på her i denne interessante V6 tråden som jeg regelmessig følger med i.

Og siden du i de siste svarene i tråden her er ganske nærme det man tenker på.. blir å sende en mail til Emerald.. åkkesom er det interessant å høre meningen til andre. Tenker på dette throttle body kitet som i så fall skal brukes på 2,9 24V BOA.. http://www.emeraldm3d.com/ecu/generic-throttle-body-conversion-kits-for-6-cylinder-engines.html

 

Har altså lyst til å gå litt videre. Og siden man fra før har Emerald, 310 cc dyser, etc så trenger jeg fra dette kittet bare throttle bodyene, lengdejusterbare inntak, fuelrailen og sensorer. Sett ut fra prisen for hele kittet, som inkuderer ECU, etc, så bør vel "min" pris bli ganske hyggelig.

Men hva mener du om å montere et slikt kit på 2,9 24V? Noen formening, og da helst utpreget positiv ^_^

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Trenger meg litt på her i denne interessante V6 tråden som jeg regelmessig følger med i.

Og siden du i de siste svarene i tråden her er ganske nærme det man tenker på.. blir å sende en mail til Emerald.. åkkesom er det interessant å høre meningen til andre. Tenker på dette throttle body kitet som i så fall skal brukes på 2,9 24V BOA.. http://www.emeraldm3d.com/ecu/generic-throttle-body-conversion-kits-for-6-cylinder-engines.html

 

Har altså lyst til å gå litt videre. Og siden man fra før har Emerald, 310 cc dyser, etc så trenger jeg fra dette kittet bare throttle bodyene, lengdejusterbare inntak, fuelrailen og sensorer. Sett ut fra prisen for hele kittet, som inkuderer ECU, etc, så bør vel "min" pris bli ganske hyggelig.

Men hva mener du om å montere et slikt kit på 2,9 24V? Noen formening, og da helst utpreget positiv ^_^

Det er ikke vanskelig å være utpreget positiv i forhold til dette. Se på alle MC motorer, på BMW sin M-motorer osv.

Alle motorer som "er noe" har ett gasspjeld pr. sylinder. Grunnen er enkel. Dette ER det beste systemet.

 

Videre er det ingenting som kan kunkurrere med responsen man får med ett gasspjeld pr. sylinder og ett datasprut som er designet for motorsport og bruk med "TPS as load" slik som Emerald er.

 

Når det er sagt så er dette bare ett godt innsugssystem som skal komplettere resten av motoroppsettet. Du kan derfor forvente forbedring, men ikke "gull og grønne skoger" med mindre motoren bygges slik at egenskapene til dette fantasktiske innsugsystemet blir utnyttet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke vanskelig å være utpreget positiv i forhold til dette. Se på alle MC motorer, på BMW sin M-motorer osv.

Alle motorer som "er noe" har ett gasspjeld pr. sylinder. Grunnen er enkel. Dette ER det beste systemet.

 

Videre er det ingenting som kan kunkurrere med responsen man får med ett gasspjeld pr. sylinder og ett datasprut som er designet for motorsport og bruk med "TPS as load" slik som Emerald er.

 

Når det er sagt så er dette bare ett godt innsugssystem som skal komplettere resten av motoroppsettet. Du kan derfor forvente forbedring, men ikke "gull og grønne skoger" med mindre motoren bygges slik at egenskapene til dette fantasktiske innsugsystemet blir utnyttet.

 

Morsomt :)

 

Og da kan man i tillegg f.eks gjøre som du tidligere har forklart, nemlig øke kompresjon og kamdurasjon? Så vil totalen av dette bli krydder i hverdagen.. men kostbart som sugetrimming er :( Åkkesom trenger man jo ikke gjøre alt på en gang, og throttle bodies er jo et fint delmål på veien...

 

Kan forresten nevnes at de hos Emerald har gjort dette med blant annet 2,0 Zetec. Resultatet ble 175 hk (136 hk originalt) med uendret komp. og 285 graders kammer.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Morsomt :)

 

Og da kan man i tillegg f.eks gjøre som du tidligere har forklart, nemlig øke kompresjon og kamdurasjon? Så vil totalen av dette bli krydder i hverdagen.. men kostbart som sugetrimming er :( Åkkesom trenger man jo ikke gjøre alt på en gang, og throttle bodies er jo et fint delmål på veien...

 

Kan forresten nevnes at de hos Emerald har gjort dette med blant annet 2,0 Zetec. Resultatet ble 175 hk (136 hk originalt) med uendret komp. og 285 graders kammer.

En kompis var i kontakt med Top Boss i England og fikk en meget hyggelig overraskelse.

De hadde "hyggelige" trimkammer til disse motorene og delene som skulle til å for endre den originale patetiske kamtimingen til noe mer korrekt til performance.

Slik det ble oppfattet var det faktisk tilstrekkelig plass mellom ventiler og stempler til at dette kunne gjøres.

 

Prisene var langt fra så avskrekkende som man kanskje skulle tro når det gjelder 4 stk. kamakslinger.

 

Jepp, så enkelt er det når man har 4V topper og fjerner alle originale miljøblomberinger.

 

175/2,0 er jo 87,5 hk/L og det påstås at BOA/BOB toppene rekker til 100 hk/L uten porting, men uten at jeg skal PÅSTÅ noe som helst.

 

Dette kan som du ser bli meeeget bra.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om pluggkabel sett til 2,9/2,8? Dem har jo på burton, type "magnecor". Men så i en youtube film som var posta her på forumet, at dem har fælt mye motstand.. Finnes det noen andre som lager kitt til 2,9 eller som lager på mål? Uten at hverdagsmannen's konto tømmes.. :whistling: Kjører nå på magnecor. 10mm tykkelse og org coil. Når høykomp motoren skal nedi blir det satt på nytt fordelerlokk og rotor, og så skal eg bruke MSD blaster coil og hadde håpet på noen gode pluggkabler. Kanskje magnecor er godt nok?? :)

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Viss det hadde vært om å gjøre å ha lavast mulig motstand, så hadde dem vært elendige, men tenningsystemet er konstruert for at dem skal ha ein viss motstand. Hvorvidt coilvalget ditt endrer på dette kan jo diskuteres, men eg trur neppe at det er totalt feil pluggkabler.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Viss det hadde vært om å gjøre å ha lavast mulig motstand, så hadde dem vært elendige, men tenningsystemet er konstruert for at dem skal ha ein viss motstand. Hvorvidt coilvalget ditt endrer på dette kan jo diskuteres, men eg trur neppe at det er totalt feil pluggkabler.

Jej ikkæ forstå..? Hva mener du med "hvorvidt coilvalget ditt endrer på dette kan jo diskuteres"? :)

Har eg valgt feil coil??

 

du kan vel kjøpe et "gjør det selv" tenningskabel sett til v8er fra Accel på summit eller ebay

 

Det går ja :) takker.

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Så er det også slik at pluggkabler og coilkabler skal ha motstand. For å unngå radiostøy. Tar man bort all skjerming mot støy er det fare for støy som kan forstyrre motorstyring, om man ikke er veldig nøye med hvor man legger kablene. Samt støyen kan taes opp av stereoanlegg og anndre nærliggende apparater.

En pluggkabel fungerer heller ikke helt på samme måten som kobberledning for lavspenning. Strømmen tar ikke helt samme veien i en pluggkabel når man måler med ohmmeter som når coilen lader seg ut.

Tenk bare med gru tilbake til gammeldagse CD tenningsanlegg med kabler uten noen skjerming, som lagde forstyrrelser i alt av radio og TV på flere hundre meters radius!

Dermed ikke sagt at det ikke finnes gode og dårlige pluggkabler.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om pluggkabel sett til 2,9/2,8? Dem har jo på burton, type "magnecor". Men så i en youtube film som var posta her på forumet, at dem har fælt mye motstand.. Finnes det noen andre som lager kitt til 2,9 eller som lager på mål? Uten at hverdagsmannen's konto tømmes.. :whistling: Kjører nå på magnecor. 10mm tykkelse og org coil. Når høykomp motoren skal nedi blir det satt på nytt fordelerlokk og rotor, og så skal eg bruke MSD blaster coil og hadde håpet på noen gode pluggkabler. Kanskje magnecor er godt nok?? :)

Skal ikke kjede deg med en masse gnål, men foreslår at du beholder de aldeles glimrene Magnecor pluggledningene og heller flytter "nye pluggledninger" delen av budsjettet over på coilen og kjøper en Accel utracoil i steder for MSD blaster2.

 

Så er det også slik at pluggkabler og coilkabler skal ha motstand. For å unngå radiostøy. Tar man bort all skjerming mot støy er det fare for støy som kan forstyrre motorstyring, om man ikke er veldig nøye med hvor man legger kablene. Samt støyen kan taes opp av stereoanlegg og anndre nærliggende apparater.

En pluggkabel fungerer heller ikke helt på samme måten som kobberledning for lavspenning. Strømmen tar ikke helt samme veien i en pluggkabel når man måler med ohmmeter som når coilen lader seg ut.

Tenk bare med gru tilbake til gammeldagse CD tenningsanlegg med kabler uten noen skjerming, som lagde forstyrrelser i alt av radio og TV på flere hundre meters radius!

Dermed ikke sagt at det ikke finnes gode og dårlige pluggkabler.

Dette er selvsagt helt korrekt.

 

En kompis tok "rådet" til en lokal bilcross mekaniker og byttet ut de orignale Cosworth pluggledningene med noen helt udempede ala youtube tipset og EBB Micra style.

Bilen ble helt ubrukelig pga hysterisk fusking, og siden har han slitt ualminnelig mye med dette problemet. :(

 

Magnecor ER gode ting.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jej ikkæ forstå..? Hva mener du med "hvorvidt coilvalget ditt endrer på dette kan jo diskuteres"? :)

Har eg valgt feil coil??

Den coilen din vet eg ingenting om, det eg tenkte på var at din nye coil kanskje hadde noen andre forutsetninger til å yte "maks" enn den orginale.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke kjede deg med en masse gnål, men foreslår at du beholder de aldeles glimrene Magnecor pluggledningene og heller flytter "nye pluggledninger" delen av budsjettet over på coilen og kjøper en Accel utracoil i steder for MSD blaster2.

 

 

Slik som denna?? :) http://www.jegs.com/p/Accel/Accel-Ultra-Coil-Ignition-Coil/1395269/10002/-1

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Har slik coil på 2 av mine biler. Ohc Sierraen min klarer med den å starte i minusgrader med tilnærmet rein E85 på tanken.

Den begynte heller ikke fjuske før ene tennpluggen var så overgrodd av oljekoks som vist på bilde under.

DSC00009-1_zps3d1ffc89.jpg

Coilen krever pluggledninger med god isolasjon og skjerming for ikke å få overslag rett til jord.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har slik coil på 2 av mine biler. Ohc Sierraen min klarer med den å starte i minusgrader med tilnærmet rein E85 på tanken.

Den begynte heller ikke fjuske før ene tennpluggen var så overgrodd av oljekoks som vist på bilde under.

 

Coilen krever pluggledninger med god isolasjon og skjerming for ikke å få overslag rett til jord.

 

Får en god gnist med den coilen med andre ord? :D

 

Har magnecor 10mm coil/plugg- kabler, så da er det nok ikkje noe problem :)

Du anbefaler denna coilen? :)

 

Hvordan er det med pluggåpninger.. Har orginal åpning på 2,9'n. Med denne coilen kan eg vel gjerne kjøre mye større åpning? (større åpning = mye større gnist = Bedre forbrenning??) :smartass:

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Den har god gnist, kan man trygt si :)

Jeg er ivertfall fornøyd.

Ja, for å utnytte den høye tennenergien kan du ha større gap på pluggene. Men vær obs på at sjangsen for overslag ellers i tenningsanlegget er større med større pluggap.

Vær også obs på at denne har SAE tilkobling, kontra DIN som er vanlig på europeiske biler. Summit selger disse coilene inkludert med løs SAE tilkobling og SAE hette, slik at man kan bygge om fra DIN til SAE tilkobling. Av prisen å dømme er den du linker til bare rein coil, uten HEI pigtail tilkoblingen eller SAE tilkoblingen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...